Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:00

[***] schreef:
Maar trouwens, waarom is dit voorpagina nieuws?
Als ieder geval van verborgen gebreken, rare koper etc. op de voorpagina komt is bokt te klein, waarom deze wel?


Dacht ik ook ja. En die aankoopprijs vind ik ook niet zo hoog dat het nou wereldnieuws is. Ik weet niet hoe de prijzen bij dat ras normaal liggen, maar ik vind € 11.000 best weinig voor een jonge hengst die verder braaf is. Als dit gebeurt bij Okidoki, ja dan is het voorpaginanieuws.

En luchtzuigen in één dag, dat kan niet. Het kan wel dat het bij de keuring niet is gebleken. Ik heb ook een luchtzuiger gekocht, en dat is mij gelukkig netjes verteld, anders had ik het ook niet gemerkt en de DA ook niet. De verkoper had het moeten vertellen, maar je had het ook wel een beetje kunnen verwachten met deze prijs. Het kan wel dat hij op zijn oude plek nauwelijks luchtzoog vanwege de vertrouwde omstandigheden, en dat het op zijn nieuwe plek weer heftig de kop opsteekt.

De hengst moet zich op zijn nieuwe plek gewoon bewijzen, en is daardoor een tijdje lastig. Hij wil proberen zo veel mogelijk merries te claimen. Lijkt me vrij normaal. En dan ook nog andere voeding, andere omgeving en andere bewegingsmogelijkheden...

En zijn die kopers nou zielig omdat ze € 700,- pensiongeld betalen? Daar kiezen ze toch zelf voor? Zelfs dikke kans dat het wangedrag van de hengst verergerd wordt door zo'n hyper-pensionstal. Ik zou zeggen: Gooi hem op een stuk land voor € 100,- per maand. Moet je eens kijken hoe snel hij weer braaf is. Of desnoods in een groep hengsten waar hij even goed op zijn plaats wordt gezet. Je riskeert wel blessures, maar nu heb je ook niks aan je paard.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:21

Tja, lekker dan. Als het werkelijk zo is als het beschreven wordt, dan ben je niet blij als je met zo'n paard opgescheept zit. Ik wens beide partijen wijsheid en hoop dat het paard niet (verder) de dupe wordt van getouwtrek.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:29

aangezien het lastig is om middels een geplaatst stuk tot een objectief oordeel te komen, is het moeilijk om als boklezer hier een menig over te vormen! Knipoog We kennen immers niet beiden kanten van het verhaal. Knipoog

Het probleem luchtzuigen kan inderdaad binnen korte tijd (kan inderdaad binnen een paar dagen ontstaan, dmv stress, vervoer, of misschien een andere huisvesting dan dat het dier gewent is) het is maar net wat de hengst gewoon was en wat de mate van gevoeligheid is van deze hengst voor eventuele veranderingen in zijn leefomgeving.

Gezien de prijs die de kopers hebben betaald voor deze hengst was het misschien raadzamer geweest deze hengst eerst eens op proef te hebben nemen, of een dergelijk contract hadden opgesteld mits het dier niet aan de volwachtingen voldeed waarvoor het in eerste instantie is aangekocht.

Daarbij was het misschien raadzamer/verstandig geweest van de koper om het diertje vooraf eerst eens te laten doorlichten op degelijke gebreken.

misschien ff offtopic: iemand schreef:

Als je gewoon een rijpaard wil moet je dan maar geen hengst kopen vind ik.

Dat slaat dus nergens op ....zelf heb ik mijn hengst in eerste instantie ook puur voor het rijden gekocht (oke ik was ook nog een idolaat van hem)....had nog nooit een eigen hengst gehad(vroeger toen ik nog uk was, een welsh hengstje,maar dat reken ik ff niet mee)..en heb een super band met hem weten te creeeren...en voor een ieder die graag een hengst wenst voor zichzelf, probeer het eens en kijk eens of je consequent genoeg bent om hier mee om tegaan...aldoende leert men. Pling
Ik geniet althans volop van mij hengst onder het zadel..en neen ik heb geen speciale gave hiervoor, ik probeer het dier in zijn waarde te laten ZONDER dat ik zijn hormonenhuishouding uit het oog verlies.

Ik hoop dan ook dat beide partijen hier zonder de rechter samen uit zullen komen!!
Laatst bijgewerkt door sherif op 13-02-08 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:30

Alle verhalen van de "deskundigen " hier op Bokt ten spijt, er is maar 1 ding feitelijk bewezen aangetoond aan het paard door een bevoegde dierenarts en dat is dat zijn voortanden gevijld zijn. Dit alleen is al reden genoeg om het paard te retourneren en dat zal dan ook door iedere rechtbank gehonoreerd worden, het is nl. gewoon fraude. Bovendien verhul je er niet alleen luchtzuigen of kribbebijten mee maar ook de werkelijke leeftijd van een paard.

ladolcevita
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-01-05

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:40

Waarom neemt dat mens dan een hengst? Die kunnen wel eens een beetje mal worden zo net na een verhuizing. Maar om dat arme paard nou plat te spuiten???? Wat een gekkigheid allemaal. Neem het dier aub snel terug voordat hij blijvende schade houd aan al die verdovingen. En ruin hem dan als hij toch niet vruchtbaar is. En zo'n akkefietje is inderdaad geen voorpagina nieuws.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:25

Daarom begrijp ik ook niet waarom de verkopers dat paard niet gewoon terugnemen. Dan is er toch wat mee voor mijn gevoel.

Manon2
Berichten: 104
Geregistreerd: 22-09-07

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:26

petraaken schreef:
Als je gewoon een rijpaard wil moet je dan maar geen hengst kopen vind ik.



Dit is echt de stomste opmerking die ik vandaag gelezen heb. Koe


Ik heb zelf een aantal hengsten gereden, en mijn voorkeur gaat toch echt naar de hengsten. Oké, je moet er mee leren omgaan. Maar jij zegt letterlijk;

Een hengst is geen gewoon rijpaard.

En dat is echt de grootste flauwe kul die er bestaat.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:28

Nee Manon, is het niet.......... Qua rijden is het misschien hetzelfde, maar qua gedrag is het toch altijd anders....

Anoniem

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:45

Manon2 schreef:
petraaken schreef:
Als je gewoon een rijpaard wil moet je dan maar geen hengst kopen vind ik.



Dit is echt de stomste opmerking die ik vandaag gelezen heb. Koe


Ik heb zelf een aantal hengsten gereden, en mijn voorkeur gaat toch echt naar de hengsten. Oké, je moet er mee leren omgaan. Maar jij zegt letterlijk;

Een hengst is geen gewoon rijpaard.

En dat is echt de grootste flauwe kul die er bestaat.


Je moet toch altijd een soort van " rekening" houden met het feit dat het paard waar je op zit een hengst is, en weleens kuren kan hebben of kan gaan showen voor een merrie.
En veel hengsten zijn nou eenmaal wat feller dat een gewoon rijpaard.. als je daar niet mee om kunt gaan, of te snel onder de indruk bent daarvan, kun je idd maar beter geen hengst nemen, zeker geen dekhengst, die worden vaak wat vervelend richting dekseizoen..

Manon2
Berichten: 104
Geregistreerd: 22-09-07

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:13

KiWiKo schreef:
Nee Manon, is het niet.......... Qua rijden is het misschien hetzelfde, maar qua gedrag is het toch altijd anders....



Maar daarom blijft het er wel, een gewoon rijpaard onder.
Als je weet dat je een hengst niet kan rijden, dan moet je er echt niet aan beginnen. Dat is voor iedereen duidelijk zat.
Hengsten rijden is ook een 'vak apart' qwa rijden.


Maar daarom is het nog steeds wel een rij paard.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:37

janderegelaa schreef:
Alle verhalen van de "deskundigen " hier op Bokt ten spijt, er is maar 1 ding feitelijk bewezen aangetoond aan het paard door een bevoegde dierenarts en dat is dat zijn voortanden gevijld zijn. Dit alleen is al reden genoeg om het paard te retourneren en dat zal dan ook door iedere rechtbank gehonoreerd worden, het is nl. gewoon fraude. Bovendien verhul je er niet alleen luchtzuigen of kribbebijten mee maar ook de werkelijke leeftijd van een paard.


Dat kan wel, maar bij de aankoopkeuring wordt toch ook het gebit gecontroleerd? Dan had dat toch ook geconstateerd moeten worden? Dan had die DA toch ook moeten zeggen: die tanden zijn gevijld, dit is verdacht. Het feit dat de tanden gevijld zijn, is niet verborgen gehouden. De DA had het gewoon kunnen constateren. Dus ik weet niet of de rechter dat zomaar aanneemt.

Ik heb ook een paard waarvan jaren later bleek dat ze bij aankoop al een blessure had. Die is bij de aankoopkeuring niet geconstateerd en ook niet opzettelijk verborgen gehouden. Ik kon toen ook niet teruggaan naar de verkoper. Dat is maar goed ook, want anders is zo'n aankoopkeuring niets meer waard, ook bij de verzekering niet.

Wie zegt dat de nieuwe eigenaren de tanden niet hebben gevijld om zo de verkoper in een kwaad daglicht te stellen, zodat zij hun geld terug krijgen?

Wat de DA constateert bij aankoop, dat is de toestand van het paard. Daar moet je vanuit kunnen gaan. Dat geldt niet voor verborgen gebreken, maar die uitzonderingsgevallen zijn duidelijk in de wet omschreven. Gevijlde tanden horen daar niet bij, want die zijn gewoon te zien.

Het paard kan teruggebracht worden voor luchtzuigen, maar niet voor gevijlde tanden op zich.

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 07:06

ik vind dit allemaal eerlijk gezegt best wel een onzin over hengsten. Ik werk dagelijks met arabische en engels volbloed hengsten, jong en oud. het is een hele klus, want stuiter dr ook nog wel van af. maar hengsten, en dan vooral de ouderen zijn de eerlijksten die je kunt hebben. Dus misschien moeten ze ns in de ogen van t paard kijken ipv naar zijn gedrag en gebreken. en daarna misschien naar hun zelf kijken. ik zeg niet dat t zo is, maar luchtzuigen brengt niet dit soort gedrag met zich mee. als het een oudere hengst is, maak je hem alleen maar boos door te castreren, zn ballen zijn zn trots. laat m dat dan maar behouden.
en dan nog iets, als een hengst zich niet wil laten rijden, moet je dat niet doen werd er gezegd?
ik geloof dat de meesten hier een hengst zien als vijand, waar je een gevecht mee moet beginnen.
en dat is fout, om met een temperamentvolle hengst te werken, heb je zijn vertrouwen nodig. en dat kost tijd.

ayhno
Berichten: 869
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:18

vaag verhaal hoor..

maccie
Berichten: 1420
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:01

als je wete dat hij toch onvruchtbaar is en je hem als rijpaard wil gebruiken waarom laat je hem dan niet castreren, waarschijnlijk voor het paard zelf ook een stuk prettiger.

maar aan de andere kant dnek ik ook als hij zo lief etc is dan zou ik hem als verkopende partij terug nemen en een goede baas zoeken. een goed tehuis wens je dan ook voor zo paard..

cas
Berichten: 263
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: plaatsje bij Arnhem

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:03

Zou hij voor de verkoop, bij het proefrijden al verdoofd zijn geweest? En heeft de verkoper hem hengst gelaten omdat
in Spanje alleen onhandelbare hengsten gecastreerd worden en dus in de meeste gevallen onverkoopbaar zijn in die landen?

MamaLissa

Berichten: 71
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Amstelveen

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:06

Vreemd verhaal.
De kopers komen een beetje apart over in het verhaal vind ik en de verkoper niet echt betrouwbaar vanwege de gevijlde tanden.

Alleen, als het toch al bekend was dat de hengst onvruchtbaar is, waarom zou de stoeterij dan de hengst niet hebben gecastreerd als het een moeilijk paard is? Aan een onvruchtbare hengst verdien je toch niet meer als een ruin, of wel?
Heb het idee dat er dus eerder iets mis is gegaan bij de kopers waardoor het paard onhandelbaar is.

MamaLissa

Berichten: 71
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Amstelveen

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:08

cas schreef:
Zou hij voor de verkoop, bij het proefrijden al verdoofd zijn geweest? En heeft de verkoper hem hengst gelaten omdat
in Spanje alleen onhandelbare hengsten gecastreerd worden en dus in de meeste gevallen onverkoopbaar zijn in die landen
?

Maar in NL maakt het toch niet uit?

cas
Berichten: 263
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: plaatsje bij Arnhem

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:16

Ook in NLwordt gauw gesuggereerd dat als een hengst geruind is
er wel wat met het karakter aan de hand is. Dit geldt alleen voor het Spaanse ras.
Zo in de trant van, je kan hem gewoon hengst laten want hij
heeft een goed karakter. Aparte opvatting, maar de Spanjaarden gaan er prat op. En in Spanje rijden ze alleen op hengsten en merries zijn er meestal alleen voor de fok.
De handelaren hier nemen die gebruiken een beetje over.

Anoniem

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:22

Wat ik niet snap is dat tanden-verhaal, als koper kijk je toch een paard in de mond eer je de koop sluit, of ben ik hier de enige die zo gek is?

Cortes_

Berichten: 840
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:57

cas schreef:
Ook in NLwordt gauw gesuggereerd dat als een hengst geruind is
er wel wat met het karakter aan de hand is. Dit geldt alleen voor het Spaanse ras.
Zo in de trant van, je kan hem gewoon hengst laten want hij
heeft een goed karakter. Aparte opvatting, maar de Spanjaarden gaan er prat op. En in Spanje rijden ze alleen op hengsten en merries zijn er meestal alleen voor de fok.
De handelaren hier nemen die gebruiken een beetje over.


Ik heb hier een paard (Andalusier) die net uit spanje komt en daar geruind is.

GaitMonster

Berichten: 3181
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:34

Ik ga bij dit bedrijf stage lopen (waar de hengst vandaan komt)
Ik ben daar een tijdje terug langs geweest en heb de hengst dus gezien. Het was een normale hengst.. En niet druk enz. Hij stond gewoon tussen de merrie's op stal. Niks aan de hand.

Als je een paard laat keuren moet je kunnen zien of die luchtzuigt. Als er niks aan de hand was voordat hij wegging snap ik niet waar je zo moeilijk over kunt doen.

Misschien hadden ze een proefperiode af kunnen spreken, maarja.. dat hadden ze maar moeten regelen. Hebben ze niet gedaan, dus ik snap niet waar je moeilijk over kunt doen.
De mensen van het bedrijf in Wilp doen helemaal niks fout. Er staan 100erden paarden op verkoopsites die dingen mankeren en als je ze dan koopt kun je ze ook niet terug doen.

Toch ga ik ervan uit dat deze hengst niks mankeerde anders hadden ze het moeten zien tijdens de keuring.

En je kunt hem wel gaan casteren maar hij is toch al onvruchtbaar.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:56

janderegelaa schreef:
Alle verhalen van de "deskundigen " hier op Bokt ten spijt, er is maar 1 ding feitelijk bewezen aangetoond aan het paard door een bevoegde dierenarts en dat is dat zijn voortanden gevijld zijn. Dit alleen is al reden genoeg om het paard te retourneren en dat zal dan ook door iedere rechtbank gehonoreerd worden, het is nl. gewoon fraude. Bovendien verhul je er niet alleen luchtzuigen of kribbebijten mee maar ook de werkelijke leeftijd van een paard.


Ik weet het nog zo net niet? Kijk persoonlijk vindt ik het ook verdacht maar .......... ik ken een paardentandarts (of zal ik zeggen iemand die zich paardentandarts noemt) die bij alle paarden die hij behandeld de voortanden vijlt! Hoe wil je dan nog bewijzen dat dat door een tandarts is gedaan die dat altijd doet of omdat hij eventueel luchtzuigt!

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:59

GaitMonster schreef:
En je kunt hem wel gaan casteren maar hij is toch al onvruchtbaar.




Dat ie onvruchtbaar is zegt niks over de werking van zijn hormonen. Hij blijft gewoon hengst maar kan niet bevruchten. Zijn gedrag blijft dus precies hetzelfde.

Laurentii

Berichten: 2098
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:44

Berwicowa schreef:
silly_silas schreef:
de mensen die het paard verkocht hebben , daar klopt toch iets niet aan hun verhaal
volgens hun stond de hengst met merries in dezelfde stal :s
en het is een hengst van 7 jaar , dan is dit toch gewoon ongehoord
maar waarom de nieuwe eigenares hem niet laat castreren snap ik ook niet , hij is toch
al onvruchtbaar , en het zijn voornamelijk de hengsten streken die de onheil veroorzaken :s



Hengsten kunnen best bij merrie's op stal staan. Mijn merrie staat tegenover 3 hengsten en het zijn ook nog openstallen. Niets aan de hand hoor. En 1 van die hengsten is ook nog dekhengst.


wij hebben 2-jarige hengsten staan en die kan je nog geen 2 meter in de buurt houden van de merries :s
maarja , hangt misschien van paard tot paard af

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Droomhengst Obrador blijkt een grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:26

Eeh ..mijn hengst is 2,5 en staat naast een merrie, zonder hek erboven, staan elkaar rustig te krabbelen. Ach gut Al mijn paarden,hengsten en merries, staan in 1 stal.
Ik denk dat de verkoper vergeten is iets te zeggen en de koper te weinig heeft gevraagd. Naar mijn mening zou de verkoper het paard terug moeten nemen, al is het alleen maar om de hengst weer wat rustig te krijgen... En 700 euro voor een stal? Is dat niet een beeetje overdreven?
Het was fijn als van beide een interview was, zodat je een beetje meer info had, nu is het wel erg speculeren...Misschien kunnen ze op bokt een stukje schrijven Haha! ?