"Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KellyG

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:57

wordt hier een hoop heisa gemaakt over paarden met te lange hoeven en modderige weitjes, maar wordt er over paarden die afgeracht worden met rijden gesproken? NEE!! en ik ben van mening dat ze beter in een modderwei kunnen lopen als al dat geruk, gesla, geschop en noem maar op.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:58

Quellian schreef:
Ik vind het een erg zwartmakend bericht. Hoorde het vanmorgen op de radio en vind het nogal generalisatie, in zwart licht stellen van de paardeneigenaar.

Ben ik het wel een beetje mee eens. Instellingen die zich met het dierenwelzijn bemoeien zien waarschijnlijk wel waar het mis gaat en waar niet, maar de onwetende Nederlander heeft geen idee waarover het gaat. Klasgenootjes van mij snappen bijvoorbeeld niet dat ik bijna in tranen ben als mijn paard een dag zn hok bijna niet uit komt. Zij gaan ervan uit dat het heel normaal is om je paard net als een konijn in een hok te houden. Ze verbazen zich over dat zo'n beest dagelijkse verzorging nodig heeft en eigenlijk lekker buiten zou moeten kunnen staan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen van zeer slecht verzorgde paarden, zo erg dat ze ziek zijn. Maar door dit bericht lijkt het alsof alle paarden het slecht hebben.

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:59

fleurbartels schreef:
fiislief schreef:
onderzoeken onderzoeken onderzoeken
ik heb zlef genoeg gezien dat veulens ook al lopen ze veel buiten het stalgedrag van mama overnemen
en dan heb ik geen hol aan onderzoeken

net zoals onderzoeken uitwijzen dat 24 u buiten goed is terwijl mijn paard dat helemaal niet leuk vindt
ik bepaal zelf wat ik doe en ga op mn eigen gevoel af
daar kan geen onderzoek op en hou eens op om mensen ergens te van overtiugen

mmm ben toch blij met onderzoeken; aangezien ik in het onderzoek werk (gedrag bij oa varkens)..... en onderzoekresultaten overtuigen mij toch echt meer dan jouw gevoel.. (sorry) probleem is juist dat er te weinig is onderzocht in de paardensector omtrent gedrag, huisvesting etcetc.
kunnen onze kwpn-ers wel 24h/7dagen buiten staan? tja...
en wat vat jij onder stalgedrag? bijvoorbeeld erg fel op voer zijn en soortgenoten wegjagen is idd aangeleerd gedrag. maar alle "stalondeugden" (= stres) toch echt niet.
het is ook maar WAT je wilt zien natuurlijk.....

Tuurlijk , dat is ook jouw eigen mening.
En zoals ik al eerder zij, een beetje van jezelf en een beetje van maggi Knipoog
Ik lees die onderzoeken ook, omdat je overal iets leerzaams uit kunt halen.
Maar dat betekent per definitie niet dat alles wat er in zo'n onderzoek staat maar door iedereen moet worden gehanteerd.
Maar das natuurlijk weer mijn mening Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:00

fiislief schreef:
wat wil jij hiermee zeggen?
Ik denk dat iedereen op zijn eigen manier bezig is om het zo goed mogelijk voor zijn paard te maken.
Daarbij kijken de meeste naar wat het beste is voor hun paard.
Als jij dit soort reacties niet wilt lezen, dan moet je je ook niet in deze discussie mengen.
En ik vind persoonlijk dat je een hele irritante manier hebt van je mening opleggen bij een ander.
Wat wil jij hieraan bijdragen, aan deze discussie?
Ik proef niets anders dan mensen die deelnemen aan deze discussie af te vallen. Waarom?

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik dus niet denk dat veel mensen het zo goed mogelijk willen maken voor hun paard. Want dan ben je volgens mij altijd aan het kijken hoe het misschien nog beter kan, waar bepaalde dingen vandaan komen.
Als zou blijken dat er bijvoorbeeld qua stalling er voor mijn paard een nog betere mogelijkheid zou komen, dan de plek waar hij nu staat, dan zou ik hem er morgen heen brengen. Hoe de situatie daar is voor mij als eigenaar, is van minder belang.
Veel mensen nemen genoegen met veel te weinig als het gaat om het welzijn van hun paard, en tsja, dat irriteert mij mateloos.
Kijk naar alle pensionstallen zonder weidegang, slecht passende zadels, slechte kwaliteit voer, paardonvriendelijke rijstijlen etc.
Als je een paard koopt, neem je daarbij ook een verantwoordelijkheid. En ik vind dat mensen daar best op gewezen zouden moeten worden. Alleen liever niet door de dierenbescherming, want dat vind ik maar een corrupt zooitje.
Als die je paard in beslag nemen is het ook maar afwachten waar het paard blijft. Ongeacht of je nu schuldig wordt bevonden of niet.

Persoonlijk kan ik dus weer helemaal niks met jouw manier van discussieren, het is namelijk geen discussieren. Jij staat absoluut niet open voor argumenten, onderzoek vind je maar onzin want jij weet het toch allemaal beter. Sterker nog, als je daadwerkelijk met goede argumenten zou komen, dan zou ik bereid zijn om eventueel mijn mening bij te stellen ja. Ook al geloof je dat misschien niet.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:02

McLaren schreef:
Zij gaan ervan uit dat het heel normaal is om je paard net als een konijn in een hok te houden.

konijnen moet je ook niet alleen in een hok houden. Knipoog (begrijp je punt hoor en heb vaak hetzelfde gevoel)

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:02

schandalig, bij ons in de buurt was er ook zo een.
met de bedoeling ze te helpen maar als het er op aan komt.............. Huilen
de dierenbescherming is al heel vaak bij dat weiland geweest.

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:03

KellyG schreef:
wordt hier een hoop heisa gemaakt over paarden met te lange hoeven en modderige weitjes, maar wordt er over paarden die afgeracht worden met rijden gesproken? NEE!! en ik ben van mening dat ze beter in een modderwei kunnen lopen als al dat geruk, gesla, geschop en noem maar op.

allebei kan niet!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:03

Wendy schreef:
[Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik dus niet denk dat veel mensen het zo goed mogelijk willen maken voor hun paard. Want dan ben je volgens mij altijd aan het kijken hoe het misschien nog beter kan, waar bepaalde dingen vandaan komen.

Goed, jij gaat dus al standaard uit van het slechts in de mens maak ik hieruit op? even ter voorbeeld he.. Je hebt mijn verhaal gelezen, zeg eens eerlijk, vind je mij slecht voor mijn paard omdat hij maar een paar uur per dag buiten komt?

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:04

fleurbartels schreef:
McLaren schreef:
Zij gaan ervan uit dat het heel normaal is om je paard net als een konijn in een hok te houden.

konijnen moet je ook niet alleen in een hok houden. Knipoog (begrijp je punt hoor en heb vaak hetzelfde gevoel)

Haha uiteraard Knipoog maar ook dat wordt als normaal gezien.

fiislief

Wendy schreef:
fiislief schreef:
Ik denk dat iedereen op zijn eigen manier bezig is om het zo goed mogelijk voor zijn paard te maken.
Als jij dit soort reacties niet wilt lezen, dan moet je je ook niet in deze discussie mengen.
En ik vind persoonlijk dat je een hele irritante manier hebt van je mening opleggen bij een ander.
Ik proef niets anders dan mensen die deelnemen aan deze discussie af te vallen. Waarom?

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik dus niet denk dat veel mensen het zo goed mogelijk willen maken voor hun paard. Want dan ben je volgens mij altijd aan het kijken hoe het misschien nog beter kan, waar bepaalde dingen vandaan komen.
Als zou blijken dat er bijvoorbeeld qua stalling er voor mijn paard een nog betere mogelijkheid zou komen, dan de plek waar hij nu staat, dan zou ik hem er morgen heen brengen. Hoe de situatie daar is voor mij als eigenaar, is van minder belang.
Veel mensen nemen genoegen met veel te weinig als het gaat om het welzijn van hun paard, en tsja, dat irriteert mij mateloos.
Kijk naar alle pensionstallen zonder weidegang, slecht passende zadels, slechte kwaliteit voer, paardonvriendelijke rijstijlen etc.
Als je een paard koopt, neem je daarbij ook een verantwoordelijkheid. En ik vind dat mensen daar best op gewezen zouden moeten worden. Alleen liever niet door de dierenbescherming, want dat vind ik maar een corrupt zooitje.
Als die je paard in beslag nemen is het ook maar afwachten waar het paard blijft. Ongeacht of je nu schuldig wordt bevonden of niet.

Persoonlijk kan ik dus weer helemaal niks met jouw manier van discussieren, het is namelijk geen discussieren. Jij staat absoluut niet open voor argumenten, onderzoek vind je maar onzin want jij weet het toch allemaal beter. Sterker nog, als je daadwerkelijk met goede argumenten zou komen, dan zou ik bereid zijn om eventueel mijn mening bij te stellen ja. Ook al geloof je dat misschien niet.

Dan heb jij niet goed gelezen Wendy.
Ik sta zeker open voor onderzoeken.
Alleen geloof ik het niet klakkeloos.

En wat jij een slechte rijstijl vindt, of verkeerd voer.
Dat hoeft de ander nog niet te vinden.

Dus het feit dat jij vindt dat ik mijn mening bij andere opleg en nergens voor open sta, dat kan ik aan jou ook toespelen.

Volgens jou zijn goeie argumenten argumenten die vastgesteld zijn nav een onderzoek en jij wilt persoonlijke meningen niet horen.
Dat gaf je in je eerdere posts toe.

Dan zijn wij uitgediscussierd toch?

mariekie

Wendy schreef:
fiislief schreef:

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik dus niet denk dat veel mensen het zo goed mogelijk willen maken voor hun paard.

Pardon Verward

Hoe weet jij dat nou Slapen Slapen

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:05

fiislief schreef:
Tuurlijk , dat is ook jouw eigen mening.
En zoals ik al eerder zij, een beetje van jezelf en een beetje van maggi Knipoog
Ik lees die onderzoeken ook, omdat je overal iets leerzaams uit kunt halen.
Maar dat betekent per definitie niet dat alles wat er in zo'n onderzoek staat maar door iedereen moet worden gehanteerd.
Maar das natuurlijk weer mijn mening Haha!

dan schudden we elkaar de hand Knipoog (maar begrijp dat het jouw mening is, daarvoor is een "forum" om meningen te delen en te leren van elkaars ervaringen (aangezien niet alles onderzocht is ...haha))

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:06

Ik word echt zo moe van dit soort berichten iedere keer... Gaaaap

Het klinkt zo leuk om allerlei "welzijnsregeltjes" op te leggen, maar daar zitten in de praktijk nog heel wat haken en ogen aan! En als je regels maakt, moet je ze ook nog eens kunnen handhaven; het volgende probleem!

Er wordt regelmatig een drama van gemaakt als paarden in de modder staan. Tsja, ideaal is het niet, maar het hoeft ook niet meteen verwaarlozing te zijn, hoor! Er was iemand in dit topic die schreef dat ze bij de DB geinformeerd had, omdat haar pony in de modder stond. De reactie van de DB was, dat het niet zo`n punt was. Zo lang er nog een droog plekje is, liefst met wat beschutting van een boswalletje ofzo, hoeft het ook zeker geen probleem te zijn. Bij mijn pony (een Fjord, toen vijf jaar oud, altijd buiten gestaan), dachten ze daar onder deze omstandigheden heel anders over...
De pony kon namelijk nergens droog liggen volgens hen en zo dus ook niet slapen! Gestoord
We moesten de pony weghalen en zorgen voor een droge en beschutte plaats. Toen is het arme dier op stal komen te staan. Doodongelukkig was ze!!! Is dat dan dierenwelzijn??

Dit is een individueel voorbeeld, maar zo zullen er nog vele andere zijn, waarbij dus de goede onder de slechte lijden. De echt extreme gevallen zijn veel moeilijker aan te pakken, dus daar branden ze zich doorgaans maar niet aan...

Er wordt ook nog wel eens onderscheid gemaakt in de particulier en de bedrijfsmatige paardenhouder. Ik denk dat hier de FNRS al veel bereikt heeft, al wordt hun bemoeienis ook wel steeds groter, te groot in mijn ogen. De FNRS neemt onder andere de stallen op in haar aandachtspunten en over enkele jaren mogen maneges geen stands meer hebben. Dus dat wordt al aangepakt! Dan hou je natuurlijk altijd nog sport- en handelsstallen over, maar daar zal doorgaans niet het grootste probleem liggen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:07

Tallie_Ho schreef:
Wendy schreef:
[Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik dus niet denk dat veel mensen het zo goed mogelijk willen maken voor hun paard. Want dan ben je volgens mij altijd aan het kijken hoe het misschien nog beter kan, waar bepaalde dingen vandaan komen.

Goed, jij gaat dus al standaard uit van het slechts in de mens maak ik hieruit op? Je hebt mijn verhaal gelezen, zeg eens eerlijk, vind je mij slecht voor mijn paard omdat hij maar een paar uur per dag buiten komt?

Nee, niet zo lang je altijd uit kijkt naar betere mogelijkheden.
Wat me in jouw bericht zo opviel is dat het minder erg zou zijn, omdat je paard verder immers goed verzorgd wordt.

En ik ga niet uit van het slechtste in de mens, maar van de gemakzucht van de mens. Volgens mij zijn mensen over het algemeen geneigd om altijd de makkelijkste optie te kiezen.

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:07

Tallie_Ho schreef:
Wendy schreef:

Goed, jij gaat dus al standaard uit van het slechts in de mens maak ik hieruit op? even ter voorbeeld he.. Je hebt mijn verhaal gelezen, zeg eens eerlijk, vind je mij slecht voor mijn paard omdat hij maar een paar uur per dag buiten komt?

Ik ben het helemaal met je eens Tallie_Ho.
Jij kijkt naar je paard, en als ik je in de mogelijkheid bent om het beter voor je dier te maken dan doe je dat.

Ik bedoel, als mijn paard zich niet laat vangen in de wei, prima, dan mag hij best nog een paar uurtjes langer lopen.
Maar als hij staat te zeuren voor het hek, dan mag hij van mij naar binnen.

Moet ik dan omdat onderzoeken aangeven dat het beter is om 24 u buiten te zijn hem ook 24u buiten zetten.
Ook al vindt hij dat niet lekker, is hij het niet gewend ect.

Waarom Wendy irriteer jij je zo aan mensen die met hun verhaal komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:08

Weides waar geen droge plek meer is?
Dat klinkt heel bekend.

Maar helaas eiste de gemeente van ons dat we de ENIGE haalbare droge plek in de wei weg zouden halen: ons stalletje.

Ze moeten eerst maar eens zorgen dat ze duidelijke regels maken en dat ze op 1 lijn komen met de gemeentes. Dáárna pas zeuren over natte weides.

Het is NL hier.. het regent veel, en zonder afdak kun je hier gewoon niets droog houden.
Als je dan onder dwang van een boetesom van de gemeente wordt gedwongen om die ene droge plek weg te halen, vind ik dat érg erg krom....

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:08

Iets doen aan de misstanden die er zijn Go jij! Go jij!

Regels bedenken die ergens op slaan No Cheer

Vreselijk lastig....
Ik heb geen moeite met een paard wat een aantal uren buiten komt (minimaal 4, liever 12) met soortgenoten wat daarna in een box komt van minimaal 3x3 met een flink pak stro, onbeperkt ruwvoer, frisse lucht en licht, geen dichte wanden en zicht/contact met soortgenoten heeft.

Echter komt het paard 4 uur buiten en komt dan in dezelfde box te staan op vlas en een kavia hoeveelheid hooit, bah.

Die nuances zijn niet/ heel moeilijk in regels vast te leggen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:10

@ kelly g;
jij schreef; ik heb liever dat ze op een modderwei staan dan dat geruk en gepluk met rijden...
het een sluit het ander niet uit hoor! juist degenen met een modderwei nemen t niet zo nauw met lessen e.d.
hoeveel goede ruiters, die wedstrijden rijden, hebben hun paarden in de bagger staan? geeneen denk ik.het zijn de meisjes met zakgeld, die hun pony op een braakliggend veldje parkeren en geen geld hebben voor lessen of fatsoenlijk passend materiaal. en ik spreek uit ervaring ( niet de mijne natuurlijk! Haha! )
alleen op de wei is niet goed(uitzonderingen daargelaten) en alleen op stal is niet goed( hetzelfde verhaal). we moeten gewoon een gulden middenweg vinden....
en wie gaat er klagen bij de topruiters, zoals anky-denk je dat haar paarden dollen op de wei( 24/7) met soortgenootjes?? nee toch! gaat de DB ook bij haar langs dan?dus zij mag wel haar paarden alleen in een box zetten en aan een touwtje laten grazen( en van ruimtegebrek is hier geen sprake) en ik zou dat niet mogen?
waar ligt de gulden middenweg??
p.s. ik heb geen hekel aan anky noch denk ik dat ze haar paarden mishandelt, ik noem haar gewoon als voorbeeld, omdat iedereen haar wel kent...

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:11

Wendy schreef:
En ik ga niet uit van het slechtste in de mens, maar van de gemakzucht van de mens. Volgens mij zijn mensen over het algemeen geneigd om altijd de makkelijkste optie te kiezen.

Waarom zou mijn manier van doen ( want je qouten ook mijn zinnetje ) slecht zijn en gemakzucht zijn?

Ja, mijn Prix paard komt niet 24 u per dag buiten omdat hij dat NIET wil.
Daarintegen staat mij jaarling bij weer en wind WEL buiten.

Hij leert nu dat dat normaal is.

Mijn prix paard heeft dat nooit geleerd.

Jou manier van communiceren spreekt mij nog niet aan.
Want je roept heel hard van niet, maar je doet het wel.
Je scheert mensen wel over 1 kam met een lijstje opsommingen van hoe mensen met een argument komen, ofdat ze zichzelf willen goed praten.
Waarom zijn wij geneigd de makkelijkste weg te kiezen.
Jou weg hoeft nog niet mijn weg te zijn.
Accepteer dat eerst eens Knipoog

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:12

IrisLove schreef:
De FNRS neemt onder andere de stallen op in haar aandachtspunten en over enkele jaren mogen maneges geen stands meer hebben. Dus dat wordt al aangepakt! Dan hou je natuurlijk altijd nog sport- en handelsstallen over, maar daar zal doorgaans niet het grootste probleem liggen.

ik dacht (en veel stalgenoten van mij ook) dat dat nu al was; om sterren te krijgen voor een manege. maar het is dus de FNRS die die regel oplegt en niet de overheid... ahaaa (weer wat geleerd).
wel begrepen dat in duitsland paarden met hun hoofd over de staldeur moeten kunnen en dus niet achter zo'n hek/tralies mogen staan. dat is verplicht daar en zou in nederland ook moeten zijn. (paard kan anders niks zien)

even over het verbieden van de verkoop van hulpmiddelen... in de dierenwinkel worden ook nog steeds vissen"kommen" verkocht, terwijl veel mensen weten dat dit zeer slecht is voor vissen een ronde kom (vierkant is oke!)... en als men hun slofje niet hier kunnen kopen, kopen ze deze over de grens..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:13

mariekie schreef:
Pardon Verward

Beetje eigen ervaring, beetje onderzoek (sociologie, psychologie) en een beetje bokt Clown

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:16

Wendy waarom zou ik excuses zoeken. Ik denk dat ik mijn paard op een hele behoorlijke manier houdt in de randstad en nee dat is inderdaad niet hoe ze misschien op een andere plek in het land kunnen staan, maar ja op die plek woon ik niet want ik studeer nou eenmaal in Amsterdam dus heb een goede plek in die omgeving gezocht.

Maar als ik jouw reactie zo lees begrijp ik eruit dat jij voor een algehele regelgeving bent op alle terreinen van de paardenhouderij en paardensport, maar ik merk nergens dat je ook maar 1 seconde denkt aan de enorme praktische problemen die dat oplevert. Jij reageert enkel op de argumenten tegen je standpunt, maar een oplossing voor alle praktische problemen van dat standpunt waar ik in een eerdere post (zie pagina 2) opgewezen heb, zie ik niet komen. Dus dan blijf ik bij mijn mening leuk standpunt, praktisch onuitvoerbaar

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:17

Wendy schreef:
mariekie schreef:
Pardon Verward

Beetje eigen ervaring, beetje onderzoek (sociologie, psychologie) en een beetje bokt Clown

Erg breed dus.....

Not Clown

Mijn pony is zo al 29 jaar geworden ( dekens, ijzers, brok, stal enz) moet de jouwe nog maar zien te halen. Knipoog
Laatst bijgewerkt door mariekie op 25-01-08 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:18

jemig, ik kom er maar niet tussen, jullie gaan te snel Clown

In sprookjesland zouden die plannen alle paardjes gelukkig maken, en vooral alle NH-eigenaren Tong uitsteken en op zich is er ook niks mis mee om een raster te maken met een aantal basispremissen voor het houden van paarden. Eerste probleem is dan dus idd al, hoe ver wil je gaan en hoe streng ga je het aanpakken. Ik zie liever een paard dat happy is en goed in zijn vel zit met maar een paar uurtjes buiten, dan een 24/7 blubber depri paard. Waar het dan weer op uitkomt is op het individuele paard -> lastig controleren en regels maken. Wel zouden er een aantal 'minimaal' regels kunnen komen, dus dat er in ieder geval op iedere stal de MOGELIJKHEDEN zijn om je paard iedere dag minimaal 3 uur (ik noem maar iets) buiten te kunnen laten. Maar waar het uiteindelijk om gaat is dus die eigenaar, die moet kritisch naar zijn eigen paardenhouden doet.

Citaat:
Hoe de situatie daar is voor mij als eigenaar, is van minder belang.
Veel mensen nemen genoegen met veel te weinig als het gaat om het welzijn van hun paard,
Als je een paard koopt, neem je daarbij ook een verantwoordelijkheid. En ik vind dat mensen daar best op gewezen zouden moeten worden.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Maar in mijn geval met bv een exzeempaard, dan is dat toch ;s avonds naar binnen, onder een deken. Dat maakt het zo moeilijk: iedereen denkt het beste voro zijn paard te doen, wat wijsheid is daar wordt over getwist, dus dat is moeilijk regels maken.

gewetensvraag: waarom koop je een paard als je hem alleen kan stallen waar er geen weidegang is, de paarden amper buitenkomen, en sociaal contact niet kan? Als dat de enige mogelijkheid is voor jou om een paard te hebben (en dan heb ik het dus niet over een uitzondering zoals bv ivm ziekte oid), zou je dan niet in naam van het paard moet zeggen, sorry maar ik kan een paard geen paardig leven geven, dus dan maar geen eigen dier?

Ik denk dat het gros van de mensen dan dus toch voor zichzelf kiest, ook in dit topic, en niet voor paardenwelzijn, want je wilt toch zo graag een paard. Ik denk dat dat is wat wendy bedoeld, en dat is idd menseigen.

Naadje, als ik op mijn paard afging, dan stond die met dit weer dus 23/7 binnen, ze gaat iedere dag van 10 tot half 6 naar buiten, maar met rotweer vindt ze er echt niks aan, dan staat ze liever binnen. Ze roept dan op iedereen die maar in ziensafstand van de wei komt, om haar te komen redden Nagelbijten / Gniffelen Dan zijn er nog al die paarden die niet beter weten dan binnenstaan en dus ook allemaal met een half uurtje buiten weer miepen om naar binnen te willen. Dus het paard als uitgangspunt is ook problematisch (al is het maar omdat heel veel eigenaren kennelijk niet in staat zijn om hun dier te interpreteren; en dit geldt voor zowel normals met frustie paarden op stal, als voor nh-ers met depri paarden op een modderpoel). En dan nog de vraag: moet je een paard naar buiten dwingen omdat dat beter voor hem is, als hij daar niet blij van wordt en duidelijk aangeeft blijer te zijn op stal (en voor er dan weer met het gewoonte/voer verhaal gegooid wordt: mijn merrie ontsnapte op haar vorige stal altijd uit haar kudde op de wei, om zelf op stal te gaan staan, zonder voer oid Knipoog )? is dat welzijn?

Ik ben heel bang dat het in de praktijk alleen gaat uitkomen op het feit dat de paardensector het nieuwe melkkoetje wordt. Dat betekent dat de paardensport weer meer een elitesport gaat worden, of dat goed of kwaad is laat ik in het midden want het heeft ook voordelen als niet iedere jandoedel een paard kan aanschaffen.

En over de db.. hou daar maar over op Boos! onprofessionele bende.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 25-01-08 12:21, in het totaal 2 keer bewerkt

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:18

spicegirl schreef:
@ kelly g;
jij schreef; ik heb liever dat ze op een modderwei staan dan dat geruk en gepluk met rijden...
het een sluit het ander niet uit hoor! juist degenen met een modderwei nemen t niet zo nauw met lessen e.d.
hoeveel goede ruiters, die wedstrijden rijden, hebben hun paarden in de bagger staan? geeneen denk ik.het zijn de meisjes met zakgeld, die hun pony op een braakliggend veldje parkeren en geen geld hebben voor lessen of fatsoenlijk passend materiaal. en ik spreek uit ervaring ( niet de mijne natuurlijk! Haha! )
alleen op de wei is niet goed(uitzonderingen daargelaten) en alleen op stal is niet goed( hetzelfde verhaal). we moeten gewoon een gulden middenweg vinden....
en wie gaat er klagen bij de topruiters, zoals anky-denk je dat haar paarden dollen op de wei( 24/7) met soortgenootjes?? nee toch! gaat de DB ook bij haar langs dan?dus zij mag wel haar paarden alleen in een box zetten en aan een touwtje laten grazen( en van ruimtegebrek is hier geen sprake) en ik zou dat niet mogen?
waar ligt de gulden middenweg??
p.s. ik heb geen hekel aan anky noch denk ik dat ze haar paarden mishandelt, ik noem haar gewoon als voorbeeld, omdat iedereen haar wel kent...

ik zeg ook niet dat het of of is, kan ook en en zijn natuurlijk.

Maar om even op jouw voorbeeld door te gaan, die meisjes met zakgeld met een pony op een blubberwei, maken vaak ritjes voor hun plezier, lekker door het bos enz enz. Pony hoefd niet met zn hoofd tussen zn benen te lopen.
Daarintegen de wedstrijdruiter, paarden staan hele dagen op stal, worden aan de voorkant met hun kop tussen hun benen gerukt, krijgen vervolgens een bloedtrap met een paar sporen omdat ze niet naar voren gaan (vreemd?).

Dan is mijn vraag; waar maak je je druk om.

(en natuurlijk kan het ook zo zijn dat die ponymeisjes ook hun paard in de krul trekken)