Geheime plannen voor afschieten van 10.000 Brumbies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Geheime plannen voor afschieten van 10.000 Brumbies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:55

elinax21 schreef:
De natuur regeld zichzelf wel, dus ook al zouden ze omkomen van de honger, dan nog is het de natuur. we zijn er toch ook niet eens tegen dat leeuwen zebra's doden of wel? het is hard maar ze redden het best zonder ons.

en afschieten het meest diervriendelijk? zegt een moordenaar dat ook tijdens zijn rechtszaak? ja sorry maar een mes in het hart vond ik het mensvriendelijkst. beetje raar woord om hier te gebruiken.

Ik ben er mee eens.
Want als de mens er niet was moet het ook alleen gebeuren.
en zoals er werdt gezegt de natuur regelt het zelf wel.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:57

^ Ben ik ook mee eens. Lachen

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:58

wjerbo_en_ik schreef:
ze mogen er hier zo een stuk of wat brengen hoor. ik haat t als men ze afschieten (bij welk dier dan ook).

ik zou zowiezo zeggen haal de jonge dieren (veulen tot 2/3jaar) eruit en verkoop die die kunnen zich nog wel aanpassen.

dit was ook mijn gedachte dus ben het hier helemaal mee eens, lijkt me ook
de beste oplossing voor het probleem.

mandy_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:05

het gaat om het feit dat ze zeggen dat deze paarden te wild zijn, dat je ze niet kunt bereiden zonder kans op ongevallen..
hetgeen natuurlijk onzin is, want met tijd en geduld lukt dat wel, maar niet 1 2 3.. en dat is wel wat de meeste mensen willen, omdat het anders te veel geld kost.. maar zo in het wilde weg afschieten, en dan zwaar gewond dood laten gaan.... sorry, maar dat gaat mij te boven... waar gaat het heen dan..

jaag ze dan idd op in een kraal en mik dan in 1 x goed, zodat het over is...

achtelijke eikels zijn het diegene die dit flikken..

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:22

Zodra ergens te weinig dieren van zijn, worden ze bijgefokt. Zodra er weer te veel van zijn worden ze weer afgeschoten. Hoezo, de natuur regelt zich zelf, de natuur krijgt daar de kans niet meer voor.. Heb het al eerder gehoord; Fijn voor ons dat de dierenwereld geen dergelijke wapens gebruikt! Dat er teveel brumbies zijn betekent gewoon dat er minder ruimte is voor mensen, en omdat wij graag alles voor ons zelf hebben willen, en te egoistisch zijn om wat ruimte voor de dieren over te laten, schieten wij alles wat ons voor de voeten komt gewoon af.. Boos! Boos!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:24

Waarom castreren ze die beesten niet, dan worden het er vanzelf minder. Doen ze toch ook met zwerfkatten die overlast veroorzaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:33

de mens wilt overal te wereld gaan wonen en dat is het probleem de oerbossen worden ook al heel de tioj bekapt en waarom om dat een mense daar wilt gaan wonen omdat het mooi is ze zijn gek je kunt beter mensen gaan afschieten daar zijn er ook te veel van.
ik vind dat de natuur het zelf moet uitvechten de zwakke overleven het toch niet

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:31

elinax21 schreef:
De natuur regeld zichzelf wel, dus ook al zouden ze omkomen van de honger, dan nog is het de natuur. we zijn er toch ook niet eens tegen dat leeuwen zebra's doden of wel? het is hard maar ze redden het best zonder ons.

Het is niet de natuur, aangezien er van oorsprong heel geen paarden op australie voorkomen, de brumbies zijn dus niet inheems en vernielen de inheemse habitat. Een leeuw en een zebra zijn beide inheems in Afrika, dus dit argument gaat hier niet op

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:33

missfcdb schreef:
Want als de mens er niet was moet het ook alleen gebeuren.

Als de mens er niet was geweest hadden Brumbies uberhaubt niet bestaan....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 18:36

stef schreef:
elinax21 schreef:

Het is niet de natuur, aangezien er van oorsprong heel geen paarden op australie voorkomen, de brumbies zijn dus niet inheems en vernielen de inheemse habitat. Een leeuw en een zebra zijn beide inheems in Afrika, dus dit argument gaat hier niet op

Daar ben ik het mee eens.
Er verhongeren ook duizenden mensen per dag. Dat is toch ook niet de natuur?..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:37

stef schreef:
RRF: wat heeft een manege aan een ongetemt, wild paard?

En wat heeft een wild paard aan een manege??

Het is natuurlijk niet leuk maar wel beter dan dat ze de beesten laten uithongeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:47

stef schreef:
elinax21 schreef:

Niet alleen de brumbies zijn niet inheems. de koeien en schapen zijn dat ook niet, maar die leveren flink wat geld op. De brumbies zijn net als de kangaroes concurrentie voor het inkomen van de boeren, omdat ze het voer van hun schapen en koeien opvreten. Daarom wordt er geprobeerd om beide diersoorten zo goedkoop mogelijk af te schieten, ipv er een goed beheersplan voor te bedenken en te financieren.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:03

Belachelijk!!

er is vast wel een andere optie, zoals anderen ook zeggen, er zijn vast wel mensen die zulke dieren willen adopteren en willen proberen te temmen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:05

Furytj (ofzo) het gaat niet om een paar aaibare penny pony's

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:17

Ik vind dit een beetje een onzinnige discussie, iedereen die blijkbaar wat moet zeggen loopt te schreeuwen dat het zielig is.
Blijkbaar zijn er maar weinig mensen die verder kunnen denken dan dood paard=zielig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:18

dat gevoel krijg ik dus ook annelies, gelukkig zijn er mensen die kunnen relatieveren en vreemd genoeg zie je dat ook aan de lengte van de berichten

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:35

discussie heeft sowieso geen nut aangezien de situatie er niet anders van wordt Lachen

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:29

Alles dat Stef heeft gezegd is precies wat ik ook denk / vind. Denken jullie dat de mensen in Australie die dit plan uit moeten voeren het leuk vinden??? En het is wel erg penny om te denken dat het reeel is om 10000 wilde paarden weg te geven ter adoptie... Bovendien is het maar de vraag of die paarden daar nou gelukkiger van zouden worden... Er is ongetwijfeld over het probleem nagedacht en de paarden lopen naar ik aanneem op een dergelijk groot gebied dat bijeen drijven in een "kraal" (zou trouwens een flinke kraal moeten zijn voor 10000 paarden...) niet uit te voeren is. Het klinkt hard, maar dood laten hongeren vind ik nog veel harder.

mandy_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 00:35

ik weet wat jullie bedoelen, en ben het er ook mee eens, het zijn geen paardjes die je kunt vertroetelen, zodra ze de kans krijgen maken ze je dood, ze zijn nou eenmaal wild.. en dat bij elkaar drijven in een kraal met 10000 snap ik ook wel dat dat niet allemaal in 1 kraal lukt, maar gewoon in groepen gaat het wel lukken.. ik vind dat ze ze toch beter kunnen later verhongeren, dan dood schieten.. het zijn er jammer genoeg te veel om binnen de perken te houden waardoor het grote getalen zijn die afgeschoten moeten worden.. tis jammer, maar het gebeurd nou eenmaal.. maar we zoude dat idee eens in hartje rotterdam uit moeten proberen.. daar zijn er ook teveel mensen bv.. tis raar hoe het allemaal loopt.. dieren worden afgeslacht omdat ze voor overlast zorgen maar mensen die voor overlast zorgen niet.. jammer hoor..

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 01:23

vikki schreef:
CherokeeChum schreef:
Wat kan je nou voor een overlast hebben van 10000 wilde paarden in een werelddeel als Australie, enig idee hoe groot dat is? Het zijn graseters ook nog. Er is vast wel een reservaat in te richten. Die paarden zijn er al zolang,en nu is er ineens overlast.
Zal wel bij die schapenboeren vandaan komen.

Enig idee voor hoeveel % Australie uit woestijn bestaat? Uit land waar simpelweg niets te eten te halen valt en waardoor een dergelijk aantal paarden dus niet kan overleven omdat er helaas niet genoeg te eten is? De overlast is er niet "ineens" hoor, deze methode van het in (beperkt) stand houden van de wilde paarden in Australie is namelijk niet nieuw, dat is altijd al gedaan. Natuurlijk is het niet leuk (ik weet dat ik me zwak uitdruk), maar het is nog minder leuk om dieren een hele langzame hongerdood te laten sterven. En tsja, 10.000 wilde paarden (die ook wormen en ziektes met zich mee dragen) kan je niet even kwijt voor adoptie.

Als je een overschot van 10000 hebt is er dus niet te weinig te eten.
Maar sprake van dat men dat eten voor andere commerciele doeleinden wil
gebruiken.
De overlast word aangevoerd door de enorme veeranches,met name schapenboeren die gigantische hoeveelheden schapen exporteren naar bv
Azie.

Als er te weinig voer is gaan ze vanzelf minder veulens produceren,zwakkeren gaan dood,en dat is natuurlijke selectie...

Trouwens Azie is de laatste jaren ook een groot afnemer van paardenvlees.
Ik vermoed een geheime agenda.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 01:38

vikki schreef:
Alles dat Stef heeft gezegd is precies wat ik ook denk / vind. Denken jullie dat de mensen in Australie die dit plan uit moeten voeren het leuk vinden??? En het is wel erg penny om te denken dat het reeel is om 10000 wilde paarden weg te geven ter adoptie... Bovendien is het maar de vraag of die paarden daar nou gelukkiger van zouden worden... Er is ongetwijfeld over het probleem nagedacht en de paarden lopen naar ik aanneem op een dergelijk groot gebied dat bijeen drijven in een "kraal" (zou trouwens een flinke kraal moeten zijn voor 10000 paarden...) niet uit te voeren is. Het klinkt hard, maar dood laten hongeren vind ik nog veel harder.

En dat doen ze wel met de prezwalski's op de veluwe, da's veel zieliger.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:49

ik vraag me af wat harder is. de honger schijn te op een duur niet meer te voelen. een kogel door je lichaam en langzaam doodbloeden wel.

ben bang dat je niet echt kunt spreken wat erger is

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:29

Stel dat het zo is dat je honger op een gegeven moment niet voelt dat zal het waarschijnlijk nog veel langer duren dan de pijn van een kogel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:22

mandy_1986 schreef:
ik weet wat jullie bedoelen, en ben het er ook mee eens, het zijn geen paardjes die je kunt vertroetelen, zodra ze de kans krijgen maken ze je dood, ze zijn nou eenmaal wild.. en dat bij elkaar drijven in een kraal met 10000 snap ik ook wel dat dat niet allemaal in 1 kraal lukt, maar gewoon in groepen gaat het wel lukken.. ik vind dat ze ze toch beter kunnen later verhongeren, dan dood schieten.. het zijn er jammer genoeg te veel om binnen de perken te houden waardoor het grote getalen zijn die afgeschoten moeten worden.. tis jammer, maar het gebeurd nou eenmaal.. maar we zoude dat idee eens in hartje rotterdam uit moeten proberen.. daar zijn er ook teveel mensen bv.. tis raar hoe het allemaal loopt.. dieren worden afgeslacht omdat ze voor overlast zorgen maar mensen die voor overlast zorgen niet.. jammer hoor..

Dat is natuurlijk beestachtig...... de hongerdood sterven is vreselijk, duurt erg lang, en is erg pijnlijk.
Zelfs ik heb dan echt liever een kogel tussen de ogen.
Daar huist ook het probleem voor mij (gevoelsmatig), je kunt niet gericht schieten vrees ik .... vanuit een helicopter althans.
Maar goed, het is zeer arbeidsintensief ze allemaal per jeep op te sporen op die enoooooorme vlakten. Naar alle waarschijnlijkheid gaat dit plan dan ook doorgang vinden.
@Cherokee chum: dikke kans dat er sprake is van een hidden agenda!
Resume: dit is gewoon 1 van de pijnlijke en kwalijke gevolgen van menselijk handelen (zelf overal maar uitheemse dieren uitzetten).
We noemen onszelf de intelligentere soort, maar ik ken geen enkele diersoort die zijn eigen habitat vernietigd. De mens mag wat mij betreft wel wat lager in die pikorde.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:37

elinax21 schreef:
ik vraag me af wat harder is. de honger schijn te op een duur niet meer te voelen. een kogel door je lichaam en langzaam doodbloeden wel.

ben bang dat je niet echt kunt spreken wat erger is

De koniks zijn om meerdere redenen zieliger;

Koniks zijn helemaal geen wilde paarden.
Nederland is helemaal niet geschikt voor wilde paarden.
Het terrein dat ze ter beschikking hebben is veel te klein.
Ze hebben geen natuurlijke vijanden.
Er wordt niets gedaan aan geboortebeperking.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Die paarden zijn daar uitgezet met het idee om ervoor te zorgen dat de heide niet overwoekerd wordt door het bos. Er is totaal niet bij nagedacht dat een kudde wilde paarden een heel groot terrein moet hebben om zich ook 'wild' te kunnen gedragen en ze hebben geen natuurlijke vijanden dus komen er steeds meer paarden bij.
Als het vreten op is laten ze die beesten gewoon verhongeren onder het mom van; dat is de natuur, daar gaan we ons niet mee bemoeien. Van natuur is hier duidelijk geen sprake.

De brumbie's in Australie hebben veel en veel meer terrein tot hun beschikking en zijn wel echt wild. Daarbij vind ik doodschieten veel humaner als laten verhongeren. Verhongeren duurt op zijn minst 2-3 weken, doodbloeden maar een paar uur. Daarbij wordt erop gelet dat de paarden zo goed mogelijk geraakt worden zodat ze zo snel mogelijk dood zijn dus als er al sprake is van doodbloeden zal dat echt niet langer duren als een uur.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 11-11-07 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt