Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:04

Een levend wezen wat je al 18 jaar trouw is geweest ja....

Idd heel erg als een dier dat doet...maar een wild beest vind ik dan ook nog wat anders dan een dier waar jij prijzen mee hebt gewonnen, toen zo trosts op was...blijkbaar niet vals want dan was hij er geen 18 jaar geweest.

Ik vind het heel verschrikkelijk voor monique, echt,, maar een stier vergelijken met een paard dat je al 18 jaar hebt?

christel1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:06

Tja gelukkig heeft ieder zijn eigen mening, maar om te zeggen dat ze dan verplicht zijn om hun dier te laten inslapen vindt ik te ver gaan.
Mensen nemen een eigen keuze daarin

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:06

RunningKawa schreef:
Ik heb het gedaan voor de honden. Als ik erbij ben is het niet erg, maar als ik niet op kan letten wil ik die niet in de wei hebben

idd
hier nu geen hengst meer
maar onze ruin maakt een hond die zomaar in zijn pakkock komt echt af
zodra hij een kans ziet !

en ja het blijven dieren , en ongelukjes kunnen gebeuren
hoe klein of groot dan ook de gevolgen kunnen zijn
je blijft zelf verantwoordelijk ,ten aller tijden blijf je zelf verantwoordelijk
voor je kind ,

ter voorbeeld onze vijver
toen nee nog niet nee was hebben wij voor de ingang een stroomdraad gespannen
om te zorgen dat als die kleine er toch zonder ons naar toe ging er echt niet bij wilde
komen of dus een opzouter kreeg
ook voor de stroomdraad gewaarschuwd , pas op afblijven doet au
zoals de vijver pas op nooit gaan spelen als pappa of mamma er niet bij is doet au
als je er in valt verdrink je
idem voor de draad bij de paddock pas op afblijven doet au
en ja hij heeft dus wel eens au gehad

gemeen ? misschien wel , andere optie was iig erger
daarbij heeft hij zelf dus niet geluisterd en dus zelf ondervonden
dat schrikdraad au doet .. liever dit dan dat hij de paddock of vijver ingegaan was

een dier kan altijd het gedrag van ene klein kind verkeerd intrepeteren
daar moet je ALTIJD op bedacht zijn
bij katten bij honden ook bij paarden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 22:23, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quotes gerepareerd.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:07

Refresh schreef:
KellyG schreef:
en als een kind in de sloot beland, wordt deze sloot dan verwijderd of dichtgegooid? NEE

Sorry maar dat vind ik geen goede vergelijking, een sloot is wel even heel iets anders dan een levend wezen.

nee is idd geen vergelijking, sloot dichtgooien zou me niet boeien, mijn paard is voor mij toch ook mn "kind"

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:08

runningkawa schreef:
Er is niks naiefs aan....
Ik heb het op pension ook zoveel gezien....moeder in de kantine, moeder op het paard en kinderen zwerven door de stallen.... dat kan niet?
Vorig jaar een kind daarom in stapmolen vast.... Nee toen waren stapmolens ineens gevaarlijk.
Nu is een paard dat 18 jaar braaf is ineens gevaarlijk...

Waneer nemen ouders nu eens gewoon de verantwoordelijkheid?
Dus of in de gaten houden of niet meenemen
of als het thuis is het zo afmaken dat een kindje niet zomaar de wei in kan lopen?

Maar dat vind ik heel wat anders, die kinderen worden gewoon achtergelaten. Hier is een kind even ontsnapt aan de aandacht van de ouders. Vind ik zelf toch een heel ander geval.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:09

ja, zelfde als een vijver, heb je klein ind wat alleen buiten komt, zorg je dat kleine er niet in kan
mijn ex zijn dochtertje sloop ook wle eens naar buiten, maar de vijver kon ze niet invallen, hekwerk omheen en slot op peertje wat ze niet open kreeg

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:09

Lynn_Nikita schreef:
dan moet je zorgen dat ze niet bij de paarden de wei inkunnen, niet alleen buiten oop het erf laten als je daar meerdere paarden, waaronder een hengst hebt staan

Tja, je kinderen verbieden buiten te komen tot ze volwassen zijn is natuurlijk ook een optie!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quotes gerepareerd.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:10

Ik heb mijn paarden ook al heel wat jaren, maar echt, als een van hen mijn kind of dat van iemand anders zou doden, dan zou ik hem nooit meer vertrouwen.

Hoe gek het ook klinkt, ik heb altijd in mijn achterhoofd dat er een moment in je leven kan komen dat je je paard moet verkopen of in moet laten slapen. Want wie zegt dat jij altijd gezond genoeg blijft om je paarden te blijven verzorgen? Mijn vader bijvoorbeeld heeft ook na jaren zijn span Haflingers moeten verkopen om gezondheidsredenen. En je paard kan ook zo ziek worden dat je hem moet laten inslapen.

Het is nu al mijn grootste nachtmerrie dat ik mijn ouwe Janssen (nah ja, 16 jaar) ooit zou moeten missen, maar ik zeg nooit nooit ... En ja, misschien zou ik mijn paard liever laten inslapen dan hem wegdoen naar onbekenden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:11

Ddees schreef:
Lynn_Nikita schreef:
dan moet je zorgen dat ze niet bij de paarden de wei inkunnen, niet alleen buiten oop het erf laten als je daar meerdere paarden, waaronder een hengst hebt staan

Tja, je kinderen verbieden buiten te komen tot ze volwassen zijn is natuurlijk ook een optie!

vaaf een bepaalde leeftijd niet zonder toezicht of in onveilige omgeving,
18 is wel erg overdreven
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:15

Ddees schreef:
Lynn_Nikita schreef:

nee je moet zorgen dat ze VEILIG in de tuin kunnen spelen
niet zomaar de weg op kunnen word als normaal gezien
en niet zomaar de paddock of vijver in weer niet ???

als ze heel jong zijn
laat je toh ook de scherpe messen buiten bereik in je keuken
je laat toch ook geen electrisch gereedschap rondslingeren , of de bijl

en met de jaren introduceer je een voor een de voor de kleintjes gevaarlijke
dingen en leert ze onder begeleiding hoe ze er mee om moeten gaan
opvoeden noem je zo iets

zie daar eht niks vreemds aan ...heel erg raar zelfs dat dat als vreemd word gezien

begrijp steeds beter hoe de jeugd van tegenwoordig de jeugd van tegenwoordig is
als zoietssimpels als dit al vreemd is Gestoord
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:16

Ddees schreef:
runningkawa schreef:
Er is niks naiefs aan....
Ik heb het op pension ook zoveel gezien....moeder in de kantine, moeder op het paard en kinderen zwerven door de stallen.... dat kan niet?
Vorig jaar een kind daarom in stapmolen vast.... Nee toen waren stapmolens ineens gevaarlijk.
Nu is een paard dat 18 jaar braaf is ineens gevaarlijk...

Waneer nemen ouders nu eens gewoon de verantwoordelijkheid?
Dus of in de gaten houden of niet meenemen
of als het thuis is het zo afmaken dat een kindje niet zomaar de wei in kan lopen?

Maar dat vind ik heel wat anders, die kinderen worden gewoon achtergelaten. Hier is een kind even ontsnapt aan de aandacht van de ouders. Vind ik zelf toch een heel ander geval.

Waarom?
Dat mag tegenwoordig ook...totdat er wat gebeurd, dan zijn stapmolens ineens gevaarlijk... Verward
Nee dan zijn ouders dom bezig...maar ja das moeilijk toegeven, zeggen dat je dom bezig bent...

En een peuter die ontsnapt kan Ja
Maar is dan het paard de foute of de ouder (of de omheining)

En tot de 12/14 niet zonder toezicht...geen verkeerde als het om dieren gaat Ja
En daarvoor gewoon zorgen dat alles ook niet direct toeganklijk is als het om je huis gaat...heel normaal als je het mij vraagt Ja

MoniqueT schreef:
... En ja, misschien zou ik mijn paard liever laten inslapen dan hem wegdoen naar onbekenden.

Dit vind ik een hele rare stelling...
Ik moet er ook niet aan denken dat mijn dieren weg ziuden moeten, maar genoeg mensen die ook zoveel liefde hebben dan dat ik voor ze heb, dus er ook goed voor zijn Ja
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:19

Ik heb het met die laatste stelling over een paard waar wat aan zou mankeren. Dus aggresief, ziek, erg oud of wat dan ook. Voor een gezond paard waar niks aan mankeer zijn plaatsen genoeg denk ik, maar een paard waar wat aan mankeert ...

Misschien zie ik het te zwart, maar hier vlakbij zit zo'n handelaar die alles aan de kar knoopt wat maar voor weinig geld te koop is. De paaren lopen in de viezigheid, nattigheid, zijn broodmager en moeten de hele dag dezelfde saae rondjes lopen. Dáár wil ik mijn paard dus nooit zien!!

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:20

Lynn_Nikita schreef:
Ddees schreef:

vaaf een bepaalde leeftijd niet zonder toezicht of in onveilige omgeving,
18 is wel erg overdreven

Ik denk niet dat je zelf kinderen hebt, anders zou je weten dat dit niet kan. Kinderen die niet losgelaten worden door hun ouders en constant op hun vingers worden gekeken, worden kinderen zonder veel zelfvertrouwen.
Dat zou betekenen dat scholen nog geeneens meer excursies kunnen maken naar bijv. een boerderij. Er gaat dan wel hulp mee, maar je hebt nooit alle kinderen constant in het oog. Ook daar kan zoiets gebeuren.
Je moet kinderen net vertrouwd laten worden met alles en hun wijzen op de gevaren. En als ze zich dan inderdaad een keer pijn doen, ja jammer dan. Maar ze overal voor beschermen lukt echt niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:21

Tja, wij hebben zelf ons huis en tuin toch ook zo veilig mogelijk gemaakt toen we een kindje kregen en wij letten goed op haar, want het is gewoon nog een jong kindje. En nog zeer ondernemend ook, nou, dan let je wel op, hoor.

Natuurlijk kan het om de een of andere reden gebeuren dat je je kind even uit het oog verliest, maar een kind kruipt toch niet binnen een paar seconden een wei met hengsten in??? Of zie ik dat verkeerd?

Dat het paard afgemaakt is, zal volgens mij niet eens zozeer zijn omdat 'ie 'gevaarlijk' is (want dat lijkt me onzin. Elk paard zou zoiets kunnen doen. Kijk maar eens hoe een paard een emmer optilt Knipoog , nou, die van mij gaat daar aardig ruw mee om, hoor, maar daarom is 'ie nog niet gevaarlijk voor mensen. Maar kleine kinderen wil ik er niet zomaar bij, nee). Ik denk dat de beslissing om het dier af te maken meer te maken heeft met het feit dat de ouders de moordenaar van hun kind niet meer willen hebben.
Of dat nou terecht voor het dier is of niet (ik vind het overigens niet terecht, verkoop hem dan of geef hem weg ofzo).

Hoe dan ook, het is een hele dramatische gebeurtenis, maar ik denk dat je als ouders ook zo eerlijk moet zijn om naar jezelf te kijken in dit verhaal. Als het mij overkomen was, zou ik het mezelf nooit meer vergeven in elk geval. Ik zou mezelf meer kwalijk nemen dan die hengst.

Anoniem

Daar wil ik mijn paard ook niet zien..zo iemand moeten ze een verbod opleggen van het houden van zijn dieren.

Kawa is ook niet gezond, toch kan ik me niet voorstellen dat er geen dierenliefhebber is die hem wil Lachen
Ik hoef er dan geen hoofdprijs voor, gewoon een fijn tehuis Lachen

_Luziream

Dat is waar wat je zegt maar moet je dan ieder dier wat dus een kind wat aandoet afmaken?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:22

Runningkawa, STEL dat jouw paard een kind op deze manier om het leven zou brengen (je wilt er niet aan denken, dat terzijde) Zou jij dan alleen denken:
stomme ouders had beter om je kind gedacht, en vervolgens vrolijk verder gaan met dat paard?
Ik zou dat persoonlijk niet kunnen hoeveel ik ook om mijn paard geef. Er zou voorgoed iets kapot zijn tussen ons, en dat voelt een paard maar al te goed. Hij begrijpt er alleen niks van. Dat is ook zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:24

Dat is zo dees...maar een excursie is niet met een peuter...
En oals nicky en nadya al zeggen, je maakt je weide toch gewoon goed af... beter idd een optater van eens troomdraadje dan in de vijver vallen of in de paddock lopen

En net wat Nadya zegt, is dat paard vals?
Hier trekken ze idd ook wel eens de waterbak om en staan erop te kappen en omhoog te tillen en te zwaaien (zwarte cement bak)
Dat zou dan geen kindje moeten zijn...gaat niet goed dan....
Moet een paard dan maar dood?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:25

Ddees schreef:
Ik denk niet dat je zelf kinderen hebt, anders zou je weten dat dit niet kan. Kinderen die niet losgelaten worden door hun ouders en constant op hun vingers worden gekeken, worden kinderen zonder veel zelfvertrouwen.
Dat zou betekenen dat scholen nog geeneens meer excursies kunnen maken naar bijv. een boerderij. Er gaat dan wel hulp mee, maar je hebt nooit alle kinderen constant in het oog. Ook daar kan zoiets gebeuren.
Je moet kinderen net vertrouwd laten worden met alles en hun wijzen op de gevaren. En als ze zich dan inderdaad een keer pijn doen, ja jammer dan. Maar ze overal voor beschermen lukt echt niet.

Ik ben met je eens dat je kinderen na een bepaalde leeftijd steeds meer los moet laten. Natuurlijk, je kunt ze niet eeuwig in de gaten houden. Je kunt ze niet overal tegen beschermen. Je kunt ze wel een hoop meegeven, voordat je ze steeds meer los gaat laten..... Kinderen moeten er ook aan toe zijn.

Maar we hebben het hier over een peuter van 18 maanden, anderhalf jaar dus. Dat is een heel ander verhaal. Een peuter laat je nog niet zonder begeleiding op zo'n terrein rondlopen. Ik neem mijn dochtertje ook vaak mee naar mijn paard, waar ze op een erf graag rondloopt en speelt. Reken maar dat ik of iemand anders die op haar let, haar papa bijvoorbeeld, haar daar goed in de gaten hou(dt). Voor je het weet ligt ze onder een tractor of wat dan ook. Dat lees je vaak genoeg in de krant. Verdrietig
Thuis weet ik precies waar ik wel en niet op moet letten, maar op een boerderij (of een landgoed zoals deze mensen blijkbaar hadden) moet je heel, heel goed opletten op zo'n kleintje, die de wereld aan het ontdekken is en totaal geen gevaar in wat dan ook ziet..... Dan ben jij als ouder verantwoordelijk!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 21-12-07 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:26

Ddees schreef:
Tja, je kinderen verbieden buiten te komen tot ze volwassen zijn is natuurlijk ook een optie

nee, nu niet , maar heb wel 2 jaar lang pleegkindje gehad, waar ik voor zorgde en van hield alsof het mijn eigen was, ook een vriend gehad met dochtertje, ook van 18 maanden oud dus kan me wel inleven hoor

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:27

nickyu schreef:
Ddees schreef:

nee je moet zorgen dat ze VEILIG in de tuin kunnen spelen
niet zomaar de weg op kunnen word als normaal gezien
en niet zomaar de paddock of vijver in weer niet ???

als ze heel jong zijn
laat je toh ook de scherpe messen buiten bereik in je keuken
je laat toch ook geen electrisch gereedschap rondslingeren , of de bijl

en met de jaren introduceer je een voor een de voor de kleintjes gevaarlijke
dingen en leert ze onder begeleiding hoe ze er mee om moeten gaan
opvoeden noem je zo iets

zie daar eht niks vreemds aan ...heel erg raar zelfs dat dat als vreemd word gezien

begrijp steeds beter hoe de jeugd van tegenwoordig de jeugd van tegenwoordig is
als zoietssimpels als dit al vreemd is Gestoord

Ook mijn tuin is zoveel mogelijk kidsproof, maar ja, zelfs daar zijn nog dingen die kunnen gebeuren. Ik ga mezelf niet opsluiten in huis, dus de kinderen kunnen ook de deur naar buiten openmaken. Ik vind dat je kinderen al heel jong moet laten kennismaken met zelfverantwoordelijkheden (op hun eigen niveau) en ook dat hoort bij opvoeden.
Weet je wat ik vreemd vind, is dat kinderen niet meer weten hoe ze met dieren moeten omgaan. Of ze zijn bang gemaakt of ze hebben geen respect ervoor!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:28

Gek dat dat paard afgemaakt is.. Ouders/eigenaren hadden gewoon moeten zorgen voor een goede afrastering en daarnaast, zeker met paarden met veulens goed oppassen. Als paardenliefhebber weet je dat soort dingen toch?

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:30

runningkawa schreef:
Dat is zo dees...maar een excursie is niet met een peuter...
En oals nicky en nadya al zeggen, je maakt je weide toch gewoon goed af... beter idd een optater van eens troomdraadje dan in de vijver vallen of in de paddock lopen

Wel moet kleuters van 4 jaar. En als die kinderen nog nooit in aanraking zijn geweest met dieren, hebben ze ook geen idee van de gevaren.
Inderdaad moet je zorgen dat je de kans zo klein mogelijk maakt, ook ik heb stroomdraad staan, maar mijn dochter van 5 weet hoe ze naar binnen kan: het handvat pakken en losmaken. Nu zal mijn dochter dat niet doen, omdat ze vaak genoeg gewaarschuwd is en niet te ondernemend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:33

Als je een handvat flink op spanning zet kan een kind die niet open maken...
Ik heb ergens gereden waar ze ook kinderen hadden, dus de draad bij de poort stond op spanning, daar moets ik met alle kracht trekken om de draad open en dicht te doen Lachen

Voor de rest hadden die ook waar de kinderen konden komen 5 lagen koord dicht boven elkaar. Dus die konden ook nooit de wei in komen. Moest daar ook wel want er stonden regelmatig andere paarden.

Bij mij thuis moet ik over het hekwerk heen naar de poortgreep pakken, dat kan een klein kind ook nog niet Lachen

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:36

Ik heb het probleem daarbij dat mijn schrikdraadapperaat dat niet trekt, zoveel draden boven elkaar.
Maar zoals ik al eerder zei, mijn jongste blijft buiten de wei in de buggy en de oudste weet zelf dat ze niet zomaar in de wei mag