Paard komt terecht op rand van longeerkraal in Zwijndrecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Paard komt terecht op rand van longeerkraal in Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 01:24

Hard tegen een paal trappen is hetzelfde als hard tegen een wand trappen toch? En wat vind je dan van afzetten met paaltjes en lint zoals zovelen doen in de grote bak om te longeren?
Waar ik rij is de piste afgezet met palen en schriklint en ik heb het nog nooit zien fout gaan, hangt mss af van het type schriklint?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 02:20

Van die kleine witte prik paaltjes en lint kan het best wel goed gaan, alleen houdt het geen paard als die aan de kletter gaat en je de longeerlijn kwijt bent.
Schriklint is inderdaad afhankelijk van het type. Dat je geen problemen hebt gezien met palen is misschien geluk hebben.

Zo hebben wij op stal een buitenbak met wit hekwerk eromheen. Een vrij groot paard slaat met achterbeen, toevallig net bij een paal en een fikse haal met de nodige hechtingen en revalidatie het resultaat. Gelukkig allemaal goed gekomen.
Zo heb ik ook een longeerbak, maar ook omheining rondom een stapmolen gezien met ongebruikte houders voor schriklint. Die zijn levensgevaarlijk. Zo sprong bij ons ooit een hoog drachtige merrie uit een paddock en door zo'n houdertje had ze een winkelhaak van 50 bij 50 cm met 80 hechtingen.... Nog net goed gegaan bij veulenen maar getekend voor leven.

Ongelukje zit in een klein hoekje. Kijk of je kan voorkomen dat zo'n ongeluk te groot wordt. Degelijk materiaal en goed onderhoud is daarin een must.

lOveWill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:04

Het interreseert mij helemaal niks wat ze nu gaan doen met die bak, want ik kom er in ieder geval niet meer.

Mijn moeder longeerde en die kan wel goed longeren, ze heeft zelf al 12 jaar een paard waar ook nog nooit wat mee is geweest. Wannahave schrok gewoon en de lage bakrand was gewoon erg uitnodigend om overheen te springen blijkbaar. En natuurlijk ga je er ook van uit dat als je ergens gaat longeren (wij hebben zelf ook en bakje, maar die is net te klein) dat alles in orde is.

Met Wannahave gaat het trouwens super, de zwelling is weg op 1 plekje na en de wondjes zijn niet meer te zien. Einde van de week kan ik weer beginnen met rijden.

Wij hebben zelf trouwens dikke houten palen afgezet met houten planken en aan de bovenkant lint. Daar is nog nooit wat mee gebeurd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:35

Eleonoor: het zijn wel ronde palen waar ik kom, en die zijn niet zo breed (5cm doornsee ergens), daar schampen ze toch eerder af neen?
Longeren doen we wel meer in de binnenpiste eigenlijk, die is vrij klein en daar dus ideaal voor.