Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rozanne

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:51

Nadya schreef:
Die eigenaren zijn gewoon gek, als ze hun paard maar op willen blijven sluiten. Ik ken ze ook Ja. En ik ken ook eigenaren die hun paard rustig dagenlang opgesloten laten staan en niemand die er wat aan kan doen of wat aan wil doen (pensioneigenaar of DB). Ik zou blij zijn als die nou eens aangepakt kunnen worden!!! Vork

Pensionstallingen moeten maar eens aan de 'bak' met paddocks e.d. in plaats van nog meer isoleercellen (goeie, Arabesk), parkeerplaatsen, kantines en binnenbakken. Haha!

Al die paarden met gebreken (luchtzuigen, weefen etc), dat komt ook bij het ophokken van paarden vandaan. Het wordt tegenwoordig als normaal gezien dat je paard 24/7 binnen staat, en er wordt ook nog honderde euro's per maand uitgegeven aan zon pensionstalling.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:53

Ik spreek over fokkerijen. Waar zelfs een dierenarts heeft gezegd dat oude fokmerries maar beter in de box kunnen blijven... en idd mensen die niks weten vragen wel. Maar de mensen die alles denken te weten zitten vastgeroest in hun eigen denkpatronen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:53

russel schreef:
Om die reden eet ik geen vlees meer, misschien erg drastisch, maar als iedereen stopt met vlees kopen, zullen ze wel moeten gaan veranderen.

Het zou ook al beter kunnen als iedereen biologisch vlees zou eten! Helemaal geen vlees eten is erg drastisch. Ik zeg niet dat ik het niet goed vindt, integendeel, maar als we allemaal overstappen op biologisch zou het probleem ook al veel minder zijn!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:55

russel schreef:
Om die reden eet ik geen vlees meer, misschien erg drastisch, maar als iedereen stopt met vlees kopen, zullen ze wel moeten gaan veranderen.

Ik eet om die reden (en vele andere) ook geen vlees meer, mijn vriend inmiddels ook niet meer en onze dochter eet ook vegetarisch. Iedereen klaagt over de bio-industrie, maar als we allemaal geen vlees meer zouden eten, niet meer meedoen aan die ellende daar, dan moeten ze wel stoppen. Of koop dan tenminste alleen nog maar vlees bij een groene slager.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:55

poes schreef:
Russel: ik snap je laatste post niet? at je bedoelt dat ze dan moeten zorgen voor voldoende land?

Er zijn altijd paarden die 'een buitenbeentje' blijven. Misschien hebben ze vroeger niet genoeg in groep gestaan, en zijn ze nu het gelukkigste naast paarden ipv bij paarden. Of misschien is de wei te klein zodat niet elk zijn eigen plekje kan opzoeken? De dominante paarden hebben namelijk een vrij grote persoonlijke ruimte, daar worden de laagste in rang dus niet getolereerd.

Hij heeft altijd wel met paarden gelopen, maar als het er meer dan 2 waren, viel hij er buiten, idd de dominante paarden gingen dan erg de baas spelen over hem, vaak had hij dan wel een maatje die ook laag staat, maar in deze groep wordt hij door de merries weggejaagd van zijn maatjes, misschien ook wel stereotyp gedrag?? 3/4 van de paarden worden nl nauwelijks bereden en misschien is het wel verveelgedrag, of juist gefrustreerd gedrag, mijn paard krijgt elke dag aandacht, ik kom elke dag en rij praktisch elke dag.

Vreemd he? Mijn paard is heel sociaal, zal nooit trappen of wat dan ook, heeft ook geen voedselnijd. Volgens mij is veel gedrag in onze kudde juist ook onnatuurlijk gedrag.

Met mijn laatste post bedoel ik, idd ze hebben geen ruimte, maar dat kan altijd wel gemaakt worden, lijkt mij, een paddock of zo, maar er zijn mensen die vinden dat hun paarden niet buiten hoeven, dat ze dat niet gewend zijn en gewoon niet hoeven. Ik ken zelfs mensen die helemaal gek worden als hun paarden in de blubber rollen met hun deken en vieze voeten en benen tot aan boven toe hebben. Haha! Echt die worden daar naar van..., ga die maar eens vertellen van af morgen gaat jouw paard minimaal 4 uur naar buiten met een ander paard. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:58

Rozanne schreef:
Nadya schreef:
Die eigenaren zijn gewoon gek, als ze hun paard maar op willen blijven sluiten. Ik ken ze ook Ja. En ik ken ook eigenaren die hun paard rustig dagenlang opgesloten laten staan en niemand die er wat aan kan doen of wat aan wil doen (pensioneigenaar of DB). Ik zou blij zijn als die nou eens aangepakt kunnen worden!!! Vork

Pensionstallingen moeten maar eens aan de 'bak' met paddocks e.d. in plaats van nog meer isoleercellen (goeie, Arabesk), parkeerplaatsen, kantines en binnenbakken. Haha!

Al die paarden met gebreken (luchtzuigen, weefen etc), dat komt ook bij het ophokken van paarden vandaan. Het wordt tegenwoordig als normaal gezien dat je paard 24/7 binnen staat, en er wordt ook nog honderde euro's per maand uitgegeven aan zon pensionstalling.

Tja, ik snap dat ook niet, hoor..... Verward

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:03

Idd!!! Paarden die rollen... nee nee sla ze overeind want anders worden de merries zo smerig!!! En dan schrikken ze zich een hoedje en gaan ze sprinten en bokken en dan moeten ze maar weer snel in de box want ze doen veels te gek. Ja logisch als iemand met een longeerzweep staat te knallen om ze overeind te laten komen...

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:06

Ik vind dat ze regels moeten maken voor mensen die zomaar een paard kopen, op stal zetten en denken dat het zo hoort. Die mensen zouden eerst een cursus hoe zorg ik goed voor mijn paard moeten volgen. Want door onwetendheid gaat het vaak ook fout met de paarden.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:09

Van mij mogen ze de regels doorvoeren.
Ik zou mijn paard nooit op een manege of stalling zetten waar ik mijn paard geen weidegang of paddock zou kunnen aanbieden.
En ook in de randstad kun je dat wel alleen moet je goed zoeken.
Wij hadden ons paard ook niet op de manege in het dorp omdat daar geen mogelijkheden waren om het paard overdag buiten te laten lopen.
Ja dan moet je je best doen en we moesten een man overtuigen waarom wij graag ons paard bij hem zouden willen stallen, en dat was gelukt.
de man wildde het niet meer omdat hij al diverse keren ellende met mensen had gehad die hun paard bij hem wilde stallen en zich niet aan de afspraken hield.
maar ze vergeten wel bij die regel te vermelden hoe groot de uitloop minimaal moet zijn.
mijn man kwam van de week thuis en die zag dus 2 paarden in de berm staan met schrikdraad eromheen die hun kont niet konden keren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:12

Van de week kreeg ik weer de vraag van iemand: 'Heeft Sam GEEN box?' (alle paarden, op Sammy en zijn kudde van ca. 6 paarden na) staan bij ons binnen in de winter. Er zijn geen paddocks, ze mogen het land niet in, hooguit een keertje in de bak, maar niet dagelijks. Ze worden meestal wel gereden/gelongeerd, maar ook niet altijd. Ik zie dat ze zich kapot vervelen. Er is geen sociaal contact mogelijk. Een paar paarden trappen veel tegen de wanden, een ander kribbebijt, een ander zuigt lucht en twee flapperen met hun lippen (die beweging maakt endorfine aan tegen de stress). Op het land doen ze dat niet, alleen de luchtzuiger kan op het land nog wel eens op een paal bijten. Ik vind dat altijd zo erg om te zien.... Verdrietig Verdrietig Verdrietig
Ben blij als het weer APRIL is en ze allemaal weer naar buiten mogen!! Go jij! Go jij!

Toen ik dus antwoordde dat Sam inderdaad geen box heeft (behalve als 'ie ziek is), kreeg ik weer dat gezeur over dat het zo koud is buiten en blablabla Gestoord . Ik kan op dat soort gesprekken ook niet meer aardig reageren, ben er zo klaar mee!!!
Wanneer verdiepen die mensen zich nou eens in paarden? Of dan tenminste in MIJN paard, die je gewoon niet gelukkig maakt door hem op te sluiten. In plaats van achter mijn rug te OHen dat ik niet goed ben voor mijn paard. Alsof die paarden op stal zo happy zijn in de winter. Ik zie ze elke dag, ga 's avonds vaak even bij de stalpaarden kijken en dan is er niemand, ben ik helemaal alleen met ze. Ja hoor, die zijn dolgelukkig dat ze zich in hun eentje mogen vervelen de hele winterperiode lang. Clown

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:17

Ik bedenk me nog een probleem. Volgens mij is het bij mijn ouders in de buurt op land van staatsbosbeheer verboden om paarden te zetten tussen december en februari meen ik...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:21

floor01 schreef:
Ik bedenk me nog een probleem. Volgens mij is het bij mijn ouders in de buurt op land van staatsbosbeheer verboden om paarden te zetten tussen december en februari meen ik...

De mijne staat ook in een natuurgebied van Staats Bosbeheer. Maar meestal komen ze meer vooraan bij de boerderij te staan, omdat ze daar bijgevoerd worden. En anders betaal ik de boete wel, want hij gaat echt niet naar binnen. Knipoog

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:30

floor01 schreef:

ja en zulk soort problemen moeten ze ook eens gaan aanpakken.
Maak ik me al een tijd boos over, dat dorp waar de paarden niet buiten kunnen telt wel 2 voetbal verenigingen met elk 2 of 3 voetbalvelden en de paarden moeten binnen staan omdat er geen ruimte is om te weiden.
De grond die de manege eerst bezat moest verkocht aan de gemeente voor woningbouw....dus tsja waar blijf je dan?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:41

Adriana schreef:
Ik spreek over fokkerijen. Waar zelfs een dierenarts heeft gezegd dat oude fokmerries maar beter in de box kunnen blijven... en idd mensen die niks weten vragen wel. Maar de mensen die alles denken te weten zitten vastgeroest in hun eigen denkpatronen.

Ja idd Koe Soms denk je dat ze in al die jaren niks nieuws hebben bijgeleerd Koe

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:44

Voorbeeld; Goh, men. .... wilt u over 2 weken ook mee naar een seminar over karakter van paarden (of een ander onderwerp)? Antwoord; Nee hoor, ik ben inmiddels al 63 en ik hoef niks meer te leren, ik weet alles al...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:46

Judje schreef:
Eindelijk!
Wat ik alleen erg jammer vind is dat alleen maneges worden genoemd (alsof die niet al te maken hebben met genoeg vooroordelen) en de handels- en sportstallen weer niet worden genoemd, terwijl op deze stallen de paarden ook vaak buiten de trainingen om alleen maar in hun eentje op stal staan.

Laat minister Verburg ook maar op manege de Burgcht in Barneveld kijken! Daar staan de manegepaarden al jaren in 1 grote groep buiten! (met grote schuilstal en altijd de mogelijkheid om ruwvoer te eten)

Edit: en ik snap dat het voor sommige bedrijven en personen onbetaalbaar wordt om paarden te houden of op een manege te rijden omdat die te duur is. Maar zijn mensen dan zo egoistisch dat we dan maar zeggen: dat wordt te duur, dus houden we de paarden binnen? Sorry, maar op het moment dat je een dier koopt (ook al is het een rat, muis, of wat dan ook!) dan is dat tegelijk een belofte om op de best mogelijke manier voor dat dier te zorgen en dat is NIET een paard op een pensionstal flikkeren waar die niet buiten komt!

Ik heb even op de website gekeken van die manege, echt super voor elkaar!!
Voor de nieuwsgierigen www.deburght.nl en dan gallerij > foto's Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:47

Adriana schreef:
Voorbeeld; Goh, men. .... wilt u over 2 weken ook mee naar een seminar over karakter van paarden (of een ander onderwerp)? Antwoord; Nee hoor, ik ben inmiddels al 63 en ik hoef niks meer te leren, ik weet alles al...

"Ik lees nooit een boek, ik leer elke dag weer uit de praktijk"

Koe

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:54

Dan leert diegene iig nog Tong uitsteken

Of; Fokmerrie bokt, stijgert en trekt 2 sprintjes... die merrie mag niet meer naar buiten want straks vliegt het veulen eruit...

Let wel; dit zijn waargebeurde voorbeelden... was het maar fictie Boos!

Edit; het ergste is dat je dan de schuld krijgt van het aborteren van een veulen, niet kijkende naar de algehele conditie van het paard wat verschrikkelijk mager was......
Die merrie was altijd zo blij als ze de box uitmocht!
Laatst bijgewerkt door Adriana op 05-12-07 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:55

Adriana schreef:
Dan leert diegene iig nog Tong uitsteken

Of; Fokmerrie bokt, stijgert en trekt 2 sprintjes... die merrie mag niet meer naar buiten want straks vliegt het veulen eruit...

Let wel; dit zijn waargebeurde voorbeelden... was het maar fictie Boos!

ja zwangere vrouwen liggen ook 9 maanden op bed Gestoord

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:56

Precies ja, maar je kreeg het ze niet aan het verstand.Dan kwam juist de opmerking dat zwangere vrouwen soms verplicht op bed moeten blijven...

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:56

Dat vind ik knap Knipoog.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:00

Idd... maar zo werd (wordt) daar wel gedacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:04

Super voorstel Ja

En naleving...95 % (gokje) van de paarden is gechipt.
Laat die chip nu eens wat meer gaan doen dan in die nek zitten...
Bij de buitendeur richting paddock een automatische chip lezer plaatsen. Als een paard door de deur komt wordt dat geregistreerd in een computer. Paard gaat naar binnen, idem dito.
En voila, daar is de controle Lachen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:21

en wie gaat dat betalen? Nagelbijten / Gniffelen
Leuk voorstel anders wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:22

Als ik die woekerprijzen aan stalgeld hoor moet een reader er toch wel aan af kunnen? Tong uitsteken Clown