Bezorgdheid over paardenmishandeling in De Lutte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Re: Bezorgdheid over paardenmishandeling in De Lutte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:04

algemene inspectie dienst.

ik heb dit topic doorgelezen, en ben het helemaal met kafue eens.
deze winter is extreem nat geweest, mijn pony staan altijd droog maar deze winter was het daar ook een blubber zooi.
ik kan ze dan op het beton zetten bij de stal maar nier iedereen heeft die mogelijk heid.
en om dan maar te zeggen dan moet je geen paard nemen vind ik wel erg kort door de bocht.
misschien worden deze paarden wel heel goed verzorgd verder!
en een wei die de hele zomer en winter nat is bestaat volgen mij niet.
ik heb ook veel meer moeite met al die paarden en pony's die 23 uur per dag op stal staan en 1 uur bereden worden.
en dan vooral dekens erop dan heb je minder werk om ze schoon tehouden.
ik denk niet dat de pony's op de foto zouden willen ruilen met de paarden die 23 uur per dag op stal staan.
een paard is er niet op gebouwd om 23 uur per dag stil te staan.
(waar komen tegenwoordig toch al die gebreken vandaan????)
mijn pony's vinden het vreselijk om op stal te staan, die staan liever in de blub!!
(zijn ook nooit ziek,dierenarts komt 1 keer per jaar om te enten, is vandaag geweest en vond ze er super uit zien!!)

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:13

hoi,

Ik woon zelf in denekamp dat ligt heel dicht bij De Lutte.
Als mijn paarden er zo bij staan dan schaam ik me dood. Die paarden kunnen mok krijgen. Een vriendin van mij heeft een weiland is alleen een beetje vochtig. En haar paard heeft mok en ze kan er niets aan doen geen zalfje of zo helpt. Ik heb het nog niet op het nieuws gezien. Maar als ik een keer door De Lutte rij dan ga ik kijken of ik ze tegen kom. Ik zie op de foto ook geen schuilschuurtje, kan zijn dat hij er wel is Verward Verward Verward

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:15

Net op het nieuws van rtvoost lieten ze het ook zien. Ze zijn er heen geweest om te filmen.
Ook daar zag je niet alles, maar wat ik wel zag is dat het ook in het schuilschuurtje erg nat en vies was.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:10

colunder schreef:
algemene inspectie dienst.

ik heb dit topic doorgelezen, en ben het helemaal met kafue eens.
deze winter is extreem nat geweest, mijn pony staan altijd droog maar deze winter was het daar ook een blubber zooi.
ik kan ze dan op het beton zetten bij de stal maar nier iedereen heeft die mogelijk heid.en om dan maar te zeggen dan moet je geen paard nemen vind ik wel erg kort door de bocht.
misschien worden deze paarden wel heel goed verzorgd verder!
en een wei die de hele zomer en winter nat is bestaat volgen mij niet.
ik heb ook veel meer moeite met al die paarden en pony's die 23 uur per dag op stal staan en 1 uur bereden worden.
en dan vooral dekens erop dan heb je minder werk om ze schoon tehouden.
ik denk niet dat de pony's op de foto zouden willen ruilen met de paarden die 23 uur per dag op stal staan.
een paard is er niet op gebouwd om 23 uur per dag stil te staan.
(waar komen tegenwoordig toch al die gebreken vandaan????)
mijn pony's vinden het vreselijk om op stal te staan, die staan liever in de blub!!
(zijn ook nooit ziek,dierenarts komt 1 keer per jaar om te enten, is vandaag geweest en vond ze er super uit zien!!)

Dan zet je ze maar een paar maanden in pension of zo. Of je laat 10 kub zand komen, er is altijd wel iets te verzinnen.
Extreem is geen excuus, dan vind je maar een oplossing, dat moeten we allemaal wel eens onder bepaalde omstandigheden.
Je gaat me toch niet vertellen dat extreme weersomstandigheden een reden is om je dieren te verwaarlozen?
Heel de paardenwereld krijgt en public een steeds slechtere naam en hier op Bokt vinden de meeste het nog wel meevallen ook.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:50

ik vind in de modder staan niet verwaarlozen.
natuurlijk is het niet ideaal, ik vind ook dat mijn pony's ergens droog moeten kunnen liggen,desnoods gooi ik meen party stro neer maar om nou gelijk te zeggen dat die pony's verwaarloosd worden vind ik wat ver gaan.

Monsje

Re: Paardenmishandeling in De Lutte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:57

shan schreef:
Paarden van mensen die op een manege of pensionstalling staan krijgen in ieder geval nog de juiste verzorging, wat betreft voedsel ed. ook al zijn deze mensen leken.
En als ze bij willen leren zijn er voldoende mensen in hun omgeving die ze best willen vertellen dat hun paard de stal uit moet en beweging nodig hebben.

Erg dom omdat te geloven. Mijn paarden stonden ook op een manege, ze mochten 1 uurtje per dag in de bak samen met de manegepaarden.
Ze gaven kuil terwijl mijn paard daar ziek van wordt, 's zomers ook gewoon maar gelijk vol in de wei, maar verder ging het heel goed hoor... Clown Koe

Nu ik ze zelf thuis heb staan ze overdag altijd buiten en als het weer het toelaat, ook 's nachts. Ik heb ze zien opleven sinds ik ze hier houd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:26

bokken123 schreef:
Als mijn paarden er zo bij staan dan schaam ik me dood.

Waarom? Omdat jij je paarden te truttig behandeld en niet als een dier? Veel paarden zullen hier zelfs voor kiezen, als ze al de keuze krijgen van de eigenaar. De mijne kunnen droog staan, in een stal staan. En waar vind ik ze eigenlijk altijd? Jahaa, in de blub.
bokken123 schreef:
Die paarden kunnen mok krijgen.

Oeh! Jeetje! En misschien ook wel een klit in de manen en staart!
Sterker nog, als het land zo droog is in de zomer, zorg er aub voor dat je paard dan af en toe in de natte drek komt te staan, bijvoorbeeld om de waterbak heen natsproeien. Vocht is goed. Mok komt niet zomaar hier vandaan, paarden die (helaas..) 23 uur per dag in een kooi opgesloten worden hebben ook mok.
bokken123 schreef:
Een vriendin van mij heeft een weiland is alleen een beetje vochtig. En haar paard heeft mok en ze kan er niets aan doen geen zalfje of zo helpt.

Ik zou bij mok ook niet alleen met zalfjes gaan werken, maar van binnenuit. Gelukkig zijn niet alle paarden hetzelfde als het paard van jouw vriendin.

Mijn paarden staan al jaren in het land, zomer en winter, droog of nat. Gaan vrijwillig in de blubber staan, al biedt ik ze droog land en zelfs een schuilstal. Zelfs als het giet staan ze niet in de stal. Ik heb meerdere paarden "te logeren" gehad en een paar die hier een jaar gestaan hebben, géén van de paarden heeft ooit mok gehad. Daar hoeft het dus helemaal niet aan te liggen.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:15

nou de paarden die niet gereden worden staan bij ons ook in zo'n weiland, paard waar mee gereden word wel in een fatsoenlijke wei. snap het probleem niet echt

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:39

ik snap het wel. ik heb gisteren op tv oost de beelden gezien. de dieren staan min 10 cm in de drek en hebben nérgens maar dan ook nérgens een droge plaats. hun vacht zit onder de modderplakaten, beesten kunnen best buitenstaan, maar dit gaat te ver.

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:48

het ligt er aan of ze snachts op stal staan het gaat er om dat ze droge voeten hebben!
en voldoende te eten hebben

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:11

Ik vind die foto eerlijk gezegd ook best wel meevallen.

Kom maar op met de reacties dat jullie dat niet begrijpen enz. Clown
Maar mijn paarden hebben een paar hectare land om op te staan, dag en nacht. Hier is het ook 1 grote blub geweest, ze konden tevens ook droog staan als ze daar voor zouden kiezen, maar nee hoor..

Ik vind dit topic dus eigenlijk werkenlijk nergens op slaan. Als ze paarden niet gevoerd zouden worden dan zou ik me wel zorgen maken, maar niet omdat ze in de blub staan..

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:48

DaydreamRick schreef:
Ik vind dit topic dus eigenlijk werkenlijk nergens op slaan. Als ze paarden niet gevoerd zouden worden dan zou ik me wel zorgen maken, maar niet omdat ze in de blub staan..

Lees hieronder: Bloos

Irene2 schreef:
Ik heb gisteren op tv oost de beelden gezien. de dieren staan min 10 cm in de drek en hebben nérgens maar dan ook nérgens een droge plaats. hun vacht zit onder de modderplakaten, beesten kunnen best buitenstaan, maar dit gaat te ver.

Vergelijk het met je zelf.
JIJ wilt toch 's nachts ook lekker droog kunnen liggen en niet in de vieze nattige drek? Ik kan me niet voorstellen dat dit 'gezond paarden houden' is en ik kan het me nog minder voorstellen dat mensen dit wel vinden meevallen Boos!
OMG, ik zou er niet aan moeten denken als mijn lieve schatjes er zo bij zouden staan Bloos Ach gut Dan maar 's nachts op stal en als het té nat is op het land, staan ze bij ons in een KURKdroge rijbak Knipoog Ik hoor ze niet klagen, maar zichtbaar genieten !!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 01:45

ArabianRanch schreef:
JIJ wilt toch 's nachts ook lekker droog kunnen liggen en niet in de vieze nattige drek?

Zucht... hier word ik nou zo moe van he... Frusty
Waarom zou je het met jezelf vergelijken? Een paard is een dier, geen mens. Heeft dus andere behoeften dan een mens. Mensen zijn egoistisch, en denken niet na over wat een paard nou werkelijk nodig heeft of prettig vind. Tuurlijk, een paard kan aan veel dingen wennen (tuurlijk komt ie met oortjes naar voren vrolijk de stal binnen, hij krijgt immers eten).

Ga je jouw paard dan ook gezellig leuke kleertjes aantrekken? Ben jij er ook zo een die z'n paard een deken omdoet "want wij mensen hebben het koud"? Argh!

Ik zeg niet dat het er bij deze paarden prima aan toe gaat, want zoals ik al eerder schreef heb ik geen geheel beeld van de situatie. Maar mensen, alsjeblieft, hou eens op met "zou jij zelf, bedenk eens hoe jij het zelf zou vinden" etc. Want paarden kun je niet vergelijken met een mens.

Edit: nee, ik ben geen extremist die unbedingt de paarden buiten wil hebben staan, ook al gaat het dan ten koste van het paard zelf. Ik probeer alleen na te denken wat ik met de paarden doe.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:19

Ik kan mezelf wel vergelijken met mijn paard, weet echt wel wat hij wilt of juist niet.

En dit zou hij absoluut niet willen dag en nacht.

En ja, ik kijk naar mezelf bij de verzorging van mijn paard.
Ik doe niet aan dekens, maar is het regenachtig en koud en staat hij in de wei als een zielig hoopje, dan haal ik em lekker binnen. En dan denk ik: ik zou met dit weer ook niet buiten willen staan.
En heel apart: maar de ogen stralen dan zeker meer dan eerst. Gelukkiger dan dat ie op die weide stond in de regen.

Met deze situatie: ik zou ook niet in die modder willen staan en weet 100% zeker dat mijn paard dat ook niet wilt.

Wat deze paarden gewend zijn, weet ik niet.. maar ben er ook van overtuigd dat het een bepaalde gewenning is bij paarden. Zijn ze altijd gewend om in deze drek buiten te staan, dan weten ze niet beter en zullen ze er vrede mee hebben.

Maar mijn paard weet gelukkig beter en geeft dat ook aan. Dier zou diep en diep ongelukkig zijn. En het gekke: ik zie wanneer mijn paard gelukkig is en wanneer niet. En dan betrek ik zijn uitstraling op mijzelf en handel ik ernaar hoe ik het het liefst zie. Gek genoeg is mijn paard dan 99% in de gevallen ook gelukkig Lachen

Ik vind dit geen mishandeling, maar vindt ook niet dat het zo mag zijn

Hoop dat er iets aan gedaan kan worden Ja

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:14

lijkt op het eerste oog gewoon om opgeplutterde bak..
Nu ik verder lees en het een weiland blijkt te zijn.. is het nogal lullig voor die beestjes,

Maarja, de regen die de laatste tijd valt werkt ook niet bepaald mee.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:01

GamblersCup schreef:
ArabianRanch schreef:
JIJ wilt toch 's nachts ook lekker droog kunnen liggen en niet in de vieze nattige drek?

Waarom zou je het met jezelf vergelijken? Een paard is een dier, geen mens. Heeft dus andere behoeften dan een mens. Mensen zijn egoistisch, en denken niet na over wat een paard nou werkelijk nodig heeft of prettig vind. Tuurlijk, een paard kan aan veel dingen wennen (tuurlijk komt ie met oortjes naar voren vrolijk de stal binnen, hij krijgt immers eten).

Ga je jouw paard dan ook gezellig leuke kleertjes aantrekken? Ben jij er ook zo een die z'n paard een deken omdoet "want wij mensen hebben het koud"? Argh!

Ik zeg niet dat het er bij deze paarden prima aan toe gaat, want zoals ik al eerder schreef heb ik geen geheel beeld van de situatie. Maar mensen, alsjeblieft, hou eens op met "zou jij zelf, bedenk eens hoe jij het zelf zou vinden" etc. Want paarden kun je niet vergelijken met een mens.

Edit: nee, ik ben geen extremist die unbedingt de paarden buiten wil hebben staan, ook al gaat het dan ten koste van het paard zelf. Ik probeer alleen na te denken wat ik met de paarden doe.

Nou nee Gamblerscupje, ik heb geeen één van mijn paarden een deken op !!!!
Wij zijn misschien té goed voor de paarden, maar mag het ? Ze zijn overgeleverd aan ons, WIJ zijn verantwoordelijk voor hun welzijn, ZIJ kunnen niet kiezen.
Hoe jij reageert op mijn post daar word IK moe van Slapen
Onze paarden zijn gelukkig, lopen op een droge ondergrond, mok ???? ik heb hier nog nooit van gehoord, wij kennen dat hier niet.
Een paard hoort gewoon OOK een droog bed te hebben, je kunt het met mij eens zijn of niet (interesseert me niet) maar bij ons gaan de paarden VOOR ALLES !!!!!!!! Bloos

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:05

GamblersCup schreef:
ArabianRanch schreef:

Kijk en hier word ik nu zo moe van!

Ook een paard vind het prettig om een droge ligplaats te hebben, ondanks dat heb een paard is.
Heb jij wel eens een paard midden in de drek zien liggen, behalve om even lekker te rollen?
Je kunt het allemaal wel van 2 kanten bekijken.
Waarom is iemand egoistisch als zijn paard 's nachts op stal staat? wat een onzin!

Laat jij je honden ook s nachts over straat rennen in een roedel, op zoek naar een prooi?
voer jij je katten niet omdat het nu eenmaal de natuur is dat ze muizen en vogels vangen?

Mijn paard is nu eenmaal blij dat ze in de winter na een paar uur weer naar binnen mag, sterker nog, ze wordt behoorlijk pissig als ze niet op tijd naar binnen mag, en niet omdat ze eten krijgt want dat eten ligt buiten ook.

Ik vraag me af waarom mensen die hun paard, koste wat het kost, buiten houden zichzichzelf niet egoistische vinden tov mensen die hun paarden 's nachts op stal houden.
Er heeft nog nooit een paard daadwerkelijk kunnen praten, dus ik weet niet waar die onzin over dat verplicht buiten staan vandaan komt, want bewegen doen ze niet, ze krijgen per saldo misschien nog minder beweging dan een paard dat een uur gereden word, ik zie die dieren staan overdags, tot de kogels in de slik zonder van hun plaats af te komen, deze gaan gelukkig s'nachts wel weer naar binnen!
wie zijn jullie wel om te bepalen wat een paard leuk vind!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:32

ArabianRanch schreef:
Nou nee Gamblerscupje, ik heb geeen één van mijn paarden een deken op !!!!

Nou meisje, ten eerste was dat sarcastisch bedoeld, maar voel je vooral aangevallen. Slapen

ArabianRanch schreef:
Wij zijn misschien té goed voor de paarden

Dat kan niet.
ArabianRanch schreef:
Ze zijn overgeleverd aan ons, WIJ zijn verantwoordelijk voor hun welzijn, ZIJ kunnen niet kiezen.

Dat ben ik (jahaa! Clown ) helemaal met je eens! En daarom zorg ik er voor dat ze WEL kunnen kiezen. En altijd blijkt maar weer, dat ze kiezen voor datgene, wat wij nou niet echt hadden verwacht.

ArabianRanch schreef:
Onze paarden zijn gelukkig, lopen op een droge ondergrond, mok ???? ik heb hier nog nooit van gehoord, wij kennen dat hier niet.
Wat heeft dat er mee te maken? Al de paarden hier gaan vrijwillig in de blub staan en mok kennen wij ook niet.

ArabianRanch schreef:
Een paard hoort gewoon OOK een droog bed te hebben.
Ja! Weer eentje! Ben het met je eens! Maar zoals ik al eerder zei, ik weet niet hoe de complete situatie is van de desbetreffende paardjes. Ik vind het niet erg dat ze in de blub staan, als ze ook droog kunnen staan. Paarden gaan er zelfs vrijwillig in staan, al hebben ze de keuze.
ArabianRanch schreef:
je kunt het met mij eens zijn of niet
Met je paarden met jezelf vergelijken dus absoluut niet, dat was al wel duidelijk dacht ik.
ArabianRanch schreef:
maar bij ons gaan de paarden VOOR ALLES !!!!!!!!
Hier ook, absoluut. Maar dat doe ik dan wel vanuit een dier gezien, zo goed als mogelijk.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:15

Citaat:
Ja! Weer eentje! Ben het met je eens! Maar zoals ik al eerder zei, ik weet niet hoe de complete situatie is van de desbetreffende paardjes. Ik vind het niet erg dat ze in de blub staan, als ze ook droog kunnen staan. Paarden gaan er zelfs vrijwillig in staan, al hebben ze de keuze.

Als je het topic helemaal hebt gevolgd dan weet zou je kunnen weten hoe de situatie in grote lijnen is.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:49

shan schreef:
Als je het topic helemaal hebt gevolgd dan weet zou je kunnen weten hoe de situatie in grote lijnen is.

Ja precies, de DB wordt niet voor niks ingeschakeld ! Knipoog

Maar goed... Gamblerscupje weet als enige hoe je paarden moet houden en verzorgen -> in de blubzooi Haha! als varkens....
Ieder zijn ding, maar de mijne is het zekers niet Bloos en al helemaal niet van onze paarden Knipoog

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:20

Iedereen heeft zijn eigen manier van het houden van paarden. Mijn paarden staan overdag in de wei en 's nachts op stal. Ik vind het prettig om ze elke dag in de hand te hebben: 's morgens laat ik 1 voor en loop met de andere aan de hand erachteraan. 's Avonds draai ik dit om. Zo zijn ze van jongs af aan gewend om braaf mee te lopen. Doordat ik ze elke dag op stal heb, kan ik in 1 oogopslag zien of ze goed eten of dat een paard niet in orde is. Ook bekijk ik regelmatig de uitwerpselen, daar valt meteen op als iets niet in orde is. Mijn paarden krijgen alleen een deken op als ik gereden of gement heb. Als het 's morgens hard regent of zo, krijgen ze eerst een beetje hooi en gaan ze later naar buiten. Dit laatste doe ik vooral omdat ik 1 paard van over de 30 heb, die betuttel ik inderdaad een beetje... Haha! .
Ik vind de manier die ik mijn paarden houd prettig en heb niet het idee dat mijn paarden zich er niet goed bij voelen.
Mijn vriend heeft een open stal, vind ik ook heel prettig, zou ik ook wel willen, maar ik zou dan zo ongeveer al mijn stallen af moeten breken en opnieuw ombouwen..... Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:31

ArabianRanch schreef:
Ja precies, de DB wordt niet voor niks ingeschakeld ! Knipoog

Dat is een drogredenering. De DB wordt zo vaak onnodig gebeld door allerlei mensen die alles sielug vinden.
Het jammere is ook dat de DB totaal geen verstand heeft van paarden...

Citaat:
Maar goed... Gamblerscupje weet als enige hoe je paarden moet houden en verzorgen -> in de blubzooi Haha! als varkens....
Ieder zijn ding, maar de mijne is het zekers niet Bloos en al helemaal niet van onze paarden Knipoog

Zou je misschien gewoon een discussie kunnen voeren in plaats van op de man te gaan spelen als je het met fatsoenlijke argumenten niet redt?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:21

In dit geval was het niet onnodig Wendy, de DB heeft aangegeven dat de situatie snel moest verbeteren.
Het is ook nooit goed hoor, als er een zwaar verwaarloosd en een begraven paard wordt aangetroffen dan is de db zogezegd weer niet alert geweest.
En grijpt de Db wel in, dan zal dat wel niet terecht zijn zogezegd want ze hebben er geen verstand van.
Ook de DB kan zien of de paarden een droge en schone schuilplaats hebben of dat er in de wijde omgeving voor de dieren niet 1 droog plekje te vinden is.

Kijk, ik ben er helemaal niet op tegen dat mensen hun paarden 24/7 buiten laten staan, al is dit in de winter mijn keuze niet, maar dan moeten ze er wel voor zorgen dat de omstandigheden zo optimaal mogelijk zijn, en niet met het excuus komen dat de omstandigheden extreem zijn.
We wonen in Nederland en natte weersomstandigheden zijn hier niet extreem, je weet van te voren dat dit heel goed voor kan komen.
Paarden hebben gewoon een hekel aan regen en constant blubber en nattigheid.
Ze kunnen prima tegen de kou en veel kou ook maar dat is hier niet aan de orde.
Tref dan ook je maatregelen ipv alleen maar te roepen dat paarden zo blij zijn dat ze buiten staan en dat ze er niets van krijgen en dat het natuurlijk is en blablabla....en dat paarden die 's nachts op stal staan zo vreselijk zielig zijn, je bijna wordt bestempeld als dierenbeul als je paarden 's nachts op stal staan.
En verder aan alle mensen die wel een schuilstal of mogelijk om te schuilen hebben en een droge ligplaats, voel je vooral niet aangevallen!

Maar ga geen mensen de hand boven het hoofd houden als die hun zaakjes niet op orde hebben!

Gamblerscupje deed ook niet zo vriendelijk en beleefd tegen ArabianRach trouwens, dus ik begrijp haar reactie heel goed.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:43

Als je het topic had gelezen, wist je dat ik het item op rtvoost ook heb gezien, en dat wat ik daar zag idd niet oke was.
Maar het punt blijft wat mij betreft dat je op basis van de foto en het feit dat de DB is gebeld absoluut geen oordeel kunt vellen.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:27

Als ze zo dag en nacht staan ,kan het wel beter ja., maar een paard een hele dag op stal is veel en veel erger!