Op hol geslagen paard zorgt voor botsing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Re: Op hol geslagen paard zorgt voor botsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:42

Francis schreef:
Huertecilla schreef:
Een kat weegt 3 kilo, een paard 500. Zie daar het verschil in orde van ´erg´.

Ja natuurlijk.. voor een paard remmen is véél erger dan voor een kat remmen... Verward
Of nee.. voor een kat remmen is erger... die mag je gewoon dood rijden natuurlijk. Rolleyes

Dat doen ze in Spanje misschien, maar ik ben toch blij dat hier in Nederland nog veel mensen stoppen voor dieren, of dat nou een kat of een paard, een moedereend met jongen of een hert is.
Die hele discussie is zo relevant als niks, want het doet er niet toe waar die vrouw voor remde.. al had ze een paarse olifant op de weg gezien, die knul is d'r achterop geklapt en daarmee veroorzaakt HIJ het ongeluk (en zo ziet de wetgever dat dus ook)... niet dat paard, dat was al zowat thuis..

Voor een kat of een paard rémmen maakt inderdaad niets uit.
Het verschil merk je pas als je er niet voor hebt kunnen remmen. En dan is die 500 kg verschil HEEL goed merkbaar.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:50

ja, dat hoef je mij niet te vertellen, maar daar GAAT het hier toch niet over... net als al dat gezeur over risico's... je KUNT het hoe dan ook niet 100% uitsluiten dat er wat gebeurd.. een paard kan nog zo bombproof zijn met zo'n goeie ruiter d'r op, d'r kan altijd wat gebeuren, zoals ik al aangaf, een paard kan ook struikelen of vallen zodat je er naast komt te liggen... kan zelfs de schuld van de wegbeheerder (gat in de weg). Wil je 100% uitsluiten dat er nooit een paard onbeheer(s)d in het verkeer terecht komt dan zou je dus paarden buiten het erf moeten verbieden... en zelfs dát is geen garantie want een paard kan uit z'n stal breken, uit z'n wei, uit de rijbak.... Je KUNT het gewoon niet uitsluiten. Punt.
'Tuurlijk kun je de risico's beperken en zul je een gedegen afweging moeten maken of je al dan niet de weg op moet gaan met je paard... maar er wordt hier net gedaan of niemand dat doet en we allemaal maar als ongeleide projectielen door het verkeer crossen... Ik denk dat de meesten hier eerder aan de voorzichtige kant zijn met hun paard dan aan de roekeloze kant. Niemand wil toch zeker het risico lopen dat z'n paard aangereden wordt!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:11

Als ik HC goed lees mag er niemand last van hem hebben, netjes opzij gaan voor de werkende mens, geen telefoon mee, want als hij valt is het ZIJN schuld. Niemand mee lastig vallen. Als hij wordt aangereden blijft het zijn verantwoordelijkheid.........Je kunt het echt overdrijven hoor. Ben je ergens in de oertijd blijven hangen??? Zoals jij praat werkt het niet in de huidige maatschappij, niet iedereen kan een held zijn....er moeten ook mensen gered. (neemt wederom niet weg dat ik het nog steeds eens ben met teveel onkundige ruiters die zijn losgelaten int verkeer, maar ik geef ook niet graag de onkundige fietsers, autorijders skeelers etc de kost)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:21

gelukkig dat er geen gewonden zijn , schade is erg maar het zijn maar gebruiks voorwerpen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:25

Huertecilla schreef:
Nee, núl %.
Ik heb geen énkele ´controle´ Haha!
Ik rij echter niet op een ´onvoorspelbaar vluchtdier´ maar op een meedenkend voertuig Afgod
hc

is jou paard zoveel slimmer als het gemiddelde paard waar andere op rijden? Clown

als ik jou berichten lees krijg ik het idee dat je een hekel hebt aan ruiters en paarden op de weg

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:27

Huertecilla schreef:
dierfysio schreef:
tsja, dat had ik afgelopen donderdag kunnen zijn: mijn brave paard schrok in het bos, ik viel ernaast, en hij rende in volle galop naarhuis. dwars een hele drukke weg over...

het is gelukkig allemaal goed afgelopen, maar ik ben me er terdege van bewust dat het heeeel erg fout had kunnen gaan.
mijn schuld?

Ja, 100%
Wettelijk en moreel aansprakelijk.

hc

dat aansprakelijk weet ik wel. ben goed verzekerd (hier in NL verplicht trouwens, weet niet hoe dat daar in Portugal zit?).

maar ik vind je erg bot en kort door de bocht antwoorden: net alsof jou nooit wat zou kunnen gebeuren??
Ik dacht ook dat mijn paard niet aan de kletter zou gaan, mooi wel dus. 'doet ie anders nooit' kennen we allemaal nog wel van de reclames op TV! Haha!

ben me echt lam geschrokken vorige week, en vind het niet fair dat er zo bot gereageerd wordt. Bloos

edit: aha, heb de rest even doorgelezen. ik mag echt nooooit meer de weg op, want ben vast een ontzettend slechte amaonze (rijd al 20 jaar zelfstandig buiten, maar goed...) en ik heb zo'n onbetrouwbaar beest. wat denkt dat dier wle niet; er vandoor gaan, en niet bij mij blijven? foei! Bloos!
sorry hoor: in welke wereld leef jij? Bloos word er echt wat kriegel van...
hier in NL is het druk, en geen enkel paard is 100% voorspelbaar. dat je dus nooit weet wat hij exact zal doen, betekent natuurlijk niet dat je niet meer naar het bos mag. ik heb de pech dat ik daarvoor twee wegen over moet. bijna altijd gata dat goed. donderdag niet. althans, niemand is gewond of heeft schade gelukkig.
ga ik weer buitenrijden? tuurlijk! ben ik dan stom bezig: IK vind van niet.

MarjoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:42

Gelukkig is dit goed afgelopen zeg! En ja een paard blijft nu eenmaal een dier!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:28

Zelfs Anky is laatst van d'r paard gekukeld, dusseh... Kan iedereen overkomen. Mijn eerste paard is ooit ook de weg opgevlogen. Liep goddank goed af, maar ik ben nog nooit zó angstig geweest. Verdrietig

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:30

Wat heeft wat Anky doet dan met in het verkeer rijden te maken?

De dressuurproeven die zij rijdt worden onder volledig gecontroleerde omstandigheden in een omheinde bak gereden. Die proeven doet ze volgens de jury bijzonder goed. Pas als de omstandigheden niet meer volledig gecontroleerd en zoals verwacht zijn, zoals tijdens prijsuitreikingen en wanneer het publiek onverwacht lawaai maakt, gaat het fout.

In het verkeer kom je sowieso onverwachte omstandigheden tegen.
Als je dan net zo rijdt en je paard net zo beleerd hebt als Anky, is er dus een grote kans op ongelukken.

Anky is, hoeveel dressuurprijzen ze ook in de wacht sleept, voor mij niet hét voorbeeld van een perfecte verkeersamazone.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:40

Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zeg enkel dat iedereen er wel eens afdondert, zelfs een wereldkampioen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:04

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:54

dierfysio schreef:
(hier in NL verplicht trouwens, weet niet hoe dat daar in Portugal zit?).

Niet verplicht hoor, ze zijn er echt nog die geen AVP hebben.

kissXbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:20

geen gewonden! gelukkig