IKbenEllen schreef:12% vind ik ook aan de lage kant hoor. Maar er word ook gezegd tussen de 12 en 15% toch.
En dan mag Tita nog
Voor een ranke Welsh? Ik zou dat even op moeten zoeken om precies te zijn.
Weet ik zo niet uit mijn hoofd..
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IKbenEllen schreef:12% vind ik ook aan de lage kant hoor. Maar er word ook gezegd tussen de 12 en 15% toch.
En dan mag Tita nog
Yamcha schreef:Maar dan pas je imo de richtlijnen aan omdat ze jou niet bevallen...
Ik vind een Welsh idd een pony voor een kind, ja.
Vraag me ook af waarom dat niet werkt in jouw ogen
joepiejee schreef:Ik begrijp niet dat mensen die zelf niet in redelijk sportieve conditie zijn dit wel van hun paard verlangen.
Tolstoj schreef:Ik zie nogal wat "gewicht" van paarden voorbij komen waarvan ik mezelf afvraag of dat wel klopt. Mijn KWPN merrie van 170 stm woog op de weegschaal in Utrecht 580 kilo. Paard met een gemddeld postuur. Echt geen ielig type.
Een KWPNer van 680 kilo is echt een hele beste hoor. Gelders type met grote stokmaat denk ik dan.
Er is zo.n lijstje waar het gemiddelsde gewicht van de bekendste rassen op staan Heeft iemand die?
petraaken schreef:Tolstoj schreef:Ik zie nogal wat "gewicht" van paarden voorbij komen waarvan ik mezelf afvraag of dat wel klopt. Mijn KWPN merrie van 170 stm woog op de weegschaal in Utrecht 580 kilo. Paard met een gemddeld postuur. Echt geen ielig type.
Een KWPNer van 680 kilo is echt een hele beste hoor. Gelders type met grote stokmaat denk ik dan.
Er is zo.n lijstje waar het gemiddelsde gewicht van de bekendste rassen op staan Heeft iemand die?
mijn NRPS van 1.72 woog in de universitaire kliniek van Merelbeke na een dag uithongeren wegens koliek (vandaar ook dat ze daar stond) 685 kilogram en dat in een normale conditie. Dus geen ribben zien maar wel nog duidelijk voelen.
tita schreef:Stel je voor dat die 12% ooit wettelijk zou worden nou dan zijn de gevolgen niet te overzien
Citaat:Maximale belasting paardentypes
Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote arabier 60 kg
IJslander, draver, volbloed 67 kg
Andalusier, fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg
Bijschrift tabel:
Maximale belasting.
De opleiding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug."
tita schreef:Ik vind dat er ook verschil zit tussen de 12% en 15%
Even uitgaan van mijn ponies gewicht 425
425 12% 51 kilo
425 15% 64 kilo
425 20% 85 kilo
Het onderzoek ging om de 15-20% en iemand hier op bokt neemt ff de 12%
Stel je voor dat die 12% ooit wettelijk zou worden nou dan zijn de gevolgen niet te overzien
Tolstoj schreef:Ik zie nogal wat "gewicht" van paarden voorbij komen waarvan ik mezelf afvraag of dat wel klopt. Mijn KWPN merrie van 170 stm woog op de weegschaal in Utrecht 580 kilo. Paard met een gemddeld postuur. Echt geen ielig type.
tita schreef:Okay maar fijn dat tabelltje en aardig dat je dat ff opgezocht heb.
Maar nou komt het ech 58 kilo en welsh is een D die is 148cm maar toch volgend die 12% norm mag ie evenveel dragen als jou tabel-welsh C pony
Dus ergens klopt het niet
Citaat:dat het gewicht van paarden soms wat onderschat wordt?
Judith_ schreef:Mijn grote draver is ongeveer 540 kilo. Ik ben net 50, met zadel erbij draagt hij 60 kilo. Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen rekening houden met het zadel?
Volgens mij zitten we dan al op de norm bijna.
Ik denk dan ook niet dat die norm van 12% haalbaar is. De ene helft stopt, de andere helft ontwikkelt nog eens een eetstoornis