Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:54

corine1981 schreef:
Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen Lachen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...


Nou dood door schuld is ook weer erg overdreven en ik ga daarom mee met corine1981. Je moet gewoon goed op je eigen kind letten. Voor het zelfde geld was het kind niet bij die tredmolen verongelukt maar had een trap van een paard gekregen door onoplettendheid...

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:55

Snap het ook niet, dood door schuld gaat toch iets verder.

Door de manegebaas te vervolgen krijgen ze hun kind niet terug.. triest maar waar.

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:56

roosje84 schreef:
corine1981 schreef:
Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen Lachen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...


Nou dood door schuld is ook weer erg overdreven en ik ga daarom mee met corine1981. Je moet gewoon goed op je eigen kind letten. Voor het zelfde geld was het kind niet bij die tredmolen verongelukt maar had een trap van een paard gekregen door onoplettendheid...[/quote]


en wie was dande dupe geworden? het paard
vaak zat mn hart vastgehouden op de manege, kinderen die aan zijknat van bak aan kijken zijn en net voor een galloperend paard de bak inkomen, achter paarden langsrennen, eronderdoor kruipen, alleemaal levensgevaarlijk, en als wat gebeurd is meestal het paard de klok

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:57

Ik bedoel hiermee te zeggen dat je gewoon op je kind moet letten, een manege is geen speeltuin!

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:00

Ik vind ook dat een jong kind daar niet zonder toezicht hoort rond te lopen, maar om pa en ma keihard de schuld te geven op dit forum, tja... Waren jullie erbij? Het is ook zo lekker makkelijk veroordelen, he, op internet. Schijnheilig

Ik moet mijn dochter nu ook wel eens op lastige tijden mee nemen naar mijn paard als de DA weer moet komen en ik probeer zo goed mogelijk op haar te letten, als ik geen oppas kan regelen of de staleigenaresse let op haar (maar die vind ik niet oplettend genoeg Scheve mond ) en het is niet makkelijk, hoor.

Spelen e.d. gebeurt bij ons nooit en laatst toen er een paar kinderen op het erf liepen te klooien (en schreeuwen) met een bal, terwijl ik bezig was met mijn paard, tja, dan spreek ik die kinderen daar gewoon op aan en het is over. Maar op een manege komen nou eenmaal wel meer kinderen, dat is een feit. Dan mag een manege-eigenaar bepaalde plekken wel iets beter beveiligen, vind ik.
Doodslag is wel erg heftig, dat zie ik ook niet zo, maar ik vind wel dat je je zaakjes op je stalling goed op orde moet hebben, ja. Ja

(En voordat mensen weer gaan gillen: Ja, mijn staleigenaresse biedt haar oppashulp zelf aan, als ik de DA komt en ik mijn dochtertje mee moet nemen, omdat ik niet 1 2 3 een oppas voor haar heb of haar zomaar ergens 'dump'. Laat dat effe duidelijk zijn. Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 22-02-08 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:00

Las in de andere topics dat mams nu ook alle tredmolens wilt verbieden Gestoord

Ze had gewoon beter op moeten letten.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:02

Maar ik probeer de ouders ook niet de schuld te geven, maar kinderen horen op een manege gewoon niet zo maar doelloos rond te lopen.

Natuurlijk moet alles veilig zijn op een manege, maar je kan die veiligheid wel vergroten door goed op je kind te letten..

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:03

Van mij mogen ze ze verbieden, hoor, maar ja, dan valt ook half bokt weer over me heen, hahaha.....
Maar ik zou mijn paard er nooit inzetten. Too boring. Tong uitsteken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:04

ik ben het er ook wel mee eens........... Je moet overal op je kind letten, ook in de supermarkt.......... maar zeker op de manege.

mijn kindje ging ook altijd mee

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:05

Het moet een combinatie zijn: Ouders die goed op hun kinderen letten en een veilige omgeving creeeren. Een ongeluk zit nou eenmaal in een klein hoekje en een jong kind glipt soms wel eens eventjes weg. Zo realistisch moet men hier ook zijn.

En ik kan het weten, want ik heb een nogal nieuwsgierig meisje, die elk hoekje wil ontdekken en rustig in haar eentje een heel eind gaat lopen. Vandaar dat ik mijn staleigenaresse niet zo vertrouw met opletten, want die heeft zelf twee hele brave kleindochters, die niet op onderzoek uitgaan. Die van mij dus wel..... Haha!

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:08

Nadya schreef:
Ik vind ook dat een jong kind daar niet zonder toezicht hoort rond te lopen, maar om pa en ma keihard de schuld te geven op dit forum, tja... Waren jullie erbij? Het is ook zo lekker makkelijk veroordelen, he, op internet. Schijnheilig

Ik moet mijn dochter nu ook wel eens op lastige tijden mee nemen naar mijn paard als de DA weer moet komen en ik probeer zo goed mogelijk op haar te letten, als ik geen oppas kan regelen of de staleigenaresse let op haar (maar die vind ik niet oplettend genoeg Scheve mond ) en het is niet makkelijk, hoor.

Spelen e.d. gebeurt bij ons nooit en laatst toen er een paar kinderen op het erf liepen te klooien (en schreeuwen) met een bal, terwijl ik bezig was met mijn paard, tja, dan spreek ik die kinderen daar gewoon op aan en het is over. Maar op een manege komen nou eenmaal wel meer kinderen, dat is een feit. Dan mag een manege-eigenaar bepaalde plekken wel iets beter beveiligen, vind ik.
Doodslag is wel erg heftig, dat zie ik ook niet zo, maar ik vind wel dat je je zaakjes op je stalling goed op orde moet hebben, ja. Ja


Ik geef pa en ma niet de schuld. Maar ik zeg wel dat het m.i. niet zo is dat de schuld bij de eigenaar ligt alleen omdat het op zijn terrein is gebeurd en met zijn tredmolen - dat kind had daar gewoon niks te zoeken.
Als mijn kinderen meegaan - en dat gebeurt heus weleens een enkele keer - dan zit de kleinste in de buggy of ik moet er echt naast kunnen blijven staan. De oudste weet donders goed dat ze bij mij moet blijven.
Moet je je eens in die stalhouder verplaatsen. Het is toch je 'worst nightmare' dat zoiets op jouw terrein gebeurt... volgens mij zou je dan ook niet de eerste zijn die eraan failliet gaat.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:09

Nadya schreef:
Het moet een combinatie zijn: Ouders die goed op hun kinderen letten en een veilige omgeving creeeren. Een ongeluk zit nou eenmaal in een klein hoekje en een jong kind glipt soms wel eens eventjes weg. Zo realistisch moet men hier ook zijn.

En ik kan het weten, want ik heb een nogal nieuwsgierig meisje, die elk hoekje wil ontdekken en rustig in haar eentje een heel eind gaat lopen. Vandaar dat ik mijn staleigenaresse niet zo vertrouw met opletten, want die heeft zelf twee hele brave kleindochters, die niet op onderzoek uitgaan. Die van mij dus wel..... Haha!


Ik ben het geheel met je eens Nadya!

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:16

Blue_Eyes schreef:
Ik geef pa en ma niet de schuld. Maar ik zeg wel dat het m.i. niet zo is dat de schuld bij de eigenaar ligt alleen omdat het op zijn terrein is gebeurd en met zijn tredmolen - dat kind had daar gewoon niks te zoeken.
Als mijn kinderen meegaan - en dat gebeurt heus weleens een enkele keer - dan zit de kleinste in de buggy of ik moet er echt naast kunnen blijven staan. De oudste weet donders goed dat ze bij mij moet blijven.
Moet je je eens in die stalhouder verplaatsen. Het is toch je 'worst nightmare' dat zoiets op jouw terrein gebeurt... volgens mij zou je dan ook niet de eerste zijn die eraan failliet gaat.


Nee, jij geeft pa en ma niet de schuld, maar sommigen anderen hier wel. Die hebben vast geen kinderen, hebben geen idee hoe het uberhaupt is om een kind te hebben. En dan is het lekker makkelijk veroordelen blijkbaar. Het lijkt me vreselijk voor die stalhouder, zo'n ongeluk op je terrein. Ik zeg dus ook dat 'dood door schuld' te zwaar is, maar ik vind dat men op maneges wel degelijk dingen veiliger kan maken. Er komen daar nou eenmaal veel kinderen of gezinnen met kinderen.

Ik zou op een manege of waar dan ook met paarden ook voorzichtig zijn met kids. Mijn staleigenaresse vindt mij te overbezorgd zelfs, zij heeft zoiets van 'laat dat kind toch'. Maar ik heb maar 1 dochter en ik weet hoeveel gevaren er op onze stalling zijn.... En ik ken mijn kind, die deinst niet terug voor een klim naar de hooizolder of even tussen de hekken het land in gezellig tussen de etende paarden gaan staan. En dan heb ik het nog niet over de tractoren en sloten, brrrr..... Het ene kind is het andere niet, die van mij is te energiek, beweeglijk en nieuwsgierig en een stuk jonger.

Hoe dan ook, het is een drama voor iedereen in dit verhaal, dat is wel duidelijk.

(Dank je, Roosje)

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:23

Voor beide kanten is het natuurlijk vreselijk.

Voor de manege eigenaar; hij had immers zijn manege veilig moeten onderhouden. Maar ook voor de ouders is dit drama; soms ontglipt een kind zomaar.
Voor beide kanten is wel iets te zeggen.

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:28

corine1981 schreef:
Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen Lachen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...


Ik ben het met je eens. Het was toch echt geen opzet van die man, niet dat hij die kleuter daar had vastgebonden ofzo. Het was een ongeluk.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:31

ik vind ouders en manege beiden schuldig, ouders wellicht meer , die moeten kindlief in de gaten houden,
een manege is geen kinderspeelplaats..
maar als de molen zo makkelijk aangezet kon worden, was dit weer een fout van de eigenaar
maar niet dood door schuld.
nee een zeer triest ongeval... dat zowiezo , maar dood door schuld.. arme arme man

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:32

Ik ga met Crossmonster en Nadya mee..

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:33

crossmonster schreef:
ik vind ouders en manege beiden schuldig, ouders wellicht meer , die moeten kindlief in de gaten houden,
een manege is geen kinderspeelplaats..
maar als de molen zo makkelijk aangezet kon worden, was dit weer een fout van de eigenaar
maar niet dood door schuld.
nee een zeer triest ongeval... dat zowiezo , maar dood door schuld.. arme arme man


Idd het is toch duidelijk niet door schuld. Het is toch echt niet express gedaan niet een moord ofzo!

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:33

Ik heb 'in de wandelgangen' gehoord dat die mensen al járen op die manege kwamen, dus hadden ze misschien ook wel in kunnen schatten dat ze een beetje op hun kids moeten letten.
Sneu voor de eigenaar... Maar goed, nu kunnen mensen ook fabrikanten van speeltoestellen of de gemeente aansprakelijk stellen als er een kind van de schommel o.i.d. af valt! Nors opkijken

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:18

Het is voor de ouders sneu, want zoiets kan in een paar seconden bekeken zijn als je even niet oplet. Voor de manegehouder vind ik het ook sneu, want reken maar dat het hem ook niet in zijn koude kleren is gaan zitten. Maar dood door schuld? Vind ik weer iets typisch nederlands. Kind is er niet meer, ouders veel verdriet, maar helpt het nou als die manegehouder achter de tralies gaat? Lijkt mij niet.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:20

crossmonster schreef:
ik vind ouders en manege beiden schuldig, ouders wellicht meer , die moeten kindlief in de gaten houden,
een manege is geen kinderspeelplaats..
maar als de molen zo makkelijk aangezet kon worden, was dit weer een fout van de eigenaar
maar niet dood door schuld.
nee een zeer triest ongeval... dat zowiezo , maar dood door schuld.. arme arme man



Vind ik ook soms kan een kind in twee seconden weg zijn, vind beetje vreemd van de ouders de beschuldigen als je er niet bij bent.
Dood door schuld vind ik ook overdreven, inderdaad gewoon een droevig incident, en die man zal er ook jaren verdriet van hebben

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:22

Belachelijk dat de manege eigenaar als de schuldige wordt aangewezen.
Hoe erg ook, maar daar zijn hier maar 2 schuldige... de ouders...
Manege is geen speeltuin, dus had het kindje nooit zonder toezicht mogen zijn.
Als de ouders gewoon erbij waren geweest had het kindje nog geleefd...
Maar wat is er makkelijker dan de schuld op een ander te schuiven...

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:23

Wat erg voor die man.
Het kind krijg je er niet door terug.
Blijkt wel dat er meer oog voor de veiligheid moet zijn, want natuurlijk is een stal geen speelplaats, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, had de schakelaar hoger gehangen dan was dit vreselijke ongeluk nooit gebeurd. Volgens mij zijn hier geen vaste regels voor en die eigenaar heeft dit vast nooit gewild.

lonnie

Berichten: 7857
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:26

corine1981 schreef:
Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen Lachen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...


ik ga hier helemaal in mee, een manege kan heel gevarlijk zijn voor rondrennende en spelende kinderen zonder toezicht, neem ze dan mee naar de speeltuin, maar 'plant' ze niet op de manege. gebeurt maar al te vaak dat moeders aan het rijden is of wat dan ook en de kinderen lopen echt overal. onverantwoord

edit: straks moetje als manege/stalhouder nog extra personel in dienst gaan nemen om de hele dag andersmas kinderen in degaten te houden! vind het te ver gaan dat die man aansprakelijk wordt gesteld, eerder de ouders, of in dit geval de moeder. zij heeft immers haar zoontje nietin de gaten gehouden. en wat als dat kind niet tussen de molen was gekomen, maar een dodelijke trap had gehadvan een paard in de molen? was dan de eigenaar van het betreffende pard dooddoor schuld ten laste gelegd? het moet niet gekker worden

lonnie

Berichten: 7857
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:32

Kweetnietje1 schreef:
larrylurex schreef:
Ik ben het met je eens: een manege is GEEN speeltuin!!
Super gevaarlijk rondrennende kinderen en paarden.


Een manege is een openbare gelegenheid en zodoende is eigenaar aansprakelijk. Moet hij het spul maar beveiligen.


een manege is volgens mij geen openbare plek, maar priveterrein hoor