Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:38

Weet je er staan veel stallen leeg en hij maakt zich kennelijk druk om de concurrentie en ziet het als broodnijd, als je stallen vol zitten, je geen pensionklanten van buitenaf les meer kan bieden omdat je lessen vol zitten, waar maakt hij zich dan druk om????

Stephanie87

Berichten: 1019
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Achter de Pc

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:43

Om de wet en regelgeving, hij moet zich namelijk aan een aantal regels houden waar pensionstallen zich niet aan hoeven te houden en ja hou zou inderdaad nog wel pensionklanten kwijt kunnen denk ik, maar er staan maar 4 stallen leeg hoor (kom er elke week) en daarvan zijn er nog 2 in de stal waar de manegepaarden staan en daar komen dus geen eventuele pensionklanten te staan. dus dat valt ook wel mee

Anoniem

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:45

welke regels moet hij zich aan houden?

En dat jij er veel leert is mooi.
Maar het merendeel van de mensen die op een iegen paard priveles heeft gehad is meer gewend.
Ook heel logisch als je dagelijks kunt rijden tegenover als je maar 1x in de week les krijgt in een grote groep, dus misschien 5 minuten echte aandacht

Stephanie87

Berichten: 1019
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Achter de Pc

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:47

Sorry maar ik rij al 15 jaar en heb ook jonge paarden gereden en dus ook priveles gekregen. ik rij nu in een vrij grote groep en ik leer nog steeds bij en heb er echt geen problemen mee...

en de regels waar hij zich aan moet houden staan in het krantenbericht....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:48

Conga schreef:
Om de wet en regelgeving, hij moet zich namelijk aan een aantal regels houden waar pensionstallen zich niet aan hoeven te houden en ja hou zou inderdaad nog wel pensionklanten kwijt kunnen denk ik, maar er staan maar 4 stallen leeg hoor (kom er elke week) en daarvan zijn er nog 2 in de stal waar de manegepaarden staan en daar komen dus geen eventuele pensionklanten te staan. dus dat valt ook wel mee


En dat is dus flauwekul. Regels voor beide soorten bedrijven zijn gelijk (qua wetgeving dus). mestboekhouding geldt voor beiden, belasting en btw afdracht ook. Het verschil zit in de kosten van zelf lesgeven op manegepaarden en het moeten hebben van een veiligheidscertificaat van de knhs/fnrs. Maar dat is geen wettelijke verplichting. Daar kiest hij zelf voor. hij hoeft geen fnrs-manege te zijn en hij hoeft geen wedstrijden te organiseren. doe je dat wel.. moet je ervoor betalen middels een veiligheidscertificaat.

Anoniem

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:52

idd anya...en dat is al meerdere malen aangehaald Lachen

Conga, nogmaals fijn dat jij het er naar je zin hebt en er leert, maar dat gaat echt niet voor iedereen op.
Ik moet er niet aan denken een flinke groepsles te moeten volgen. En daar ben ik gewoon niet de enige in die dat niet fijn vind.

verder moet ik er niet aan denken mijn paarden in de de drukte te stallen zonder dagelijks weidegang

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:54

Citaat:
Het steekt hem. Maneges moeten aan allerlei regels voldoen. Vloeistofdichte vloeren, gierkelders, sinds 1 januari is een veiligheidscertificaat verplicht. "Investeringen die pensionhouders niet hoeven te doen," zegt Pullens. En omdat de meeste pensions officieel 'agrarisch bedrijf' zijn, vallen ze ook nog eens in een lager btw-tarief, zegt hij. Dus kunnen ze goedkoper opereren. "Valse concurrentie", stelt Pullens.


hij liegt:
1. vloeistofdichte vloeren verplicht bij pensionhouder
2. gierkelder verplicht bij pensionhouder (had hij al als voormalig boerenbedrijf)
3. veiligheidscertificaat: ABSOLUUT NIET WETTELIJK VERPLICHT. Is ideetje vann KNHS/FNRS
4. lager BTW tarief.. is ook kul.. geldt niet voor de stalverhuur, lesgeven doen ze niet op pensionstal. Ik huur mijn eigen lesgever in voor mij of bijrijder. En dat doet iedereen. Verschil is altijd: leshebben op eigen paard, of leshebben op manegepaard. in tweede geval manege-eigenaar snel aansprakelijk want zijn paard. In eerste geval eigenaar paard doorgaans aansprakelijk, tenzij sprake is van onrechtmatige daad manege-eigenaar (dak staat op instorten of zo) of grove fout lesgever (Beginner aanzetten tot galop op een al bokkend paard o.i.d.).

kortom: hij klets maar wat.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:55

Brr groepsles.. echt niets voor mij
Ik wil gewoon prive les.. en dan ook nog van iemand die ik persoonlijk uitzoek op wat ze mij op dát moment kunnen leren.

Stephanie87

Berichten: 1019
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Achter de Pc

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:57

http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=150& ... =&ppCatID=
Lees even het het kopje maneges, hij hoeft dus helemaal geen veiligheidscertificaat te hebben want dat heeft hij al omdat het een FNRS manege is. en als er zoveel mensen zijn die het niet fijn vinden om in een grote groepsles te rijden waarom zitten de lessen dan zo vol?

Anoniem

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:00

Als je bij een manege staat, kun je natuurlijk niet anders. Hoeveel pony's en paarden heeft hij in pension? Hoeveel lessen zijn er?

Misschien wel de reden dat mensen niet in een manege willen lessen vanwege de overvolle lessen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:00

Conga kun jij nu niet lezen.. hij zegt zelf... veiligheidscertificaat is vanaf 1 januari verplicht en pensionhouders hoeven dat niet. Dat hij het wel heeft, komt omdat hij er zelf voor kiest om FNRS-manege te zijn en wedstrijden voor de KNHS te organiseren. Want die organisaties stellen het wel verplicht. De FNRS was hier een paar jaar geleden al druk mee. Dus hij zal het wel hebben. En dat zal hem vast heel veel geld hebben gekost voor soms erg zinloze maatregelen. Zoals 6 borden nooduitgang in de bak met maar één uitgang a 400 euro per bordje.


Citaat:
Verenigingen
KNHS verenigingen zijn per 1 januari 2008 verplicht hun activiteiten in een accommodatie met een veiligheidscertificaat. Een informatiepakket over het veiligheidscertificaat is aan te vragen via l.braun@knhs.nl. Een vereniging met een eigen accommodatie kan een regiobegeleider uitnodigen om de accommodatie door te lopen. De regiobegeleider kan de vereniging helpen bij het aanvragen van het veiligheidscertificaat en het keuringsklaar maken van de accommodatie. De kosten van regiobegeleider worden betaald door de KNHS.


Maneges
Maakt uw vereniging gebruik van een FNRS accommodatie dan is deze al gekeurd en hoeft de vereniging geen veiligheidscertificaat meer aan te vragen. Het kan zijn dat uw manege geen FNRS manege is en toch een veiligheidscertificaat heeft, ook dan hoeft de vereniging niet ook nog een veiligheidscertificaat aan te vragen. Nieuwe verenigingen die zich bij de KNHS willen aansluiten zijn sinds 1 januari 2005 verplicht om zich aan te melden voor het veiligheidscertificaat. Voor reeds bestaande verenigingen geldt dat zij voor 31 december 2007 in het bezit moeten zijn van het veiligheidscertificaat.

Bij mijn pensionhouder worden dat soort wedstrijden niet gehouden en het is gelukkig ook geen FNRS-manege. Dus dat vreselijk domme en inderdaad dure certificaat hoeft daar inderdaad niet. Maar het blijft altijd vrije keuze.

Weet ik veel waarom de lessen vol zitten. Misschien allemaal mensen die graag rijden en geen eigen paard hebben. Ik moet er niet aan denken. Maar ik heb de tijd dat ik wat aan een groepsles zou hebben ook al een poosje achter me gelaten denk ik. Ik heb 3x privé les in de week. O.a. omdat ik twee paarden heb.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:12

Conga schreef:
Sorry maar ik rij al 15 jaar en heb ook jonge paarden gereden en dus ook priveles gekregen. ik rij nu in een vrij grote groep en ik leer nog steeds bij en heb er echt geen problemen mee...


En hoe zou ik als eigenaar van een paard in godsnaam bij een manege moeten komen als ik geen trailer heb, geen auto die een trailer kan trekken én geen E achter B rijbewijs heb??? Nors opkijken
Ik wíl overigens niet in een groep bij een manege lessen, en ik bepaal altijd nog zelf van wie ik les krijg. Achterlijk als dat persé in een manegeles zou moeten niet? Rolleyes Rolleyes

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:25

haha precies..

en Conga...
Sinds wanneer gaan de MANEGE paarden daar naar buiten????
En voor hoelang?
misschien 1 keer om de pensionklanten het idee te geven dat ze naar buiten gaan.. maar verder staan er NOOIT manege paarden buiten hoor...

Plaatje1990

Berichten: 3946
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:11

Conga schreef:
Ik wil ook even reageren in dit topic, ik rijdt nu een aantal weken met heel veel plezier bij manege pullens, ik krijg heel goed les (veel beter als bij vele andere manege's) met Walter zelf heb ik niet zo veel contact maar ik vind het wel kwalijk dat jullie hier reacties geven als : een manege is leuk om wat rond te hobbelen e.d. ik rij zelf al bijna 16 jaar en heb nog nooit zo goed les gehad op een manege. de paarden worden er gewoon goed verzorgd en gaan ook gewoon naar buiten. (even voor de duidelijkheid ik rij er nu een aantal weken maar ben er een aantal jaar geleden vaker geweest) ik bedoel hiermee te zegeen dat jullie mogen zeggen over Walter wat jullie willen maar laat mensen die daar rijden en het daar wel naar hun zin hebben en zeker nog wat bijleren gewoon in hun waarde!!!

Van wie krijg jij les dan ?

Stephanie87

Berichten: 1019
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Achter de Pc

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:42

Doet dat er iets toe? ik vind gewoon dat ik goed les krijg en rij ook haar paarden dus krijg ook priveles van die persoon...

Anoniem

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:09

Ik denk wel dat dat er iets toe doet, je mag toch reklame maken voor zo een goede manege, wil Walter wel hoor. Juist als ze goed les geven is het de moeite waard te vermelden.

Ik heb wel eens wat lessen gezien, idd niet slecht, maar wat mij wel opvalt is dat er weinig invloed gegeven wordt op de eigen pony's tijdens de lessen van de kinderen, trekken is geoorloofd, met hulpteugels en open monden is geoorloofd, is het omdat de verwende smoeltjes het niet willen weten en dat mams het niet pikt? Daar heb ik dus problemen mee, want juist die kids met bemiddelde ouders kom je straks met de paarden tegen op het wedstrijdveld. Waar is het respect voor het dier? Of roepen die dan ook zuur, "Hij doet het niet!". (stuk zou ik zeggen, nieuwe halen..)

karijn

Berichten: 5429
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:46

Conga: je geeft aan dat er slechts 4 stallen leeg zijn en de lessen bomvol zitten? Dat is op zich nog geen slechte score voor een manege lijkt mij. Zeuren dat je stallen leeg lopen, blijkt dus nogal mee te vallen. Tenzij het pensionklanten zijn, dan kan ik me er wel wat bij voorstellen. Als je dan beperkt bent in de tijden om zelf te kunnen rijden, dan zou ik ook op zoek gaan naar een lokatie waar je wel kan rijden wanneer je wilt.
Het enige dat hem dan blijkbaar heel erg dwars zit is die instructie en het feit dat pensionhouders hun paarden als "manegepaard" inzetten wat wettelijk gezien niet mag.
Wat zou de overheid er dan aan moeten doen? Wat moeten al die meiden en jongens die keurig netjes de Deurne opleiding/ORUN opleiding of wat voor opleiding dan ook hebben gevolgd, dan doen? Alleen maar bij een manege werken? Krijgen we een beetje een overschot van gediplomeerd personeel, denk ik zo. Dat is vaak ook de reden dat veel professionele/gediplomeerde ruiters een eigen handelsstal/pensionstal beginnen: business.
En die enkele pensionhouder die dan zijn pony's inzet als manegepony omdat ze anders ook maar stilstaan, laat toch lekker. Uit die enkele lessen zal hij echt zijn volledige inkomen niet halen voor de maand. Vaak is het een nevenactiviteit, wordt het zwart verdiend. Gebeurt in meerdere bedrijfssectoren hoor dan alleen in de paardenwereld. Wie moet dan de hele bedrijfswereld controleren? De belastingdienst? De overheid? Die lachen zich rot om dit soort geneuzel in de paardenwereld. Belastingverhogingen op de mestopslag/-afvoer is nog wel rendabel maar die enkele pensionhouder met zijn nevenactiviteitje??
Zoals ik al zei, kan hij zich dan beter druk maken om zijn eigen business. En de volgende keer geen hooikar op het erf zetten waar vandalen bij kunnen komen met een peuk...

fanclubE_Gal

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:11

Interessante discussie
Ben zelf begonnen met rijden bij pullens. Ben ruim 5 jaar geleden over gestapt naar Duyksehoef. Ben daar zeer tevreden over.
Ik rij dagelijks (met mijn eigen paard) in de groepslessen. Waar overigens soms ook manege ruiters in rijden.
Bij ons rijden soms de (hogere)wedstrijd ruiters gewoon in de les tussen de manegeklanten. Geen groot niveau verschil tussen deze ruiters en geen onderlinge problemen. De sfeer is goed en wat kinderen op stal vind ik geen probleem.

Ik vind het wel erg jammer dat het iedere keer weer zo moeilijk moet daar. Jan Sars laat zich gelukkig niet gek maken, staat altijd voor je klaar en is even goed voor al zijn klanten.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:33

Maar wat ik me zomaar even af zit te vragen... Als de lessen zo vol zitten, wanneer wilt Pullens dan die lessen gaan geven? Als ik de manegelestijden kijk dan wordt het dus al gauw met etenstijd, op vrijdagavond, op zaterdagavond en zondag de hele dag...

Zoetje_

Berichten: 2755
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Drunen

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:11

fanclubE_Gal schreef:
Interessante discussie
Ben zelf begonnen met rijden bij pullens. Ben ruim 5 jaar geleden over gestapt naar Duyksehoef. Ben daar zeer tevreden over.
Ik rij dagelijks (met mijn eigen paard) in de groepslessen. Waar overigens soms ook manege ruiters in rijden.
Bij ons rijden soms de (hogere)wedstrijd ruiters gewoon in de les tussen de manegeklanten. Geen groot niveau verschil tussen deze ruiters en geen onderlinge problemen. De sfeer is goed en wat kinderen op stal vind ik geen probleem.

Ik vind het wel erg jammer dat het iedere keer weer zo moeilijk moet daar. Jan Sars laat zich gelukkig niet gek maken, staat altijd voor je klaar en is even goed voor al zijn klanten.



ben ik het geheel mee een!
ik heb 7 jaar met plezier bij de duikse hoef gereden Haha! en er reden idd ook vaak zat pensionklanten in onze les mee Ja

op de duikse hoef leer je ook de "hogere" oefeningen die je bij pullens niet krijgt..

ik ben ook benieuwd wanneer walter die lessen wilt gaan geven:

maandagavond: Springlessen Ponyclub
vrijdagavond: dressuurlessen ponyclub en rijvereniging
zondag hele dag: springlessen pension klanten, buitenritten en zomers erg vaak wedstrijden
woensdagavond zomers: oefenwedstrijden springen

ben toch benieuwd hoe hij dat wilt doen..
of wil hij iedereen lid laten worden van de pc of rijverening? Verward

Plaatje1990

Berichten: 3946
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:50

Nou liever geen les als les bij hem of in zn manege !