Alle besmette paarden en ezels ruimen bij Paardenpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odyne

Re: Alle besmette paarden en ezels ruimen bij Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:58

Ik vrees dat er politiek gezien weinig te doen valt

Lang leve Europa.

(de PvdD wordt allang niet meer serieus genomen)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:03

Er is altijd iets te doen in de politiek. Vergeet niet dat veel politici zelf ook paarden hebben. Dat dit beleid en dit draaiboek is verzonnen door LNV en dat is toch een ministerie met andere doelen dan paardenwelzijn sec en met andere lobby's (LTO bijvoorbeeld). Dus het heeft wel degelijk zin om actie te voeren en aan agendavorming te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:10

Mailte naar het koningshuis zal wellicht niet aankomen, maar de koniging is wel een paarden liefhebster Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:10

Het draaiboek is natuurlijk nog een concept en in grote lijnen over genomen van de blauwtong en MKZ etc.
Maar als er een Europese wet ligt tegen preventief enten kan NL daar heus niet omheen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:27

Dat ligt er toch aan wat voor wet? Niet alles van Brussel gaat voor een landelijke wet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:28

Dat dacht ik ook...Nl heeft ook Nederlandse wetten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:29

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:36

Maar Nederland kan zich daarbij neerleggen wegens eigen economische belangen (zoals bij mkz bijvoorbeeld) of aangeven wel te willen enten. En nu is er een economisch gericht draaiboek overgenomen vanuit de blauwtong en andere exportproduct-ziektes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:43

Als er een site is die eea verzameld en aan de minister gaat aanbieden dan zal ik zeker daar van gebruik maken Haha!
Een mooie testcase voor de chip/DNA- overkoepelende instantie Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:48

Is hier iemand die zo'n site in elkaar kan knutselen?
met een oproep en een adressenlijst/handtekeningenactie???????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:57

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:11

Risje80 schreef:
Alleen de besmette dieren worden in geslapen. Ik heb de symtomen gelezen, ik zou mijn dier echt in laten slapen, het is echt een lijdende ziekte. Ik zou mijn paard echt niet kunnen zien lijden en ze overlijden vaak al binnen een week.
Ik vind het erg jammer dat ze er niet van te voren tegen geënt kunnen worden, dat zou een hoop problemen voorkomen. Uiteraard ben ik bereid dit zelf te betalen.

Idd.

Ik denk dat als je paard zo ziek is je wel beter weet dan met je hooivork zwaaien. En aangezien het binnen 4 uur al gebeurd kan zijn heb je geen eens tijd om met je hooivork te zwaaien.

Het zal nu werken zijn aan een vaccin wat prefentief werkt en hopen dat Nederland de komende tig jaar niet getroffen wordt door welke pest dan ook.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:24

cowgirl: er is een vaccin
alleen dat vaccin is niet toegestaan,wegens exportproblemen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:25

Maar bij de 1e besmetting zijn we verplicht allemaal te vaccineren?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:27

kul dus, want hoeveel paarden zijn er hier in NL nou helemala voor de export? minimaal aantal.
ik wil met alle liefde NU iets tekenen dat ik mijn paard nooit zal exporteren (en hij gaat ook niet voor de slacht, dus daarbij ook niet op die leuke trein richting zuiden. Boos! ).
dat scheelt dan al heel wat werk met noodvaccineren, mocht het ooit zover komen!

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:37

Jongens vergeten we niet iets? Het heeft nu bijna een week gevriesd, die muggen(als ze hier waren) zijn nu al dood toch? net als het bij teken gebeurd, als het vriest gaan ze ook dood.. zou dat kloppen? Knipoog of is deze theori niet een beetje raar?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:45

Citaat:
De reden dat het bestaande vaccin niet gebruikt mag worden is dat ze dan bijj export niet kunnen zien of het paard wel of geen besmetting heeft gehad. En dat is een puur economische reden.

dat is niet puur een economische reden. Namelijk, een besmet paard wat word gestoken door andere mugjes, kan die mugjes weer drager maken, daardoor die dragers, weer nieuwe paarden kunnen besmetten.
Het is dus niet alleen voor de economie maar ook voor de gezondheid van de dieren van groot belang dat er geen dieren worden geexporteert, die besmet zijn. Dat is namelijk dé manier om de ziekte verder te verspreiden. Aangezien het vaccin in het bloed dezelfde kenmerken (antilichamen) geeft als de werkelijke ziekte... Zou een land waar paarden niet verplicht gevaccineert worden,gevaccineerde paarden niet kunnen invoeren omdat ze dan niet kunnen bewijzen dat het paard niet met de echte ziekte besmet is.
Opzich vind ik dat een hele logische redenatie.
En een paard laten inslapen als het deze ziekte heeft... vind ik eerder goed voor het paard, einde aan het leiden, dan zielig...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:57

Zoasl ik al zei; ik ben wel bereid mijn paard niet te exporteren, was ik toch al niet van plan. Dus enten en een verklaring tekenen dat je niet kunt exporteren. Probleem opgelost. De reden enten niet toe te staan is een economische reden. Ingegeven door de wens te exporteren. Dat is een economische wens.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:01

nou als het zover mocht komen mogen ze hun best gaan doen om de mijne in te laten slapen of ruimen ofzo.... En doen ze het wel dan heb ik niets meer om voor te leven en maak ik mezelf ook van kant.... bah krijg hier helemaal de kriebels van als ik der aan denk begin ik al te janken.....

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:02

Ik vind het echt een heel raar idee als er allerlei paarden zouden moeten worden "geruimd" (dat woord alleen al.. Verdrietig ) Verschrikkelijk moet er echt niet aan denken.. Krijg ik al nachtmerries van..

Net als Anya wil ik mijn pony nooit exporteren of naar de slacht toe brengen.. Wil hem echt tot zijn einde bij me houden.. Ben veelte gek met hem!!

Als iemand weet waar je je handtekening of iets dergelijks kan zetten, dan doe ik daar heel graag aan mee.. (Heb zelf absoluut geen verstand van de politiek enz.)

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:04

vind iemand mijn theorie logisch? of kan iemand verklaren waarom het geen goede theorie is? Schijnheilig

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:04

A_n_n_e_ schreef:
vind iemand mijn theorie logisch? of kan iemand verklaren waarom het geen goede theorie is? Schijnheilig

Het vriest toch niet het hele jaar door Knipoog

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:06

nee maar ik bedoel hiermee te zeggen, dat we dus als het klopt mijn theori..er nu nog geen haast bij zit..dat niet iedereen nu allemaal maatregelen hoeft te nemen..en niet nu allemaal in de stress hoeven te raken..
maar ik ben er wel mee eens met die handtekeningen enzo..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:08

A_n_n_e_ schreef:
Jongens vergeten we niet iets? Het heeft nu bijna een week gevriesd, die muggen(als ze hier waren) zijn nu al dood toch? net als het bij teken gebeurd, als het vriest gaan ze ook dood.. zou dat kloppen? Knipoog of is deze theori niet een beetje raar?

Dat ieniemini vriesje? Daar gaan ze nog niet kapot van hoor. Dan moet het eigenlijk nog een keer vriezen of veel langer -8 zijn 's nachts.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:10

ik ga het eens opzoeken..