Uitspraak in rechtzaak Trachsler versus Coby van Baalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Born2BCrazy

Re: Uitspraak in rechtzaak Trachsler versus Coby van Baalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:48

Snelste was om die meneer 'gewoon even' 20.000 euro over te maken Clown

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:54

Nou als ik in de dezelfde positie zat als hun dat zou ik niet 'gewoon' even die €20.000 overmaken omdat dan de problemen zijn opgelost. Alsjeblieft zeg!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:57

Nee, ik ook niet..vandaar ook de clown Knipoog

Ben wel benieuwd hoe het afloopt..vermoed dat er nog wel een hoger beroep gaat komen..(of een onderlinge deal, maar ja die 10.000 was ook niet genoeg..)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:02

Er is een groot verschil tussen netjes kunnen rijden en handig zijn met paarden met een eigen karakter. Helaas zijn de beste paarden vaak erg intelligent niet altijd de makkelijkste. Ik kan me voorstellen dat het meisje heel netjes kan rijden maar toch niet zo handig is met een paardje met een eigen karakter. Neem nu Anky die zit zelf ook niet zo graag op een lastige knol. Dat wil niet zeggen dat een andere ruiter het er niet uit kan halen.
Ik zou gewoon zeggen dat dit een risico is wat ons allemaal kan overkomen, maar om er nu een rechtzaak van te maken?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:19

SaskiaKur schreef:
Nou als ik in de dezelfde positie zat als hun dat zou ik niet 'gewoon' even die €20.000 overmaken omdat dan de problemen zijn opgelost. Alsjeblieft zeg!

De verkopende partij ziet zich geconfronteerd met een kopende partij die een rechtzaak begint die wel zijn geld terug wil en niet de pony terug wil geven. Dus Coby wordt hier gewoon in getrokken tegen haar wil. En wat de beschadiging betreft, nu is ze voor sommige mensen en een dieronvriendelijke trainer en een onbetrouwbare paardenhandelaar.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:23

heb de zaak per ongeluk gelezen tijdens scriptie onderzoek, pony zou niet te rijden zijn omdat hij verreden zou zijn, en volgens mij toonde hij dat gedrag niet alleen bij Tara. Ze willen dat bedrag niet omdat de pony niet terug de sport in mag, ze willen hem dus thuis houden maar wel geld terug ofzo...

heb trouwens niet alles teruggelezen sorry ...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:35

Maar..dan zou ie dus bij Coby al verreden zijn?
Dus dan hadden ze m niet moeten kopen, toch?

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:38

daniella74 schreef:
SaskiaKur schreef:

De verkopende partij ziet zich geconfronteerd met een kopende partij die een rechtzaak begint die wel zijn geld terug wil en niet de pony terug wil geven. Dus Coby wordt hier gewoon in getrokken tegen haar wil. En wat de beschadiging betreft, nu is ze voor sommige mensen en een dieronvriendelijke trainer en een onbetrouwbare paardenhandelaar.

Dit komt niet alleen door deze zaak, als je dat bedoeld. Mede door de P&P-incident.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:43

@Saskia, ik bedoel daarmee dat in een paar maanden tijd zij 2 maal het onderwerp is van een schandaal en dat deze hele toestand haar nu ook nog eens neer zet als een louche handelaarster. Het PP incident had haar al een naam bezorgt van gemeen/dieronvriendelijk dus dit incident versterkt alleen maar voor sommige mensen dat ze "dubieus" is.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:44

Ieder heeft zijn eigen mening over deze 2 incidenten waar Coby bij betrokken word. Maar natuurlijk ziet het voor Coby het niet positief uit. Maar dit geldt natuurlijk ook voor Familie Tracksler, en voornamelijk Tara!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:46

Maar zij zijn de rechtzaak begonnen dus ze wisten van te voren dat er e.e.a. aan reacties en acties zou loskomen, ook richting hun jonge dochter. Ik heb geen oordeel over wie er fout zit in deze kwestie maar waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:49

daniella74 schreef:
@Saskia, ik bedoel daarmee dat in een paar maanden tijd zij 2 maal het onderwerp is van een schandaal en dat deze hele toestand haar nu ook nog eens neer zet als een louche handelaarster. Het PP incident had haar al een naam bezorgt van gemeen/dieronvriendelijk dus dit incident versterkt alleen maar voor sommige mensen dat ze "dubieus" is.

Nou als ik voor mezelf spreek...de p&p zaak doet meer schade dan deze zaak..
Ik kan in deze zaak niet duidelijk partij kiezen, aangezien deze zaak ook tamelijk dubieus te noemen is.

Ben het wel met daniella74 eens..
Neem aan dat fam trachsler ook niet zomaar een zaak aan gaat..?

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:36

Er wordt hier gebruik gemaakt van een wetsartikel wat volgens mij niet kan worden toegepast op paarden. Drie jaar geleden verkocht ik een paard naar Amerika, de dochter van de koopster werd er (na slechts drie maanden training) Amerikaans kampioen mee bij de YoungRiders. Betreffende amazone ging echter verder met haar studie, en de stalruiter reed vervolgens met hetzelfde paard de sterren van de hemel. Uiteindelijk kwam het paard terecht bij de trainer van de eerder genoemde Youngrider, en (jullie raden het al) hij kon er absoluut niets mee aanvangen. Misschien was het de aftershave van de nieuwe ruiter, misschien dulde dit paard alleen maar een vrouw op zijn rug ? Misschien vond hij zijn nieuwe stal niet leuk, of de buurvrouw die naast hem stond of..of..of..

Paarden (en dit geval ponies) zijn net mensen, ze mogen je of ze mogen je niet.

Gelukkig geld dit stomme wetsartikel niet voor het buitenland, want anders zien we Ling binnenkort ook weer onder de derriere van Edward. Haha!

Theo

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:00

Born2BCrazy schreef:
Staat zeker niks op Coby haar site?
Ben wel benieuwd naar haar kant van het verhaal nl. Bloos

Coby is professioneel genoeg om haar klanten niet via de publiciteit af te rekenen.
Ze zal hooguit de persberichten op haar site plaatsen zoals je die hier leest.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:03

Insider schreef:
Born2BCrazy schreef:
Staat zeker niks op Coby haar site?
Ben wel benieuwd naar haar kant van het verhaal nl. Bloos

Coby is professioneel genoeg om haar klanten niet via de publiciteit af te rekenen.
Ze zal hooguit de persberichten op haar site plaatsen zoals je die hier leest.

Natuurlijk, dat is ook zeer begrijpelijk, maar ik was/ben gewoon nieuwsgierig naar haar kant, aangezien deze berichten vooral de kant van fam. Trachsler lijken te komen.
Wel zo eerlijk als we haar standpunt ook een beetje kunnen meenemen.. Maar ja, dat zullen we dus wel niet te weten komen.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:58

Toen dit wetsvoorstel een aantal jaren geleden door de tweede en eerste kamer gejast werd, had ik al zo mijn bedenkingen. Natuurlijk als ik een magnetron koop en de verkoper verteld mij dat ik er ook een cake in kan bakken of ik schaf een jas aan die wind- en waterdicht zou moeten zijn en bij het dragen blijkt te lekken als een biezen mandje, ligt het allemaal vrij eenvoudig. Maar met levende have, en dan vooral met paarden ligt het toch allemaal heel wat complexer (zoals reeds eerder aangegeven).

De rechtbank heeft de bewijslast (terecht) neergelegd bij de familie Trachsler. Inhoudende dat de familie Trachsler moet gaan aantonen dat Coby cq Linda had kunnen weten dat het nooit zou klikken tussen amazone en pony. Een naar mijn mening ondoenlijke zaak.

Wat ik wel weet is dat als ik ooit weer een paard of pony verkoop de bijgaande handleiding net zo dik is als het telefoonboek van China. Vijf keer per dag voeren, 's avonds een knuffel en drie wortels voor het slapen gaan, vuilnis containers na 21.30 niet meer verplaatsen, tijdens oud en nieuw naast hem of haar in de stal gaan liggen, op zijn of haar verjaardag een appeltaart bakken, ver uit de buurt blijven als de tandarts komt, geen Channel #5 dragen, geen zwarte leren kleding aantrekken, op zondag een vrije dag en als muziek alleen maar Belle Perez in de stal draaien Haha!

Ach her paardenleven valt niet mee Cool

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:15

liesie_utah schreef:
Ze willen dat bedrag niet omdat de pony niet terug de sport in mag

Niet terug de sport in mag?
Waarom niet?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:23

Rivano schreef:
liesie_utah schreef:
Ze willen dat bedrag niet omdat de pony niet terug de sport in mag

Niet terug de sport in mag?
Waarom niet?

Even het topic doorlezen Pling
Sowieso even de begin post, en mijn link op de 2e pagina.. Dan weet je even wat meer.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:43

Op zich kan ik me voorstellen dat ze de pony niet terug willen zien bij DVB.
Maar ik denk dat ze daarvoor wel wat water bij de wijn zullen moeten doen in de vorm van geld.
Ik begrijp ook niet zo goed waarom ze de pony niet bij een andere trainer zetten, hem door iemand anders laten rijden en hem dan verkopen. Beest mankeert nu toch niets meer of zie ik iets over het hoofd?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:47

Born2BCrazy schreef:
Even het topic doorlezen Pling
Sowieso even de begin post, en mijn link op de 2e pagina.. Dan weet je even wat meer.

Maar die redenen overtuigen me (nog) niet.

* 10 jaar is tegenwoordig een pensioengerechtigde leeftijd? Het paard van de huidige nummer 1 van de wereldbeker is 17 jaar. (en het is geen als zodanig georganiseerde veteranen wedstrijd. Knipoog )

* Terug naar Coby en dan behandeld worden als P&P? Nobel, maar dat is geen reden om hem dan maar helemaal uit de sport te houden. En naast mevrouw van Baalen zijn er heus wel meer paardenhandelaars op de aardbol die op verantwoorde wijze een Z2 pony willen en kunnen verkopen.

Ik lees uit dat alles niet echt een alles-overtuigende-reden waarom de pony niet meer aan sport zou kunnen deelnemen... (Zou hij 1 been missen, ja.. dan wordt het lastig.)
Misschien heeft iemand er wel een heel leuke sportpony aan!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:22

Dát kon ik je ook niet beloven Knipoog

Sja ik vind het, zoals ik al eerder zei, een beetje een vreemd verhaal. Krijg het gevoel dat er wat meer speelt/aan de hand is, dan wat wij hier weten.

Zoals je zelf ook al aangeeft, staat er geen duidelijke reden bij waarom de pony niet meer de sport in zou kunnen..of waarom ie niet elders getraind en verkocht wordt?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:33

Fitzroy schreef:
Op zich kan ik me voorstellen dat ze de pony niet terug willen zien bij DVB.
Maar ik denk dat ze daarvoor wel wat water bij de wijn zullen moeten doen in de vorm van geld.
Ik begrijp ook niet zo goed waarom ze de pony niet bij een andere trainer zetten, hem door iemand anders laten rijden en hem dan verkopen. Beest mankeert nu toch niets meer of zie ik iets over het hoofd?

Waarschijnlijk bang voor de afgang dat een ander er super mee rondrijd en het dus niet aan het beestje blijkt te liggen. Nu is het op dit moment niet te bewijzen dat hij idd iets mankeert omdat hij sowieso knetter is als je er op gaat zitten. Zou toch wat zijn als het beest paar weken later met een ander blij als de happy atlete door de baan zweeft. Denk persoonlijk dat ze nie dat risico willen lopen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:35

valiantS schreef:
Daarom ga je dus naar een profhandelaar omdat zij wel kunnen oordelen of de pony
bij de aankomende ruiter past .
Verkoper is verplicht zich daarin te verdiepen , dus als de pony te veel mans is voor de ruiter
dan is dat een inschattingsfout van de verkoper.
Dan heeft de koper het recht de koop te ontbinden
De koper heeft de plicht de pony te keuren voor aankoop mits dat ddor verkoper
nog niet gedaan is.

Vind het alleen niet terecht dat Tara hier zo onderuit gehaald wordt en alle vooroordelen
kloppen dus van geen kant!!

Je bent als ruiter berijder zelf verantwoordelijk en alleen JIJ kunt bepalen of een paard bij je past of mischien niet bij je past.
Een meisje van 13 die een dure pony krijgt is geen garantie voor sucses maar dat het dertienjarige meisje inmiddels Z rijd zegt wel iets over haar kwaliteiten.
Dure trainers, geweldige accomedaties, mooie goede paarden het helpt allemaal mee maar aan het einde van de optelsom moet de ruiter het gewoon lekker zelf doen.
Als er lichamelijke gebreken zijn of het paard was rustiger bij verkoop dan is het inderdaad een zaak, maar is het paard nog steeds bruikbaar als paard dan wordt het uiterst moeilijk.

Maar wie weet heeft het paard een lichamelijk gebrek je wordt niet zomaar knetter als er iemand op gaat zitten, of krijgt in verhouding met zijn werk veel te veel te eten, of moet gewoon iedere dag uitleven op het land, of wat dan ook.
Informatie inwinnen is natuurlijk handig.
Trouwens 20000 euro voor een goede pony valt nogal me met geld

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:39

Ik bedoelde meer met knetter dat hij dat is omdat er al een hele poos niet op gereden wordt en je er niet nu een testritje op kan maken en dan juiste conclusies trekken, hij is nu waarschijnlijk alleen naar peppy atlete de eerste paar rondjes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:12

Kafue schreef:
Trouwens 20000 euro voor een goede pony valt nogal me met geld

Dat viel me ook mee. Had gedacht dat de prijzen wel wat hoger zouden liggen Bloos!