Laag knuffelgehalte zit renbaan dwars

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kifesa

Re: Laag knuffelgehalte zit renbaan dwars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:16

De King of sports/ sport of Kings zou hier in Nederland aan een imagoprobleem leiden. Welk imago dan? Als ik de posts in dit topic doorlees is er juist van geen enkel duidelijk imago sprake. De één heeft het over louche leren jackies, waar de anderen het over corpsballen, Wassenaars chique en een hoog jaguar gehalte heeft.
Alles klopt hier wel zo’n beetje. Ondanks de teruglopende belangstelling is de verscheidenheid van “soorten mensen” nog steeds erg groot. Misschien dat het imago daarom zo vaag blijft. Rolleyes
Persoonlijk denk ik dat onbekendheid/onwetendheid, ofwel “een overblijfsel uit vervlogen tijden” hier het probleem vormt. Voeg hierbij een vaak negatief functionerende publiciteitmachine en de niet ontwikkelde marketing functie in een naar binnen, op zich zelf gerichte tak van paardensport in een van oorsprong puriteins aangelegd Nederland en aan meer dan genoeg voorwaarden voor de neerwaartse spiraal, die al in de 70-er jaren van de vorige eeuw werd ingezet, is voldaan. Natuurlijk zijn er nog wel andere factoren, maar die spelen niet zo’n grote rol als de hier eerder genoemden.

Het is sowieso een volkje dat - ook door de eeuwen heen – niet altijd op begrip en instemming van anderen hoefde te rekenen, dat paardenvolk. Anno nu en ook al enige tijd geleden blijkt het paardenvolk ook intern nogal verdeeld. Ongezouten kritiek op aan andere disciplines deelnemende lotgenoten is van alle fora af te scheppen. Vaak is onwetendheid/onbekendheid de grondslag voor een slecht en zelfs tot persoonlijke aanvallen leidend inlevingsvermogen.

Om tot onderling begrip te komen is het handig om even een paar zaken op een rijtje te zetten. Lijst

Bij het voltrekken van de industriële revolutie verloor het paard snel zijn voorname plaats tussen de mensen. Zozeer zelf dat een enkeling zich destijds afvroeg hoelang de soort nog zou overleven. Omdat het paard duizenden jaren eerder gedomesticeerd werd om te werken voor de mens, kon je je dat inderdaad afvragen, nu dit weg viel. We weten intussen dat het toch wel goed gekomen is, omdat veel mensen die lijden aan hetzelfde virus zich ontfermd hebben over “het paard”. Zij zorgen ervoor dat het huispaard in deze tijd meer bestaansrecht heeft als “alleen een wandelende biefstuk”.
Hard of ongenuanceerd? Nou, ………….ik dacht het niet. We weten toch allemaal wel een diersoort op te noemen die momenteel met uitsteven is bedreigd, of niet?

Kortom: wij als paardenvolkje hebben zo’n beetje de verantwoording voor het in stand houden van de soort op ons genomen, daar past geen onderlinge verdeeldheid bij. Het moet niet zo moeilijk zijn om een beetje begrip voor elkaar op te brengen.

In vervlogen tijden fungeerde de top van alle takken van paardenport zoals we die nu kennen, veelal als toetssteen van de fokkerij. Dit was een must om de verschillende rassen te verbeteren op langere termijn. Zie het maar als hoe nu een auto, of tractor, of zoals je wilt een vliegtuig door ontwikkeld word. Verbetering door ervaring.
Veruit het meest authentieke van wat hier uit overgebleven is noemen we draf- en rensport. Geloof het of niet maar normen en waarden van vroeger worden hier van generatie op generatie doorgegeven. Je moet dus als “buitenstaander” iets van die normen en waarden van vroeger begrijpen om er zelfs onder voorbehoud mee in te kunnen stemmen. Het voert hier veel te ver om alle normen en waarden van vroeger te bespreken, maar één verdient het om ertussenuit gelicht te worden:

RESPECT VOOR HET DIER.

Dit staat bij de meeste en zichzelf respecterende deelnemers aan de draf en rensport hoog in het vaandel. Niet alleen omdat ze dat prettig vinden, maar ook omdat het al in een ver verleden gebleken is dat zonder respect geen prestaties - op welk niveau dan ook – geleverd kunnen worden.

Uit de oude doos:
Als je ze niet als kampioenen behandeld, dan worden het ook nooit kampioenen.
Of:
Ieder renpaard z’n eigen lakei!

De criticasters in dit topic zouden de moeite moeten nemen om zich daadwerkelijk eens op de hoogte te stellen van de gang van zaken op de laatst overgebleven renstallen. Het zal bij een deel van u zeker voor het begrip zorgen waar ik hier voor pleit. Degenen die dan nog steeds die paar tikken op zondag niet begrijpen, wens ik het beste, voor de anderen geldt:

Tot ziens op de renbaan: (bij voorkeur Duindigt Knipoog ).
U heeft al eerder uw verantwoording genomen, nu kunt u er door uw koersbezoek nog voor zorgen dat er een andere zaak uit vervlogen tijden blijft voortbestaan. Ik weet zeker dat de fascinerende wereld van pondzadels, handicaps, kleine mannekes en vrouwkes, conditierennen, draverijen van meet, startinggates, onberispelijke paardenlijven, plus drie, racing cards, bloedmooie amatrices (voor de liefhebber Tong uitsteken ) u gaat boeien.

Eén waarschuwing is hier wel op z’n plaats:
voortschrijdende kennis en inzicht van het metier kan in enkele gevallen tot verslaving leiden, terwijl een effectieve ontwenningskliniek nog niet gevonden is. Knipoog

Oh ja, mij kunt u daar herkennen aan mijn onberispelijke gedrag, slordige kleding, maar gepoetste schoenen, een fors postuur en platte vink. Haha!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:01

ik vind het heel mooi gesproken kifesa!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:33

Ik denk zeker wel dat het een soort van imagoprobleem is. En dat is volgens mij het feit dat het niet echt een imago heeft... Iedereen heeft er zijn eigen beelden bij, zijn eigen vooroordelen.
Het leeft gewoon niet in Nederland. Terwijl de dressuursport door Anky omhooggetild naar een niveau van brede belangstelling (zelfs mensen die niks van paarden weten kijken vaak naar haar proeven).
Door in de picture te komen tijdens de Olympische Spelen. Maar daarnaast: door altijd en overal te zijn bij paardenevenementen, met clinics...met demonstraties...etc.. Zo rukt de belangstellig voor de dressuursport op.
Datzelfde geldt voor de mensport. Nog niet eens zo heel lang geleden, leek dat vooral een bezigheid te zijn voor oude mannen (ik chargeer even). En tegenwoordig schieten de menverenigingen als paddestoelen uit de grond en weten ook veel mensen die niks met paarden hebben, wie IJbrand Chardon is.
Het heeft denk ik ook te maken met dat mensen die zelf met paarden bezig zijn, zich gemakkelijker met Anky en IJsbrand kunnen indentificeren. Als je zelf dressuur gaat rijden, kun je je als het ware Anky voelen... (ik chargeer weer even). Ik bedoel hiermee dat je op dezelfde manier met je paard bezig kunt zijn dan zo'n bekend iemand, uiteraard wel op een heel ander niveau...maar wel met hetzelfde.
Je identificeren met een jockey of een pikeur is veel minder makkelijk.... Daarnaast staan die zelden bij het grote publiek in de belangstelling: het journaal bericht er weinig over (niet eigenlijk...hooguit een keer met een ernstig ongeluk)...net als studio sport... Kortom..het wordt ook nauwelijks onder de aandacht gebracht...
En daar zit het probleem denk ik. En ik denk dat de polosport hetzelfde probleem heeft.
In Engeland is het bijv. heel anders. Ik ben daar een aantal jaren geleden naar de Royal Show geweest. Alle takken van paardensport waren daar aan de orde. En de rennerij en draverij genoten enorme belangstelling. Dat zit daar in de cultuur ingebakken.
De Shetlander Grand National is daar ook een echt serieus item.... en daar begint het dus al ...die kinderen kunnen zich dus wel identificeren met volwassen jockeys.... en zo groeit de belangstelling dan voor deze tak van sport, denk ik.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:25

@Kifesa: heel mooi stukje, goed gesproken!

polly2 schreef:
Je identificeren met een jockey of een pikeur is veel minder makkelijk....

Oja, joh? Knipoog (ben het wel met je eens hoor, maarreh) Als je nu eens bij mij in de buurt door het bos wandelt en er komt een geel/zwarte schim langs racen (in principe stop ik altijd voor wandelaars hoor, maar dat terzijde) reken maar dat ik dan niet Anky aan het nadoen ben, eerder een stukje uit Seabiscuit.
(ter verduidelijking: geel/zwart = buckskin en dun Quarters met racebloed, damn wat kunnen die dingen hard...)

Maar idd over het kanaal leeft het veel meer dan hier, net als in Australie. Ooit eens gelezen, kan me vergissen, dat daar op Melbourne Cup Day een dag vrij wordt gegeven. De Grand National begint officieel pas rond een uurtje of vier, maar de hele dag zend de BBC al vanaf Aintree uit. Zie je dat al gebeuren in Nederland?

Misschien heeft het ook wat met de wedcultuur te maken. Dat leeft in Engeland e.o. ook iets meer dan in Nederland, NL zou van oorsprong te calvinistisch zijn voor gokkerij, dacht ik. Plus het feit dat zowel de Britse eilanden als Frankrijk (en in mindere mate maar toch ook Duitsland) hun Volbloed fokkerij al eeuwen op hoog peil hebben staan (of dat komt door de grotere belangstelling voor de racerij, dat kan ook, bedenk ik me net, kip en ei vraag).
Al met al maakt dat het allemaal niet gemakkelijker voor de draf en rensport in Nederland. Misschien past het ook gewoon niet in de Nederlandse cultuur. Er zijn wel meer disciplines die waarschijnlijk nooit dat hoge 'Anky-gehalte' zullen krijgen, jammergenoeg, want er is nog zoveel meer dan dressuur, springen en mennen...

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:42

Ook al is het nu niet druk in deze tijd van het jaar.. niet alle koersbanen zijn half leeg. Als het mooi weer is staan natuurlijk de meeste buiten en wat ik heb gehoort is het dan proppie vol. Zelfs bij ons in emmeloord moet je dan maar hopen op een plek. Wat ik de draverij en de montee aansta is dat het iets is wat je niet dagelijks ziet, het gaat snel ja dat moet ook maar toch is het wel leuk om te zien, als ze aan het trainen zijn blijf ik meestal even kijken om het te zien. Ik heb nu 3 koersdagen gezien en ik moet zeggen dat het druk was.
Dat Anky hier in voorkomt als een vergelijking hoeveel mensen er komen vind ik toch wel een beetje jammer want Anky is echt niet te vergelijken met de drafsport.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:08

marijkje1990 schreef:
Ook al is het nu niet druk in deze tijd van het jaar.. niet alle koersbanen zijn half leeg. Als het mooi weer is staan natuurlijk de meeste buiten en wat ik heb gehoort is het dan proppie vol. Zelfs bij ons in emmeloord moet je dan maar hopen op een plek. Wat ik de draverij en de montee aansta is dat het iets is wat je niet dagelijks ziet, het gaat snel ja dat moet ook maar toch is het wel leuk om te zien, als ze aan het trainen zijn blijf ik meestal even kijken om het te zien. Ik heb nu 3 koersdagen gezien en ik moet zeggen dat het druk was.
Dat Anky hier in voorkomt als een vergelijking hoeveel mensen er komen vind ik toch wel een beetje jammer want Anky is echt niet te vergelijken met de drafsport.

Dan heb jij me niet goed begrepen.
Anky is zelfs voor mensen die niks met paarden hebben een fenomeen (of dat terecht of onterecht is wil ik niet over discussiëren). Ze komt in het nieuws, zit in talkshows, komt voor in roddelbladen, kortom..ze is dusdanig in de picture gekomen dat ze gewoon een BN-er is. Net als Eric Hulzebosch bijv. bij het schaatsen. Of vergelijk het met darten. Jaren geleden had NL niks met darten. Totdag van Barnveld ook een soort BN-er werd door zijn prestaties.
Het "gewone" rijden geniet daardoor een veel grotere belangstelling ineens...mede door die hype rondom Anky. Meisjes willen zich indentificeren met Anky etc.. Gaan daarom ook dressuurwedstrijden bezoeken...om Anky te zien rijden. Er wordt ook regelmatig geadverteerd met: Grand Prixwedstrijd...met als één van de deelnemers Anky van Grinsven. Dat trekt publiek.
En zo'n fenomeen mist de rensport...dat bedoel ik er mee.
Als er vanuit de rensport ineens iets neergezet werd wat de wereldpers bezighoudt hier in Nederland...dan wil iedereen daar ineens weer bij zijn.... In die zin bedoel ik mijn vergelijking met hoe ik denk dat het komt dat de dressuursport ineens zo populair geworden is (want dat is het ook niet altijd geweest) en waar de rensport achterblijft.
Begrijp je het nu?

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:10

ja ik begrijp het

Kifesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:23

Karin v/d Bos won 3 jaar geleden in Frankrijk de Europese Derby voor Arabische renpaarden met het paard Makfoul du Breuil.

Hugo Langeweg Sr. én Jr. wonnen vorig jaar 3 derby's in verschillende landen, bovendien lopen hun top paarden in veel andere Europese topkoersen de sterren van de hemel!
Ik durf te voorspellen dat zij binnen 5 jaar ook de Prix d'Amerique aan hun palmares zullen toevoegen.

Adrie de Vries is momenteel dé jockey-revelatie van het Midden-Oosten. Hij moet nog op gaan passen dat hij niet opgezet in de tuin van Sheik Makhtoum belandt. Haha!

Dit alles is gezien de omvang van draf- en rensport in Nederland bijna een sprookje en voor de kenner nét zo aansprekend als de -overigens fantastische- prestaties van Anky van Grunsven.

Aan de sportieve prestaties van onze professionals ligt het dus niet, aan wie of wat zou het dan wel liggen?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:07

Kifesa schreef:
Karin v/d Bos won 3 jaar geleden in Frankrijk de Europese Derby voor Arabische renpaarden met het paard Makfoul du Breuil.

Hugo Langeweg Sr. én Jr. wonnen vorig jaar 3 derby's in verschillende landen, bovendien lopen hun top paarden in veel andere Europese topkoersen de sterren van de hemel!
Ik durf te voorspellen dat zij binnen 5 jaar ook de Prix d'Amerique aan hun palmares zullen toevoegen.

Adrie de Vries is momenteel dé jockey-revelatie van het Midden-Oosten. Hij moet nog op gaan passen dat hij niet opgezet in de tuin van Sheik Makhtoum belandt. Haha!

Dit alles is gezien de omvang van draf- en rensport in Nederland bijna een sprookje en voor de kenner nét zo aansprekend als de -overigens fantastische- prestaties van Anky van Grunsven.

Aan de sportieve prestaties van onze professionals ligt het dus niet, aan wie of wat zou het dan wel liggen?

Aan de sportieve prestaties ligt het niet. Maar wel aan de bekendheid die er aan kleeft. Of laten we liever zeggen: de onbekendheid. Mij zeggen de namen bijvoorbeeld helemaal niets...ondanks de geweldige prestaties die deze mensen hebben neergezet. En ondanks dat ik toch iemand ben die best breed geïnteresseerd is in alles wat met paarden te maken heeft. Alleen de naam Adrie de Vries deed een bel rinkelen. In de zin dat ik daar eens iets over gelezen of gehoord heb...maar ik had echt niet meer kunnen zeggen wat.
Dus laat staan dat mensen die eenzijdig geïnteresseerd zijn in de paardensport, of mensen die er niets van af weten ooit van deze mensen hebben gehoord.
Hiermee sla je de spijker op de kop Kifesa!

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:08

Michelle_Don schreef:
Waar rook is is vuur. Al die verhalen komen ergens vandaan. En er wordt wel degelijk wat afgemept in die sport. En ook al is het dan maar 3 keer (toegestaan).....het ziet er niet uit.

Om de sport te promoten zouden ze zwepen moeten verbieden. In de dressuur zie je ook geen zwepen.
[/quote]

nou volgens mij word er in de dressuur gewoon een zweep gebruikt vanaf het m nivo pas niet meer.

verder heb ik over de renbaan niet echt een mening ik ben er nog nooit geweest.
en ik heb er ook geen beeld van ik zie het wel eens op tv maar ik heb niet het idee dat de paarden afgebuld worden.
meestal zie ik alleen maar grooms heen en weer rennen met zweetdekens en weet ik het wat allemaal.
dus het verhaal van de verwende draver draakjes geloof ik wel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 02:00

Oh ja, ik heb wel degelijk hoeden gezien op Duindigt!!!
Cowboy hoeden! Haha!
Maar dat dravers als wegwerpartikelen worden gebruikt, die indruk heb ik ook. Zolang het paardje voorop loopt is alle aandacht voor Bassie, maar als het niet snel genoeg meer gaat, moet ie snel weg, stalling kost al gauw 300 euro en meer. Gelukkig zijn er steeds meer mensen, die geïnteresseerd zijn in het geven van een 2e leven voor dravers, en het is natuurlijk ook zo, dat er gepensioneerde dravers naar de fok gaan. (heb je pech als je ruin bent, en te heet voor recreatiepaard...)

Maar geldt hetzelfde ook niet voor paarden en ponies in andere disciplines? Niet iedereen is bereid zijn paard aan te houden, als er geen nieuwe winstpunten meer bijkomen...Of kind is 18, dag pony, hallo nieuw paard...

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 02:26

Denk inderdaad ook dat het aan de 'onbekendheid' ligt.
Publiekstrekkers: Hippisch Hengelo, Jumping Amsterdam, Zwolle international.
Deelname: Springen, eventing, dressuur.
Precies! en dat is wat de mensen zien, en dus over te weten komen.
Er komen wel clinics over Natural horsemanship, niks op tegen hoor begrijp me niet verkeerd. Mensen zien dat, en bij interesse gaan ze zich er in verdiepen.
Clinics over rensport? Nee. Nooit gezien, heb me tot kort zelfs afgevraagd of het uberhaupt wel beoefend werd in Nederland na het zien van Seabiscuit.
Vanuit mijn kant is er wel interesse naar, ik heb geen flauw idee wat die rensport nou eigenlijk inhoudt.
Kan iedereen meedoen, mits je een geschikt paard hebt?
Wat is je gewenste ervaring, leeftijd, gewicht?
Is er sprake van winstpuntenbeleid of kun je je zomaar inschrijven?
Zijn er niveau's, trainingen, en weet ik veel wat meer...?

Over veel takken kom je zo'n hoop te weten, maar bij het kopje rensport staan er bij mij grote vraagtekens....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:01

RandyOrton25 schreef:
Michelle_Don schreef:
Waar rook is is vuur. Al die verhalen komen ergens vandaan. En er wordt wel degelijk wat afgemept in die sport. En ook al is het dan maar 3 keer (toegestaan).....het ziet er niet uit.

Om de sport te promoten zouden ze zwepen moeten verbieden. In de dressuur zie je ook geen zwepen.

nou volgens mij word er in de dressuur gewoon een zweep gebruikt vanaf het m nivo pas niet meer.

verder heb ik over de renbaan niet echt een mening ik ben er nog nooit geweest.
en ik heb er ook geen beeld van ik zie het wel eens op tv maar ik heb niet het idee dat de paarden afgebuld worden.
meestal zie ik alleen maar grooms heen en weer rennen met zweetdekens en weet ik het wat allemaal.
dus het verhaal van de verwende draver draakjes geloof ik wel.
[/quote]

In iedere tak van paardensport komen misstanden voor: paarden verdoven voor betere prestaties (zelfs op amateurniveau), doping bij paarden, slaan, systeem van rijden (LDR door de ondeskundige toegepast is ook tenenkrommend en zelfs bij deskundigen heb ik persoonlijk mijn vraagtekens t.o.v. dierenwelzijn), peesbeschermers met brandende substanties, gemberen, wreed slofteugelgebruik, afreageren op je paard als de prestatie tegenvalt, oneigenlijk bijzetten aan de longe, hindernisbalken met stroom of omhoog gooien tegen de buik......je ziet het overal voorkomen. En dat zal in mijn ogen in de rensport dus niet meer of minder zijn. Je hebt overal goeden en kwaden.
En voor degenen die nu zeggen dat de dingen die ik noem nauwelijks voorkomen en wel meevallen: ik kwam en kom op vele stallen...ik spreek uit eigen ervaring, wat ik zelf heb gezien...of als advies zelfs meekreeg van "professionals" .....

smeugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:29

Pluizebolpum schreef:
detour schreef:
Volgens mij geldt dat niet voor de Volbloedpaarden die van de baan komen..
Waarom zou daar verschil in zitten? is dat omdat de Volbloed de drie gangen makkelijker beheerst?..

Of omdat het hebben van een Engelse Volbloed sjieker klinkt en staat dan het hebben van een Draver? Of dat een Draver niets anders zou kunnen dan heel hard draven?
Ik zeg dus niet dat ik daar zo over denk, maar ik heb zo het idee dat sommige types er zo over zouden kunnen denken...

een gallopeur beheerst inderdaad 3 gangen en een draver 2...
ook is een gallopeur mooier in type,
dus die worden nog al vaak voor andere doeleinden gebruikt,
dus wat dat betreft is die tak van fokkerij en sport in mijn ogen paard-vriendelijker dan die van de dravers,
op zich heb ik helemaal geen problemen met de drafsport,
de paarden worden echt wel goedverzorgd,
en ik kan niet echt zeggen dat ik meegemaakt heb dat die dieren zo lang ze in training staan en op de baan lopen uitgebuit worden, uitzonderingen natuurlijk daar gelaten,
maar dat heb je in alle sporten,
het is dus duidelijk dat als een gallopeur niet snel genoeg is dat die nog wel een goede kans maakt als rijpaard,
en een draver een veel lagere kans,
veel grote dravermerries die niet snel genoeg zijn worden toch weer opgekocht door fokkers,
die ze dan weer gebruiken als embryo merrie,
alleen dus de kleintjes en de ruinen en hengsten hebben dus een erg lage kans
voor een leven als rijpaard,
en belanden dus toch vaak bij het slachthuis voor 450 euro per paard. Huilen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:20

Buiten dat er werkelijk grote onzin in je verhaal staat ( een draver beheerst namelijk 3 gangen, soms wel 4 of 5. Verder belanden er steeds minder dravers bij het slachthuis en zeker niet voor 450, ga maar eens rondkijken op websites waar dravers verkocht worden. 1000 euro is tegenwoordig de normale prijs voor een draver. ) is het een erg oud topic. Dus ik tem even Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:25

Het is voor mij een tak van sport die me gewoon niet trekt.
Net als dat ik ook niet naar mennen ga kijken, ondanks de vrijkaartjes die ik krijg als het bij het NHB is.
Het trekt me gewoon niet.
En als er nu een renbaan op de hoek lag...misschien? Maar denk van niet.
Ben gewoon meer van het springen en dressuur.

Het knuffel gedeelte van de sport snap ik niet...dat mag je nergens Lachen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:11

Het topic is inderdaad erg oud, daarom een slotje hier Lachen