‘Lelijke’ veulens gered van worstfabriek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: ‘Lelijke’ veulens gered van worstfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:06

Cassidy schreef:
Ik kan er van een afstand niets lelijks aan vinden, en ook de maat niet goed beoordelen. Maar als het wel pony's zijn (zonder papieren) is 500 Euro nog flink aan de prijs!

Vind het voor slachtveulens ook nog flink aan de prijs, volgens mij brengen ze bij de slacht veel minder op qua gewicht!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:07

De Db moet nu natuurlijk de kosten van de verzorging en het transport er ook nog uithalen. Hier wordt echt op sentiment gespeeld, zulke bedragen zijn die veulens echt niet waard ( en dat is precies de reden dat ze daar stonden waarschijnlijk).

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:09

Eerlijk gezegt vindt ik ze helemaal niet lelijk.Niks mis met een bont paardje lijkt mij.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:12

Verward
Arme diertjes. Gelukkig zijn ze gered. Ik vind veulens wel vaker lelijk: wintervacht, overbouwd enz. Maar dat komt later toch allemaal goed?
Dat ze nog wel in NL zouden worden geslacht zeg

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:19

Tja gelukkig zijn deze gered, je wil niet weten hoevaak dit gebeurd en niet alleen in duitsland, ze zullen voor het slachten van paarden eigenlijk bepaalde eisen moeten stellen....

Tja, wat is overbouwd? Je spreekt hier over jaarlingen...

Als deze diertjes uitgegroeid zijn zullen er heel wat meer euro's te verdienen zijn doordat bont erg gewild is....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:33

Verdienen valt te betwijfelen. Opfok is een kostbare zaak. Zijn de dieren dan niet "subliem" valt er niets te verdienen en kosten ze alleen maar. Tja, lang leve onze maatschappij...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:39

wat ik me af vraag is waarom deze dieren 'gered' zijn? waren ze ziek? of verwaarloosd, in slechte conditie, of was het transport niet goed geregeld?
Hoe komt de DB erbij om deze veulens in beslag te nemen?
gaan ze in het vervolg bij alle slachthuizen posten om de 'zielige' dieren die daar gebracht worden 'vrij te kopen' ???
daar gaat ons geld dat we in de collectebus stoppen dus naar toe.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:42

Girlgamer schreef:

wat is daar mis mee? Wake up from your penny dream

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:43

Girlgamer schreef:
Verward
Arme diertjes. Gelukkig zijn ze gered. Ik vind veulens wel vaker lelijk: wintervacht, overbouwd enz. Maar dat komt later toch allemaal goed?

Je moest eens weten hoeveel paarden er worden geslacht in NL en om welke redenen; life sucks sometimes..

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:48

Fitch schreef:
Deze veulens hebben tenminste een goed leventje gehad, lekker op het land. .

Wel erg kort.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:55

hopla schreef:
Zo gaat het volgens mij met heel veel veulens.
Als ze niet verkocht worden gaan ze naar de slacht.
Dat is niks nieuws.
Dat is niet alleen in Duitsland zo maar ook hier in Nederland.
Vervelend maar waar.

Idd...wel eens op een paardenmarkt geweest.

En onlangs was nog in het nieuws (paardenn nieuws dan) dat er zoveel oostenrijkse haflingerveulens naar het slachthuis gaan.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:00

Tja opfok van veulens is erg duur..Minimaal 1000 euro per jaar. En die papierloze veulens zijn op 3 jarige leeftijd echt geen 3000 euro waard. Ik vind het wel sneu dat ze naar de slacht gaan natuurlijk maar ik kan me ook voorstellen dat mensen het de "investering" niet waard vinden. Dat de dierenbescherming zich hierin mengt snap ik niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:00

Cayenne schreef:
Dat komt door een ‘overproductie’ aan hobbypaarden in Duitsland: kopers willen alleen mooie dieren hebben, omdat er toch keus te over is. ,,Veel mensen weten helaas niet wat er met de veulens gebeurd die niet in trek zijn,’’ aldus de Duitse dierenbeschermer.

Dus wacht even, nu ligt het aan de kopers dat ze naar de slacht gaan?
Mensen die zulke rommel fokken moet je eens aanpakken!

En trouwens, er gaan ook erg leuke bonte kalfjes naar de slager, dus ik snap de ophef sowiezo niet.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:18

Daar is niets zielig aan, als ik het even zo mag zeggen. Zo werkt het en een paar van die veulens "redden" slaat in mijn ogen nergens op. Nu zal iedereen wel over me heen vallen, maar dan is dat maar zo. Lees eerst even goed verder en denk er over na, voor ik allerlei ongenuanceerde reacties mocht krijgen van deze of gene.

Paarden en pony's zijn er niet alleen om op te rijden, maar ook om op te eten. Gelukkig maar, want alle andere dieren die we eten, worden vrijwel alleen voor dat doel gefokt of anders eerst "uitgebuit" alvorens ze worden gegeten. (denk bijvoorbeeld aan koeien en de productie van melk) Als je in termen van zielig wilt praten, dan is dat natuurlijk veel zieliger.

Zie dit maar gewoon als een manier om de soort sterk te houden. Aleen het beste van het beste. Je zult ergens op moeten selecteren en in dit geval is het de estetische waarde. Ik denk trouwens dat de fokker wel naar meer zaken heeft gekeken, zoals bijv de gangen ed. En het is nu eenmaal zo dat je niet alles kunt aanhouden. Kreten als: als ik de ruimte zou hebben dan zou ik er wel 1 willen hebben etc. hebben geen enkel nut, want het is totaal niet reeel. En dat is nou precies waar het om gaat: de realiteit onder ogen kunnen zien, er eerlijk naar kijken.

Ik lust graag een stukje vlees op mijn bord, want ik ben, net als alle mensen, van nature een omnivoor. En ja, ook een stuk paardenvlees versmaad ik niet. Want welgesteld eet ik dan een eerlijker stuk vlees als van alle andere soorten die op mijn bord terecht komen. Want het leven wat paarden en pony's hebben geleidt voor zij naar de slacht gingen, is doorgaans beter geweest dan van welk ander dier dat wij eten! Laten we ons dus eerst maar eens druk maken over de leefomstandigheden in bijv de bioindustrie, alvorens we ons druk maken over een paar veulens die nu al een velen malen mooier leven hebben gehad, ondanks dat dit relatief kort was. Begin bijvoorbeeld met het eten van biologisch vlees, of scharrelvlees. Of, als je dat kunt: wordt vegenist.

Want de enige mensen die in dit onderwerp naar mijn mening recht van spreken hebben, zijn de mensen die vegenisten zijn. De rest moet wat mij betreft zijn mond houden. Wat de vegenisten betreft: daar heb ik respect voor omdat zij daadwerkelijk ergens voor staan en de daad bij het woord voegen. Alleen van hen uit zijn de argumenten eerlijk en terecht.
En nogmaals: van hen respecteer ik dit ten zeerste, ondanks dat ik het idealistisch vind. Want sprookjes bestaan nu eenmaal niet, maar de gedachte is mooi....

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:20

Aagh, nou geef mij die 'lelijke' veulens maar hoor, want zo lelijk vind ik ze niet!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:21

corine1981 schreef:
Ik heb wel lelijkere gezien hoor...

Belachelijk om zo te vermeerderen en ze dan maar als slachtvee te verhandelen. Dat kan je toch geen dierenliefhebberij noemen? Ontneem zo'n eigenaar de paarden die hij nog heeft staan aub ook, anders heb je komend jaar opnieuw een probleem.

In de veehouderij gebeurt niet anders. Met varkens, koeien en kippen vinden we dat allemaal heel normaal (uitgesproken vegetariërs niet meegerekend). Waarom is het nu anders? Aaibaarheidsfactor?
Ik vind het belachelijk dat er op deze manier onderscheid gemaakt wordt.
Hobbyfokkers van schapen doen hun ongewenste ramlammeren ieder jaar naar de slacht....daar kraait geen haan naar.
Bah...troetelcultuur....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:22

Trennie schreef:
Daar is niets zielig aan, als ik het even zo mag zeggen. Zo werkt het en een paar van die veulens "redden" slaat in mijn ogen nergens op. Nu zal iedereen wel over me heen vallen, maar dan is dat maar zo. Lees eerst even goed verder en denk er over na, voor ik allerlei ongenuanceerde reacties mocht krijgen van deze of gene.

Paarden en pony's zijn er niet alleen om op te rijden, maar ook om op te eten. Gelukkig maar, want alle andere dieren die we eten, worden vrijwel alleen voor dat doel gefokt of anders eerst "uitgebuit" alvorens ze worden gegeten. (denk bijvoorbeeld aan koeien en de productie van melk) Als je in termen van zielig wilt praten, dan is dat natuurlijk veel zieliger.

Zie dit maar gewoon als een manier om de soort sterk te houden. Aleen het beste van het beste. Je zult ergens op moeten selecteren en in dit geval is het de estetische waarde. Ik denk trouwens dat de fokker wel naar meer zaken heeft gekeken, zoals bijv de gangen ed. En het is nu eenmaal zo dat je niet alles kunt aanhouden. Kreten als: als ik de ruimte zou hebben dan zou ik er wel 1 willen hebben etc. hebben geen enkel nut, want het is totaal niet reeel. En dat is nou precies waar het om gaat: de realiteit onder ogen kunnen zien, er eerlijk naar kijken.

Ik lust graag een stukje vlees op mijn bord, want ik ben, net als alle mensen, van nature een omnivoor. En ja, ook een stuk paardenvlees versmaad ik niet. Want welgesteld eet ik dan een eerlijker stuk vlees als van alle andere soorten die op mijn bord terecht komen. Want het leven wat paarden en pony's hebben geleidt voor zij naar de slacht gingen, is doorgaans beter geweest dan van welk ander dier dat wij eten! Laten we ons dus eerst maar eens druk maken over de leefomstandigheden in bijv de bioindustrie, alvorens we ons druk maken over een paar veulens die nu al een velen malen mooier leven hebben gehad, ondanks dat dit relatief kort was. Begin bijvoorbeeld met het eten van biologisch vlees, of scharrelvlees. Of, als je dat kunt: wordt vegenist.

Want de enige mensen die in dit onderwerp naar mijn mening recht van spreken hebben, zijn de mensen die vegenisten zijn. De rest moet wat mij betreft zijn mond houden. Wat de vegenisten betreft: daar heb ik respect voor omdat zij daadwerkelijk ergens voor staan en de daad bij het woord voegen. Alleen van hen uit zijn de argumenten eerlijk en terecht.
En nogmaals: van hen respecteer ik dit ten zeerste, ondanks dat ik het idealistisch vind. Want sprookjes bestaan nu eenmaal niet, maar de gedachte is mooi....

Eens....veulenvlees is een stuk eerlijker vlees dan vlees van onze biggen in de intensieve veehouderij.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:25

Snackie schreef:
Indi is zeker wel een knapperd hoor,ben jij gek!

ja, ik ben gek, maar ik ken een hoop mooiere paarden. haar tekening is niet mooi, haar hoofd is niet echt in verhouding, endie bles maakt het alleen maar erger, en die kale manen en staart maken haar ook niet mooier, maar daar gaat t toch niet om?

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:28

Hoe vreet kun je zijn..

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:30

helemaal goed trennie, ben het helemaal met je eens.
veulens op de foto zien er ook niet slecht uit dus waarom deze in beslag zijn genomen door de DB..???
en als je een overschot aan veulens hebt worden uiteraard de leukste en de beste als eerste verkocht, deze zijn over en dus waarschijnlijk het minst, of zoals de eigenaar vertelt het "lelijkst".
heb idd meer problemen met de bioindustrie en hoe dieren daar gehouden worden, zie alleen bij deze paardjes niets zieligs, dus helaas hop naar meneer de slager ik lust van de week wel weer een frikandelletje.... Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:33

stef schreef:
Girlgamer schreef:

wat is daar mis mee? Wake up from your penny dream

Er is niets mis met slachten,alleen ik wordt er niet echt vrolijk van,jij wel????

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:35

daar gaat het niet om. Girlgamer is nogal verbaasd dat het in NL gebeurt... dat is onzin.
Ik heb trouwens helemaal geen problemen met slachten verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:37

Ik heb ( ookal ben ik vegetarier ) ook geen problemen met slachten. Dieren in het wild vermoorden elkaar ook voor het eten. Alleen de manier waarop veel van die beestjes leven heb ik zeker wel wat tegen..

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:38

Ahhh zo zielig, en zo lelijk zijn ze niet? Verdrietig

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:38

ik heb liever dat ze bij mij staan dan in een frikandel zitten,maar dat gaat niet jammergenoeg.....