Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:40

janderegelaa schreef:
Breghje schreef:

Dat eerste wist ik , heb een NB die komt én heb zelf de cursus gevolgd om meer te weten wat een hoef is en in elkaar steekt ed. Maar ik dacht te lezen dat ze een smeden opleiding moesten gaan doen, dat heb ik dan verkeerd. Bedankt!

Dat heb je goed gelezen, ze moeten inderdaad de smeden opleiding doen.

Ik vraag me oprecht af hoe ze mensen kunnen gaan dwingen een opleiding te volgen die tegen hun principe is. Regulering? Prima! Scheiden van kaf en koren? Helemaal voor!! Maar ga dán zorgen voor een goede opleiding Natuurlijk Bekappen. Dat die dan gedeeltelijk uit de smeden opleiding komt lijkt me logisch, maar mensen die principieel tegen ijzers zijn zie ik zo snel nog niet een ijzeropleiding volgen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:47

Breghje schreef:
maar mensen die principieel tegen ijzers zijn zie ik zo snel nog niet een ijzeropleiding volgen.

Mijn tandarts was ook principieel tegen verdoven.....maar heeft het toch moeten leren. Erger nog: hij past het op verzoek van patienten zelfs toe.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:49

sandratien schreef:
Ik zou heel graag willen dat er een erkende opleiding komt (het liefste HBO niveau, net als dierenarts) die een paar jaar duurt waarbij ook een normale stage periode hoort. Iemand met een derkelijk diploma op zak geeft aan over een flinke dosis kennis te bezitten. Al is dat nog geen garantie voor qualiteit vrees ik.

Ik zou nog even goed kijken op de website van de UNIVERSITEIT Utrecht. Daar zal je namelijk lezen dat Diergeneeskunde een universitaire studie is en geen HBO. Zit toch wel een heel groot verschil in.

Daarnaast lijkt het mij niet meer dan vanzelfsprekend dat als je een smid neemt, je er eentje neemt waarvan je wet dat die een goede hoefsmederij opleiding heeft genoten en dus ook les heeft gehad in beenstanden, hoefafwijkingen e.d. Ook al is het een natuurlijk bekapper. Het lijkt mij dat ook een natuurlijk bekapper zo breed en en goed mogelijk opgeleid wil worden. en dus ook zo van zo veel mogelijk markten thuis wil zijn.
Die mensen hebben in ieder geval meerdere jaren les gehad.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:50

slimmerik schreef:
Breghje schreef:
maar mensen die principieel tegen ijzers zijn zie ik zo snel nog niet een ijzeropleiding volgen.

Mijn tandarts was ook principieel tegen verdoven.....maar heeft het toch moeten leren. Erger nog: hij past het op verzoek van patienten zelfs toe.

Haha! Haha! Haha!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:52

Ik (en met mij vele paardeneigenaren hier) bekap én besla zelf. Heb hiervoor cursussen gevolgd, maar ben bepaald geen "officieel gediplomeerd" hoefsmid. Ik betwijfel of deze wet dierenleed voorkomt, klinkt meer als zelfbescherming van beroepsgroepen (goede lobby vermoed ik...).

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:18

winia4ever schreef:
maar ik merk gewoon dat paarden bijna niet hoefbevangen worden, straalkanker krijgen, of kreupel lopen!..
En daarvoor hadden álle paarden straalkanker, waren hoefbevangen en waren kreupel? Dan is er iets niet goed hoor, want als álle paarden (of heel veel) dit soort aandoeningen zouden krijgen doordát ze worden bekapt en beslagen door een 'gewone' hoefsmid, dan zou er natuurlijk geen paardeneigenaar rondlopen die z'n paarden nog laat bekappen en beslaan Sigaar Sterker nog: dan zou dát verboden worden.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:24

peanutbutter schreef:
sandratien schreef:
Ik zou heel graag willen dat er een erkende opleiding komt (het liefste HBO niveau, net als dierenarts) die een paar jaar duurt waarbij ook een normale stage periode hoort. Iemand met een derkelijk diploma op zak geeft aan over een flinke dosis kennis te bezitten. Al is dat nog geen garantie voor qualiteit vrees ik.

Ik zou nog even goed kijken op de website van de UNIVERSITEIT Utrecht. Daar zal je namelijk lezen dat Diergeneeskunde een universitaire studie is en geen HBO. Zit toch wel een heel groot verschil in.

Daarnaast lijkt het mij niet meer dan vanzelfsprekend dat als je een smid neemt, je er eentje neemt waarvan je wet dat die een goede hoefsmederij opleiding heeft genoten en dus ook les heeft gehad in beenstanden, hoefafwijkingen e.d. Ook al is het een natuurlijk bekapper. Het lijkt mij dat ook een natuurlijk bekapper zo breed en en goed mogelijk opgeleid wil worden. en dus ook zo van zo veel mogelijk markten thuis wil zijn.
Die mensen hebben in ieder geval meerdere jaren les gehad.

Gossie toch, maak ik zo maar een foutje zeg. Nee, nee, nee stoute San, Tis nie HBO maar Universitair, Foei toch San, over de knie.
Er zit niet zo een groot verschil tussen universtair en HBO, sorry. Het niveau is hetzelfde. Het 1 is alleen wetenschappelijk ingesteld en doet onderzoek het ander is meer beroepsmatig. Dat is het verschil. Heb ik even de verkeerde onderwijsvorm genoemd, oh wat vreselijk.De wereld stort in. De overeenkomst? Je moet er een heleboel lettertjes voor gelezen hebben. Dus een heel klein beetje slim zijn.
En net als ik pas een dierenarts laat komen als er wat aan mijn beesie mankeert laat ik pas een hoefdokter komen als er wat aan de voetjes mankeert. (alleen bestaat er jammer genoeg nog niet zoiets als een goede hoefdokter, een smidsopleiding duurt toch vooral zolang omdat hij alles over het smeden van ijzer moet weten) Dagelijks onderhoud doe ik zelf, net als ik zelf een wormenspuit geef.
Verder laat ik deze discussie voor wat het is. Als je je er al over gaat vallen of een opleiding nu al dan niet Universitair of HBO is ga je toch een piepklein beetje aan de oorspronkelijke discussie voorbij.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:30

snowdon schreef:
Ik zou dan toch wel voor een bredere opleiding kiezen dan de tunnelvisie van de huidige smedenopleidingen.

Een daar hebben ze met NB geen last van? vind dit eigelijk nergens op slaan, volgens NB zijn alle TB smeden slecht en zorgen ervoor dat paarden uiteindelijk dood gaan door de gevolgen van TB. DAT noem ik ook tunnelvisie.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:36

Een mooi compromis zou zijn om bv. een brugjaar te maken waarin alles wat er zonder ijzers te leren zou zijn over een paard te leren is, en daarna een splitsing. Degenen die ijzer willen bewerken kunnen dat, en degenen die daar niets in zien kunnen de anderen kant op. Ofzo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:38

Jammer dat ze Strasser koppelen aan natuurlijk bekappen. Dat is net zoiets als natural balance koppelen aan natuurlijk bekappen of traditioneel smeden.

Het heeft raakvlakken, maar bepaalde essentiele opvatting zijn ECHT anders.

Strasser is een medische behandeling. Natuurlijk bekappen is een manier van een hoef onderhouden. De enige overeenkomst is dat beide theorieen uitgaan van een ijzerloze oplossing. Verschillen: Strasser snijdt in de zool, in de straal, laat de toon lang en brengt geen mustangroll aan. NB laat de zool, straal met rust, hoef wordt afgewerkt met een mustangroll.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:45

sandratien schreef:
Er zit niet zo een groot verschil tussen universtair en HBO, sorry. Het niveau is hetzelfde. Het 1 is alleen wetenschappelijk ingesteld en doet onderzoek het ander is meer beroepsmatig. Dat is het verschil.

En jij hebt zeker HBO gedaan dan he Huilen van het lachen

Het spijt me als ik je teleurstel, maar HBO heeft echt een lager niveau en tempo dan de universiteit.

jua32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:50

Eindelijk gerechtigheid.
Bespaart een hele hoop paarden een hoop ellende.
Niet dat alle NBers slecht zijn hoor zo bedoel ik dat niet.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:54

winia4ever schreef:
Cerize::: er is wel degelijk iets aan "natuurlijk bekappen"omdat wij hier in veel weilanden staan, waardoor de hoeven niet natuurlijk kunnen slijten, zoals ze in het wild doen, met veel stenen etcetc.!
is het natuurlijker om het bij te houden 1 x in de 2 a 3 weken.

en niet 1 x in de 6 a 8 weken.
dan is de klap van de pezen nog groter!...!!

maar dat is ieder zn ding! ik ben voor natuurlijk bekappen, en zal nooit een ander afzeiken die er tegen is!..
maar ik merk gewoon dat paarden bijna niet hoefbevangen worden, straalkanker krijgen, of kreupel lopen!..

Groetjes Haha!

Mijn paard gaat 1 x in de 6 a 8 weken naar de smid, nooit problemen mee gehad. Als ze lang worden, dan komt de smid. Dit gebeurd bij alle 70 paarden bij ons op stal.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:59

winia4ever schreef:
Cerize::: er is wel degelijk iets aan "natuurlijk bekappen"omdat wij hier in veel weilanden staan, waardoor de hoeven niet natuurlijk kunnen slijten, zoals ze in het wild doen, met veel stenen etcetc.!

maar dat is ieder zn ding! ik ben voor natuurlijk bekappen, en zal nooit een ander afzeiken die er tegen is!..

Groetjes Haha!

Niet natuurlijker, misschien wel beter.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:01

[/quote]
Mijn paard gaat 1 x in de 6 a 8 weken naar de smid, nooit problemen mee gehad. Als ze lang worden, dan komt de smid. Dit gebeurd bij alle 70 paarden bij ons op stal.[/quote]

ik zeg toch ook niet dat je problemen hebt/krijgt

ik zeg alleen, dat de klappen van de pezen groter zijn, dan dat je het elke keer bij houd ook al is het van de voorkant een klein stukje, ook aan de achterkant wordt veel weg gehaald.

maar iedereen heeft zo zn mening over al over, en een discussie over verschillende soorten bekap manieren kom je toch niet tot een rechte lijn. Knipoog

ieder zn ding!!
Laatst bijgewerkt door daphneM op 31-03-08 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:02

Manon88 schreef:
winia4ever schreef:

Groetjes Haha!

Niet natuurlijker, misschien wel beter.

ieder zn ding he!.. Slapen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:03

@manon88:

Idd. Het niet op stenen lopen is al tegennatuurlijk, en om dan vervolgens handmatig de hoeven bij te houden is zo mogelijk nóg minder natuurlijk.

Maar voor het welzijn van het paard is het wel goed (zo niet onvermijdelijk) om de hoeven bij te houden.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 31-03-08 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:04

Wat is eigenlijk het verschil tussen een natuurlijke bekapper en een hoefsmid die bekapt zonder er ijzers onder te slaan ? Die bekapt dan toch ook natuurlijk ? Of kan die het niet goed genoeg dan of bekappen natuurlijke bekappers echt volslagen anders dan hoefsmeden die bekappen ?
Verschil van denkwijze zul je altijd houden al gaan ze naar dezelfde opleiding......
Dat zie ik hier al met hoefsmeden onderling, de ene hoefsmid haalt de hele hiel er af en de andere laat de hiel juist hoog, de ene snijd in stralen en zolen en de andere niet, de ene laat de tenen lang en de andere niet, en alles wat er tussenin zit dan.

Ik denk ook dat deze regelgeving iets anders terweeg brengt namelijk, als bekappingen idd geregistreerd worden kun je dus een smid of bekapper er direct op aanspreken als hij iets falikant fout doet. Gevolg je bent aansprakelijk dus en moet daarvoor een verzekering afsluiten. Die krijg je waarschijnlijk niet als je geen gedegen opleiding kan aantonen. Dus dan is bijna iedereen gelukkig toch ?
Je kunt zelf aan je paardje rommelen voor je eigen verantwoording, verknoei je het kun je een dikke boete krijgen wegens dierenmishandeling, zo ook een smid of een bekapper. Dus het kaf word van het koren gescheiden.

En voor de doe het zelvers na een cursusje, de 1 heeft wel gezond verstand en inzicht en kan het wel goed en is verantwoord bezig, helemaal als ze er een gediplomeerde bij halen als ze met een dilemma zitten, maar er zijn er ook die echt de hele boel naar de knoppen helpen. Dat is hun eigen verantwoording en met deze regelgeving maken ze het voor knoeiers extra moeilijk en onaantrekkelijk.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:08

Cayenne schreef:
http://www.horseandhound.co.uk/news/397/200481.html
horseandhound.co.uk

"Strasser-methode in de ban"

Natuurlijk bekappers krijgen nieuwe eisen en reglementen waar zij aan moeten voldoen. Deze eisen worden opgezet door de National Equine Welfare Council (NEWC).

De Britse veterinair Chris House, voorzitter van NEWC, verduidelijkt dat de eisen en reglementen, welzijnsorganisaties moeten helpen om dieren op te sporen die worden mishandeld door onbekwame bekappers.

"Er zijn verschillende zaken geweest waarbij de Strasser techniek betrokken was, en waarbij onbekwame mensen op een therapeutische wijze aan het bekappen waren, en zeer veel schade toebrachten bij paarden," sprak Chris House. "Wanneer wij reglementen opstellen zullen de organisaties beter kunnen controleren of er kundig werk wordt verricht, en of een dierenarts of hoefsmid toezicht aan het houden is op het werk van de natuurlijk bekapper."
.

Ik heb geen tijd om hier uitgebreid op in te gaan, zit op mijn werk. Maar: de vertaling is buitengewoon subjectief. Nergens in het artikel staat natuurlijk bekapper. Maar hier staat het in de kop.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:10

natuurlijke hoef:

Afbeelding

gewoon bekappen

Afbeelding

vindt er toch een wereld van verschil in zitten eerlijk gezegt

de normale bekapper maaktde hoef aan de onderkant helemaal vlak!, terwijl dat niet zo hoort te zijn!.

let maar eens op hoe jullie paarden lopen
je zult zien dat eerst de "voorkant" tegen de grond aan gaat, en dan pas de achterkant, *daarom zul e zien dat het paard vaker struikeld, dan een paard die natuurlijk bekapt is.
het paard eindigt eerst met de achterkand en dan pas met de voor kant, net zo als de mens!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:12

slimmerik schreef:
Breghje schreef:

Jou tandarts heeft principieel voor die opleiding gekozen. Geloof niet dat iemand hem gedwongen heeft wel? De overeenkomst ontgaat me hier even volledig eerlijk gezegd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:13

Ik vind die tweede foto nou niet bepaald een goede foto van een juist beSLAGEN (dus niet bekapte) hoef. Zo zie ik ze in ieder geval op stal niet rondlopen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:17

Maanling schreef:
Ik vind die tweede foto nou niet bepaald een goede foto van een juist beSLAGEN (dus niet bekapte) hoef. Zo zie ik ze in ieder geval op stal niet rondlopen.

dit is de meest voorkomende voet, heb jij er wel eentje rond lopen die lijkt op het belaan van natuurlijk?

waarom voeten veranderen? als paarden zo worden geboren?.. Knipoog

ik maak van jou'n voet toch ook geen bananenvorm? omdat ik het mooier vindt?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:19

Leuk idee voor een topic Pling hoeven vergelijken, ik zou alle verschillen nou weleens duidelijk willen zien.

Ik zou best willen weten hoe NBers de hoeven van mijn 'gewoon' bekapte paard zien Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:20

Kuggur schreef:
klinkt meer als zelfbescherming van beroepsgroepen (goede lobby vermoed ik...).

De spijker op de kop Kuggur..