Stapmolentraining veulens geen grotere kans op peesblessure

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zalvador

Re: Stapmolentraining veulens verkleint kans op peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:10

Whahaha.
Wat een onzin om hier training voor te gebruiken... Laten ze de jonge paarden maar weer eens het land opgooien; dan pas worden ze hard, en niet alleen in de benen, maar ook in hun gestel.
Pff..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:06

Zalvador, ik vind het absoluut geen onzin. Ik ben het voor de volle 100% met je eens dat veulens/jonge paarden vooral naar buiten moeten. Toch denk ik dat aanvullende training zeer zinvol kan zijn. Je moet het alleen niet vergelijken met de (serieuze) training van een volwassen sportpaard. Dat zou natuurlijk TE veel zijn.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:20

Ik heb idd een mailtje gestuurd, ik hoop dat ze me liev genoeg vinden om me dat hele artikel te verstrekken. En anders ga ik gewoon smeken Clown

Ik vind het jammer dat sommigen het direct als onzin bestempelen. Ik vind het persoonlijk hele interessante materie. Niet omdat ik morgen mijn veulenmonster in een stapmolen gooi, maar omdat er, zoals nu ook blijkt, een hele boeiende discussie uit kan komen Lachen En ja, je moet dit onderzoek ongetwijfeld nuanceren...

Ik heb al eens eerder gezegt dat ik van mening ben dat een afwijkende manier niet per definitie fout is. Ik ben het volledig eens met diegenen die zeggen dat 4 uur weidegang voor een veulen veel te weinig is, echt. Maar ik ben ook van mening dat ieder voor zichzelf moet weten of z'n veulen 3 jaar in de opfok gezet wordt, of dat een veulen 3 jaar met 1 of 2 andere paarden aan huis staat. Imo is geen van beide opties per definitie fout. Er is zoveel meer wat er voor nodig is om iets goed of fout te maken... En er is ook altijd plaats voor verbetering wat mij betreft Lachen

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:35

_angela_ schreef:
raar onderzoek... als ze echt iets hadden willen onderzoeken hadden ze vier groep moeten nemen
1) 24/7 in het land
2) 23/7 in het land en 1 uur stapmolen
3) voornamelijk op stal, 3 uur land, en 1 uur stapmolen
4) voornamelijk op stal en 4 uur in het land..

Maar vooral: grotere groepen proefdieren. Ik lees dat de onderzoeksgegevens zijn bepaald op basis van 14 veulens.... dwz. slechts 7 in de groep mèt en slechts 7 in de groep zonder stapmolentraining.
En een aantal hertesten, bijv. gedurende een aantal jaren, waardoor de gegevens betrouwbaarder worden. Daarnaast had de test langer mogen duren, bijv. tot de leeftijd van drie jaar (tot vóór het moment dat er wordt opgeleid)
Pas nadat er meer gegevens bekend worden, kun je de gegevens als betrouwbaar of waardevol beschouwen. Op deze manier zegt het me (nog) niet zoveel.
Zet ze inderdaad véél langer dan 4uur per dag in het land. Lijkt mij vooralsnog beter dan stapmolentraining voor jonge veulens....
Vervolgens is vergelijkend onderzoek interessant, om na te gaan of de evt. verharding (niet waargenomen verslechtering) van de pezen opweegt tegen de -waarschijnlijk- versnelde slijtage van de botten en gewrichten.
Pas dan kun je daadwerkelijk overwegen om je training aanpassen op het totaal aan onderzoeksgegevens.

Angela

Re: Stapmolentraining veulens geeft geen grotere kans op peesble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:06

Daar heb je helemaal gelijk in Irma_maandag Ja

Op zich zou het natuurlijk best kunnen zijn dat een vroege soort van gecontroleerde beweging goed is voor een veulen. Bij ons in NL staan de veulens tenslotte de hele tijd op een relatief kleine wei, en is er niet, zoals in het wild, een soort "trek" waarbij de paarden tientallen km per dag afleggen....

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:40

_angela_ schreef:

Op zich zou het natuurlijk best kunnen zijn dat een vroege soort van gecontroleerde beweging goed is voor een veulen. Bij ons in NL staan de veulens tenslotte de hele tijd op een relatief kleine wei, en is er niet, zoals in het wild, een soort "trek" waarbij de paarden tientallen km per dag afleggen....

Zou maar zo kunnen. Maar dan denk ik eerder aan training aan de hand en rechtuit, ipv. op een kleine cirkel. De ruimte die onze paarden tegenwoordig (kunnen) krijgen is meestal maar een fractie van de ruimte die ze in het wild ter beschikking staat.
Misschien weten we over een paar jaar meer....

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:44

Compleet ondeugdelijk, dit onderzoek. En de "conclusie"!
"Paarden die op zeer jonge leeftijd al gestructueerde training en beweging krijgen, zullen hun pezen beter ontwikkelen, waardoor ze later atletischer zijn en minder kans hebben op peesblessures."

Dat was dus de theorie. Nu de praktijk. En wat vonden ze? Niets! En in plaats van dat ze de theorie in twijfel trekken, zoals het hoort, gaan ze verklaringen verzinnen voor het feit dat de praktijk de theorie niet bevestigt. En zelfs als ze bij de stapmolen-veuelns een verandering gevonden hadden, is het wel heel boud om te beweren dat ze dan later ook minder kans hebben op blessures. Daarvoor moet je GROTE groepen veulens nemen en die op laten groeien en trainen onder identieke omstandigheden en dan kijken of ze later ook inderdaad geen blessures krijgen.

Wat is dit een onwetenschppelijk ge...!!! En dan durven ze er nog zo'n kop boven te zetten! Gauw in de prullenbak hiermee!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:45

Irma_Maandag schreef:
_angela_ schreef:

Zou maar zo kunnen. Maar dan denk ik eerder aan training aan de hand en rechtuit, ipv. op een kleine cirkel. De ruimte die onze paarden tegenwoordig (kunnen) krijgen is meestal maar een fractie van de ruimte die ze in het wild ter beschikking staat.
Misschien weten we over een paar jaar meer....

Ik zal ook niet snel kiezen voor een stapmolen hoor, maar ik kan me voorstellen dat er best nuttig onderzoek naar te doen is, in een stapmolen, of op een andere manier. Maar dat moet er idd wel eentje zijn die kijkt op de lange termijn...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:54

_angela_ schreef:
Ik zal ook niet snel kiezen voor een stapmolen hoor, maar ik kan me voorstellen dat er best nuttig onderzoek naar te doen is, in een stapmolen, of op een andere manier. Maar dat moet er idd wel eentje zijn die kijkt op de lange termijn...

Dan zijn we het (hierover) met elkaar eens....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:24

Goed om te onderzoeken welke invloed "training" heeft op veulens.
Maar waarom is er dan gekozen voor een stapmolen in plaats van een dagelijkse wandeling aan de hand.
Echt ongelooflijk. Boos!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:25

volgens mij willen ze gewoon graag aantonen dat het best kan om van veulen af aan al te gaan trainen zodat ze met drie jaar alleen nog een zadel ophoeven te krijgen en meteen de wedstrijden in kunnen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:36

Cayenne schreef:
Omdat het trainingsprogramma geen slechte veranderingen liet zien bij de oppervlakkige buigpezen, kunnen de onderzoekers de introductie van atletische training voor jonge paarden aanbevelen om het risico tot het oplopen van peesblessures te verkleinen.

Oké, dus omdat ze niet hebben kunnen aantonen dat het slecht is, zou het "dus" goed zijn? Hier heb ik maar 1 kwalificatie voor: flauwekul.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:02

Ze hebben helemaal niets aangetoond. Ze hebben alleen laten zien, dat bij een klein groepje er geen veranderingen aan de pezen te zien zijn (dat wil niet zeggen dat ze er ook niet zijn!) na een beetje stapmolen. Maar hoe ziet het eruit als je dat jaren doet? En wat zijn de gevolgen voor de belastbaarheid en blessuregevoeligheid? Dat weten ze helemaal niet, is niet naar gekeken. En toch durven ze daar een uitspraak over te doen. Nou moe! Het lijken wel politici!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 01:15

Sylvia schreef:
Ik heb idd een mailtje gestuurd, ik hoop dat ze me liev genoeg vinden om me dat hele artikel te verstrekken. En anders ga ik gewoon smeken Clown

*is benieuwd of de onderzoekers al van zich hebben laten horen* Schijnheilig

Sylvia

Re: Stapmolentraining veulens geen grotere kans op peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 01:24

Nee, helaas...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 01:26

Valt me tegen zeg, ik had toch op z'n minst wel een reactie verwacht...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 01:28

Ik ook Haha! Al was het maar dat ik niet zo moest zeuren en gewoon die 8 dollar moest betalen ROFL Maar goed, het mailtje moet helemaal naar Japan en terug, dus wie weet komt er nog wat Lachen