Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:58

suleilitha schreef:
Citaat:
Weet je wat pas ethisch stom en onverantwoord is? Moeders die tegen de 50 zijn en alsnog kinderen krijgen terwijl de kans op het syndroom van down (en daarmee een beperkt leven) dan al zo groot is!


En nu ga ik lekker even off-topic. Zelf de veertig voorbij en nooit moeder mogen worden en ik kan je dit wel vertellen, stel dat ik tegen de 50 ben en ik krijg de kans nog een keer dan zal ik die bij goede gezondheid NIET laten gaan.
Je mag me stom noemen, mij best.
De medische wetenschap is echter niet stom in dit geval, middels een vlokkentest/vruchtwaterpunctie kan men al snel zien of het ongeboren kindje afwijkingen heeft.
Verder vind ik dit een regelrechte uithaal naar mensen die het syndroom van Down hebben. Via vrijwilligerswerk heb ik er meerdere mogen leren kennen en het is niet aan ons om te oordelen of hun leven beperkt is of niet. Ik ken er genoeg die ook paardrijden, andere sporten beoefenen, samenwonen en ga zo maar door. Ik heb de ouders ook meegemaakt en de band gezien die ze met hun spruiten hadden. Het ruist ook dwars tegen mijn principes maar ook tegen mijn gevoel in dat je dit over één kam scheert met zorses, of nee, oudere moeders een erger oordeel toespeelt dan mensen die het nodig vinden om een zebra en een pony met elkaar te laten paren.


En als een vlokkentest uitweest dat het kind dan syndoorm van down heeft, ga je het dan laten verwijderen? is dit ook geen spelen met de natuur?

Zeggen dat deze jongeren niet beperkt zijn is naief, dat zijn ze namelijk wel, geestelijk en/of lichamelijk. Ze kunnen niet alles wat een "gezond" mens kan, en daarin zijn ze beperkt. Maar ik heb nooit beweerd dat ze een kwalitatief minder leven hebben, ze kunnen zeker wel lol hebben in hun leven Lachen

En inderdaad speel ik die moeders een zwaarder oordeel toe, omdat zij een grote kans riskeren een kind met een beperking op de wereld te zetten terwijl dit bij het fokken van Zorse's niet gebeurd. En dat noem ik ethisch onverantwoord: je eigen geluk voorop zetten en niet naar het geheelplaatje willen kijken, met alle gevolgen van dien...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:35

Even geen mensen met dieren verwarren aub. Misschien is de ethische verantwoording wel dat een zorsebiefstuk veel exclusiever is dan een paarden- of zebrabiefstuk. Ethiek bij dieren is wat héél anders dan ethiek bij mensen.

Die discussie over risk management bij het krijgen van mensenkinderen hoort in een heel ander topic thuis, en daar heb je alle kans voor om die te openen in een ander forum.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:41

joostvangestel schreef:
Even geen mensen met dieren verwarren aub. Misschien is de ethische verantwoording wel dat een zorsebiefstuk veel exclusiever is dan een paarden- of zebrabiefstuk. Ethiek bij dieren is wat héél anders dan ethiek bij mensen.

Die discussie over risk management bij het krijgen van mensenkinderen hoort in een heel ander topic thuis, en daar heb je alle kans voor om die te openen in een ander forum.


Nou goed, dan hou ik het bij mijn ene voorbeeld:

Fokken van een Zorse is dus ethisch stom maar het is niet ethisch onverantwoord een dragende koe zo onnatuurlijk voedsel te geven dat een kalf in heel veel gevallen te zwaar is bij de geboorte en hierdoor een keizersnee moet worden toegepast waardoor we zowel het leven van het kalfje als van de moeder koe op het spel zetten?

Echt, er gebeurd zoveel vreselijke dingen wanneer we het over de fok van dieren hebben dat ik het ronduit lachwekkend vinden dat mensen dit als ethisch stom kunnen bestempelen...

We knoeien met zoveel dingen als het om de natuur gaat dat ik dit wel het meest onschuldige vind wat je je voor kunt stellen...

En nogmaal, die vraag 'wat moet je er mee', bah, wat ondankbaar en grof. Lol hebben, liefde geven, rijden, voor de koets spannen...Alles wat wij ook met onze paarden doen. Maar in de verdedeging schieten als iemand zou vragen "Zo'n knol, wat moet je daar nou mee?" en het nu andere mensen hetzelfde aandoen...

En dan onder de stempel ethisch stom...Wow, nee, dat gaat me toch echt een stukje tever...bijna alles wat aan huisdieren om ons heen loopt is verkregen door ons stomme ethische gedrag... Hamer

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:27

Heeft denk ik ook niks met ethiek te maken. Ik weet ook niet wat het nut is om sowieso wilde dieren te houden, tenzij het streven is om uitsterving tegen te gaan. Verder vind ik iemand wel simpel van geest als die denken dat het om een ongelukje gaat als je een zebrahengst bij een ponymerrie laat lopen. Zeker als dat al eens eerder gebeurd is.

Het "ongelukje" ligt dus meer in de orde van, we hebben het niet echt zo bedoeld. Tja, dan is de vraag wat ze met de nafok doen.

Ik denk pas dat het een ethisch probleem wordt als binnenkort een loslopende zorse gevonden wordt omdat de fokker/eigenaar niet wist wat hij ermee aan moest. Maar dat is niet aan de orde geloof ik. Want ik kan me niet voorstellen dat de zorse wilder is dan een zebra, oftewel de fokker moet ook opdraaien voor de verzorging. Let wel, een zorse is echt geen paard, je kan er niet zomaar van uitgaan dat je die eventjes voor het karretje spant Knipoog

De ethiek van hoe we vlees op ons bord krijgen is van een heel andere orde.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:31

Ik denk niet dat deze Zorse wilder of niet is als elke paardachtige die onder mensenhanden geboren is. Het beestje zal misschien niet dagelijks in handen komen, maar wprdt wel normaal verzorgd a.i. DA en smid.
Persoonlijk zie ik echt geen verschil of de vader nu een ezel of een zebra is.
En over kruisingen met ezels en paarden hoor je ook nooit iemand moeilijk doen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:36

Citaat:
Zorses and humans
"It soon became apparent that zorses are not the most easiest of the equine family to get along with." -- Trainer Pat Parelli, on working with zorses.

Zorses are preferred over purebred zebras for riding and draught for several reasons, although they are still not as easily handled as purebred horses and should not be ridden or purchased by novices. Their more horselike shape, particularly in the shoulder region, makes it easier to obtain harness.

Zebras, being wild animals, and not domesticated like horses and donkeys, pass on their wild animal traits to their offspring. Zebras, while not usually very large, are extremely strong and aggressive. Similarly, zorses have a strong temperament and can be aggressive.


Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Zorse

Een tijger en een leeuw zijn geen huiskatten, een wolf is geen schoothondje en een zebra is dus ook geen gewoon paard Knipoog

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:38

Maar een Zorse is maar een halve Zebra en dus al weer 50% minder moeilijk Knipoog
Waarbij ik maar weer aanhaal dat ook niet alle Jazzen door iedereen te berijden zijn Haha!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:01

Misschien was de Zorse, net als ik, geen fan van Pat Paralli en zijn methode Clown

Overigens ga ik er ook niet van uit dat je ze zo maar even voor het karretje spant, maar het is wel een optie...

bovendien, zijn er niet paarden genoeg die ook niet even zomaar voor het karretje spant?

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:02

joostvangestel schreef:
Citaat:
Zorses and humans
"It soon became apparent that zorses are not the most easiest of the equine family to get along with." -- Trainer Pat Parelli, on working with zorses.

Zorses are preferred over purebred zebras for riding and draught for several reasons, although they are still not as easily handled as purebred horses and should not be ridden or purchased by novices. Their more horselike shape, particularly in the shoulder region, makes it easier to obtain harness.

Zebras, being wild animals, and not domesticated like horses and donkeys, pass on their wild animal traits to their offspring. Zebras, while not usually very large, are extremely strong and aggressive. Similarly, zorses have a strong temperament and can be aggressive.


Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Zorse

Een tijger en een leeuw zijn geen huiskatten, een wolf is geen schoothondje en een zebra is dus ook geen gewoon paard Knipoog


Moet je er dit ook even bijzetten he:

Zebras, donkeys and horses are all members of the family equus -- equines. Equines can be crossbred to produce hybrids. They are all slightly different in genetic makeup, but still all equines. That is, horses have 64 chromosomes, zebra have between 44 and 62 (depending on species). Most zorses have 63 chromosomes.

Knipoog

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:02

Adil: klopt, maar niet alle equines zijn per definitie te temmen dieren. Misschien ook niet alle paarden, maar dat is weer een andere geschiedenis. Een leeuw is ook een feline, net als je huiskat.. Knipoog

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:39

Grappig Adil, dat je meteen aanneemt dat ik het wel eens ben met al die andere dingen die je noemt.

Ik vind het ook zwaar onverantwoord om op je 63e nog kinderen te krijgen, om koeien voer te geven waardoor kalveren te groot zijn, om dikbilkoeien te blijven gebruiken voor de fok, terwijl ze allemaal met keizersnede geboren worden.
En zo zijn er nog veel meer dingen die ik niet ethisch verantwoord vind. Dat jij het ene (die koeien) erger vindt dan het andere (de zorse), wil nog niet zeggen dat je het minst erge dan maar gewoon moet laten doorgaan Knipoog

Ik vind dat je geen dieren door elkaar moet kruisen. En zoals ik al zei, 'wat moet je ermee' stel ik meer al een vraag in het opzicht van de natuur, dan als een concrete vraag. Want tuurlijk, je kunt het beest verzorgen, betuigen en lief hebben, want het zal best een leuk/lief/wild dier zijn. Maar verder.. qua natuur heeft het voor mij totaal geen meerwaarde.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:27

Ik denk dat je een Zorse ook niet meer als 'natuur' moet zien, net zo min als een ruin 'natuur' is.
Het dier is door de mens zo gemaakt, oftewel toegestaan om te ontstaan, zoals vele anderen. En dat heeft weinig meer met natuur te maken.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:45

DubbelDun schreef:
Ik denk dat je een Zorse ook niet meer als 'natuur' moet zien, net zo min als een ruin 'natuur' is.
Clown Wilde natuur zonder ballen

BrightVjay

Berichten: 700
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Assen

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:32

Ik wil een Zebra:D
Tof idee toch?:o
ik dacht ik neem een zebraveulen die ga ik mak maken gewoon veel mee knuffellen enz zoals bij de paardjes en later inrijden (A) en wedstrijden mee doen. whaha eigenlijk vet dom idee. maar opzich niemand doet het. of ik weet het niet. maar toch ik vind het wel een tof idee om dat te gaan doen hoor.Haha!
Heb nu 2 eigenpony's en ik dacht dan kan er ook nog weel een zebra tje bij.Haha!

klaver4dieren
Berichten: 128
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Dodewaard

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:19