Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:04

IKbenEllen schreef:
12% vind ik ook aan de lage kant hoor. Maar er word ook gezegd tussen de 12 en 15% toch.
En dan mag Tita nog Knipoog

Voor een ranke Welsh? Ik zou dat even op moeten zoeken om precies te zijn.

Weet ik zo niet uit mijn hoofd..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:06

Yamcha schreef:
Maar dan pas je imo de richtlijnen aan omdat ze jou niet bevallen...
Ik vind een Welsh idd een pony voor een kind, ja.
Vraag me ook af waarom dat niet werkt in jouw ogen Verward

Omdat mijn pony toevallig een afgekeurd is op een 3 voor karakter en dus niet echt een kinderpony te noemen is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:07

joepiejee schreef:
Ik begrijp niet dat mensen die zelf niet in redelijk sportieve conditie zijn dit wel van hun paard verlangen.

Tsja, spieren zijn veel zwaarder dan vet. Grote kans dat een afgetraind lichaam zwaarder weegt dan een blubberbody...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:09

Ik vind dat er ook verschil zit tussen de 12% en 15%

Even uitgaan van mijn ponies gewicht 425
425 12% 51 kilo
425 15% 64 kilo
425 20% 85 kilo

Het onderzoek ging om de 15-20% en iemand hier op bokt neemt ff de 12%

Stel je voor dat die 12% ooit wettelijk zou worden nou dan zijn de gevolgen niet te overzien Nagelbijten / Gniffelen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:10

Tolstoj schreef:
Ik zie nogal wat "gewicht" van paarden voorbij komen waarvan ik mezelf afvraag of dat wel klopt. Mijn KWPN merrie van 170 stm woog op de weegschaal in Utrecht 580 kilo. Paard met een gemddeld postuur. Echt geen ielig type.
Een KWPNer van 680 kilo is echt een hele beste hoor. Gelders type met grote stokmaat denk ik dan.
Er is zo.n lijstje waar het gemiddelsde gewicht van de bekendste rassen op staan Heeft iemand die?

mijn NRPS van 1.72 woog in de universitaire kliniek van Merelbeke na een dag uithongeren wegens koliek (vandaar ook dat ze daar stond) 685 kilogram en dat in een normale conditie. Dus geen ribben zien maar wel nog duidelijk voelen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:12

mijn paard weegt 740 kilo en ik ben te echt te dik...

maar toch als ik met kleren aan en cap e.d. dus 90 kilo weeg, ik nog steeds 12% van het gewicht van mijn paard weeg....

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:12

Ik moet wel zeggen dat ik er erg strikt in ben. Op mijn 1e manege (daar heb ik gereden van mijn 8e t/m mijn 17e) hadden ze ook vrij strenge gewichtseisen.

De meeste Haffies en Fjorden: tot 60 kilo, de grotere tot 65 kg (ruitergewicht). De Tinkers ook zo tussen de 60 en 75 kg max.
De paarden was max. 100 kg. Vind ik nog behoorlijk wat (17%), maar toch goed dat er op gelet werd.

Hierdoor ben ik mij wel bewust geworden van het effect van het ruitergewicht op de paardenrug. Ik heb ook uit een ander onderzoek gelezen (weet niet meer precies welke en wanneer) dat er veel paarden zijn met rugproblemen waarvan de oorzaak onbekend leek. Oorzaak: toch het te vaak belast worden met te veel ruitergewicht.

Zelf weeg ik gelukkig 67 kg en ben ik toch 1.80 lang. Dus blijf ik bij mijn paardje toch in de buurt van de 12 % (12% zou dan 72 kg zijn v.d. 600, dus nog 5 voor kleding e.d.).
Zelf zou ik mijn paarden niet permanent met meer dan 15% belasten (90kg), het liefst blijf ik zelfs in de buurt van de 12%.
Mijn vriend weegt 96 kg, met spullen erbij zou dat dus uitkomen op 108 kg. Dat is dan 17%. Daarom mag hij er straks (als mijn paard klaar is om beginners te dragen) er echt niet te vaak en te lang op komen. Af en toe uitstappen mag: wil je meer: dan koop je maar een paard dat groter is en meer weegt.

En dat is HEEL hard, ik weet het. Dat betekend namelijk dat mijn schoonzus (ECHT TE dik) gewoon niet op mijn paarden komt. Hoe graag ze dat ook zou willen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 03-03-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:14

petraaken schreef:
Tolstoj schreef:
Ik zie nogal wat "gewicht" van paarden voorbij komen waarvan ik mezelf afvraag of dat wel klopt. Mijn KWPN merrie van 170 stm woog op de weegschaal in Utrecht 580 kilo. Paard met een gemddeld postuur. Echt geen ielig type.
Een KWPNer van 680 kilo is echt een hele beste hoor. Gelders type met grote stokmaat denk ik dan.
Er is zo.n lijstje waar het gemiddelsde gewicht van de bekendste rassen op staan Heeft iemand die?

mijn NRPS van 1.72 woog in de universitaire kliniek van Merelbeke na een dag uithongeren wegens koliek (vandaar ook dat ze daar stond) 685 kilogram en dat in een normale conditie. Dus geen ribben zien maar wel nog duidelijk voelen.

Inderdaad, mijn "schrale" KWPNer van 1.73 woog dus 635 kilo. Toen was ie net 4 jaar.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:15

tita schreef:
Stel je voor dat die 12% ooit wettelijk zou worden nou dan zijn de gevolgen niet te overzien Nagelbijten / Gniffelen

Nee klopt, maar ik vind die 20% norm ook niet kloppen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:17

Tja ik ben zeker niet een van de slankste maar mijn pony (redelijk breedgebouwde fjord met veel spiermassa maar wel 1.32 klein) heeft er duidelijk geen last van. Ik rijd iedere dag paard ik heb 2x in de week 2 uur gym vanuit school waar we echt wel hard aan het werk worden gezet en daarnaast sport ik in het weekend om mijn concitie op peil te houden.. Mijn pony wil overigens wel graag werken! Ze heeft een goede conditie ze is al die tijd dat ik haar ken en rijd nog nooit kreupel geweest of heeft ze iets aan haar rug oid gehad dus ik neem daaruit op dat het geen probleem voor haar is Lachen
En tuurlijk het ene paard is meer gewent dan het andere.. Vaak is het ook zo dat als een paar langzaam aan gewend raakt aan meer gewicht zijn rug ook meer kan hebben dat is bij mensen toch ook zo? Ik weet nog toen ik begon met mijn opleiding ik echt niet meteen 40 kilo kon uitdrukken. Laat staan mijzelf opdrukken. Nu is dat routine geworden. Ik vind het opzich een goed onderzoek alleen wel te kleinschalig om het serieus te nemen.

Anoniem

OK tita, hier even een tabel. Ik weet niet hoe groot jouw Welsh is, dus ik kan er verder geen oordeel over geven. Als het een B-pony is, zit je idd op een max van 50 kilo, dit is zonder zadel, en naakt...
Als het een C-pony is, kan het zonder problemen, ik weet dat dus niet.

In principe ga je voor warmbloeden idd uit van 12%.
Voor Shetten en IJsco's mag je 20% doen, voor een Koudbloed paard kom je op 18%.
Voor een Haflinger kom je op 16%.

Dit stukje hierboven komt van http://www.buitenzinnig.nl, daar staat het wat uitgebreider op.
Over Welsh-jes staat er niks, dus even deze tabel voor je gevonden: even rekenend kom ik voor een Welsh C dus op 58 kilo uit.

Citaat:
Maximale belasting paardentypes

Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote arabier 60 kg
IJslander, draver, volbloed 67 kg
Andalusier, fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg

Bijschrift tabel:
Maximale belasting.

De opleiding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug."

_Anneruth

tita schreef:
Ik vind dat er ook verschil zit tussen de 12% en 15%

Even uitgaan van mijn ponies gewicht 425
425 12% 51 kilo
425 15% 64 kilo
425 20% 85 kilo

Het onderzoek ging om de 15-20% en iemand hier op bokt neemt ff de 12%

Ik denk dat dat meevalt. Mijn kwpn-er weegt 680 kilo (1.80 hoog) en zou maximaal 81.6 kilo mogen dragen, uitgaande van 12%. Ik met mijn 1.88 weeg circa. 73 kilo en heb daarmee ongeveer 4 kilo overgewicht. Dus met mijn ideale gewicht zou ik lang niet op zijn maximaal te dragen gewicht komen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:19

12% is echt te weinig, ff correctie ik vind het te weinig Bloos

IEDEREEN op bokt en natuurlijk bij dit topic is mager en slank en nog eens een keer lang ook.

De gemiddelde Nederlandse vrouw is 168cm en heeft maat 40 tja ik weet niet wat voor gewicht dat is, wil het niet weten Haha!
iig stukken meer dan die van mij.

dus pak een standaard dames paardje 550-600 kilo die mogen dus maar 66-72 kilo dragen
Als ik op een wedstrijd kom of profielen bekijk van bokt nou dan zal ik maar weer gauw mijn ogen sluiten

Oja ik voel me nu een vreselijke dierenbeul hoor Haha! de mijne moet veels te veel dragen
Laatst bijgewerkt door tita op 03-03-08 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:22

Okay maar fijn dat tabelltje en aardig dat je dat ff opgezocht heb.

Maar nou komt het ech 58 kilo en welsh is een D die is 148cm maar toch volgend die 12% norm mag ie evenveel dragen als jou tabel-welsh C pony

Dus ergens klopt het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:22

Tolstoj schreef:

Daarom zou je dus echt moeten wegen om te weten of het klopt, en daarbij het vetpercentage uit moeten rekenen, van het paard. Dan heb je meer zekerheid.

Ik realiseer me dat ik vrij streng ben, echter als ik dan over de KWPN van IkbenEllen hoor, die schraal is met een gewicht van 635 kilo, denk ik toch dat er echt wel heel wat mensen kunnen rijden... Zou het ook kunnen (gedachte van mij) dat het gewicht van paarden soms wat onderschat wordt?
Dan zou het zeker de moeite lonen om daadwerkelijk te wegen, zodat je de draagkracht uit kunt rekenen...
Dan hoef je niet te werken met schattingen, maar weet je het zeker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:23

tita schreef:
Okay maar fijn dat tabelltje en aardig dat je dat ff opgezocht heb.

Maar nou komt het ech 58 kilo en welsh is een D die is 148cm maar toch volgend die 12% norm mag ie evenveel dragen als jou tabel-welsh C pony

Dus ergens klopt het niet

Dat begrijp ik ook niet helemaal, maar ik kom er nog wel achter hoe dat zit... Duivel

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:24

Slecht nieuws, ik vind het in eerste instantie eerder 'goed' nieuws... tenminste voor de zwaardere ruiter (dat hoeft trouwens niet eens overgewicht te zijn). Hier wordt dus gezegd dat paarden pas bij een belasting van boven de 20% (meer kans op) fysieke problemen krijgen, wat zou betekenen dat TOT 20% nog goed te doen is voor het dier. Neem een flinke KWPN, weegt al gauw 600 kilo, zou er dus zo iemand op kunnen stappen van 110 kilo + 10 kilo kleding+zadel. Zag laatst op bokt een groninger voorbij komen, dat vond ik echt een geweldig stoer dier en ik denk dat die met 100 kilo niet zoveel moeite zou hebben. Maar om nu op elk paard van 600 kilo, maar 100-120 kilo te stouwen... lijkt me niet goed. Je moet ook goed kijken naar de combinatie. Het ene paard kan meer hebben dan het andere paard met hetzelfde postuur. Ook heeft het ene paard meer 'last' van een mindere ruiter (niet meezitten etc, nog onafhankelijk van het gewicht) dan het andere. Ik hoop dat er een grootschaliger onderzoek wordt gedaan naar deze cijfers... aangezien je van dit 'proefje' nog niet veel kan zeggen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:24

Volgens jou tabel mag ik nog aankomen ook Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:25

Dus nu is het eindelijk duidelijk dat lengte er niet toe doet, maar eerder het gewicht.
Denkt aan shetlandpony's of kleine ponys die gereden worden door "grote ruiters/amazones".
En dan bedoel ik groot niet in de optie van lengte maar in de optie van gewicht! Knipoog

Ben benieuwd wat er verder met deze resultaten gedaan wordt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:25

Citaat:
dat het gewicht van paarden soms wat onderschat wordt?

dat denk ik ook ja iedereen roept maar wat die van mij is gelukkig gewogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:28

Dan kun je idd zeker van je zaak zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:28

Mijn grote draver is ongeveer 540 kilo. Ik ben net 50, met zadel erbij draagt hij 60 kilo. Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen rekening houden met het zadel?

Volgens mij zitten we dan al op de norm bijna.
Ik denk dan ook niet dat die norm van 12% haalbaar is. De ene helft stopt, de andere helft ontwikkelt nog eens een eetstoornis Nagelbijten / Gniffelen

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:31

Wel interesant onderzoek.
Ik ben maar 8,3 % van mijn paard. Uitgaande van 12 % mag ik nog 24 kilo aankomen

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:33

Tolstoj schreef:

Ik heb een KWPN ruin. Wel een enorme maar die weegt wel echt 660 kilo

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:33

Judith_ schreef:
Mijn grote draver is ongeveer 540 kilo. Ik ben net 50, met zadel erbij draagt hij 60 kilo. Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen rekening houden met het zadel?

Volgens mij zitten we dan al op de norm bijna.
Ik denk dan ook niet dat die norm van 12% haalbaar is. De ene helft stopt, de andere helft ontwikkelt nog eens een eetstoornis Nagelbijten / Gniffelen

een zadel van 10 kilo Rolleyes Rolleyes is ie van voor de oorlog