Gestolen Frida eindigde als biefstuk door chip-probleem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Gestolen Frida eindigde als biefstuk door chip-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:16

Kan men ook een paard dat niet in belgië staat ook laten registreren in die databank?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:19

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik weet wel dat je de verblijfplaats van je paard moet vermelden. Ik denk dat het in principe wel mogelijk is. Eigenlijk vind ook ik die databank helemaal geen slecht idee. Er kan waarschijnlijk nog aan gesleuteld worden, maar het verhandelen en stelen van paarden zal volgens mij enkel maar moeilijker worden en dat is volgens mij geen slechte zaak toch? Mijn paarden zitten er allemaal netjes in geregistreerd en ik moet zeggen, dat geeft me toch een veilig gevoel hoor...

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:24

Dure paarden en sportpaarden worden gechipt, en dan................... Waarom is een Latano Ruin - Vasco en Wiseguy gestolen, Vasco is teruggevonden in Nederland en Wiseguy ..................... gechipt en paspoort, stond in een grote manege in Genk, nog steeds niet teruggevonden. Allemaal mooi voorgesteld, maar eerst zien en daarna geloven.
Elke wet heeft kinderziektes, maar wetten opgemaakt door professionelen in de paardensport, zitten wel heel veel hiaten in.
Wie kan de lijst van de chipnummers inkijken ???? Wat als Uw dossier in behandeling is, niemand kan het dan inkijken en kontroleren.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:33

Waren Vasco en Wiseguy geregistreerd? Chip en paspoort zeggen niks. Ze moeten in de databank zitten. Je moet een mutatiedocument hebben. Zonder dat document kan je een gestolen paard nooit of te nimmer of jouw naam zetten, zonder dat dat uitkomt. Chipnummer kan je gewoon op internet invoeren. Heb het met elk van mijn paarden gecheckt. Je vindt direct na invoeren hun naam, eigenaar en standplaats terug. Dacht op www.vlacopaard.be. Heel makkelijk hoor. Voor iedereen beschikbaar.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:10

In Nederland is het paspoort geen juridisch bewijs van eigendom, en dient het paspoort het paard altijd te vergezellen...
En hoeft de houder geen eigenaar te zijn..
Mutaties dienen door gegeven te worden, dus ook wisseling van eigenaar... en dat gebeurd vaak niet.
Als je een paard wegbrengt (stel om te laten beleren) dan hoort het paspoort bij het paard te blijven.. wil de persoon die je paard dan verzorgt en beleerd, kwaad doen dan heeft hij/zij paard en paspoort en is het dier al 'verdwenen' eer je het weet. In het meest ongunstigste geval naar de slachter, tegen de tijd dat jij als eigenaar welke instantie ook bereikt hebt, is het paard al salami.. Het enige dat nog enigzins kan werken is de vermelding 'niet geschikt voor menselijke consumptie' .. willen ze dan toch slachten dan is een nieuw paspoort zo geregeld, en dat soort mensen die zo kwaad willen hebben wel hun wegen die ze kunnen bewandelen.
Met DNA registratie is het zelfs nog gemakkelijker.. geen chip te vinden, chip erin paspoort aanvragen en klaar... geen hond die eerst DNA laat vastleggen en controleren of paard mischien gestolen is.

Een chip en paspoort is geen antidiefstal middel, alleen als je een paard hebt kun je wel de eigenaar achterhalen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:12

vind het nogal schokkend om te horen dat ik gestolen ben e.d. Clown

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:17

Ik heb mijn paard haar paspoort gewoon thuis. Alleen als de DA komt enten ligt hij een weekje bij de pensionsbaas in de kluis. Ik ben vast ook niet de enige die het zo doet, denk ik. Toch weer die extra voorzorgsmaatregel...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:52

niet dat het veel uit maakt
stel je voor
ik koop morgen op een markt ergens jouw gestolen mystica
vraag in belgie papieren aan en klaar
er word onderweg minimaal gecontroleerd
grenzen weer dict gooien zou een optie zijn
aan de andere kant , lopend kom je ook zo de grens over
(ook al zouden alle grens kantoren weer open gaan)
of naar duistland waar chippen niet verplicht is

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:59

Je komt de markt niet meer op zonder paspoort...
wie kwaad wil kan kwaad doen...
Paspoort en chip zijn geen anti diefstal methode.. zijn ze ook nooit geweest en niet voor bedoelt...
de chip is er enkel en alleen om paard en paspoort aan elkaar te koppelen.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:04

het papier van onse paarden ligen ALTIJD in de kluis alleen als we ze echt nodig hebben halen we ze er uit.

En zo als ik al eerder vertelde is 1 van onze paarden gebrand.
Dat krijg je echt niet meer weg dat brand merk en zijn tatoe.

HEt klinkt zielig: Maar buiten de pijn om enzo.
Zou ik al mijn paarden het liefst willen laten branden en tatoeerden

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:10

Alana,

Het is juist, paspoort moet bij paard blijven. Maar de twee frezen die gestolen waren in belge, stonden toch lekker op de markt in Gendt in Nederland, zonder paspoort en zonder chip. Alle paarden moeten pas gechipt zijn 1.7.2008.
Dankzij een alerte persoon die veel wist van Friezen, die uitleg was gaan vragen, heeft ons toen reeds dezelfde dag verwittigd dat deze paarden (recht van de weide gestolen) daar stonden.
Bij het onderzoek van swieb op de markt in Elst, kon niemand nog vertellen welke chipnummers er op de markt waren die dag, dokumenten waren verdwenen.
Het enige middel, iemand die paarden steelt of laat verdwijnen, hard, heel hard aanpakken, maar gewoonlijk kennen we ze niet of zijn ze onbemiddeld en zijn ze zo sluw dat zij door de mazen van het net glippen en overal een antwoord op weten. Laat staan dat ze goed weten hoe ze het moeten aanpakken zoals de dame die Frida en Eefje laten verdwijnen heeft.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:28

maar moet je voor stellen dat jouw paard uit het land word gestolen!

Zo is de Frieze ruin van onze buren gestolen
En er waren alleen meer Hengsten en heel soms Ruinen gestolen bij ons in de buurt.
De ruinen worden altijd terug gebracht met de staart en manen er af.

En de hengsten blijfen weg.
Mijn hengst mag alleen het land in als me vader er bij is .
Of als me moeder aan het zonnen of weet ik wat is.
Maar zo dat we hem kunnen zien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:30

Kennis van mij is regelmatig te vinden op markten, maar die zegt dat je echt de markt niet meer op komt (legaal) zonder paspoort en chip (en daar komt dna de hoek om kijken) kom je er niet op, tenzij het een veulen betreft jonger dan 6 maand bij de moeder aan de voet.. en daar begint de ellende al mee.. hoeveel 'veulens' er niet als volleerd rijpaard/pony verkocht worden..
Die 'verkeerde' handelaren komen niet met 1 paard op markt, die komen met een hele kudde, grote markten worden doorgaans bezocht, e dan op drukste tijdstip aangeleverd.. daar slipt er nog al eens tussendoor..
Nog maar te zwijgen welke dieren geheel niet op de markt verschijnen maar voor de tijd al verhandeld zijn..

Als een paard uit de weide wordt gestolen wordt het doorgaans snel opgemerkt..
Ik heb momenteel een pony ergens in pension staan, zou die stiekum verkocht worden tijdens mijn afwezigheid dan kan het zomaar een dag of 2 duren eer ik erachter gekomen ben (gewoon bij wijze van spreken)
Het is gewoon zwaar bagger dat er zulke mensen op de wereld rondlopen, die over de rug van anderen snel een paar euries willen verdienen en in dit geval heeft een paard zo zijn/haar einde gevonden...

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:33

maar als je na gaat wat een normaal paard kost!

Dan verdienen ze er wel wat aan!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:41

wat denk je dat je op het slachthuis de hoofdprijs krijgt?
Als het paard op de markt opgekocht wordt door zo'n opkoper voor een enkeltje eeuwige groene weides... dan is de verkoopprijs echt niet hoog...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:47

@ Adri, je site, echt kippevel!

wat worden er veel paarden gestolen,
en wat worden er veel paarden toch nog terug gevonden door jullie!

ik vind dit verhaal van Frida echt erg, net te laat..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:48

nickyu schreef:
niet dat het veel uit maakt
stel je voor
ik koop morgen op een markt ergens jouw gestolen mystica
vraag in belgie papieren aan en klaar
er word onderweg minimaal gecontroleerd
grenzen weer dict gooien zou een optie zijn
aan de andere kant , lopend kom je ook zo de grens over
(ook al zouden alle grens kantoren weer open gaan)
of naar duistland waar chippen niet verplicht is

Dat merk ik nu dus ahv dit topic. Nu maak ik mij niet de ilusie dat mijn paard zulk roofgoed is, maar je zo zou langzamer had toch denken dat als je je paard tegen diefstal wilt "beveiligen" dat je dan je paard moet registreren bij de databanken van alle omringende landen. ( ik ken iemand die dat iig in duitsland gedaan heeft btw)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:49

en je staat er versteld van hoe mensen zich laten bedonderen...

onlangs: mensen zoeken een brave pony en vinden een brave schimmel merrie, paspoort erbij, chip erin.. klopt allemaal.. behalve dat het hanoveraanse brandmerk niet in het paspoort vermeld staat bij kenmerken.
Pony was van oude mensen geweest (ja ja niet alleen auto's zijn altijd van een oude dame geweest) kleinkinderen waren eruit gegroeid en de mensen wilden geen geloop aan de deur, dus mocht buurman schimmeltje verkopen..
Laat buurman nu 150 km verderop wonen...
Navraag over het brandmerk leerde dat oude mensjes niet wilden dat met achimmeltje gefokt ging worden en daarom werd het duitse papier achtergehouden...
in paspoort zijn paps en mams van schimmeltje onbekend...
Schimmeltje is gekocht ergens bij Apeldoorn en Schimmeltje is gechipt en geschets in de buurt van Groningen...
verder lijkt schimmeltje eerder 110 dan 10 jaar, en de oude mensen die zo begaan zijn met de pony zagen de open drukplekken op de rug van het dier compleet over het hoofd...

Of schimmeltje ergens een verdrietige eigenaar heeft ? geen idee..
Maar het gehele verkoopverhaal rammeltje zo erg, dat mijn dochter zich al afvroeg hoe naief iemand kan zijn om in zo'n verhaal te trappen

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:14

Alane schreef:
In Nederland is het paspoort geen juridisch bewijs van eigendom, en dient het paspoort het paard altijd te vergezellen...
En hoeft de houder geen eigenaar te zijn..
Mutaties dienen door gegeven te worden, dus ook wisseling van eigenaar... en dat gebeurd vaak niet.
Als je een paard wegbrengt (stel om te laten beleren) dan hoort het paspoort bij het paard te blijven.. wil de persoon die je paard dan verzorgt en beleerd, kwaad doen dan heeft hij/zij paard en paspoort en is het dier al 'verdwenen' eer je het weet. In het meest ongunstigste geval naar de slachter, tegen de tijd dat jij als eigenaar welke instantie ook bereikt hebt, is het paard al salami.. Het enige dat nog enigzins kan werken is de vermelding 'niet geschikt voor menselijke consumptie' .. willen ze dan toch slachten dan is een nieuw paspoort zo geregeld, en dat soort mensen die zo kwaad willen hebben wel hun wegen die ze kunnen bewandelen.
Met DNA registratie is het zelfs nog gemakkelijker.. geen chip te vinden, chip erin paspoort aanvragen en klaar... geen hond die eerst DNA laat vastleggen en controleren of paard mischien gestolen is.

Een chip en paspoort is geen antidiefstal middel, alleen als je een paard hebt kun je wel de eigenaar achterhalen.

Je vergeet weeral een cruciaal punt. Er moeten DRIE dingen voldaan zijn: chip, paspoort en REGISTRATIE. Het paspoort is geen eigendomsbewijs in België. ECHTER, na registratie krijg je een mutatiedocument. DIT is het eigendomsbewijs. Degene die dit papier bezit en zijn naam er op zet en doorgeeft aan de databank, is de wettelijke eigenaar van het paard. Het paspoort moet het paard altijd vergezellen, zoals de identiteitskaart bij de mens. Dus, als je je paard wegbrengt om te beleren of zo, dan moet het paspoort bij het paard blijven. Het mutatiedocument hou jij veilig bij in je kluis. Met dit paard kan niks worden aangevangen zonder dat ze het mutatiedocument hebben. Zelfs als ze het paard achter je rug willen doorverkopen, is dit onmogelijk, omdat ze het niet kunnen registreren. Ze kunnen chip en paspoort doorgeven aan de databank, maar ze kunnen hem niet inschrijven of laten slachten, aangezien hij reeds in de databank zit. Dus op deze manier is het veilig. Dus nogmaals, het is niet omdat je paard een hcip en paspoort heeft dat hij veilig is! JE MOET REGISTREREN! Dan is je paard in orde en kunnen ze er niet zomaar mee doen wat ze willen.

miekemuys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:17

SuperMacho schreef:
Het werstern paard van ons heeft een brandmerk (hij komt uit amerika )

En hij is getatoeteerd en gechipt!

Zo probeer JJ maar te stelen Cool

voor mijn part komt uw paart uit japan. en heeft het zelfs toeters en bellen om.
hij zal net zo makkelijk ingeladen zijn als al die andere paarden die je kan bekijken op http://www.paardenspeurder.be hele pagina's vol. met chip, paspoorten, tatoo's, brandmerken enz.
ik ben bang dat jij in een illusie leeft, te denken dat jou paardje minder makkelijk meegenomen kan worden, of dat ze het zouden laten staan.
zolang er geen alarm afgaat en een knipperlicht op zijn kop gaat zwaaien, blijft het even simpel om het te stelen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:35

Daar heb je gelijk in miekemuys. Maar als dit paard in België zou staan, en hij is geregistreerd in de databank, dan kan binnen België niemand iets met dit paard beginnen. Zelfs niet in het slachthuis afleveren. Omdat hij in de databank zit, met zijn eigenaar en eventueel met een verbod hem ooit te slachten. Dus ik vind het idee dat men dit over volledig Europa wil doen niet zo slecht? Dan wordt dit alles wel heel erg moeilijk. Ja, hij kan nog gestolen worden, maar niemand kan dit paard ergens op zijn naam zetten zonder de databank te alarmeren. Moesten er dan controles komen, als je met je paard buitenkomt, dan is het toch gewoon een kwestie van tijd voor het paard opduikt. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

miekemuys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:20

JaBa schreef:
Daar heb je gelijk in miekemuys. Maar als dit paard in België zou staan, en hij is geregistreerd in de databank, dan kan binnen België niemand iets met dit paard beginnen. Zelfs niet in het slachthuis afleveren. Omdat hij in de databank zit, met zijn eigenaar en eventueel met een verbod hem ooit te slachten. Dus ik vind het idee dat men dit over volledig Europa wil doen niet zo slecht? Dan wordt dit alles wel heel erg moeilijk. Ja, hij kan nog gestolen worden, maar niemand kan dit paard ergens op zijn naam zetten zonder de databank te alarmeren. Moesten er dan controles komen, als je met je paard buitenkomt, dan is het toch gewoon een kwestie van tijd voor het paard opduikt. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

wat denk je dat er met frida, darco, belle (een fractie van wat me zo even te binnen schiet) is gebeurd?
het punt is net dat het hele chip gedoe zoals het voorgesteld word, prima zou moeten kunnen werken en dergelijke ellende voorkomen. alleen, werken verschillende landen al niet samen om te beginnen, en je wil niet weten hoe vaak een gechipt, geregistreed en als vermist/gestolen opgegeven paard, pas teruggevonden werd NA dat het geslacht is.
uiteraard zijn er wel slachthuizen die wel eerst scannen op een chip, VOOR het slachten, maar helaas, al te vaak word dit pas NA het slachten gedaan.
moet je weten dat in het geval van Frieda en Darco ik persoonlijk met zekerheid kan zeggen dat ALLE slachthuizen reeds weken VOOR het aangeboden werd, op de hoogte waren dat er naar dit paard gezocht werd.
ze hadden van beide paarden reeds een foto, een beschrijving + het desbetreffende chipnummer en
pas NA het slachten ervan het medelevende "het spijt ons zo" telefoontje binnen kregen.

neem gerust een kijkje op http://www.gezocht.napoline.be of op http://www.paardenspeurder.be

velen blijken toch nog te denken dat een chip gaat piepen als je erop fluit en afgaat als je paard word opgeladen of aangeboden voor de slacht.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:36

Ik wil hier op een paar opmerkingen tegelijk reageren. Eerst en vooral heb ik al sedert 1998 (wegens de grote aantallen diefstallen toen) paarden laten microchippen omdat ik toen dacht dat dit een goede oplossing was. Op een totaal van 10 paarden die nog vanaf die periode bij ons staan zijn er 3 waarvan de microchip bij controle onvindbaar is. Dit werd door de dierenarts vastgesteld die met verschillende soorten leesapparaten heeft geprobeerd en het werd schriftelijk geacteerd. Volgens de Belgische wetgeving moet er een nieuwe chip in en dat is ook gebeurd. Dus, tweemaal kosten en wat de voedselveiligheid betreft als zo'n paard in de slachterij wordt aangeboden en men vind een chip dan zoekt men niet verder naar nummer twee en die verdwijnt in de voedselketen, lèkker. Wij zijn als organisatie al enkele jaren in contact met de ontwikkelaar van de irisscan in de USA en die komt dit jaar voor Europa in een finaal stadium. Al die tijd hebben wij steeds blijven aandringen op een centrale europese databank. Dit om kosten te besparen voor de eigenaars, om de internationale verplaatsingen van de paarden en het papierwerk te vereenvoudigen en een directe controle te hebben.
Daarbij werden wij regelmatig door negatievelingen belachelijk gemaakt, deden zij zich voor als "kenners in de materie" en was hun reactie zeer denigrerend.
Wij zullen echter verder dit project in de kijker blijven stellen en opteren voor een betere, snellere, veiligere en minder stresserende identificatiemethode voor de dieren, in de hoop om zulke gevallen als Frida te kunnen vermijden.