Veehouders zijn vals alarm 'stadse lui' zat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Re: Veehouders zijn vals alarm 'stadse lui' zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:58

Snoevie schreef:
vind het een intressant topic,maar waarom word er alleen over stadse import mensen,stadse figuren ed gesproken?
word er bijgehouden waar de klagers vandaan komen?

neemt niet weg dat het heel rot is dat je onterecht beschuldigd word.......

Waarschijnlijk omdat men er van uit gaat dat diegenen die rare beschuldigingen doen uit de 'grote stad' komen. Is natuurlijk wel zo dat iemand uit de stad eerder net iets minder feeling met natuur en beesten heeft dan iemand die z'n hele leven buiten heeft gewoont.
Geen boerderijkind dat opkijkt als je zegt dat melk uit een koe komt...

En het is natuurlijk wel waar, ja, dat je beter 10 x teveel dan 1 x te weinig kan melden, net zoals dat er nog mensen zijn die het welzijn van dieren belangrijk genoeg vinden om er een telefoontje aan te spenderen.
Ik kan me alleen wel zeer levendig voorstellen dat je er als paarden (of andere dieren)houder er af en toe een beetje gefrustreerd van raakt als mensen al lopen te bleren als je knol een scheet laat...

Gisteren was het lekker weer dus lag er tussen de middag weer een bok op z'n kant. Binnen vijf minuten waren er al auto's gestopt en kids die riepen dat er een dood paard lag. Kijk, ik snap 't wel (trap er zelf ook nog wel eens bijna in) maar ik kreeg er toch de zenuwen van, vooral toen er nog twee door de benen zakten...
Straks hebben we weer de Dierenambulance voor de deur...

Bordjes zou een leuk idee zijn, helaas is een groot gedeelte van de bevolking bij ons analfabeet geloof ik. Er hangen al overal borden met niet voeren en nog vind ik wel eens dingen in de landjes die daar niet horen. Want wat dachten ze in hemelsnaam toen ze poffertjes naar binnen gooiden?!?

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:02

Ik denk dat ook velen niet weten hoe je je voelt als je de AID op de stoep hebt staan, terwijl er helemaal niks aan de hand is. Paar jaar geleden bij ons gebeurd: een koe kon niet lopen, kon niet meer opstaan uit de ligbox in de koeienstal. Wij hem naar buiten gedaan, deken op, voerbak erbij. Het was winter, oké. Maar qua lopen had ie het buiten veel beter, dan in een hok of in een stal. Maar nee, een zo'n mens, dat elke dag de auto vol honden heeft zitten (waar ik me twijfels ook bij stel..), vond blijkbaar dat dat koetje er onverzorgd bij lag, en totaal géén aandacht kreeg... Kijk, op zulke momenten..

Ik denk dat een boer, die notabene met z'n dieren z'n geld moet verdienen, het niet in zijn hoofd krijgt om zijn dieren onverzorgd achtertelaten of te mishandelen. Nee, 1000 goede voorbeelden werken lang niet zo om alles weer 'goed te praten' dan één slecht voorbeeld. Dat blijft véél langer hangen... En helaas, zijn er heel veel partijen die dat proberen, en hiermee bij de emotie inspelen...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:03

slimmerik schreef:
Onvoorstelbaar hoe weinig kennis er bij de "stadse" mensen ook is over de veehouderij. Wij krijgen ieder jaar een groep 8 van de basisschool op excursie op ons bedrijf.

Ge-wel-dig voor die kinderen. Het onderwerp wordt dan van tevoren niet behandeld in de klas. En het is soms onvoorstelbaar wat die kinderen dus maar weten. Hebben geen idee waar de melk van koeien vandaan komt. Er zijn er echt die denken dat een koe melk plast. En die denken dat de melk er na de slacht pas uitgehaald wordt.

Ik vind dat begrip voor de boerderij op jonge leeftijd in de les op school in het lespakket behoort te zitten.

Stukje educatie wat die Marianne Thieme ook duidelijk niet heeft gehad

Op de kinderboerderij in de naburige stad krijgen ze ook heel veel schoolkinderen op bezoek en wij lachten altijd als de pedagogen vertelden dat de kinderen dachte dat chocolademelk van een bruine koe kwam (voor degene die nog wisten dat melk van een koe komt) en de gewone melk van een zwart bonte koe. Per toeval waren wij er eens bij en toen we het inderdaad ook echt hoorden dat het ene kind zei dat chocolademelk van een bruine koe kwam stonden we echt met open mond verbaasd te luisteren. Volgens het andere kind kwam melk uit de doos in de winkel. Bloos! Vorig jaar zelfs nog meegemaakt dat een volwassen vrouw met jonge kinderen - die op zo'n plattelandsdag van de kinderboerderij kwam kijken en wij hadden een aantal rasechte scharreleieren van onze eigen kippen mee die we zelf niet konden op gebruiken - zei dat witte eieren niet bestonden. We kregen maar aan de mens niet uitgelegd dat er zelfs een soort van groene eieren komen van een bepaald kippenras. Ach mijn vader heeft het opgegeven om natuurliefhebbende mensen uit te leggen hoe de natuur eigenlijk werkt. De meesten weten niet eens wat voor grondstoffen de groenten, fruit en andere gewassen nodig hebben om te groeien. Scheve mond

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:05

En juist dóór die afstanden, doordat mensen niet meer weten wat er gebeurd of hoe het zit, krijg je miscommunicatie/onjuistheden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:07

ik had niet gewoon een bordje 'niet voeren' opgehangen, maar had er een uitleg bij,
namelijk: 'niet voeren, ik krijg alles wat ik nodig heb van mijn baasje' (zoiets)
en mn foon nr erbij voor als mensen vragen hadden.
sommige mensen in de buurt vroegen wel of ze brood mochten geven,
en ik weet van een ander adres dat ze een bak voor het weiland hadden staan waar mensen hun oude brood etc in konden doen.

ik moest erg lachen om die opmerking eerder in het topic, van die pinken die buiten liepen, dat die bokster tegen de klager zei, zo, geen last meer van ,zijn naar de slacht hahaha
ik had het gezicht van die vrouw wel willen zien ROFL

en dat kinderen uit de stad écht niet weten hoe het op de boerderij gaat... schockerend!
ik dacht altijd dat dat heel soms gebeurde, maar zo te lezen gebeurd dat dus veel!
hoe moeten die mensen tegen BZV aan hebben gekeken dan! Wow!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:23

Waarschijnlijk zijn dat dan de grootste beulen die er zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:33

Ach, dit gebeurd niet alleen in de paardenwereld...

Met jacht gaat dit net zo, wordt bestempeld van mensen die het verschil tussen een ree en een hert niet weten en menen dat melk niet van de koe maar uit de supermarkt komt...

"Mijn" Hugootje staat ook 24/7 buiten (hij heeft wel een open stal met goed veel stro erin wat regelmatig schoongemaakt wordt). Hij heeft geen deken op, de hele winter niet. Het is dan wel niet mijn paard, maar ik ben het met de manier van houden van Hugo met de eigenaar eens.

Desondanks kreeg ik van PAARDENMENSEN vaak genoeg te horen hoe zielig dit wel niet was, en vooral hoe slecht...!!! Tot gisteren iemand verwonderd opmerkte dat Hugo er zo goed uitzag...! Was ik de winter zelfs iets aangekomen (hij wordt namelijk goed bijgevoerd in de winter), zijn winterhaar verliest hij al goed, hij glanst...hij ziet er inderdaad top uit. En dat terwijl haar paard er naar eigen zeggen er dof en smerig uit zag en ze hoopte dat het snel warmer weer zou worden, in de zomer zou hij er wel goed uit zien.

Verder is Huggie al een eeuwigheid niet meer bij de dierenarts geweest (alleen voor de nodige entingen natuurlijk) en maakt hij naar mijn mening een fittere indruk dan de paarden die praktisch de hele winter binnen hebben gestaan...

Misschien allemaal toch niet zo slecht, dat buiten houden...

En verder...Dat de mensen zo hun bezorgdheid uiten vind ik opzich wel goed, maar net zoals het in het artikel staat: zo'n mishandelingsverhaal kan je achtervolgen en grote invloed hebben, ook al klopt het niet..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:58

Heel herkenbaar ja...... en soms hoogst irritant.

Tegenwoordig ben je je paard al aan het mishandelen als je hem een goedgemikte mep of 'schop' geeft omdat ze zich écht misdragen hebben (denk aan gericht bijten, gericht trappen, steigeren uit dominantie oid). "heej, je mag je pony niet slaan''.... Dan vraag ik altijd maar terug of ik me dan wél moet laten bijten, schoppen en trappen door 'mijn pony'... Deel toch echt liever een tik uit, dan er één te krijgen..

Het is natuurlijk ook ontzéttend zielig dat ze momenteel op de weide staan met maar heel iets gras (tsja, dat wordt kapot gelopen, kan ik 't helpen? We zaaien al zóvaak per jaar in...) en er bordjes hangen met 'verboden te voeren'.
Alsof paarden alleen van gras leven en wij eigenaren onze beesten verder niet voeren... Sigaar

Ook zielig is een grote shetmerrie voor de wagen knuppen, en dan trainen en menwedstrijden rijden, want ja 'voor zo'n kleine pony is dat natuurlijk véeeeuls te zwaar! 'En die zweep heeft ze alleen maar in de hand om dat beest iedere keer een klap te geven als het niet door loopt'...
Hmm, tsja Sigaar

Natuurlijk bestaan er misstanden en wantoestanden in de paardenwereld, en ook ik maak me daar regelmatig zorgen over. Maar 'stadsmensen' hebben inderdaad vaak totaal geen verstand van zaken... Men kan amper de kop van de staart onderscheiden, maar weet wel te vertellen dat een beetje drassige wei (wat wil je met dit weer?) (met overigens genoeg dróge stukken + 2 inloopstallen) érg zielig en slecht is voor de beesten, want 'dan worden ze ziek en verkouden'...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:14

janouk schreef:
Soms is het ook wel grappig. Een paar jaar geleden werden wij gebeld door de politie, dat er melding was binnengekomen dat onze schapen onder het bloed zaten. Of we meteen wilden komen, zij waren ook al onderweg.

Wij een paar mensen opgetrommeld en op naar de 'bloedende' schapen. Maar wij konden niets alarmerend ontdekken. Toen kwam een half hysterische mevrouw en die wees op de achterkant van een aantal schapen dat rood was.

Haha! Wij hadden de ram een rood stempelkussen omgedaan. Haha! en hij had de dames keurig voorzien van een rood stempel. Wij hebben de mevrouw hartelijk bedankt dat ze goed op onze schapen past. En haar vervolgens uitgelegd dat als de Ram zijn werk goed gedaan heeft over 5 maanden de lammetjes geboren worden. Witte lammetjes hoopten wij. Pling

Om problemen te voorkomen hebben wij voortaan blauw, geel en groene stempels bij de rammen.

Hahahaha ROFL Dat zijn inderdaad mooie verhalen!

Aan de andere kant is het natuurlijk wel een 'fijn idee' dat mensen die er eigenlijk totaal niets mee te maken hebben, zich bekommeren om andermans dieren...
Ik heb hier regelmatig aan de wei zowel volwassenen, ouderen en kinders staan die zeer geinteresseerd kijken wat ik allemaal aan het doen ben, en als ze de kans krijgen soms ook vragen stellen en echt interesse tonen in de hobby 'paardensport' en het paard zelf. Dan maak je af en toe eens een praatje met voor jou wildvreemde mensen, en dan komen er ook wel allerlei zaken aanbod. Goed, je bent weer 'even wat tijd kwijt', maar ach, als ik de hele middag te tijd heb, waarom niet? Als men vraagt; 'he gush, is die merrie nu álweer drachtig?! Zo snel na het nieuwe veulen, da's toch helemaal niet goed?' probeer ik ook zo begrijpelijk en duidelijk mogelijk uit te leggen dat zo'n maand ná het veulenen toch de beste tijd is om tijdens die hengstigheid evt. weer te dekken, want een veulen dat in november/december geboren wordt is ook niet ideaal...

Mensen die echt niet willen 'luisteren' en maar vanalles naar mij roepen, ga ik ook niet mee in discussie meer, dat heeft weleens tot zeer verhitte discussies geleid en ja, daar wordt niemand beter van. Dan zeggen ze dat maar, dat ik niet goed voor mijn beesten ben, onderhand weet ik zelf (en het hele dorp hiero) wel beter Bloos
Als ik mensen dan uitleg dat 24/7 op de wei mét schuilstal nog niet eens zo erg is, in vergelijking met 2 weide's verderop waar 2 luxe Friese merries staan die bijna 24/7 op stál staan en er bijna niet uitkomen, snappen ze het ook wel redelijk...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:49

Ik ben er ook bang voor dat ik nog wel een keer uit moet leggen aan de DB waarom mijn shet zo mager is...

Omdat hij hoogbejaard is...en gevoelig is voor bevangenheid... Lachen

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:19

Iets wat iedereen lijkt te vergeten is dat paarden en ander vee (zoals men zo leuk in het artikel schrijft) van nature en in oorsprong buiten in de vrije natuur leefden en het moesten stellen met de bescherming die ze van de natuur kregen. Zijnde hun wintervacht en natuurlijke bescherming zoals bomen, struiken e.d. Daarbij komt nog dat de dieren zelf hun (schaarse) voedsel moesten gaan zoeken. Ik denk dus niet dat het nodig is om té "beschermend" te willen doen naar de dieren toe.
Een paard onder de modder?
So what?
Een paard buiten tijdens de winter?
Ja, en???
Ik ben een 2-tal jaar terug naar Schotland geweest tussen kerst en nieuw en daar lopen de pony's gewoon 24/7 buiten, die staan met een laagje sneeuw van een paar centimeter op de rug. Die hebben het niet koud. Die krijgen gewoon hooi en/of voordroog bijgevoerd, en elke dag een handjevol krachtvoer. Die dieren zijn nooit ziek.
Het grootste probleem hierbij is dat veel mensen (jaja, ook paardenliefhebbers) de dieren te veel gaan "vermenselijken". Het zijn DIEREN, geen mensen!
Een bevriende dierenarts fokt Highland Pony's, volbloed arabieren en shetland pony's. Die dieren staan ook 24/7 buiten (ja, ook de arabieren), sommige mét schuilhok, andere zonder. Geloof, die heeft nooit zieke dieren. En of je 't nu leuk vindt of niet, de paarden en pony's die wél een schuilhok hebben komen er enkel in omdat hun hooi daar gegeven wordt en om te mesten... Verder staan die dieren altijd buiten. Ze zoeken een beetje bescherming tegen wind, regen, enz. langs een bomenrij of bij struiken, maar gaan nooit in het schuilhok staan. En zoals gezegd, die dieren zijn niet ziek. Integendeel, als je de laag modder weg borstelt, dan heb je binnen de kortste keren een fantastisch beestje wat er kerngezond uitziet en ook nog eens een glimmende vacht heeft.
Feit is wel, dat als je zo'n knol dan koopt en je plaatst 'm van de ene op de andere dag ergens in een manege of bij jouw thuis op stal, je binnen een paar dagen de dierenarts mag bellen omdat je een aantal zieke paarden hebt. De paarden die de meeste tijd op stal staan en verder maar een paar uur per dag buiten komen, zijn niet resist tegen de ziektekiemen waar het "24/7-paard" wél tegen bestand is, én vice versa. Maar dat is dan weer een ander verhaal.

Kortom, er bestaan wel heel erge toestanden, maar laat ons aub niet teveel proberen om van een paard een "mens op vier benen" te maken.