Trennie schreef:Daar is niets zielig aan, als ik het even zo mag zeggen. Zo werkt het en een paar van die veulens "redden" slaat in mijn ogen nergens op. Nu zal iedereen wel over me heen vallen, maar dan is dat maar zo. Lees eerst even goed verder en denk er over na, voor ik allerlei ongenuanceerde reacties mocht krijgen van deze of gene.
Paarden en pony's zijn er niet alleen om op te rijden, maar ook om op te eten. Gelukkig maar, want alle andere dieren die we eten, worden vrijwel alleen voor dat doel gefokt of anders eerst "uitgebuit" alvorens ze worden gegeten. (denk bijvoorbeeld aan koeien en de productie van melk) Als je in termen van zielig wilt praten, dan is dat natuurlijk veel zieliger.
Zie dit maar gewoon als een manier om de soort sterk te houden. Aleen het beste van het beste. Je zult ergens op moeten selecteren en in dit geval is het de estetische waarde. Ik denk trouwens dat de fokker wel naar meer zaken heeft gekeken, zoals bijv de gangen ed. En het is nu eenmaal zo dat je niet alles kunt aanhouden. Kreten als: als ik de ruimte zou hebben dan zou ik er wel 1 willen hebben etc. hebben geen enkel nut, want het is totaal niet reeel. En dat is nou precies waar het om gaat: de realiteit onder ogen kunnen zien, er eerlijk naar kijken.
Ik lust graag een stukje vlees op mijn bord, want ik ben, net als alle mensen, van nature een omnivoor. En ja, ook een stuk paardenvlees versmaad ik niet. Want welgesteld eet ik dan een eerlijker stuk vlees als van alle andere soorten die op mijn bord terecht komen. Want het leven wat paarden en pony's hebben geleidt voor zij naar de slacht gingen, is doorgaans beter geweest dan van welk ander dier dat wij eten! Laten we ons dus eerst maar eens druk maken over de leefomstandigheden in bijv de bioindustrie, alvorens we ons druk maken over een paar veulens die nu al een velen malen mooier leven hebben gehad, ondanks dat dit relatief kort was. Begin bijvoorbeeld met het eten van biologisch vlees, of scharrelvlees. Of, als je dat kunt: wordt vegenist.
Want de enige mensen die in dit onderwerp naar mijn mening recht van spreken hebben, zijn de mensen die vegenisten zijn. De rest moet wat mij betreft zijn mond houden. Wat de vegenisten betreft: daar heb ik respect voor omdat zij daadwerkelijk ergens voor staan en de daad bij het woord voegen. Alleen van hen uit zijn de argumenten eerlijk en terecht.
En nogmaals: van hen respecteer ik dit ten zeerste, ondanks dat ik het idealistisch vind. Want sprookjes bestaan nu eenmaal niet, maar de gedachte is mooi....
Eens....veulenvlees is een stuk eerlijker vlees dan vlees van onze biggen in de intensieve veehouderij.