Steun van bokt.nl community voor regels welzijn paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Steun van bokt.nl community voor regels welzijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:48

shan schreef:
Waarom heb ik geen menswaardig bestaan? Moet 2x per week 's ochtend om half 5 mijn bed uit, de andere dagen om 7 uur. Het eerste wat ik doe is mijn noodruftige dieren verzorgen voeren buitenzetten watertonnen vullen. Vervolgens duw ik een kop koffie door m'n strot om dan de hele dag aan het werk te moeten. En als ik overdags niet werk dan moet ik dat 's avonds en zaterdag wel. Als dat dan eenmaal allemaal gebeurd is, moeten die dieren allemaal weer verzorgd, bereden uitgemest en uit de wei gehaald.
Dan is het leed nog niet geleden daar ik ook nog de zorg heb over een heel huishouden en alles wat daaraan verbonden is.
pfffff.......
En met mij heeft niemand medelijden.

@ Dat zijn keuzes die jij vrijwillig kunt maken, het gedomesticeerde paard is geheel afhankelijk van wat wij het te bieden hebben.
Dus nee; Ik heb geen medelijden met jouw leven, je hebt jouw eigen lot en toekomst in ons land voor een groot deel in eigen handen. Ach gut
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-07 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:00

detour schreef:
shan schreef:
Waarom heb ik geen menswaardig bestaan? Moet 2x per week 's ochtend om half 5 mijn bed uit, de andere dagen om 7 uur. Het eerste wat ik doe is mijn noodruftige dieren verzorgen voeren buitenzetten watertonnen vullen. Vervolgens duw ik een kop koffie door m'n strot om dan de hele dag aan het werk te moeten. En als ik overdags niet werk dan moet ik dat 's avonds en zaterdag wel. Als dat dan eenmaal allemaal gebeurd is, moeten die dieren allemaal weer verzorgd, bereden uitgemest en uit de wei gehaald.
Dan is het leed nog niet geleden daar ik ook nog de zorg heb over een heel huishouden en alles wat daaraan verbonden is.
pfffff.......
En met mij heeft niemand medelijden.

@ Dat zijn keuzes die jij vrijwillig kunt maken, het gedomesticeerde paard is geheel afhankelijk van wat wij het te bieden hebben.
Dus nee; Ik heb geen medelijden met jouw leven, je hebt jouw eigen lot en toekomst in ons land voor een groot deel in eigen handen. Ach gut

Je hoeft niet zo te schreeuwen en je bent een smilie vergeten nl deze: Haha!

Kijk dit bedoel ik nu met mensen die doordraaien tot in het extreme.

Citaat:
De ene hond leeft in huis, slaapt op bed en licht lekker in zijn mandje voor de kachel.
De andere hond leeft in een stal of hok.
Waarschijnlijk zijn beide honden tevreden.
Ruil het nu eens om: zet het huishondje in de schuur en het schuurhondje in huis en wat heb je? 2 ongelukkige en gefrusteerde honden!

Nogmaals deze stelling aangezien hier weer niemand op reageert.
Dat is zo leuk van deze schriftelijke discussies he, men quote de helft en laat de rest van het verhaal weg. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-07 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:25

Ik vind dat HC wel gelijk heeft; ooit heeft hij nl. eens gezegd: ieder paard heeft recht op 24 uur buiten in een groep, ruwvoer, enz. Alles wat daar van afwijkt heeft een reden.
HC, vergeef me als ik je verkeerd citeer - maar de strekking is juist, volgens mij, toch?
Vraag is dus wat wij acceptabel vinden om van het ideaal af te wijken.

Daarnaast (HC, waarschijnlijk ga je me aan de schandpaal nagelen Duivel ) heeft de discussie nu éénmaal een politieke kant: wat is haalbaar op welke termijn?
Stands verbieden kan volgens mij van vandaag op morgen; dat betekent voor alle manegehouders die die dingen er nog hebben staan dat er geïnvesteerd moet worden; gelijke monniken, gelijke kappen. Kun je het niet opbrengen of willen je klanten niet betalen voor wat extra comfort (understatement of the year..) voor de paarden, jammer dan.
Maar weidegang verplicht stellen gaat veel verder en is voor mensen moeilijker te realiseren - daar moet je misschien wat meer tijd voor geven, zeg maar dat je nu besluit dat over 5 jaar alle paarden weidegang moeten hebben.

Dat laat onverlet dat iedere weldenkende paardenhouder zelf zijn verantwoordelijkheid moet nemen - maar wetgeving is meestal juist voor de minder weldenkenden Haha! .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:27

randalinpony schreef:
Ik wil toch nog even een kanttekeningske plaatsen bij het standpunt van HC.
...
Maar is vastgesteld wat de minimumvoorwaarden zijn om dit gedrag te voorkomen?
..
HC wil ons doen voorkomen dat alleen zijn voorwaarden een dier gelukkig kunnen maken.
...
En dat geloof ik niet.

Je hoeft ook niet te 'geloven', dat is een heel ander onderwerp.
Verder wil ik niet doen voorkomen en zijn het niet mijn voorwaarden; maak gewoon je huiswerk: is wetenschappelijk al decennia geen discussiepunt.
Ja, er is aardig wat onderzoek naar 'grenswaardes' gedaan en gepubliceerd. Die grenzen zijn niet hard maar kennen wel een modaal verloop. Wanneer je een optimum tussen de twee tegenstrijdige belangen van minimum investering en maximum welzijn zoekt is daar wel onderzochte informatie over ja.
De landbouw-hogeschool van Wageningen zal de minister vast deze data ter beschiking stellen.

Wat je echter ziet bij het bewustwordings-proces is dat het naarmate de ruiter zich bewúster wordt van het welzijn van het paard het moeilijker wordt daar compromissen mee te sluiten.
Een ruiter die 'alles en alleen het beste voor het paard' wil en de klik mbt paardwelzijn heeft gemaakt wil die compromissen niet sluiten. Dat is wat ik bedoel met het wíllen streven naar het ideaal.
Zo heb ik een hogelijk door mij gewaardeerd Boktster van stressvol rijden op een tijdbom aan een dubbele Pelham naar dikke lol samen met haar slimme knol op hoofdzakelijk de grond zien evalueren door simpel meer bewust begríp over paardwelzijn.
Dat veel ruiters niet de persoonljke eigenschappen hebben om dit te (willen) zíen is weer een heel ander aspect en juist voor díe groep zijn normen nodig.

hc

Kendra schreef:
Ik vind dat HC wel gelijk heeft; ooit heeft hij nl. eens gezegd: ieder paard heeft recht op 24 uur buiten in een groep, ruwvoer, enz. Alles wat daar van afwijkt heeft een reden.
HC, vergeef me als ik je verkeerd citeer - maar de strekking is juist, volgens mij, toch?
Vraag is dus wat wij acceptabel vinden om van het ideaal af te wijken.

Daarnaast (HC, waarschijnlijk ga je me aan de schandpaal nagelen Duivel ) heeft de discussie nu éénmaal een politieke kant: wat is haalbaar op welke termijn?
Stands verbieden kan volgens mij van vandaag op morgen; dat betekent voor alle manegehouders die die dingen er nog hebben staan dat er geïnvesteerd moet worden; gelijke monniken, gelijke kappen. Kun je het niet opbrengen of willen je klanten niet betalen voor wat extra comfort (understatement of the year..) voor de paarden, jammer dan.
Maar weidegang verplicht stellen gaat veel verder en is voor mensen moeilijker te realiseren - daar moet je misschien wat meer tijd voor geven, zeg maar dat je nu besluit dat over 5 jaar alle paarden weidegang moeten hebben.

Dat laat onverlet dat iedere weldenkende paardenhouder zelf zijn verantwoordelijkheid moet nemen - maar wetgeving is meestal juist voor de minder weldenkenden Haha! .

De kern van je citaat is correct; het doel, het récht van het páárd, zou het ideaal moeten zijn.

Ook gelijk heb je met de politieke agenda, de haalbaarheid.
Voor een integer proces echter mag je daar niet mee begínnen.
Stap één is het leggen van de maatlat en die is in dit geval het recht van het paard want daar gaan de wlezijnsnormen over.

Vervolgens dien je als onmisbaar stuk informatie de effecten van verschillende aspecten te gebruiken; de optimumwaardes van bv. weidegang.

Ook dien je de relatieve gewichten van de verschillende belangen te bepalen.

Wat weegt zwaarder? Het recht van het paard op het ideaal of de hobbylol van de ruiter.
Vandaar dat je het optimum zo hard nodig hebt.

Wat míj verbaast is dat juist bij ruiters de belangen zo tegenstrijdig zijn met paardwelzijn. Ik kan er niet bij dat al die ruiters die hier op Bokt continue over 'het beste voor het paard' schrijven de bijna zijn van het ideaal voor het paard.
Ik kan begrijpen dat de fokkers, handelaars, maneges etc. aan de andere zijde van de onderhandelingstafel zitten. Bij mij zakt echt de broek af als ik lees dat zichzelf 'naturals' noemende ruiters nog compromissen met de miniumumeisen willen sluiten omdat ze anders niet meer zouden kunnen paardrijden.
Dat is gewoon íntriest.... Wie vertegenwoordigt er eigenlijk het paard in deze?? Wie maakt zich hard voor de ideaalsituatie opdat er een evenwichtige onderhandelingssituatie is?
Er is geen bond voor honden, geen stichting wakker dier, geen partij voor dieren die zich voor de paarden opwerpt!

hc
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-07 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:45

Beter je huiswerk doen HC. Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:46

HC schreef:
Citaat:
Die grenzen zijn niet hard maar kennen wel een modaal verloop. Wanneer je een optimum tussen de twee tegenstrijdige belangen van minimum investering en maximum welzijn zoekt is daar wel onderzochte informatie over ja.

Ik ben wel benieuwd naar dat onderzoek.

Zal eens zoeken, misschien iemand die me de weg kan wijzen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:14

Huertecilla schreef:
Ik kan begrijpen dat de fokkers, handelaars, maneges etc. aan de andere zijde van de onderhandelingstafel zitten. Bij mij zakt echt de broek af als ik lees dat zichzelf 'naturals' noemende ruiters nog compromissen met de miniumumeisen willen sluiten omdat ze anders niet meer zouden kunnen paardrijden.
hc

Ik had niet door wat mij steeds irriteerde in de discussie - maar dat is dus exact deze vreemde kronkel. Het lijkt inderdaad of ruiters opkomen voor de belangen van de maneges enz. Het wachten is gewoon op een eigenaar die het goed vindt dat haar paard niet in de wei komt omdat ze bang is dat de manegehouder failliet gaat Haha! . De eerste, tweede en derde verantwoordelijkheid die je hebt als eigenaar is het welzijn van je paard - die kun je niet afschuiven.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:22

Even voor alle duidelijkheid, 2 van mijn paarden staan thuis.
Mijn andere paard staat op een manege in de wintermaanden.
Op deze manege is het niet alleen mogelijk om je paard s'zomers 24/7 buiten te laten staan, maar zijn ook winterweides, een ieder die dat wil kan zijn paard dus overdags de hele winter buiten laten lopen.
Iets verderop in de duinen zijn er weides waar je ook in de winter je paard 24/7 buiten kan laten.
Verder maakt bijna iedereen daar met zijn paard regelmatig wel eens een strandritje ook met de meeste sportpaarden.
De boxen zijn ruim en goed voorzien van stro en de paarden krijgen ruim voldoende ruwvoer.
Het is een grote manege waar in de winter zo'n 120 paarden staan.
Dus zo slecht als iedereen maar denkt dat het overal is, is het niet. Maar dat wil men blijkbaar niet inzien.
Alleen de slechte voorbeelden komen steeds aan bod.
Ik denk dat het gemiddelde nederlandse paard het helemaal zo slecht niet heeft!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:01

Ik vind dat wij. De eigenaren dus moeten zorgen voor een goede manier van houden. Is er bij de manege of pensionstal of dergelijke geen weidegang, dan zoek je net zo lang tot je er wel eentje hebt gevonden met weidegang. We moeten meer naar het paard kijken. Dan naar alle luxe die een ruiter belangrijker vind! Ik ben er zelfs voor verhuist om mijn doel te bereiken om mijn paardjes "paardvriendelijk" te kunnen houden Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:09

Shan, ik draai niet door in het extreme, ik denk eerlijk gezegd dat je je aangevallen voelt omdat ik zeg hoe ik over je uitspraak denk. Verder denk ik dat mijn smiletje sympahtiek genoeg is!
Had het misschien beter cursief kunnen laten zien, schtreeuwen was niet de intentie.

Wat is het gemiddelde paard, Shan? Heb je het percentage paarden met verstoord gedrag niet gelezen dan in het artikel?..
Vind het zelf eerlijk gezegd nog veels te hoog!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:22

Het gemiddelde paard noem ik een paard van een prive eigenaar.

Het is net zo'n uitspraak als: het gemiddelde paard in nederland wordt niet ouder dan 7 jaar.
Men neme een stal van 120 paarden, daarvan zouden er dus 36 a 40 moeten zijn de luchtzuigen, weven of kribbebijten.
Ik ken bij ons 1 luchtzuiger, geen wever en geen kribbebijter!
En 1 paard die inderdaad niet lekker in haar vel zit maar geen stereotype gedrag vertoond.
Ik vraag me echt af hoe ze dan aan die aantallen komen hoor.
Paarden die bij de slacht terechtkomen zijn trouwens meestal geen luchtzuigers ed. Dat zijn paarden die op een andere manier ongewenst gedrag vertonen zoals onbetrouwbaarheid en agressie!
Of dat met weidegang te maken heeft en ruime boxen dat betwijfel ik ten zeerste. Dat heeft meestal als oorzaak een onkundige (voormalige) eigenaar.
Heeft meestal dus niets te maken met wel of geen aanwezige weidegang voor paarden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:28

shan schreef:
Het gemiddelde paard noem ik een paard van een prive eigenaar.

Het is net zo'n uitspraak als: het gemiddelde paard in nederland wordt niet ouder dan 7 jaar.
Men neme een stal van 120 paarden, daarvan zouden er dus 36 a 40 moeten zijn de luchtzuigen, weven of kribbebijten.
Ik ken bij ons 1 luchtzuiger, geen wever en geen kribbebijter!
En 1 paard die inderdaad niet lekker in haar vel zit maar geen stereotype gedrag vertoond.
Ik vraag me echt af hoe ze dan aan die aantallen komen hoor.
Paarden die bij de slacht terechtkomen zijn trouwens meestal geen luchtzuigers ed. Dat zijn paarden die op een andere manier ongewenst gedrag vertonen zoals onbetrouwbaarheid en agressie!
Of dat met weidegang te maken heeft en ruime boxen dat betwijfel ik ten zeerste. Dat heeft meestal als oorzaak een onkundige (voormalige) eigenaar.
Heeft meestal dus niets te maken met wel of geen aanwezige weidegang voor paarden.

Machteld doet al jarenlang steekproeven en onderzoek, komt bij mensen thuis die paarden hebben die zgn niet sporen; zelf hebben we intotaal een paard of 15 gehad op onze pensionstal waarvan er 4 weefden en eentje luchtzoog... deze dieren stonden in buitenboxen en kwamen dagelijks buiten, 8 uur lang. Kennelijk nog niet genoeg. 4 Voerbeurten waarvan 4 x in ieder geval kuil.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:40

Ik zeg niet dat Machteld de cijfers verdraaid maar ik zou dan veel meer inzicht moeten hebben in de raporten.
Nl. hoe komt ze aan die cijfers? Waar zijn die op gebaseerd?
Ik vind de cijfers ook zeer onnauwkeurig: tussen de 10 en 30% komt bij mij niet erg wetenschappelijk onderlegd over, dat is meer natte vingerwerk.

Zijn er andere manieren om aan cijfers te komen? bijv. een enquette onder 2500 paardeneigenaren?
Machteld wordt trouwens alleen bij probleemgevallen gehaald, als je een normaal functionerend paard heb (en gelukkig zijn de meeste dat) dan roep je er ook niet Machteld bij.
Op die manier leeft zij misschien ook wel in een iets te beperkte wereld.

Dat er op jullie pensionstal zoveel stalondeugden voorkwamen is denk ik erg bijzonder. Ik kom op best veel bedrijven en ik zie heus wel eens een luchtzuiger of een wever maar ik ben nog nooit ergens geweest waar een derde van de paarden stonden te weven of te zuigen, echt niet hoor.
Dan is er ergens toch iets goed mis. Soms heb je een omgeving waar paarden zich gewoon niet thuisvoelen.
Zeker zoveel wevers op 1 plek, dat is niet doorsnee.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:56

Machteld bezoekt al jaren dagelijks paarden aan huis... Over enquetes weet ik niks, maar je zou het haar kunnen vragen misschien via mail... Ze werkt ook bij de facculteit Diergeneeskunde, er zal vast wel een mogelijkheid zijn haar te kunnen bereiken.
Ik denk niet dat bokkers precies weten verder hoe ze exact getest heeft, vrees ik...
machteld is veels te nuchter en intelligent om zich in een te beperkte wereld te wanen.. Ze woont ook evenementen bij, geeft clinics, doet van alles.

De paarden hadden het gedrag al toen ze kwamen.
Het is onze eigen stal en ben blij dat het gedrag neit kopieerbaar is gebleken.
De paarden waren dieren die hoog in het bloed stonden en zagen er verder gezond uit. Op een stal waar ik zelf gestaan heb (Lozeman, imo echte paardenmensen) stonden er ook verscheidene wevers en zuigers. ik denk dat waar jij bent geweest eerder uitzonderingen zijn geweest...
Laatst bijgewerkt door detour op 09-12-07 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:12

En dat is tegelijkertijd mijn probleem, hoe kan men objectief commentaar leveren op Bokt terwijl men er geen idee van heeft om welke cijfers het precies gaat en hoe die tot stand zijn gekomen.
Met een rapport waarin staat: tussen de 10 en de 30 % hoeft ze bij minister Verburg niet aan te komen, die wil concrete cijfers.
Ik beweer trouwens nergens dat ik nog nooit een zuiger of wever heb gezien hoor, maar het zijn er in de 36 jaar dat ik in de paarden zit, zo weinig dat ik me ze allemaal nog persoonlijk herninner. Verder ben ik wel op zoveel stallen en maneges geweest in mijn leven, dat is echt geen toeval meer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:23

shan schreef:
Ik zeg niet dat Machteld de cijfers verdraaid maar ik zou dan veel meer inzicht moeten hebben in de raporten.

Dan is dat jouw huiswerk in plaats van gelijk te roepen dat het wel meevalt.

Zoek dan gelijk op wat er over de leeftijden van rijpaarden en ter slacht aangeboden rijpaarden bekend is. Ook dit is stuitend als je het met een normale leeftijdsopbouw van een paardenpopulatie vergelijkt.

Het is helder dat er een probleem is in NL met suboptimaal houden.
Het is helder wat de welzijnscriteria voor paarden zijn.
Geeft dit helderheid over de prioriteiten van de modale ruiter?

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:26

HC, ik ga deze keer met je mee!
Ik vind ook dat je dan moet trachten in contact te komen met de mensen die onderzoek doen, shan, omdat wij het neit kunnen beoordelen.

Trouwens; 10 % vind ik nog steeds veels te veel...
Dat is 40.000 paarden in Nl (veulens kunnen nl ook al weven en luchtzuigen)...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:29

shan schreef:
Even voor alle duidelijkheid, 2 van mijn paarden staan thuis.
Mijn andere paard staat op een manege in de wintermaanden.
Op deze manege is het niet alleen mogelijk om je paard s'zomers 24/7 buiten te laten staan, maar zijn ook winterweides, een ieder die dat wil kan zijn paard dus overdags de hele winter buiten laten lopen.
Iets verderop in de duinen zijn er weides waar je ook in de winter je paard 24/7 buiten kan laten.
Verder maakt bijna iedereen daar met zijn paard regelmatig wel eens een strandritje ook met de meeste sportpaarden.
De boxen zijn ruim en goed voorzien van stro en de paarden krijgen ruim voldoende ruwvoer.
Het is een grote manege waar in de winter zo'n 120 paarden staan.
Dus zo slecht als iedereen maar denkt dat het overal is, is het niet. Maar dat wil men blijkbaar niet inzien.
Alleen de slechte voorbeelden komen steeds aan bod.
Ik denk dat het gemiddelde nederlandse paard het helemaal zo slecht niet heeft!

Hier ben ik het dus volledig mee eens. Met deze regels ga je het een grote groep ruiters/eigenaren onmogelijk maken terwijl zij op zich e.e.a. heel paardvriendelijk voor elkaar hebben. Er zijn wat hardnekkige misverstanden over maneges die helemaal geen realiteit zijn. Laten ze regels en sancties gaan opstellen voor echte dieronvriendelijke uitwassen en laten we vooral praktisch blijven zodat iedereen kan blijven rijden en paarden kan houden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-07 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:31

shan schreef:
Beter je huiswerk doen HC. Haha!

Ik heb gezocht maar kan niets vinden.
Vertel. Is er een Bond voor Paarden? Soort van paardnatuurlijkbeschermersbond van niet-ruiters?
Ik bedoel bestáát er een equivalent (heel toepasselijk woord) van de Bond voor Honden welke zich ooit voor het trekhondenbesluit heeft hard gemaakt en welke nog steeds zo onafhankelijk als maar menselijk mogelijk is de hóndenbelangen behartigt?

Bijvoorbeeld MvD is een wetenschappelijk onderzoeker die data op tafel legt en is geen partij. Welke partij zit er namens het páárdbelang aan de tafel?
Een nieuwe sectie van niet-rijdende dierenliefhebbers in de partij van Dieren? Zou kunnen.

Ik ben benieuwd.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:32

Welke hardnekkige misverstanden zijn dat dan Daan?

Het is trouwens juist goed dat er praktisch wat gedaan wordt aan paarden die mentaal ziek zjin geworden door de manier waarop ze gehouden worden. Het werd tijd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:37

daniella74 schreef:
Laten ze regels en sancties gaan opstellen voor echte dieronvriendelijke uitwassen en laten we vooral praktisch blijven zodat iedereen kan blijven rijden en paarden kan houden.

Beter kan ik niet illustreren hoe noodzakelijk een niet-belanghebbende vertegenwoordiger voor de onvervuilde welzijnsrechten van het paard nodig is bij het tot stand komen van welzijnsnormen voor het páárd.

hc

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:39

detour schreef:
Welke hardnekkige misverstanden zijn dat dan Daan?

Het is trouwens juist goed dat er praktisch wat gedaan wordt aan paarden die mentaal ziek zjin geworden door de manier waarop ze gehouden worden. Het werd tijd.

Nee, je gaat het mensen onmogelijk maken om paarden te houden. Jij hebt makkelijk praten op de Veluwe maar in de randstad hebben we geen eindeloos uitgestrekte weiden en staan de paarden gewoon lekker in de buitenbak en gaan ze op gras-vakantie een paar weken in de zomer. Dus wij mogen geen paarden meer hebben volgens de regels.

Er heerst o.a. het misverstand dat alle manegepaarden het slecht hebben qua huisvesting en verzorging. Wordt in diverse topics als stokpaardje van stal gehaald.

Huertecilla schreef:
daniella74 schreef:
Laten ze regels en sancties gaan opstellen voor echte dieronvriendelijke uitwassen en laten we vooral praktisch blijven zodat iedereen kan blijven rijden en paarden kan houden.

Beter kan ik niet illustreren hoe noodzakelijk een niet-belanghebbende vertegenwoordiger voor de onvervuilde welzijnsrechten van het paard nodig is bij het tot stand komen van welzijnsnormen voor het páárd.

hc

Dus half Nederland zijn paard afpakken vind jij een goede zaak omdat iemand geen grote lap weiland achter zijn huis heeft? Wat zullen we omkomen in de salami als de regels worden doorgevoerd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-07 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:41

Ik denk dat dat een beetje kort door de bocht is, als je het gehele topic terugleest dan zie je dat dat sowieso de intentie niet is.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:44

Ik lees het toch echt in de beginpost.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:47

De intentie is om ervoor te zorgen dat paarden niet meer alleen gehouden worden en niet meer zo lang achtereen binnen gehoudn mogen worden.

Als daar een groot probleem mee opgelost kan worden zodat de paarden zich mentaak beter gaan voelen dan is het zeker de moeite waard dat daar aan gewerkt gaat worden, desnoods landelijk.
Als wij als eigenaren een paard willen houden is het het minste wat we voor ze kunnen trachten te bereiken, En daar is imo geen groot stuk land voor nodig achter je huis.