Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:26

runningkawa schreef:
Maar als dat meisje bij de verkoper zonder spanning zat kan dat ook voor de verkoper een ander beeld geven.
En als jij jou paard nooit wat raars hebt zien doen dan veracht je dat ook niet zomaar.
Maar zo zie je maar dat het dieren blijven Lachen

Ik zou zo'n dier dus ook willen los werken (longeren zonder lijn) en niet alleen maar rijden.
Dan zie je al heel veel van het karakter van zo'n paard namelijk. Knipoog
Mensen rijden vaak alleen maar en daar baseren ze dan van alles op. Maar goed, als de mensen het wezen paard niet zo goed kennen....

Maar inderdaad, paarden blijven dieren, maar als mens kun je heel veel aan het gedrag van zo'n dier doen. En dat betekent soms investeren in tijd en geduld, goede begeleiding zoeken (wat ook niet altijd even makkelijk is). Hoe dan ook, als je een dier aanschaft, hoor je in elk geval te beseffen dat jij als mens verantwoordelijk bent en dus niet per definitie het dier alle schuld toe moet schuiven, als het even niet zo gaat als je zou willen......

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:27

WinBinChes schreef:
Dan heb je maar pech? Dan moet je maar doorzetten? Dan had je maar beter moeten weten? Hoe dan? Van welke ervaring? De 20 paarden die ze eerder niet gekocht hebben?

Misschien door je verantwoordelijkheid als ouder te nemen en navraag te doen bij een deskundig iemand. Kind heeft een instructeur, misschien hadden ze die kunnen raadplegen? Nee, paard en verkoper mogen wel de dupe worden omdat de ouder nog moeten leren.... Da's eerlijk...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:27

Nee ik zeg al 2 paginas dat er niemand schuld heeft. Maar dat er wel een oplossing gevonden moet worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:28

Tuurlijk moet er een oplossing gevonden worden, dat lijkt me duidelijk.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:29

Miriam schreef:
WinBinChes schreef:
Dan heb je maar pech? Dan moet je maar doorzetten? Dan had je maar beter moeten weten? Hoe dan? Van welke ervaring? De 20 paarden die ze eerder niet gekocht hebben?

Misschien door je verantwoordelijkheid als ouder te nemen en navraag te doen bij een deskundig iemand. Kind heeft een instructeur, misschien hadden ze die kunnen raadplegen? Nee, paard en verkoper mogen wel de dupe worden omdat de ouder nog moeten leren.... Da's eerlijk...

Dat heb ik niet gezegt. NIet lezen wat je wíl lezen. Misschien is de instructeur wel mee geweest. Dat staat nergens. Nu wordt er weer een conclusie getrokken waarvan niemand weet of het waar is.

Maar mag een koper wel de dupe zijn omdat een paard ''gebreken'' vertoont?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:31

Nadya schreef:
runningkawa schreef:
Maar als dat meisje bij de verkoper zonder spanning zat kan dat ook voor de verkoper een ander beeld geven.
En als jij jou paard nooit wat raars hebt zien doen dan veracht je dat ook niet zomaar.
Maar zo zie je maar dat het dieren blijven Lachen

Ik zou zo'n dier dus ook willen los werken (longeren zonder lijn) en niet alleen maar rijden.
Dan zie je al heel veel van het karakter van zo'n paard namelijk. Knipoog
Mensen rijden vaak alleen maar en daar baseren ze dan van alles op. Maar goed, als de mensen het wezen paard niet zo goed kennen....

Maar inderdaad, paarden blijven dieren, maar als mens kun je heel veel aan het gedrag van zo'n dier doen. En dat betekent soms investeren in tijd en geduld, goede begeleiding zoeken (wat ook niet altijd even makkelijk is). Hoe dan ook, als je een dier aanschaft, hoor je in elk geval te beseffen dat jij als mens verantwoordelijk bent en dus niet per definitie het dier alle schuld toe moet schuiven, als het even niet zo gaat als je zou willen......

Hier ben ik het zeker mee eens. Je koopt geen pakje boter zeg ik altijd. Maar iedereen kan eens een miskoop doen. Helaas wonen we niet in een perfecte wereld. Ik ben ook voor, dat mensen een bepaalde kennis ometen bewijzen alvorens ze een paad aanschaffen. Dat willen ze wel gaan invoeren geloof ik

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:32

WinBinChes schreef:

Dat is het punt juist... vertoont het paard eigenlijk wel gebreken?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:34

Is dominant zijn dan een gebrek? Verward
Het zal wel aan mij liggen, maar dat gaat mij wat te ver, hoor.

Een paard met een kop er op, zal een bangige ruiter niet accepteren, nee.
Maar wie heeft hier dan een 'gebrek'? Ik denk dat een ruiter niet 'bangig' hoort te zijn of een paard te kopen, die daar niet om maalt. En dan komt er een bepaalde kennis om de hoek kijken die de 'gemiddelde ouder' die voor hun kind een paard koopt, niet heeft.....

WinBinChes

Blijjkbaar wel. NIet iedereen heeftf dezelfde defenitie van gebrek. Als je een braaf paard denkt te kopen en het blijkt niet zo te zijn kan dat een gebrek zijn.

Pensionnetje

Maar het kan ook omgekeerd.

Er kwam eens een vrouwtje voor een merrie. Zag een van de hengsten en was smoor verliefd.
Wat ik ook zei, wat ik ook deed ze wilde de hengst. Zelf was ze een beginnend ruiter en de hengst nog jong. Maar aangezien ze zo dol was op het dier wilde ik de hengst zoveel liefde eigenlijk ook niet misgunnen.

Ik heb haar de hengst meegeven, niet verkocht,maar in bruikleen. Ik vertrouwde volledig op het uitzonderlijk eerlijke karakter van de hengst en de ultieme toewijding van de vrouw.
Pas na 2 jaar was ik overtuigd en heb ik hem aan haar verkocht. Ze zijn beide door vallen en opstaan naar elkaar toegegroeid, maar zo dol op elkaar dat er nooit echt iets is fout gegaan.

Het is haar toewijding, haar wil tot leren en haar doorzettingsvermogen geweest dat ze zo'n uniek span zijn. En dat doet je als fokker/verkoper héél erg goed. Zij zijn een voorbeeld voor velen.
Iemand die een paard kocht, ver boven haar kunne, maar zo vastberaden was het tot een succes te maken. Daar neem ik mijn petje voor af!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:35

Nadya schreef:
Is dominant zijn dan een gebrek? Verward
Het zal wel aan mij liggen, maar dat gaat mij wat te ver, hoor.

Een paard met een kop er op, zal een bangige ruiter niet accepteren, nee.
Maar wie heeft hier dan een 'gebrek'? Ik denk dat een ruiter niet 'bangig' hoort te zijn of een paard te kopen, die daar niet om maalt. En dan komt er een bepaalde kennis om de hoek kijken die de 'gemiddelde ouder' die voor hun kind een paard koopt, niet heeft.....

Ja klopt, maar ja we leven niet in een perfecte wereld. En met levende dieren zal dit altijd moeilijk blijven. Daarbij bleek in dit geval het dier bij de eigenaar ook al niet zo'n braverd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:36

Idd wendy, wat zijn gebreken?
Onkunde van een ruiter zijn gebreken bij een paard?
Zijn dat dan geen gebreken van de ruiter?

Ik heb zoiets eens meegemaakt bij een paard waarvan gezegt werd dat het geen beginners paard was.
Maar die zochten de mensen ook niet. Ze wilde juist een pittig paardje.
Rijden ging bij verkoper goed.
Uiteindelijk thuis bij koper is het dus mis gegaan..maar paard moest wel terug naar eigenaar...echt te gek voor woorden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:36

Pensionnetje schreef:
Maar het kan ook omgekeerd.

Er kwam eens een vrouwtje voor een merrie. Zag een van de hengsten en was smoor verliefd.
Wat ik ook zei, wat ik ook deed ze wilde de hengst. Zelf was ze een beginnend ruiter en de hengst nog jong. Maar aangezien ze zo dol was op het dier wilde ik de hengst zoveel liefde eigenlijk ook niet misgunnen.

Ik heb haar de hengst meegeven, niet verkocht,maar in bruikleen. Ik vertrouwde volledig op het uitzonderlijk eerlijke karakter van de hengst en de ultieme toewijding van de vrouw.
Pas na 2 jaar was ik overtuigd en heb ik hem aan haar verkocht. Ze zijn beide door vallen en opstaan naar elkaar toegegroeid, maar zo dol op elkaar dat er nooit echt iets is fout gegaan.

Het is haar toewijding, haar wil tot leren en haar doorzettingsvermogen geweest dat ze zo'n uniek span zijn. En dat doet je als fokker/verkoper héél erg goed. Zij zijn een voorbeeld voor velen.
Iemand die een paard kocht, ver boven haar kunne, maar zo vastberaden was het tot een succes te maken. Daar neem ik mijn petje voor af!

Ja absoluut! Het is niet altijd maar knudde. Het kan ook zeker wel anders, mooi verhaal hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:37

WinBinChes schreef:
Blijjkbaar wel. NIet iedereen heeftf dezelfde defenitie van gebrek. Als je een braaf paard denkt te kopen en het blijkt niet zo te zijn kan dat een gebrek zijn.

Sorry hoor, maar 'dominantie' zie ik echt niet als gebrek. Verdiep je in het wezen paard en je snapt waarom ze die karaktertrek hebben. Als je niets over paarden weet, tja..... Dan zal het ineens een 'gebrek' zijn, wat natuurlijk niet klopt. Terwijl de onwetendheid van de kopers eigenlijk niet klopt. Dan vind ik niet dat je de zaken moet omdraaien.

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:37

De koper voortaan een papier laten tekenen met "wat" hij/zij gekocht heeft misschien.

In dit geval moet ik nog zien of koper wint.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:38

WinBinChes schreef:
Dat heb ik niet gezegt. Niet lezen wat je wíl lezen. Misschien is de instructeur wel mee geweest. Dat staat nergens. Nu wordt er weer een conclusie getrokken waarvan niemand weet of het waar is.

Ik trek geen conclusie hoor en ik denk dat niemand dat hier doet (of kan).
Maar ik vind ook niet dat een paard dat qua karakter niet 100% aan de verwachtingen voldoet meteen een "gebrek" heeft. Misschien heeft de koper wel een "gebrek" (aan rijkunst, of inschattingsvermogen).
Ik ben het er ook mee eens dat er een oplossing moet worden gevonden. Voor zowel paard als meisje is het waarschijnlijk beter als het paard terug gaat. Maar kan me goed voorstellen dat dit voor de verkoper moeilijk is, misschien heeft deze wel geen stal meer vrij oid.
Werd het paard trouwens gekocht bij een particulier of bij een handelaar?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:41

WinBinChes, nee, helaas leven we niet in een perfecte wereld, wat dit soort zaken betreft. Te vaak komen paarden bij de verkeerde eigenaar terecht. Van 'verkeerde paarden bij de juiste eigenaar', hoor ik niet zo vaak, jij wel? Knipoog
Ik ken ook geen 'verkeerde paarden' eigelijk. Wel 'verkeerde' eigenaren. Klinkt hard, dat weet ik, maar ik zie te vaak dit soort ellende en dan krijgt het paard onterecht de schuld.

Hoe dan ook, er moet een oplossing komen. Of de oude eigenaar neemt het dier terug of ze verkopen het dier door aan iemand anders (en hopelijk een eigenaar die met zo'n dier met eigen initiatief kan omgaan).

Nickysplace

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:42

Wel vervelend hoor, voor zowel het paard als het meisje, het wordt zo toch niks. Waarom proberen ze het paard niet door te verkopen aan iemand die hem wel de "baas" is. Wordt iedereen gelukkiger van. Er is gewoon geen klik tussen die twee, wat wil je dan. Je kan niet iedereen aardig vinden, dat geld ook voor paard en mens, dat wil niet zeggen dat er wat aan het meisje mankeert of aan het paard. Het klopt gewoon niet tussen die twee, en daar kan de verkopende partij ook niks aan doen toch?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:44

Nadya schreef:
WinBinChes, nee, helaas leven we niet in een perfecte wereld, wat dit soort zaken betreft. Te vaak komen paarden bij de verkeerde eigenaar terecht. Van 'verkeerde paarden bij de juiste eigenaar', hoor ik niet zo vaak, jij wel? Knipoog
Ik ken ook geen 'verkeerde paarden' eigelijk. Wel 'verkeerde' eigenaren. Klinkt hard, dat weet ik, maar ik zie te vaak dit soort ellende en dan krijgt het paard onterecht de schuld.

Hoe dan ook, er moet een oplossing komen. Of de oude eigenaar neemt het dier terug of ze verkopen het dier door aan iemand anders (en hopelijk een eigenaar die met zo'n dier met eigen initiatief kan omgaan).

Bij mij komen aan de lopende band "verkeerde paarden" binnen. Knipoog
En na een tijdje zijn ze het "ideale paard". Alleen de ideale nieuwe eigenaar te vinden duurt langer dan van dat "verkeerde paard" weer het "ideale" te maken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:46

Bij mij komen aan de lopende band "verkeerde paarden" binnen. Knipoog
En na een tijdje zijn ze het "ideale paard". Alleen de ideale nieuwe eigenaar te vinden duurt langer dan van dat "verkeerde paard" weer het "ideale" te maken.[/quote]

Precies, die ene ideale eigenaar is vaak al een enorme zoektocht.Knipoog

Maar de 'verkeerde' paarden die bij jullie binnen komen hadden vast ook geen 'juiste' eigenaar, voordat ze bij jullie kwamen. Toch?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:48

Ken dat, ook hier zijn al de nodige "verkeerde paarden" binnen gekomen.
Ik vind het altijd moeilijk om zulke paarden weer te laten gaan. Een paar dagen bij een "verkeerde" eigenaar en het paard is weer terug bij af....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:48

Nee Haha!

De paarden hebben altijd slechts één probleem ze hadden de verkeerde eigenaar!

Als kopers dat nu eens in willen zien en de rechters ook, dan zat ik zonder werk! Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:49

Miriam schreef:
Ken dat, ook hier zijn al de nodige "verkeerde paarden" binnen gekomen.
Ik vind het altijd moeilijk om zulke paarden weer te laten gaan. Een paar dagen bij een "verkeerde" eigenaar en het paard is weer terug bij af....

Ja, dat zijn drama's. Vandaar goede begeleiding geven en een strenge screening!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:52

WinBinChes schreef:
Zelf ga ik minsten 3 keer terug. De eerste keer wordt een paard voorgereden. Is het wat dan wil ik de 2e en 3e keer zelf zadelen en rijden. Puur om te kijken hoe we op elkaar reageren. Maar niet iedereen heeft die ervaring.

Het is toch van de zotte dat je als niet paardrijdend ouder een paard voor je kind kan kopen.... Die hebben nu eenmaal niet zoveel weet van paarden. En dan schreeuwen jullie allemaal dat het aan hun ligt. Dat zal voor een deel ook wel. Maar hoe hadden ze dit kunnen weten. Ze kennen het paard niet. Ze weten niet waar ze naar moeten kijken. Proefrijden ziet er geweldig leuk uit. Maar hebben niet gezien dat het dier de oren net wat meer naar achteren had dan bij de voorrijder.

Als jij zegt dat je 3 keer gaat kijken bij een paard, kan ik 2 dingen aannemen
a) je hebt voldoende verstand van paarden en snapt dus hoe het kan gaan
b) je hebt weinig verstand van paarden en wilt er zeker van zijn dat jouw zuurverdiende centjes een hoop rijplezier gaan opleveren. Dus goed voorbereid zeg maar.

Ik heb geen verstand van auto's dus als ik een auto wil kopen, neem ik een kennis mee die daar wel verstand van heeft. Want ook van een auto wil ik van mijn zuurverdiende centjes een hoop rijplezier.

Als een ouder dus weinig verstand van paarden heeft, en je gaat voor een groot bedrag een paard kopen (ik heb het niet slecht, maar leg echt geen 12000 euro voor een paard neer) dan ga ik er toch vanuit dat je dan een deskundige meeneemt. Iemand die
a) verstand heeft van paarden
b) je kind en diens ervaring kent.

Als je wel (echt!!) vestand van paarden hebt, dan weet je dat een paard tijd nodig kan (!!!) hebben om op een nieuwe locatie te wennen. Je weet dat je kind bangig is, dus daar houdt je rekening mee. Desnoods laat je je nieuwe paard een paar dagen of weken wennen en gaat dan eerst de instructrice erop om te zien hoe of wat.

Dit is niet naar de mensen uit het artikel. Ken kopers, amazone en verkopende partij niet. Weet dus abso niet om wat voor paard het gaat. Maar bij het kopen van een paard komt verdacht veel kijken. Het is geen machine, sleutel omdraaien en hij doet het (of niet). Het gaat om karakters die moeten matchen, het gaat om dieren die kunnen uitproberen. En wat nog wel heel belangrijk is, het gaat om een kind!

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:55

daar kan ik echt niet tegen als mensen alles maar op het paard afschuiven...