Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsefreak

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:56

Dat snapte ik wel Knipoog Maar waar mij het om ging is dat dieren ook niet blijer worden van onverdoofd castreren en dat we wel door moeten zoeken naar een oplossing (hoe moeilijk dat ook is)
En dat vind ik met proefdieren ook, er zijn altijd dieren die er ongerief aan bevinden, we moeten dit zo veel mogelijk beperken en alternatieven zoeken en blijven proberen dierproeven te vervangen.

En die foto's op die site, dat komt uit Turkije. Natuurlijk zijn er landen waar onderzoekers/mensen veel meer met een dier kunnen doen zonder strafbaar te zijn. In Nederland is er in iedergeval al een hoop regelgeving op proefdieren gebied en is het sinds het begin van het proefdier gebruik ook zeer snel vooruit gegaan met het welzijn en al veel minder dieren die gebruikt worden. En hoe oud zijn de foto's? En een bloedend paard fotograveren kon bij ons ook, hoeft nog niet meteen een proefdier te zijn of dierenmishandeling. En die site is ook vanuit 1 kant geschreven, dus zowiezo niet objectief.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:56

Zoals ze in Turkije ook nog niet zover staan met andere rechten, zo ook niet met dierenrechten. Ik kan ook gaan klagen dat ik de manier waarop honden in China/Spanje om verschillende doeleinden levend gevild worden dieronwaardig vind, en ik kan daarover huilen en serieus kwaad worden...

Maar dat staat veraf van de proeven die in de ontwikkelde landen goedgekeurd worden door de Ethische Commissie. Zoiets zal er hier nooit doorkomen.

Jij haalt dierproeven en diermishandeling door elkaar. En ja, beide kunnen samen voorkomen, maar niet meer hier.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:58

Overigens vond ik niet alle foto's zo schokkend, de commentaren erbij daargelaten natuurlijk. Het is geen objectieve informatie, maar ik kan echt moeilijk geloven dat die paarden minutenlang een doodsstrijd hebben gevochten terwijl die mensen rustig bloed opvingen, juist óm bloed op te vangen van paarden in doodsstrijd?
Zo'n sites kan je eigenlijk niet beoordelen zonder de andere kant van het verhaal te horen.
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 05-04-08 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:59

Daarbij komt dat dit soort dierproeven met paarden (zoals in de openingspost beschreven staat) niet in zulke landen (Niet westers) zullen plaatsvinden maar alleen in de landen die hoog aangeschreven staan op wetenschappelijk gebied.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:00

Inderdaad, helaas is hier wereldwijd niet veel tegen te doen. Maar zoals de ontwikkeling er nu voor staat, is het in de ontwikkelde landen, zoals ponyzotje en horsefreak ook al beweren, echt niet meer zo triest gesteld zoals Daphne nu beweerd...

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:01

Daphne__ schreef:
wil je ze echt zien?
hier:

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dnl

kijk vooral even een eindje naar beneden Knipoog

sexy_back: u als jou paard er zo bij staat is het niet best denk ik..
Opnamen zijn uit 2006 en op de site staat ook het volgende:
Citaat:
Ik heb gehoord, en ik geloof ook op Turkse zender te hebben gezien, dat het behandelen van de paarden in dat laboratorium inmiddels verbeterd is waar de beelden opgenomen waren. De paarden worden nu behandeld zoals in Nederland. Want in dat tv programma waarvan jullie foto's hebben, zijn ook beelden van een lab in nederland uitgezonden. Binnen korte tijd had de Turkse regering nodige apparaturen aangeschaft voor het tappen van bloed etc.. Kortom; er is nu een verbetering gekomen in het betreffende laboratorium, maar of het overal in Turkije, in elk lab verbeterd is???? Ik denk het niet.
Er is dus geen bewijs dat het nu nog zo gaat en het laatste zinnetje is natuurlijk heel suggestief, want het is helemaal niet bekend hoe het er aan toe gaat in andere laboratoria.

Overigens zeg ik hiermee niet dat het overal keurig netjes er aan toe gaat. Er zijn altijd uitzonderingen en excessen te vinden. De site waar je nu naar linkt vind ik nogal suggestief en zegt niets over ándere situaties. Tuurlijk is dit naar, maar het is één kant van het verhaal en bovendien zijn de beelden al zo'n 2 jaar oud. Over het algemeen zijn dierproeven streng gereguleerd en gecontroleerd, terwijl hobbymatige paardenhouders dat niet zijn en in hun onwetendheid soms grove fouten maken (heb ik zelf ook gedaan).

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:11

Ik weet zeker dat proefdieren momenteel in Nederland het naar omstandigheden goed hebben.

Mensen die beweren dat ze geen proefdieren voor de medische wetenschap in mogen zetten moeten zelf zich maar eens voorstellen wat mensen met chronische ziekten soms helse pijnen moeten doorstaan. Als de opoffering van enkele proefpaarden, duizenden zieke mensen hun pijnen kunnen verhelpen of voorkomen dan heiligt het doel de middelen imo.

De mensen die het hardste schreeuwen zijn wel de mensen die pijnstillers slikken, zich laten verdoven door de tandarts en zich laten narcotiseren bij een operatie...... en hoe zijn die middelen getest???? ....Precies Ja

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:44

Daphne__ schreef:
wil je ze echt zien?
hier:

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dnl

kijk vooral even een eindje naar beneden Knipoog

sexy_back: u als jou paard er zo bij staat is het niet best denk ik..

turkije... een nietwesters land.... daar zijn zulke andere regels als hier...
zoals al eerder vermeld dierproeven worden alleen in hoog aangeschreven landen gedaan hoor...
en het is verbeterd las ik, de foto's komen uit 2006... 2 jaar geleden!! zo'n lange tijd om te verbeteren...

en als ik dan klik op honden proeven, staan er alleen berichten en niet eens verschrikkelijke mishandelde honden...
deze website is zo ongelofelijk objectief... *not*

het spijt me daphne maar zolang jij niet met normale goede argumenten aan kan komen dat die beesten het
verschrikkelijk hebben (westerse landen, andere landen kun je gewoon simpelweg niet meerekenen die hebben zulke
andere normen en waarden)
ga ik geen discussie meer met jou voeren, want die is toch nutteloos... jij blijft hetzelfde riedeltje bleren...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:47

daarom heb ik mods al gevraagd om mijn berichten te verwijderen.
en wees niet bang ik kom nog maar 1 topic, dus niemand heeft nog last van mijn zielige berichtjes goed he Haha!

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:51

Jammer, Daphne, ik vind het best leuk om met een tegenstander in discussie te gaan. Er zijn ook hoop bezwaren idd tegen proefdier gebruik. Ik moet helaas wel met de rest mee wat betreft je argumenten, zijn geen hele sterke argumenten.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:51

ben idd ook voorstander van het gebruiken van zware criminelen voor proeven ipv dieren.
Dan heb ik het over de seriemoordenaars of serie verkrachters, kindermoordenaars, pedofielen en jawel ook mensen die het nodig vinden om dieren met stokken te bewerken zoals de beul van twente bv.

Nee dta maakt mij geen crimineel, dat maakt mij een wel nadenkend mens, de een is nou eenmaal niet zo goed als de ander. Ik zie mijzelf niet op het zelfde niveau staan als een pedofiel, en ja ik denk serieus dat ik meer recht op leven heb dan een pedofiel. Is dat zo raar?

Proeven op dieren heb ik ook gruwelijk wat tegen, maarrrr
stel dat mijn paard ziek is, en er is een medicijn, maar nog niet getest, dan zeg ik hup gooi het er in, iets anders kunnen we niet doen. Maar om nou perse dieren ziek en kaopt te maken om een medicijn te testen wat voor mensen is bedoeld, dat gaat me mijlen te ver.
Testen ok, maar niet bewust dieren daarvoor ziek maken. Je gaat me niet vertellen dat er niet genoeg zieke dieren op de wereld zijn.
Paarden met artrose zijn er meer dan zat, laten ze daar op testen, en geen gezond paard ziek maken, om vervolgens op te gaan testen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:56

slimmerik schreef:
Ik weet zeker dat proefdieren momenteel in Nederland het naar omstandigheden goed hebben.

Mensen die beweren dat ze geen proefdieren voor de medische wetenschap in mogen zetten moeten zelf zich maar eens voorstellen wat mensen met chronische ziekten soms helse pijnen moeten doorstaan. Als de opoffering van enkele proefpaarden, duizenden zieke mensen hun pijnen kunnen verhelpen of voorkomen dan heiligt het doel de middelen imo.

De mensen die het hardste schreeuwen zijn wel de mensen die pijnstillers slikken, zich laten verdoven door de tandarts en zich laten narcotiseren bij een operatie...... en hoe zijn die middelen getest???? ....Precies Ja

och dat zijn we zeker weer hypocriet.... dat is wel zo'n stopwoordje tegenwoordig. Nee laten we in hemelsnaam die medicijnen in alle dank gebruiken, anders zijn ze nog eens voor niets op dieren getest ook! Ze zijn er nou eenmaal, helaas wel op een vervelende manier gekomen, maar in hemelsnaam laat het dan niet voor niets zijn geweest.
Overigens denk ik dus NIET zo als het gaat om bont. Vind ik namelijk iets totaal anders, dragen van bont zet aan tot dragen van bont, en dan wordt de vraag groter, en dus het aanbod ook.
Zo dat was even om die vraag te vermijden Haha!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:00

Horsefreak schreef:
Jammer, Daphne, ik vind het best leuk om met een tegenstander in discussie te gaan.

ik ook wel hoor, maar op deze manier hoeft het niet vind ik..
k weet niet of jullie het weten mak ben 13, wat verwachten jullie ?
er word de laatste tijd veel verwact van me, maar HELAAS..

en ik stop met de discusie omdat het een paar jaren geleden ook zo begon, met een discussie, en wat zo leuk eindigde..
verget ik nooit meer hoe aardig ze toen voor me waren Lachen

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:03

Kan het begrijpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:59

Sorry, Daphne, ook al stop je zelf met de discussie, ik wil toch nog even reageren op wat je aan het begin van deze discussie zei:
Daphne__ schreef:
suleilitha; als ikzelf ziek zou zijn hoefde ik echt geen behandelingen/medicijnen die op diere getest zijn.
en ik zou denk ik toch echt voor het dier kiezen, hoe banketstaaf het ook klinkt, dieren zijn iig eerlijk Knipoog

Ik respecteer je mening, maar je hebt in je leven al medicijnen/behandelingen gehad die op dieren zijn getest als het goed is, en waarschijnlijk zul je er, of je het nou wilt of niet, nog altijd gebruik van maken. Vrijwel ieder (als het niet meer is) medicijn dat er nu bestaat, is ooit op dieren getest of er wordt gebruik gemaakt van afweerstoffen afkomstig uit een dier. Denk maar aan een prik tegen pokken, die komt (verbeter me als ik het verkeerd zeg!) geloof ik van een koe. Koe
Hoe naar het ook is, tot op heden kunnen er geen medicijnen op de markt gebracht worden die nog nooit getest zijn. En aangezien er waarschijnlijk niet veel mensen zullen zijn die zich vrijwillig zullen aanbieden om een medicijn op zich te laten testen, zullen dieren hiervan het 'slachtoffer' zijn. Slachtoffer tussen aanhalingstekens, want je moet je ook bedenken dat het geteste dier er misschien niet zo goed van af komt, maar stel dat er dankzij de test op dat dier een medicijn wordt uitgevonden dat wél werkt. Dit dier geeft dan zijn leven voor het redden van andere wezens.

Ook ik vind het verschrikkelijk dat er medicijnen op dieren worden getest, maar ik denk dat het gewoon niet anders kan. Zoals ik al zei, denk ik dat er maar een heeeeeeel klein groepje mensen zal zijn dat zich vrijwillig zal aanbieden om een medicijn op zich te laten testen. Het testen van medicijnen en behandelingen op mensen die voor een ernstig misdrijf in de gevangenis zitten, vind ik een belachelijk idee, sorry. Ten eerste inderdaad omdat dat tegen de wet is, en bovendien, zoals al eerder gezegd, ben je dan net zo verkeerd bezig als een moordenaar. Om nog niet te spreken over mensen die onterecht veroordeeld zijn tot bijvoorbeeld levenslang. Maar goed, dan komen we uiteindelijk ongeveer op dezelfde discussie uit als die van de doodstraf.

Of het nou tests op paarden, muizen of honden zijn, dat maakt mij niet veel uit. Het is allemaal niet leuk, maar het kan volgens mij gewoon niet anders. Wel vind ik dat de dieren het ondanks de tests nog zo goed mogelijk moeten hebben. Dus niet in veel te kleine hokjes ed. Lachen

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:03

Citaat:
Dat ben ik dus hélemaal NIET met je eens. Hoeveel verkrachters, pedofielen, moordenaars en weet ik veel wat lopen er tegenwoordig wel niet rond? Mogen gemakkelijk gewoon in een hun gevangenis zitten? Persoonlijk vind ik dat ze díe mensen maar gebruiken als proef'dier' ipv die dieren die nog nooit geen vlieg kwaad gedaan hebben. En als die mensen dan doodgaan, net goed, dat verdienen ze!!

En van deze gedachten zijn wij weer terug naar Guantanome, nazisme, en de doodstraf.
Wat was is de grenslijn moordenaars (al dan niet terecht, of geestesziek), terrorist, (12 jarige kinderen die vast zitten in Cuba), of tweelingjoden in Auschwitz ? Wie beslist of iemand zal sterven ?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:32

Loveshadow, pokken er andere vaccins zijn ideale voorbeelden om de evolutie mee aan te tonen: vele (en steeds meer) vaccins ed kunnen tegenwoordig met de recombinant technologie worden aangemaakt, wat inhoudt dat bepaalde producten gesynthetiseerd worden door bacteriën. Simpel uitgelegd stoppen ze het stukje DNA dat het gewenste product aanmaakt in een bacterie, dewelke het DNA dan afleest en het product aanmaakt.

CoolCorrie, volledig mee eens. Wij zijn niet de ultieme rechters. We kunnen enkel meer kwaad voorkomen door de maatschappij te beschermen, maar een mens blijft een mens. Zie de mooie voorbeelden van CC hierboven, waar ligt de grens...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:37

sherwood schreef:
Proeven op dieren heb ik ook gruwelijk wat tegen, maarrrr
stel dat mijn paard ziek is, en er is een medicijn, maar nog niet getest, dan zeg ik hup gooi het er in, iets anders kunnen we niet doen. Maar om nou perse dieren ziek en kaopt te maken om een medicijn te testen wat voor mensen is bedoeld, dat gaat me mijlen te ver.
Testen ok, maar niet bewust dieren daarvoor ziek maken. Je gaat me niet vertellen dat er niet genoeg zieke dieren op de wereld zijn.
Paarden met artrose zijn er meer dan zat, laten ze daar op testen, en geen gezond paard ziek maken, om vervolgens op te gaan testen.

Op jouw manier blijven alle medicijnen steken voor het teststadium op paarden. En pas op, daarvoor zijn ze ook op ratten getest. Of wou je een "medicijn" in je paard kappen wat nog niet eens op ratten is getest? Kans is groot dat 'ie het er niet levend vanaf brengt.
Trouwens voor een medicijn voor arthrose lijkt het me inderdaad wel handig dat ze paarden met arthrose nemen om op te testen Haha! Ik vermoed wel dat dat gebeurt. Echter moet je altijd controledieren hebben, en moet je kijken wat het effect is op dit en dat en... Tja, het is moeilijk, maar het heeft al zoveel meer levens gered dan er zijn gegeven.

De meeste proefpaarden zijn een trapje hoger dan bvb proefmuizen en daarin sterven er ook veel minder, tenzij het natuurlijk de opzet is.

Wanneer de paarden moeten geeuthanaseerd worden omdat er nieuwe technieken moeten getest worden, is dat eigenlijk nóg minder erg. Want die dieren worden altijd humaan geslacht en zijn eigenlijk net hetzelfde als een slachtpaard/koe/... Maar dienen niet als gewoon maagvulling, maar om andere dieren te redden.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:47

Wat geeft een mens het recht zijn leven boven dat van een dier te stellen?

Er wordt hier een hoop geroepen dat mensen zich eerst maar eens moeten verdiepen in het onderwerp. Nou die genen die dat roepen moeten dat zelf eerst maar eens doen. Dierproeven zijn totaal achterhaald! Er wordt juist gewerkt aan het uitbannen van zo veel mogelijk van die proeven. Alleen dit achterlijke Nederland loopt hier enorm in achter. We zijn ook nog een land met een primaten faciliteit. Terwijl dat overal verboden wordt of alleen ng maar onder zeer uitzonderlijke omstandigheiden toegestaan.

O ja en de gene die schreef dat zieke mensen nieuwe medicijnen mogen testen???? Droom verder! Dat mag helemaal niet, medicijnen doorlopen 101 procedures voor ze de markt op gaan. Pas als alles is getest mag een gecontroleerde groep het medicijn gaan gebruiken. Dan is het al op gezonde mensen getest voor bijwerkingen en de dosering! Misschien heb je ze wel eens gezien in de krant, die mensen krijgen geld voor het testen van medicijnen!

Als die genen die hier denken dat paarden met arthrose gebruikt gaan worden voor arthose onderzoek ?? Nou dan droom ook nog maar even verder. Die dieren gaan gewoon wat gespoten krijgen wat arthrose induceerd. Je denkt toch ook niet werkelijk dat de muizen in het kanker onderzoek al kanker hadden voor de test?!??!??!?!?!?!?!

Maar wat mij betreft "Paarden voor het testen van ortopedische technieken" gekker moet het niet worden!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:54

Adrienne, ik werk met proefpaarden welke de afwijking reeds bezitten waarvoor het middel wordt getest. Ik heb me er dus weldegelijk in verdiept, ik ben er zelf mee bezig en hoef er dus niet over te dromen.

Natuurlijk zijn er gezonde dieren en ook mensen nodig, zoals je zelf aangeeft. Maar op de zieke mensen zal het toch ook even getest moeten worden hoor, hoe weten ze anders of het werkt?

De nieuwe technologiën die bestaan en commercieel haalbaar zijn voor kleine landen als België en Nederland worden toegepast. Recombinant technologie werkt niet voor alle systemen.

Overigens zijn de andere alternatieven, celklonen en eieren, al heel lang en uitgebreid in omloop, waar dat mogelijk is. Denk je nu echt dat de instanties zouden blijven testen op dieren, die ontzettend duur zijn in onderhoud en waar heel veel rompslomp ivm ethische commissie bij komt kijken, als er waardige alternatieven zijn?? Er wordt aan gewerkt hoor.

Adrienne schreef:
Er wordt juist gewerkt aan het uitbannen van zo veel mogelijk van die proeven.

Ik dacht dat het duidelijk was dat iedereen hier dat weet maar zonder uitzondering iedereen hier ook VOOR is... Lijkt me trouwens logisch.

Adrienne schreef:
Misschien heb je ze wel eens gezien in de krant, die mensen krijgen geld voor het testen van medicijnen!

Werd hier ook al aangehaald, idem met dieren trouwens, daarvoor worden ook vaak dieren gevraagd die willen deelnemen aan onderzoeken, ZOWEL gezond als ZIEK!! Ze hangen hier dagelijks uit, dat is toch geen droom?

Trouwens die testen zijn volledig vrijwillig, wat kan je er dan op tegen hebben?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-08 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:58

Adrienne schreef:

Dan zouden we dus ook al onze huisdieren en andere gedomesticeerde dieren vrij mogen laten. Dat zie ik ook als onze wil aan de dieren op leggen. Als mens hebben we ons boven de dieren opgesteld, we gebruiken ze voor vanalles.

Ik denk dat veel wel zonder dierproeven zou willen, maar dat het nog niet mogelijk is om ze te vervangen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:06

Adrienne schreef:

Ik zou zeggen.... ruil eens een paar dagen met je paardje en stuur je paardje naar je werk. Ik weet wel waarom ik hoger in rang sta Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:23

wat een filmpje in je onderschrift slimmerik Scheve mond volgens mij is het ook wel een illustratie die bij het topic zou kunnen horen, vooral bij je eigen laatste post.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:40

Niese1987 schreef:
Dit is gewoon ronduit walgelijk. Ik vind zoiezo dat er voor de geneeskunde geen proefdieren gebruikt meer mogen worden. Laat het ze lekker op mensen testen en laat de dieren gewoon lekker met rust!

Inderdaad! Boos!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:44

Zo simpel en eenvoudig ligt het niet.

Jij vindt het ook niet leuk als je vader of moeder ziek zou worden is en de arts komt aan met 'hier is een medicijn en we weten niet hoe het werkt, want we hebben het niet kunnen testen op proefdieren'. Vervolgens overlijdt de patiënt omdat het toch geen goed medicijn was.

Kijk hier eens voor de afschuwelijke gevolgen van een verkeerd medicijn http://nl.wikipedia.org/wiki/Thalidomide het zgn. 'softenon' schandaal.

Aan de andere kant is het onrechtvaardig om gezonde dieren ziek te maken, ten gunste van de mens.

Het blijft moeilijk dat soort kwesties.