Minister van Landbouw bezoekt Hit Actief Harten Hoeve

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: Minister van Landbouw bezoekt Hit Actief Harten Hoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:18

hilden1971 schreef:
Myukii schreef:
Nee hoor, niet afgestudeerd als dierenfluisteraar, maar heb me erg verdiept in paardengedrag, en heb nog nooit ergens gelezen dat er paarden zijn die graag privacy willen Haha!
En gezien hoe paarden zijn en normaal gesproken horen te leven, zullen die paarden ook niet voorkomen Lachen

Gezien je leeftijd(16?) lijk je me ook niet wijzer. Mensen met 4 decennia ervaring worden de les gelezen door iemand die al blij is als ze een verzorgpaard heeft. Kom op meissie ga lekker winkelen dan ga ik weer tussen de honderdzestig paarden hier op stal kijken. Hamer

Nou, veel plezier met je honderzestig paarden hoor! Je komt me enigzins braggerig over, en dat is al een grote reden voor mij om jou niet serieus te nemen. En nee, leeftijd heeft daar dus niks mee te maken, als je 80 zou zijn en opmerkingen maken als 'Paarden hebben privacy nodig', zou ik het nog niet geloven.
Ook niet als je 160 paarden op stal hebt staan, al vind ik het erg leuk voor je. Ben inderdaad erg blij met mijn verzorgpaardjes ja, heeft dat iets met mijn kennis te maken?

Blah, wat speel jij op de man zeg!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:19

Lise81 schreef:
(...)
Al dit is niet bedacht voor het paard of omdat het paard dit fijner zou vinden - maar gewoon omdat het voor de mens en het beoefenen van zijn sport makkelijker is. (Geld ook voor het voeren van brokken, een paard haalt 8x zo veel voedingstoffen uit ruwvoer - daar doet ie alleen wat langer over).

Hopelijk is er een middenweg te vinden en zullen mensen zich meer realiseren wat de behoeften van een paard zijn en zijn prestatiedrang daar aan aanpassen.

In mijn ogen zijn sommige stallen net een gevangenis. Ieder paard zijn eigen cel, en met mazzel kom je er een paar keer uit om te luchten.

Tuurlijk zijn er echt gestoorde paarden die niet met soortgenoten om kunnen gaan, maar 99% van de paarden is na een gewenningsperiode wel in staat om om te gaan met een kudde. Al die sportmensen komen aanzetten met drogredenen als 'mijn paard is niet sociaal genoeg' en 'hij is zover doorgefokt' om goed te praten dat ze hun paard een paard-onwaardig bestaan geven omdat zij zonodig moeten sporten.

Sporten kan ook met een paard dat in een groep staat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:19

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:21

Er is een verschil tussen het zo goed mogenlijk maken voor je paard, en tussen hier compleet in door te draaien zoals sommigen mensen doen.
Je kan wel heel hart roepen ja in de natuur ging dat ook zo, maar paarden zijn gewoon de afgelopen duizend jaar veranderd en hebben zich voor een deel aan gepast en voor een deel niet.
En ik denk dat de gene die roepen het maakt niet uit hoeveel je voor een paard betaald. Meestal toch de gene zijn die er 500E voor hebben betaald ipv 10000E

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:22

Arabesk schreef:
Sporten kan ook met een paard dat in een groep staat.

Helemaal mee eens. Snap ook niet waarom dat niet zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:22

hilden1971 schreef:
Nogmaals ik schrijf over hoe de paarden zouden kunnen reageren zeg niet dat die van mij elkaar schoppen die leven elke dag weer in het koppel buiten mits het weer dat uiteraard toe laat. `S nachts staan onze paarden alleen binnen een hoop werk, maar daar kiezen wij als persoon voor omdat er al gestoorde idioten genoeg rond lopen en dit al eens heb mogen meemaken. Gewoon een keuze en ja `s nachts staat elk paard in zijn eigen stal ze lopen er zelf in, en zoals ik je ook al in een PB-tje hab bericht heb 68 hectare is wel genoeg hoor dus land genoeg

Als al jouw argumenten niet gebaseerd zijn op jouw eigen paarden en eigen ervaring, dan snap ik niet dat je je zo druk maakt en met al die argumenten in verweer komt.

Je pb heb ik overigens niet gelezen/ga ik niet lezen, maar 68 hectare is wel èrg veel. Wouw!
(Bedoel je geen 6.800 m2 ipv 680.000 m2?)

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:30

sporter schreef:
Er is een verschil tussen het zo goed mogenlijk maken voor je paard, en tussen hier compleet in door te draaien zoals sommigen mensen doen.
Je kan wel heel hart roepen ja in de natuur ging dat ook zo, maar paarden zijn gewoon de afgelopen duizend jaar veranderd en hebben zich voor een deel aan gepast en voor een deel niet.
En ik denk dat de gene die roepen het maakt niet uit hoeveel je voor een paard betaald. Meestal toch de gene zijn die er 500E voor hebben betaald ipv 10000E

Dank je wel

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:31

sporter schreef:

Het is JOUW keuze om zoveel neer te leggen voor een paard. Het paard maakt het niet veel uit hoeveel hij waard is, als hij maar waardig behandeld wordt!

Geldbedragen zijn geen excuus om een paard zijn paardwaardige bestaan te ontzeggen.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:32

JoviBan schreef:
hilden1971 schreef:
Nogmaals ik schrijf over hoe de paarden zouden kunnen reageren zeg niet dat die van mij elkaar schoppen die leven elke dag weer in het koppel buiten mits het weer dat uiteraard toe laat. `S nachts staan onze paarden alleen binnen een hoop werk, maar daar kiezen wij als persoon voor omdat er al gestoorde idioten genoeg rond lopen en dit al eens heb mogen meemaken. Gewoon een keuze en ja `s nachts staat elk paard in zijn eigen stal ze lopen er zelf in, en zoals ik je ook al in een PB-tje hab bericht heb 68 hectare is wel genoeg hoor dus land genoeg

Als al jouw argumenten niet gebaseerd zijn op jouw eigen paarden en eigen ervaring, dan snap ik niet dat je je zo druk maakt en met al die argumenten in verweer komt.

Je pb heb ik overigens niet gelezen/ga ik niet lezen, maar 68 hectare is wel èrg veel. Wouw!
(Bedoel je geen 6.800 m2 ipv 680.000 m2?)

Nee sorry 68 hectare en pacht ook nog eensland van derden in totaal 35 hectare`s

En die (35)worden speciaal beweid voor het voer voor de paarden.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:34

Arabesk schreef:
sporter schreef:

Het is JOUW keuze om zoveel neer te leggen voor een paard. Het paard maakt het niet veel uit hoeveel hij waard is, als hij maar waardig behandeld wordt!

Geldbedragen zijn geen excuus om een paard zijn paardwaardige bestaan te ontzeggen.

Elk paard wordt hopelijk door zijn of haar eigenaar waardig behandeld ongeacht de prijs alleen heeft de één wat meer te besteden dan de ander en zal er daarom ook verschil zijn in de huisvesting, en in de activiteit binnen de hippische sport.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:36

triest genoeg hebben de duurste paarden vaak de minst paardwaardige huisvesting....

gelukkig zijn er steeds meer topruiters die hun paard, paardvriendelijker huisvesten

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:39

sporter schreef:

Pardon? Dat is wel erg makkelijk om te roepen dat de mensen die hun paard wel in een kudde willen er maar 500 euro voor betaalt hebben?
Haha, kom dan eens lekker bij ons kijken...

Tuurlijk zijn de paarden veranderd. De HIT-actiefstal gaat ook helemaal niet terug naar die tijd. Het gaat terug naar de basisbehoeften van een paard! En daarin zit geen stal/slaaplaats/toilet in 1 van 3x3 bij

Verder Hilden: een paard kan in een kudde ook tot rust komen, vooral in een vaste kudde! Het is onzin om te zeggen dat een paard zich dan niet kan terug trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:42

Het is toch te idioot voor woorden dat er mensen zijn die zeggen, en zelfs vinden, dat hoe duurder het paard, hoe paardonwaardiger bestaan het moet hebben. En hoe goedkoper het paard hoe minder het de eigenaar interesseert hoe het paard zich voelt en wat er met het paard gebeurt, maar daarentegen wel een paardwaardiger bestaan mag hebben.
Wat een vreemde gedachtengang zeg! Boos!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:02

Arabesk schreef:
triest genoeg hebben de duurste paarden vaak de minst paardwaardige huisvesting....

gelukkig zijn er steeds meer topruiters die hun paard, paardvriendelijker huisvesten

en er is geen topsporter die er over nadenkt om haar paard op een hitstal te zetten

Ik zie ad dat al doen met zijn paarden die vanaf 50.000 euries kosten tot 2.000.000 ff lekker hitten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:05

nee geen haar op hun hoofd die er over nadenkt......

nu dan

maar straks met een andere regelgeving en wetten, zal het steeds lastiger worden om een paard op dergelijke wijzen te houden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:08

Arabesk het wordt iid lastiger overal wordt er gebouwd en vooral in de randstad

hier mag je blij zijn als je in de zomer uberhaupt nog weidegang kan regelen voor je paard.
Zoveel stallen zitten volgend jaar zonder

en ik heb gelezen dat men richting de heuvelrug gaat bouwen randstad breidt zich uit richting veluwe Nagelbijten / Gniffelen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:10

Ik denk dat er zat compromissen te sluiten zijn tussen een HIT stal eenerzijds of 23 uur eenzame opsluiting anderzijds Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:12

tita schreef:
Arabesk het wordt iid lastiger overal wordt er gebouwd en vooral in de randstad

hier mag je blij zijn als je in de zomer uberhaupt nog weidegang kan regelen voor je paard.
Zoveel stallen zitten volgend jaar zonder

en ik heb gelezen dat men richting de heuvelrug gaat bouwen randstad breidt zich uit richting veluwe Nagelbijten / Gniffelen

weidegang is niet per defenitie noodzakelijk voor een meer paardgerichte huisvesting

vreemd genoeg is er bij heel veel stallen wel ruimte voor een 2e binnenrijhal, 3e buitenrijbak en een springtuin...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:17

Bloos nou dat geldt dus niet voor mij

Ik vind weidegang noodzakelijk en ben dus tegen paddocks maar dit is een andere discussie.

Een hit-stal vind ik niks maar dat mijn paard er in de winter niet uit komt vind ik ook triest.
Ik kijk al maanden bij particulieren en soms bij boeren maar overal is wel wat.

Persoonlijk vind ik het verdomd moeilijk om mijn paard te kunnen houden zoals ik het zou willen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:44

Arabesk schreef:
Tuurlijk zijn er echt gestoorde paarden die niet met soortgenoten om kunnen gaan, maar 99% van de paarden is na een gewenningsperiode wel in staat om om te gaan met een kudde.

Probleem is vaak wel om een kudde te vinden die in staat is om zo'n paard (her) op te voeden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:00

Tja, Tita, ook als je je paard aan huis hebt is er altijd wel iets wat je niet zint... Je land is te nat, te klein, je bak te nat, te klein, je mag geen bak van de gemeente. De weg is te druk met verkeer, geen mooie uitrijdmogelijkheden, geen binnenbak in de buurt, etc.
Een pensionstalling kun je nog uitzoeken en makkelijk verhuizen met je paard als het niet bevalt. Als je je huis hebt gekocht en het blijkt achteraf minder geschikt voor je paarden zit je er wel meer aan vast...

Weidegang vind ik ook erg belangrijk. Zou de actiefstal (HIT of alternatief) niet graag zien in plaats van weidegang, maar wel als goed alternatief voor op stal of alle paarden in kleine individuele paddockjes het hele jaar door. En ook een mooie oplossing voor erg natte periodes om je paard toch buiten te kunnen laten lopen met schuilstal, terwijl je je wei kunt sparen voor de drogere perioden. Ik heb bijvoorbeeld 3ha, dat lijkt erg veel, maar ze kunnen het zo snel omploegen dat het binnen een zeer korte periode en zwart, modderig omgepleogde akker is waar geen groen sprietje op te vinden is. en zie dat dan maar weer goed te krijgen, met alle kosten van dien...

Ik vind paddocks, indien weidegang in de winter niet haalbaar is vanwege de ondergrond, geen verkeerde oplossing...

Als pensionstallen met (veel) weidegang in de zomer, maar in de winter op stal, een klein strookje (dat wat toch altijd zwart wordt) van de eerste meters weiland op zouden willen offeren van de weide en er goede paddocks van maken, zou het al veel paardvriendelijker zijn op veel stallen. Helemaal als die paddocks voorzien zijn van water en ruwvoer en ze er naar keuze met meer kunnen lopen voor een groot deel van de dag in de winter.

Maar ja, als je bedenkt dat er pensionstallen zijn met 80 paarden boxen op een oppervlakte van nog geen ha grond, waar dan buiten het stalgebouw ook nog die buitenbak(ken), binnenbak(ken) (want met 80 paarden 1 bak delen zal vast niet fijn rijden) en opslag van (ruw)voer en mest plaats moet vinden... Dan kan ik me voorstellen dat er te weinig ruimte is. Dat is gewoon intensieve veehouderij... Dat zou je eigenlijk niet moeten willen...

Er is veel te winnen qua paardvriendelijkheid, en 1e vereiste lijkt het me dat elk paard recht heeft op elke dag meerdere uren naar buiten in de frisse lucht... Als dat bereikt is, kun je weer verder kijken...
Het is net als met de piramide van Maslow voor mensen. Voor dieren zou je ook zo'n soort piramide op kunnen stellen en denk dat de onderste treden, de basis, aardig overeen komen.

De basis (onderaan) voor paarden zou hetzelfde zijn als voor mensen: de lichamelijke, of organische behoeften o.a.: eten, drinken, poepen/plassen, beweging en evt sex/lichamelijke aanrakingen/contacten.
Op de tweede tree staat bij mensen behoefte aan veiligheid en zekerheid en als derde sociale contacten, denk dat het met paarden ook wel klopt. Uiteraard halen ze bij voorkeur hun veiligheid en zekerheid uit de aanwezigheid van een kudde paarden, maar het contact en de aanwezigheid van mensen biedt veel paarden ook veiligheid en zekerheid. Je merkt dat bij gebrek aan andere paarden, paarden die alleen staan zich meer hechten aan mensen of andere dieren als alternatief.
Ik denk dat de laatste 4e en 5e tree met behoefte aan waardering en erkenning en tenslotte de zelfontplooiing meer iets voor ons mensen is, alhoewel er vast mensen zijn met paarden die die behoeftes ook lijken te hebben. In de trainingspsychologie wordt er wel gebruik van gemaakt (belonen werkt beter dan straffen) in combinatie met conditioneren.

Tjonge, wat een verhaal alweer.
Ik ben in elk geval erg benieuwd naar het bezoek van de minister en haar bevindingen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:08

Ik denk niet dat de minister zich er echt druk over gaat maken.

Er zijn ruim 4 miljoen paarden in Nederland en we hebben te weinig ruimte.
Minster mag zich meer druk maken over andere dingen zoals bio industrie en leg-batterij kippen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:54

bio industrie en legbatterijen behoren tot dezelfde discussie als het ophokken van paarden. Alleen het gebruiksdoel verschilt, maar de levensomstandigheden zijn even beroerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:28

Moderatoropmerking:
Laten we er nou svp allemaal van uitgaan dat iedereen het beste met zijn / haar paard voor heeft?

Daarnaast wil ik jullie verzoeken om persoonlijke reacties achterwege te laten, en gewoon normaal, ontopic en met respect te discussiëren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:44

Myukii schreef:
Nee hoor, niet afgestudeerd als dierenfluisteraar, maar heb me erg verdiept in paardengedrag, en heb nog nooit ergens gelezen dat er paarden zijn die graag privacy willen Haha!
En gezien hoe paarden zijn en normaal gesproken horen te leven, zullen die paarden ook niet voorkomen Lachen

Als ze dood gaan dan zonderen ze zich af en als ze veulenen moeten willen ze ook nog wel eens een apart hoekje opzoeken. Haha!