Giftig Jacobskruiskruid blijkt toch geen plaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: Giftig Jacobskruiskruid blijkt toch geen plaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:34

Indrukwekkend overzicht, Esther, petje af voor de manier waarop je alles uitzoekt.
Maar hoe zit het met de bermmengsels in het heden en/of verleden langs provinciale en/of gemeentelijke wegen? Volgens mij houdt namelijk geen van bovengenoemde instanties zich daar mee bezig...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:46

joy76 schreef:
Indrukwekkend overzicht, Esther, petje af voor de manier waarop je alles uitzoekt.
Maar hoe zit het met de bermmengsels in het heden en/of verleden langs provinciale en/of gemeentelijke wegen? Volgens mij houdt namelijk geen van bovengenoemde instanties zich daar mee bezig...

Bovenste is Rijkswaterstaat, en anders bel of mail je toch eens een provincie en vraag je wie de bermen onderhoud. Duidelijk is doodgewoon dat dat uitzaaien dus wel gebeurde maar niet zo grootschalig als er wordt gesuggereerd. Als iedereen nu zelf ook eens onderzoek ging doen dan gaat het allemaal wat sneller.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:07

EstherHegt schreef:
joy76 schreef:

Bovenste is Rijkswaterstaat, en anders bel of mail je toch eens een provincie en vraag je wie de bermen onderhoud. Duidelijk is doodgewoon dat dat uitzaaien dus wel gebeurde maar niet zo grootschalig als er wordt gesuggereerd. Als iedereen nu zelf ook eens onderzoek ging doen dan gaat het allemaal wat sneller.

Je hebt gelijk Esther... als we precies willen weten moeten we het zelf een beetje uitzoeken. Wat mij duidelijk is dat inderdaad Verkeer en Waterstaat (met daaronder vallend Rijkswaterstaat) landelijk verantwoordelijk is. Vervolgens zijn er verschillende spelers op het veld en de grensafbakening van verantwoordelijkheden is volgens mij per gebied verschillend en heel diffuus. De waterschappen zijn gekoppeld aan natuurlijke water(weer)gebieden en zij onderhouden dijken en daarmee samenhangend bermen. Daarnaast heb je nog de provincie die samen met het centrale bestuur het wegennetwerk onderhoudt. Tenslotte heb je nog de gemeenten die wegen onderhouden en een stadsplantsoenendienst heeft. Volgens mij is dus per gebied verschillend hoe e.e.a. (historisch en vanuit functioneel opzicht) geregeld is en valt er geen algemeen geldende uitspraak te doen t.a.v. provincies, gemeenten en waterschappen.

Mijn oudste dochter woont in Zeeland en wij komen daar dus regelmatig. Ik weet dat het jaar dat Capita overleed Grevelingen geel zag van de JKK. Ik zag ook maaisel op rollen liggen terwijl de weg er de week ervoor ook geel zag van JKK; het idee dat dit maaisel mogelijk verhandeld werd stak mij bijzonder. Op mijn verzoek heeft mijn man dat toen nagevraagd (wegnummer en ik dacht Rijkswaterstaat gebeld die vanzelf verwijst). Het is dus na te vragen.

Van de vorige eigenaar van Capita begreep ik dat juist de geméénte het JKK had uitgezaaid op de dijkjes die zijn weiland omzoomde. De man, niet dom, woont zijn hele leven op die plek in die kleine gemeente evenals zijn vader en grootvader dat deden en is goed op de hoogte van zaken die zich in die kleine gemeente zich afspeelde; in ieder geval zie ik geen reden daaraan te twijfelen. Het is maar een illustratief voorbeeld hoe dus die verantwoordelijkheden verschillend kunnen liggen.

En, inderdáád, Esther, het lijkt mee te vallen met dat uitzaaien.

Dus, Joy (en evt anderen), wegnummers opschrijven en eff uitzoeken en je wordt vanzelf wijzer.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:19

Bries schreef:
Van de vorige eigenaar van Capita begreep ik dat juist de geméénte het JKK had uitgezaaid op de dijkjes die zijn weiland omzoomde.

Om dit uitzaaien te kunnen bewijzen heb je alleen niets aan de verklaring van de vorige eigenaar van Capita. De verklaring moet van de wegbeheerder komen. Het kan namelijk altijd zijn dat Jakobskruiskruid zich spontaan vestigt, of dat er op de dijkjes zand of grond is aangebracht met zaden. De bevestiging is nodig dat het in en zaadmengsel heeft gezeten en is uitgezaaid.
Rijkswaterstaat bijv heeft deze mengsels nooit gebruikt, toch staat het langs de snelwegen vol, hier heeft JKK zich door bodemverstoring, wegwerkzaamheden, beschadiging van de zode door bijv pekel spontaan gevestigd.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:23

Nee Esther, zijn nadrukkelijke verklaring dat het is UITGEZAAID is voor mij voldoende. Hij was er notabene bij! Voorts hoef ik er geen juridische procedure over te voeren dus dit spontane nadrukkelijke geluid is voor mij genoeg. Hij was gewoon getuige! Ook dát heeft zeggingskracht (zelfs in juridische zin). Zijn woorden: 'er zouden dan leuke gele bloemetjes komen; en inderdaad vond ik ze leuk zonder te weten dat het zo giftig was'.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:29

Bries schreef:
Nee Esther, zijn nadrukkelijke verklaring dat het is UITGEZAAID is voor mij voldoende. Hij was er notabene bij! Voorts hoef ik er geen juridische procedure over te voeren dus dit spontane nadrukkelijke geluid is voor mij genoeg. Hij was gewoon getuige! Ook dát heeft zeggingskracht (zelfs in juridische zin). Zijn woorden: 'er zouden dan leuke gele bloemetjes komen; en inderdaad vond ik ze leuk zonder te weten dat het zo giftig was'.
Ellen

Ja El voor JOU is dat voldoende, maar het is niet voldoende voor de stelling dat het een verplicht component was in zaadmengsels en het dat dat iedere gemeente dit ook doelbewust uit heeft gezaaid. En verklaring dat er iets is gezaaid is niet voldoende, het had graszaad geweest kunnen zijn. Let wel ik geloof die man ook wel. Maar het enige bewijs is dat er is gezaaid. Het sluit niet uit dat JKK zich spontaan heeft gevestigd, is de dijk bijv eerst verhoogd, of is er gefreesd voor het zaaien?

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:35

EstherHegt schreef:
Bries schreef:
Ellen

Ja El voor JOU is dat voldoende, maar het is niet voldoende voor de stelling dat het een verplicht component was in zaadmengsels en het dat dat iedere gemeente dit ook doelbewust uit heeft gezaaid. En verklaring dat er iets is gezaaid is niet voldoende, het had graszaad geweest kunnen zijn. Let wel ik geloof die man ook wel. Maar het enige bewijs is dat er is gezaaid. Het sluit niet uit dat JKK zich spontaan heeft gevestigd, is de dijk bijv eerst verhoogd, of is er gefreesd voor het zaaien?

Weet je, een man woont zijn hele leven in dat dorp; op een goeie dag wordt er gezaaid.. hij gaat er heen en vraagt: 'wat doe je hier en ze bespreken het'. Het proces daaraan vooraf maakt me dan ook verder niet meer uit. Die man wilde weten wat er langs zijn terrein gebeurde en heeft dat onderzocht. Zo'n tiep was het wel...
Wat mij betreft wil het helemáál niets zeggen over bewust of landelijk beleid. Ik denk dat ze 10 jaar geleden er helemaal niet op letten... gewoon.... een inheems landelijk zaaimengseltje... punt. En die lijst... ik geloof het wel maar het draagt evenmin harde feiten aan...
Je zou op zijn minst lijstjes met leveranciers moeten hebben én regelgeving wát er in zo'n zakje zaad wel en niet mag zitten. Geen van beiden zijn aanwezig evenals verklaringen van leveranciers wat hun producten 10 jaar geleden bevatten.
Welnee... is eigenlijk ook volstrekt onbelangrijk nu... belangrijker is dat er nu wél op gelet wordt en er richtlijnen voor die zaaimengseltjes zijn.
Ellen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:43

EstherHegt schreef:
Misschien heb jij bewijzen die kunt overleggen die het tegendeel bewijzen dat het een verplichte component is en was.
Sorry Esther, maar je sidekick heeft er met de manier waarop zij zich in dit topic manifesteert hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat mij nu en in de toekomst alle lust ontnomen is, om me op welke manier dan ook nog voor "the greater good" in te spannen. Voortaan houd ik het weer lekker bij mijn eigen weilandje zo JKK-vrij mogelijk houden en de rest van de wereld ziet zelf maar wat ze doet. Ik ben lopende dit topic steeds meer sympathie voor Henny_W en begrip voor haar post beginnen te krijgen.

Zoals ik een paar pagina's terug al zei:
EricPrast schreef:
... ik ben jullie wel degelijk dankbaar voor al het werk dat jullie in de afgelopen jaren al verzet hebben en alles waar jullie nog steeds mee bezig zijn, maar naar mijn idee doen jullie een deel van de goodwill die je daarmee had kunnen hebben opgebouwd teniet, door het vaak nogal betuttelend en belerend overkomende toontje van jullie posts hier op Bokt. En ik trek ook echt jullie kennis niet in twijfel, maar de manier waarop die hier voor het voetlicht gebracht wordt verdient misschien enige heroverweging.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:44

Bries schreef:
En die lijst... ik geloof het wel maar het draagt evenmin harde feiten aan...
Je zou op zijn minst lijstjes met leveranciers moeten hebben én regelgeving wát er in zo'n zakje zaad wel en niet mag zitten. Geen van beiden zijn aanwezig evenals verklaringen van leveranciers wat hun producten 10 jaar geleden bevatten.
Ellen

Ik denk dat je je nu vergist, ik heb de bronvermelding benoemd, dit is onderzocht door de masterclass van de Universiteit van Wageningen, de verklaringen van de wegheerders bevestigen dit.
Er is gewoon niet overal uitgezaaid, dit wordt wel gesuggereerd. Er is weliswaar een toename van JKK, maar dit is niet alleen te wijten aan zaadmengsels zoals ik al eerder aangaf

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:50

EstherHegt schreef:
Bries schreef:
En die lijst... ik geloof het wel maar het draagt evenmin harde feiten aan...
Ellen

Ik denk dat je je nu vergist, ik heb de bronvermelding benoemd, dit is onderzocht door de masterclass van de Universiteit van Wageningen, de verklaringen van de wegheerders bevestigen dit.
Er is gewoon niet overal uitgezaaid, dit wordt wel gesuggereerd. Er is weliswaar een toename van JKK, maar dit is niet alleen te wijten aan zaadmengsels zoals ik al eerder aangaf

Weet je.. in de lijst zitten teveel 'ongeveers' dát is wat ik wil zeggen. Gewoon waardevrij producten noemen was feitelijk geweest. Enne... niet elk onderzoek wordt nu eenmaal een goed onderzoek genoemd. Nu heb ik dat onderzoek niet doorgespit (ga ik ook niet doen denk ik) maar de lijst... is ... ehhh te ongeveer.
Het andere punt is: néé, ik ben er ook van overtuigd dat het geen bewust beleid is geweest om juist JKK uit te zaaien. En ik denk ook niet dat het óveral is uitgezaaid.... Ik denk dat er weinig bewustzijn bij die zaaimengsels is geweest. Het woord 'inheems' is dan vaak het toverwoord.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:59

EricPrast schreef:
. Ik ben lopende dit topic steeds meer sympathie voor Henny_W en begrip voor haar post beginnen te krijgen.

Ik tem even, ik houd er niet van om ruzies uit te knokken via een forum. Ik houd van argumenteren en ben niet gediend van stoken.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 01:02

EstherHegt schreef:
EricPrast schreef:
. Ik ben lopende dit topic steeds meer sympathie voor Henny_W en begrip voor haar post beginnen te krijgen.

Ik tem even, ik houd er niet van om ruzies uit te knokken via een forum. Ik houd van argumenteren en ben niet gediend van stoken.

Terecht... en mee eens.
Ellen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 01:09

Ik ga er vanuit dat de mods verstandig genoeg zijn om het hele topic na te lezen en dat die niet alleen maar reageren op één uit zijn verband gerukte zinsnede, dus je temt maar lekker een eind raak.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:43

Ik heb de draad nog een doorgelezen. Ik denk, Esther, dat wij langs elkaar heen praatten. Als er plaatselijk een mengsel met JKK is gebruikt én opgekomen wil dat natuurlijk helemáál niets zeggen over de landelijke situatie.

Ik heb het genoemde onderzoek diagonaal doorgenomen. Sommigen noemen een heel specifiek mengsel (dat ging over gras) en anderen noemden géén specifiek mengsel. Wel was hier en daar duidelijk dat er JKK in zat (Amersfoort bijv.).

Ik denk dat er overheden waren die als beleid hadden 'gras' inzaaien en er ook enkele overheden waren die zeiden: 'nee, een bloemenmengsel is leuker en we nemen wel inheemse bloemen' ; ván die paar overheden die dat soort bloemenmengsels gebruikten waren er énkelen die zaaigoed gebruikten waarin óók wat JKK in zat.

Dus als Eric zegt: het was een verplicht onderdeel dan bedoelt hij waarschijnlijk: 'het was beleid om bloemenmengsels te zaaien' en TOEVAL wil dat er JKK in zat.
Mijn eigen hypothese is: Het was géén landelijk beleid om een bloemmengsel te zaaien (er werd ook heel specifiek gras gezaaid); enkele overheden maaiden wél een bloemenmengsel en van die énkele zaaiers hadden weer énkele zakjes met 'wat' JKK er in.

Nou, wat mij betreft is de toename landelijk gezien te verwaarlozen (let wel: lándelijk); want zeg nou zelf: hoeveel JKK zit er nou in zo'n zakkie tussen al die andere zaadjes... De natuur doet het béter hoor.
Máár....
Als het pláátselijk náást jouw paard wordt ingezaaid kan ik me voorstellen dat je daar niet blij van wordt.

Voorts mis ik in het onderzoek 'feiten' het is té beschrijvend en verkennend en ik heb ook de indruk dat belangrijke spelers in eht krachtenveld gepasseerd zijn.
Enkele feiten zijn dus gegeven maar de rest is nauwelijks objectief te noemen. Ik vind het dus een slecht niet representatief onderzoek.
Ellen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:22

Bries schreef:
Als het pláátselijk náást jouw paard wordt ingezaaid kan ik me voorstellen dat je daar niet blij van wordt.

Dat de natuur goed voor verspreiding zorgt heb ik inderdaad aan den lijve ondervonden. Vork
Maar ik wil nog een stapje verder gaan: het gaat mij eigenlijk niet alleen om het inzaaien, maar ook om de plantjes die 'natuurlijk' in de gemeente- of provincie berm voorkomen. Die staan op de grond van de gemeente en zijn giftig, en ik vind dus dat de gemeente net zo goed als de paardenbazen de taak heeft dit te bestrijden.
Voordat er een welles-nietes situatie ontstaat over wie ervoor heeft gezorgd dat die plant daar überhaupt is gekomen (en we de wind, vogels en bijtjes voor de rechter moeten slepen Clown ), lijkt het mij persoonlijk zinvoller als élke provincie en gemeente hetzelfde plan van aanpak heeft. Maar dan zal dat vanuit de landelijke overheid moeten worden geïnitieerd. Zodat landelijk gezien niet tig individuen naar hun gemeente hoeven te bellen met het verzoek of er alsjeblieft iets kan gebeuren. Waarop het prompt op die honderd meter berm gebeurt, maar een kilometer verderop weer niet..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:30

joy76 schreef:
en ik vind dus dat de gemeente net zo goed als de paardenbazen de taak heeft dit te bestrijden.

Precies, samenwerking is heel hard nodig. Een schuldvraag drijft enkel verschillende belangen uit elkaar en zal zeker niet tot een oplossing bijdragen. Voorlichting geldt niet alleen voor paardenhouders, ook voor ambtenaren die beleid maken, daarom is het belangrijk om alle aspecten zo objectief mogelijk naast elkaar te leggen.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:51

joy76 schreef:
Bries schreef:

Dat de natuur goed voor verspreiding zorgt heb ik inderdaad aan den lijve ondervonden. Vork
Maar ik wil nog een stapje verder gaan: het gaat mij eigenlijk niet alleen om het inzaaien, maar ook om de plantjes die 'natuurlijk' in de gemeente- of provincie berm voorkomen. Die staan op de grond van de gemeente en zijn giftig, en ik vind dus dat de gemeente net zo goed als de paardenbazen de taak heeft dit te bestrijden.

Als bezorgde paardeneigenaar kan ik me dat verlangen héél goed voorstellen. Maar weet je... er bestáán gewoon giftige planten; dat is een alledaagse realiteit. Zoals er ook vréselijke woekeraars bestaan waar tuinminnend Nederland graag maatregelen voor zou willen zien.

Niet alleen op openbare grond maar ook in tuinen rond huizen vind je de meest verschrikkelijke planten. Tuinafval is feitelijk nét zo schadelijk. We kúnnen niet al die giftige planten uitbannen. Sterker, ze staan volop te koop in tuincentra.

Landelijk beleid.... dan heb ik slecht nieuws voor je. Op lange termijn is 'niets doen' veruit het verstandigst en verstoring van de bodem zoveel mogelijk voorkomen.
Ook zijn de situaties té verschillend om één beleid landelijk in te voeren.
Ik kan me overigens wél voorstellen dat je je buurman (of dat jan met de pet is of de overheid of een natuurbeheerder) vraagt door maaien jou iets meer tijd geeft om maatregelen in jouw weide te nemen. Maar réken maar dat door maaien je het feitelijk erger maakt. Het geeft je natuurlijk wel iets tijdwinst. Zoals Esther al noemde: een haag... of ietsje mesten en je paarden tijdelijk onderbrengen zodat de grasmat kan herstellen.

Overigens, ik wil je nog een andere tip van de hand doen voor je weide. JKK houdt van licht en heeft de pest aan mest (die rijmt).
Je zou elke keer als je JKK uitsteekt er vanuit dezelfde weide paardenmest in kunnen stoppen. Ook las ik ooit het recept (tegen woekerende planten) van de bruine kartonnen dozen. Je legt op de plek waar je JKK uitgestoken hebt zo'n bruine kartonnen doos (gevouwen dan he) je legt van mij part er wat mest onder en wat mest óp (tegen wegwaaien en evt. glijden). Op deze wijze komt er geen licht op de grond. Zo worden woekeraars door tuinmannen ook bestreden. In het voorjaar kun je dan misschien de stukjes afzetten en inzaaien??
Nu zal dit niet helpen als de plekken te groot zijn. Ik probeer gewoon maar met je mee te denken.....
Ellen

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:03

EstherHegt schreef:
joy76 schreef:
en ik vind dus dat de gemeente net zo goed als de paardenbazen de taak heeft dit te bestrijden.

Precies, samenwerking is heel hard nodig. Een schuldvraag drijft enkel verschillende belangen uit elkaar en zal zeker niet tot een oplossing bijdragen. Voorlichting geldt niet alleen voor paardenhouders, ook voor ambtenaren die beleid maken, daarom is het belangrijk om alle aspecten zo objectief mogelijk naast elkaar te leggen.

Precies, Esther... het is belangrijk om voldoende rust te creeren om mogelijkheden en kansen te bezien.
Ik weet nog dat ik destijds zelf verheugd reageerde toen besloten werd inheems bloemzaadmengsel te zaaien... niet beseffend dat... Die wegbeheerders hebben niet willens en wetens gif willen uitzaaien... En ja... vaak komen de gevolgen wat later aan het licht. Nogmaals, ze hebben gelijk actie ondernomen om JKK uit hun zaaigoed te weren.

Zo valt ook te denken aan maatregelen bij aanleg van wegen en woonwijken. Ik zou wel een protocol (zelfs lándelijk) willen dat standaard gestreefd wordt naar dicht ingezaaide bermen met grassen (desnoods in het begin wat mest).. Daarmee voorkom je volgens mij ook een hoop ellende.
Ellen

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:22

Nog voor Joy, en de andere bezorgden een plaatje van de weide van Capita. Deze foto is een fragment uit het filmpje de dág nadat Capita was overleden. Het is het effect van 'niets' doen. Let wel: niets doen waar het móet en 'niets doen' waar het NIET moet.

Rechts zie je de weide van Capita en het staat vól met JKK. Links in de hoek zie je gras waar nauwelijks nog JKK staat. De hele weide is van de eigenaar maar zij hebben het gebied van het paardje ingeperkt toen het een keer heel ziek werd en hoefbevangen was (dit was nádat zij in één keer alle maaisel van grootvader had gekregen). Er is dus een stuk dat met rust gelaten wordt evenals de dijkjes eromheen waar inmiddels géén of nauwelijks nog JKK gevonden wordt. En je hebt de weide waar de bodem bij voortduring verstoord werd door het peerke en zij door gebrek aan gras gedwongen werd JKK te eten. Let wel: dit álles door onwetenheid van de vorige eigenaar. Dus zonder echt gerust te willen stellen zie je dat er wel héél veel nodig is om een paard te vellen. Als er genoeg gras of ander voedsel is dan mijdt het paard die enkele JKK plant.

Afbeelding

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:56

EricPrast schreef:
Ik ga er vanuit dat de mods verstandig genoeg zijn om het hele topic na te lezen en dat die niet alleen maar reageren op één uit zijn verband gerukte zinsnede, dus je temt maar lekker een eind raak.

Eric ik heb lang nagedacht of ik hier op wilde reageren. Ik denk dat je gelijk hebt dat ik niet alleen over deze zinsnede moest vallen, ware het niet dat het getreiter op Bokt al ruim een jaar duurt. Je hebt gelijk dat ik jou dat niet aan kan rekenen. Deze draad is de eerste keer dat wij in discussie zijn.
Mijn excuses. Ik sta trouwens wel achter de tem vraag maar wil het iets nuanceren.
Wat mij stoort is en dit is dus in het algemeen, niet persoonsgericht dat ik niet verantwoordelijk ben voor een krantenkop zoals bijv. deze draad, "giftig Jacobskruiskruid bljkt toch geen plaag"
er staat niet dat het geen probleem is voor paardenhouders. Kennelijk wordt dat wel zo gelezen en schijnen mensen te denken dat ik de problemen voor paardenhouders bagataliseer en krijg je opmerkingen en heb getemd. Ik werk belangeloos voor de paardenhouders en de problemen die zij hebben met Kruiskruid, met mij werken wetenschappers belangeloos mee aan mijn wbsite.
Ik heb een hekel aan Indianenverhalen, soms krijg ik erg het gevoel dat mensen liever hebben dat er honderden slachtoffers per jaar vallen, dan dat ze zich willen verdiepen in het probleem. Toen het getreiter op Bokt begon was dat omdat ik had geschreven en bevestigd door film dat paarden er om heen eten als er voldoende voedselaanbod is. Al het wetenschappelijk onderzoek dat ik heb gevonden bevestigt dit. Ik beweer absoluut niet dat het nooit gebeurt, ook wetenschappelijk onderzoek laat die ruimte. Capita het paard van Ellen bijv is dood gegaan door het eten van vers Kruiskruid, helaas wel door voedselschaarste, dit was onwetendheid van de vorige eigenaar, maar dit kan nog steeds gebeuren door onwetendheid. Ik stoor me wel vreselijk aan de mensen die aan de kant lopen te roepen dat de hele wereld vergaat en fabels de wereld in helpen en/of niet open staan voor nuancering. Ik ben o.a. bezig met NAK/AGRO en LTO.nl voor gecertificeerd hooi, alle partijen zijn enthousiast en het is oplossingsgericht, mijn dank is van jou Eric dat jij het in je belasting zal voelen. Maaien gaat ook in de belasting. Een oorlog in Afghanistan ook. Ik zet me in voor paardenhouders, vrijwillig, ik krijg er geen ene cent voor betaald. Wat let de treiteraars om zelf onderzoek te doen en een website te bekostigen? Je kunt problemen in de oplossende sfeer benaderen zoals ik dat doe, je kunt er ook boos om worden en veel moeite doen om alles de grond in te trappen zonder er feiten boven water komen die niet in je denkbeeld passen. Het ergste van de tweede optie is speculeren op onrustgevoelens en angst. Ik had veel liever hulp met oplossingsgerichte zienswijzen dan dat ik na ruim een jaar lang getreiter op Bokt van bepaalde personen bijna het bijltje er bij neer gooide vandaag. Het is ronduit onfatsoenlijk de man te spelen in plaats van de bal. Je mag roepen hoor Eric go Hennie, ga je gang, ik zie alleen nergens een argument dat er wordt aangedragen waarom ze moet gaan. Ik zie alleen maar dat je ongenuanceerd me wil beschadigen, ik ben steeds erg beleefd geweest naar iedereen, ook in de treiterdiscussies. Ik stel voor dat jullie zelf het geld inpompen en zelf de presentaties en onderhandelingen gaan doen. De kruiwagentjes en het vertouwen zul je wel zelf moeten verdienen bij de instanties en wetenschappers die daadwerkelijk wat aan de problemen willen en kunnen doen. Ik zal wel deze discussie gebruiken bij het symposium en het gevoel van de paardenhouder weergeven.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:59

Tjonge Esther...
Ik begrijp de frustratie zéker... maar dat is geen reden om te stoppen hoor!! Al dat literatuuronderzoek... al die waardevolle contacten die je gelegd hebt; het registratiesysteem, de mogelijkheid planten per foto of monster te laten determineren, de uitvoerige uitleg per kruiskruid; de minutieuze uitleg over PA's.. de vorderingen met gecertificeerd hooi... Je zou wel gék zijn om dat weg te doen omdat er een páár zijn die inderdaad liever aan een paniekbeeld vasthouden dan gewoon OP ZOEK gaan naar goede info.
Niet doen dus.
Enne.. tja.. Eric is dan maar een station waaraan je gewoon voorbij moet gaan; richt je maar op mensen die wél wat willen. Ik kan me heus voorstellen dat er mensen zijn die bezorgd en met argusogen jouw en ook mijn mening lezen, maar als die mensen toch een béétje open willen staan voor nuancering en open willen staan wat zij zélf kunnen doen dan heb je bestaansrecht. Die mensen zijn er. Geloof me.

Toen Capita overleed is dit opgepakt door enkelen om er een petitie aan te wijden waaraan massaal gehoor gegeven is. Intussen is er zóveel meer helder geworden. Toch blijven enkele initiatiefnemers en andere paardenhouders vasthouden aan die ongenuanceerde beelden. Ik vind dat heel erg omdat zij bereid zijn zómaar zelfs hele stukken natuur te beschadigen... Dát maakt ook dat ik me betrokken voel. Met het verhaal van Capita is aan de háál gegaan op een verschrikkelijke wijze. Ze is nu op de website geplaatst van enkele van die initiatiefnemers en hoe vaak mijn jongste dochter en ik ook nadrukkelijk verzocht hebben haar daar weg te halen; ze weigeren dit en melken het uit voor eigen opruiende doeleinden waarbij wetenschappelijke feiten onder de toonbank gemoffeld worden en men liever heel veel angst genereert. Dat doet pijn weet je.... Ook omdat er als gevolg daarvan zoveel schade berokkend wordt én JKK juist inadequaat bestreden wordt en het probleem alleen maar erger wordt.
Het is het verhaal van onwetendheid niets méér en niets minder. Door goede informatie kun je zélf juiste maatregelen nemen. Daarom is het zo belangrijk die onwetendheid aan te pakken; en jouw website en álles wat eraan vast zit komt daaraan heel erg goed tegemoet.
Ellen

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:42

EricPrast schreef:
Ellen, dat lijkt me nu bij uitstek een uitgelezen taak voor jou en Esther, jullie zijn tenslotte de experts.

Eric... misschien wil je iets oppikken wat ik nu ga zeggen. Oren en oogjes open dus:

Als jij zo'n zin neerzet kan die op 2 manieren opgepakt worden:
1. 'zoek het voor me uit please' ??? En laat het me weten.
2. Ik ga helemáál niets lezen of uitzoeken; jullie mogen je daar zoet mee houden

Indien 1. dan accepteer je de uitspraken van die door jou uitgekozen experts. Dat doe je niet dus je hebt 2 gekozen.

Vervolgens vind je het allemaal helemaal nix wat we schrijven. De inhoud klopt niet (op grond van welke degelijke kennis van jou, Eric?); het toontje is belerend én wij denken de wijsheid in pacht te hebben.

Wéét je, Eric, vergeleken met jou hébben we een hoop wijsheid in pacht. Als je daar niet tegen kunt, kun je daar tegenaanschoppen of je doet er iets aan zodat je óók iets te melden hebt óf je houdt je buiten de discussies en leest al dan niet met rooie oortjes mee. Tenslotte kun je óók jezelf trainen daar iets beter mee om te gaan zodat je gewoon netjes binnen inhoud blijft discussieren.

Jouw reacties zijn double bind... Zoek zélf maar op wat dat woordje binnen de communicatieleer betekent.

Double bind-reacties hebben de eigenschap heel ziekmakend en daarmee destructief te zijn. Wist je dat??
Stop daar dan toch mee, jongen.
Ellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:18

Moderatoropmerking:
Mod heeft het héle topic doorgelezen.

En wat mij betreft zijn jullie allemaal, op alfabetische volgorde Knipoog Bries, EsterHegt, EricPrast en Henny_w op vervelende wijze bezig richting elkaar. Jullie zijn eerder gewaarschuwd voor deze persoonlijke vete, om die niet openbaar op Bokt uit te vechten. Het lijkt me wijs om jullie daar nog een keer aan te herinneren.

Vanaf nu graag gewoon ontopic, en op een normale en respectvolle manier discussiëren. Val de argumenten aan, niet de persoon.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:35

Je hebt gelijk maya.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:22

Ik ben het hier volkomen mee eens. Discusieeren met goede onderbouwde argumenten, daar bereik je veel meer mee dan disrespect.