Schaarste aan stro dupeert de maneges in Noord-Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Machonito

Re: Schaarste aan stro dupeert de maneges in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:07

Als ik mijn paard buiten zet dan wil ie graag s,avonds weer naar binnen.
dan loopt ie langs het hek heen en weer te banjeren tot ie gahaald word.

ons ander paard laten we zomers wel buiten staan snachts maar als het kouder en natter word wil ie graag naar binnen.
als we hem niet binnen halen dan komt hij snachts wel zelf naar binnen dan onsnapt hij schik lind of niet hij komt erdoor heen.

en s,winters mogen ze bij ons niet op het land van de boer.
en het is ook te modderig dus niet goed voor je pezen lijkt mij Bloos
Laatst bijgewerkt door Machonito op 08-11-07 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:08

Oke, misschien had ik dat even anders moeten formuleren. Je komt iig zo op mij over.
Dan stel ik de vraag even anders: Waarom is het beter voor een paard om 24/7 buiten te staan.
Zo goed?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:11

Zeeuwtje68 schreef:
Jezus wat die stalhouders allemaal durven te vragen zeg. Wat een prijzen. Ik heb ze thuis en het kost mij nog geen 50 euro pm voor drie stuks. Oke ik heb geen luxe verder. Maar daar geef ik niet om.

Zeeuwtje, nu moet je niet vergeten dat jullie ruwvoer en stro van eigen land hebben en je waarschijnlijk ook geen kilo's krachtvoer per dag voert en ook de voorzieningen niet meetelt die bij pensionstallen allemaal betaald moeten worden, waarna ook nog een loon voor diegenen die er werken betaald moet worden...

We moeten wel reëel blijven...

Mijn paarden kosten me als ze geen gras meer hebben en op stal staan aan huis toch al zo'n 80 euro per maand aan hooi, bodembedekking en krachtvoer. Per paard.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:13

Noetanchamon schreef:
Ja heb het ze gevraagd...en ze willen graag binnen staan.
Of scheren met 3 dekens erop en continu binnenstaan of enkel een regendeken en dan 'avonds / nachts naar binnen.

Netje schreef:
Deze volg ik niet hoor Haha! : wat nou 3 dekens op en continue binnenstaan. Zomers toch niet mag ik hopen, dan kunnen ze toch wel in hun blote niksje buiten staan dag en nacht ??

Die van mij is net geschoren en staat gewoon met een 200 gr. deken buiten nu en 's nachts staat ze op stal.

Leuk dat je paarden hebt die kunnen praten Afgod

lijk me ook niet prettig 3 dekens op Bloos
en dan zeker nog lekker warme binnen stal staan zeker Haha!

Onze paarden staan nu nog steeds zo zonder deken op stal (Buitenstal)
ze krijgen pas een deken om als het gaat vriezen Bloos
en scheren en gelijk 3 dekens op is dat dan niet tewarm Bloos
je heb toch goede dikke warme wind dichte dekens tekoop of vergis ik me nou Bloos

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:16

joyce B schreef:
Zeeuwtje68 schreef:
Jezus wat die stalhouders allemaal durven te vragen zeg. Wat een prijzen. Ik heb ze thuis en het kost mij nog geen 50 euro pm voor drie stuks. Oke ik heb geen luxe verder. Maar daar geef ik niet om.

Zeeuwtje, nu moet je niet vergeten dat jullie ruwvoer en stro van eigen land hebben en je waarschijnlijk ook geen kilo's krachtvoer per dag voert en ook de voorzieningen niet meetelt die bij pensionstallen allemaal betaald moeten worden, waarna ook nog een loon voor diegenen die er werken betaald moet worden...

We moeten wel reëel blijven...

Mijn paarden kosten me als ze geen gras meer hebben en op stal staan aan huis toch al zo'n 80 euro per maand aan hooi, bodembedekking en krachtvoer. Per paard.

Ja idd ik heb ze nog buiten, dag en nacht op de wei. En dat kost me niks ze krijgen geen krachtvoer af en toe een handje na het rijden! En hooi hebben we ook zelf! Dus ja ik bof maar Haha!

Maar had ze voorheen bij boer staan soort van kleine pension voor 100pm all in!
Dus blijven de prijzen van meer dan 200pm echt veel te hoog!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:24

Hier in de regio is 400 tot 500 euro per maand echt geen uitzondering, het is eerder regel. Je kan de grondprijzen neit vergelijken tussen de randstad en andere delen van Nederland. Alles is hier duurder, een manegegroepsles is al gauw tussen de 12 en de 16 euro puur omdat hogere kosten moeten worden doorbelast.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:31

SannevdM schreef:
Oke, misschien had ik dat even anders moeten formuleren. Je komt iig zo op mij over.
Dan stel ik de vraag even anders: Waarom is het beter voor een paard om 24/7 buiten te staan.
Zo goed?

Omdat een paard niet gebouwd is om op stal te staan. Het is een vluchtdier dat van nature een ver uitzicht wil hebben. Daarbij is het een kuddedier, op stal is contact met anderen vaak niet mogelijk, of het moet oogcontact zijn. Dat kan vaak ook frustrerend werken omdat het paard bijvoorbeeld wil zien hoe de ander reageert als hij met zijn neus bij het kruis van de ander snuffelt.

De hoeven werken als bloedpompen, als de hoef neerkomt, zet hij uit en vult zich met bloed, als de hoef op wordt getrokken, trekt hij weer samen en perst het bloed naar boven. voor een goede doorbloeding moet het paard dus kunnen lopen, op een stal gebeurt dat niet. In de wei gebeurt dat tijdens het grazen (paard zet tijdens grazen stap voor stap)

Het is ook niet voor niets dat je een hengst na castreren beter niet op stal kunt zetten, daar is het gevaar van infectie veel groter. De best gereinigde stal is nog altijd minder schoon dan een gemiddelde wei. Het verteringsstelsel van een paard is er ook op ingesteld om de hele dag kleine beetjes te eten. op stal krijgen ze vaak (niet altijd) grote hoeveelheden in 1 keer. In de wei eten ze meer uitgespreid over de dag.

De lucht op een stal is ook altijd stoffiger dan op de wei. Ventipulmin is niet voor niets een gewone zaak op maneges waar paarden veel op stal staan.

Om toch andere paarden te kunnen zien, hangen paarden vaak met hun hoofd over de boxdeur. Ze houden hun hoofd dan hoger dan wanneer ze in de ruststand op wei zouden staan. Om in die onnatuurlijke hoge houding te blijven staan, moeten ze hun spieren constant een klein beetje gebruiken. Dit veroorzaakt ook weer problemen.

De meerderheid van de paarden die op stal staan, hebben stalondeugden, alleen worden ze niet als zodanig herkend. Het valt simpelweg niet op als een paard op stal wel op hout bijt terwijl hetzelfde paard dat niet doet als hij buiten staat. Hetzelfde geldt voor paarden die hun tong oprollen of andere rare fratsen uithalen. Dat wordt alleen als grappig gezien, maar het valt niet op dat ze het buiten niet doen.

Stro op stal: dat zuigt de urine op, maar het blijft wel nat. De hoeven staan in die bijtende urine, wat niet goed is voor de hoeven. Een paard buiten staat niet in de eigen urine. De ammoniaklucht die van urine komt, daar heb je op stal ook meer last van dan buiten.

Er is nog meer, de rest is te lezen op deze site.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:34

mijn paard staat aan de rand van de randstad en ik ben echt die prijzen niet kwijt hoor, 160 euro in de maand en in volpension, we hebben alleen niet alle luxe zaken, maar de basics zijn gewoon goed voor elkaar en de paarden staan er prima bij.

On topic, gelukkig heeft onze pensionhouder weer een partij binnen en betalen we voorlopig nog niet meer, maar 1 januari zal er wel een prijsverhoging aan zitten komen, gezien de inflatie.

Maar als de prijzen elke keer door het stro omhoog gaan zou ik wel in overleg gaan met de pensionhouder en opzoek gaan naar alternatieven. Het is namelijk wel erg makkelijk gedacht om alle extra kosten op de klanten af te wimpelen zonder na te denken over eventuele alternatieven. Met name omdat verwacht wordt dat de prijzen alleen maar blijven stijgen.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:38

Oké Arno, dat is duidelijk.
Toch blijf ik bij mij mening. Lachen
En ik ga nu dit topic verlaten, haha. Doei!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:42

Mijn vriend zegt dat de prijzen van stro volgend jaar weer normaal worden hoor! tenminste hier wel! En hij kan het weten verbouwd zelf tarwe waar het stro vanaf komt. Het blijft een afval produkt van tarwe hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:18

Moderatoropmerking:
Het lijkt me wijs dat we persoonlijk geklier even achterwege laten en terug ontopic gaan.

Inmiddels heb ik een aantal vervelende persoonlijke reacties verwijderd. Ik zou graag zien dat jullie gewoon normaal, ontopic en met respect discussiëren. Erger jij je aan de toon van iemand anders, wees dan de wijste en ga dan niet kinderachtig lopen doen. Je kan ook kiezen om niet te reageren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:25

(Oudere quotes even verwijderd Knipoog )

Zeeuwtje68 schreef:
Ja idd ik heb ze nog buiten, dag en nacht op de wei. En dat kost me niks ze krijgen geen krachtvoer af en toe een handje na het rijden! En hooi hebben we ook zelf! Dus ja ik bof maar Haha!

Maar had ze voorheen bij boer staan soort van kleine pension voor 100pm all in!
Dus blijven de prijzen van meer dan 200pm echt veel te hoog!

Kan kloppen,
Maar die boer haalt zijn hoofdinkomen uit andere verdiensten. Heeft ook zijn ruwvoer van eigen land. Heeft alle benodigdheden al vanuit het boerenbedrijf en de grond is vaak al lang in bezit. Is de boer ook nog gepensioneerd, dan heeft hij het er als hobby bij...
Wat de boer verdient op een paar paardjes erbij is een leuk zakcentje.

Een manege of pension moet alle kosten en investeringen er uit halen incl. de rente van de financiering, en daarnaast nog een gezinsinkomen verdienen en het personeel betalen.

Even een vereenvoudigd rekensommetje:

Stel je onderhoudskosten zijn gemiddeld 50 euro per paard (ruwvoer, krachtvoer en bodembedekking; groothandelsprijzen), en je vraagt 200 euro per paard en je hebt 30 paarden staan.
Dan verdien je per paard 150 euro om alle vaste lasten (rente en afbetaling, energie, water, gemeentelijke heffingen) aanschaf/vervanging materiaal, het onderhoud en je inkomen van te betalen.

Bij 30 paarden is dat 4500 euro per maand aan inkomen. (edit:en nu vergeet ik de 19% BTW, dus eigenlijk blijft er maar 3800 euro over)

Ga er even voor het gemak van uit dat iemand in de randstad zo'n 1.000.000 euro aan investeringen heeft uitstaan vanwege de aankoop en inrichting van het bedrijf. Lijkt me ook niet zo'n raar bedrag, als je kijkt dat je voor een normaal huis met stukje grond van een hectare al snel 700.000 euro betaald en vaak wel meer...
Aan rente is zo'n persoon bij 5% al 50.000 euro per jaar kwijt, per maand net iets meer dan 4000 euro bruto...
Dan is er nog niets afgelost, dan is er nog niets vervangen, dan is er nog geen onderhoud gepleegd en dan is er nog geen inkomen ontvangen en er is zeker nog geen reserve opgebouwd voor vervanging of verbeteringen...

Aan 30 paarden en het terrein onderhouden en de bedrijfsvoering heb je een aardige dagtaak...
En je verdient dus eigenlijk bijna niets...
Ik denk dat de 2e persoon een normale baan moet hebben om het gezin van te laten leven en dat de pensionhouder dan werkt voor de hypotheek van hun terrein en bedrijf...

Ik vind, dit zo even op een rijtje hebbend, prijzen van 300euro niet raar...

Het is prettig voor mensen met niet zo'n groot inkomen dat een hoop boeren en particulieren het er als hobby en bijverdienste bij doen. En het is fijn dat er nog mensen zijn die hun bedrijven goedkoper hebben kunnen kopen of niet te duur via familie overgenomen of geerfd hebben...
Ik denk dat de dure pensions vaak ook de luxere en nieuw-opgezette pensions zijn. Die hebben dus veel moeten investeren en hoge opstartkosten gemaakt.

Ik vind het logisch dat verhoogde prijzen worden doorberekend. wel jammer als je er verder weinig invloed op hebt om mogelijke aanpassingen door te voeren waardoor het voor iedereen beter te behappen blijft.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 08-11-07 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:27

Wij hebben thuis ook een pension sta en door de fors gestegen stro en voer prijzen gaan ook wij in 2008 een tientje omhoog. Niet omdat mijn vader het zo leuk vindt om zijn klanten meer te laten betalen maar het kan gewoon niet anders. ( ik en mijn broers en zus willen ook graag eten Bloos )
Ik werd laast gebeld door een vrouw die op een manege bij ond in de buurt staat en vroeg of wij nog plek hadden, van dat de prijzen al met 20 euro omhoog warwn gegaan vanwege het stro. Ok dat kon ze begrijpen maar 2 maanden later krijgen de paarden alleen nog maar sto als het personeel dat nodig vindt. En als je wil dat je paard iedere dag schoon sto krijgt moeten ze nogeens 15 euro extra betalen. Kijk dat vind ik ook echt bizar.
Als je de mensen meer laat betalen dan moet je er ook voor zorgen dat ze er ook goed bij staan.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:31

Ja ik snap je echt wel hoor. Maar je kan ook als eigenaar naar je paard kijken wat die nodig heeft. i.p.v. je eigen luxe zoals binnenbak buitenbak solarium. Juist door die dingen betaal je ook zo vreselijk veel. Ik zou dan idd naar een boer gaan waar mijn paarden wel buiten komen, en niet op stal hoeven te verpieteren! Maar goed das mijn mening! Knipoog

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:33

bij ons zijn de pensionstallen zijn ook omhoog gegaan. en de lessen gaan ook elk jaar een paar euro's duurder:S
onze prijzenlijst:

Manege lessen:
Pony’s, losse les
€ 13,-

10 rittenkaart
€ 117,- max. 3 maanden geldig

½ uur Longeles
€ 13,-

Paarden losse les € 16,-
10 rittenkaart € 144,- max. 3 maanden geldig
½ uur privé-les € 20,-

Pensionstalling:
Paard volpension incl. kast € 295,- per maand
Pony volpension incl. kast € 238,- per maand
Shetlanders excl. kast € 80,- per maand

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:40

Ben ik blij dat mijn pony op zand staan op stal .. en zowiezo ik gebruik maar 5 balen in de hele winter .

Ik heb hier al wat rond gevraagd en je betaalt ook zo 5,50 per baal

arno8 als je alles zo natuurlijk wil houden dan moet je niet op paarden rijden en moet je zo gewoon laten lopen ..
iedereen doet het op zijn of hem manier en dat moet je acpeteren

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:49

De eeuwige dooddoener. "Als je het beste wil voor je paard, moet je er ook niet op gaan zitten."

Ik weet dat erop zitten niet het beste is. Maar dat betekent niet dat je dan voor de rest (voeding, stalling etc.) ook maar meteen het slechtste moet doen. Dat je erop zit, is eerder een reden dat je de rest zo goed mogelijk doet om het goed te maken.

Ik accepteer het ook dat anderen het anders doen, maar zij moeten ook accepteren dat ik mijn mening geef.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:01

Arabesk schreef:
oh wat ben ik blij dat mijn paarden 24.7 buiten staan Cool

Je bedoelt, dan hebben ze geen hooi en/of stro nodig Verward ....

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:32

arno8 nou vind ik niet dat je het accepteer jij doet wat jij wil en wij doen het op onze manier .. kijk jij doet zo dat is prima en ik doe het weer anders en ik vind dat ook prima Lachen

maar daar ging niet om het ging om dat de prijzen zo hoog zijn
en idd dan kun je je paarden mischien beter buiten hebben staan maar ja paarden zijn nu eenmaal duur.. wie weet de prijzen van het vlas en zaaagsel dan ?.. en wie is door de hooge stro prijzen over gestapt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:39

Moderatoropmerking:
Ik meen dat ik duidelijk was daarnet met mijn verzoek om ontopic te blijven en persoonlijke reacties achterwege te laten. Om dan toch door te gaan over het oude off-topic-onderwerp is dan ook helemaal niet de bedoeling.

Graag weer ontopic naar de prijzen van het stro / de gevolgen die dat heeft. Mocht iemand toch nog zijn hart willen luchten richting iemand, daar is de pb-knop voor.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:42

miriamrocky schreef:
wie weet de prijzen van het vlas en zaaagsel dan ?.. en wie is door de hooge stro prijzen over gestapt ?

De vlas en zaagsel leveranciers zijn ook niet gestoord....die springen er natuurlijk wel degelijk op in. Een baal vlas is ook 50 ct duurder geworden (bij onze leverancier).
Onze stonden altijd al op vlas overigens.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:55

Wat een toestand. Gelukkig is de prijs bij ons (nog) niet omhoog gegaan. En anders kun je je paard ook op vlas of zaagsel zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:09

en dan ontstaat daar weer schaarste in en gaan die prijzen ook omhoog Knipoog

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:12

Girlgamer schreef:
Wat een toestand. Gelukkig is de prijs bij ons (nog) niet omhoog gegaan. En anders kun je je paard ook op vlas of zaagsel zetten.

zaagsel is heel moeilijk af te voeren en soms krijgen paarden die op zaagsel staan gauw last van rotstraal

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:13

Wie is er uiteindelijk door gedupeerd? Maneges e.d. berekenen het wel weer door Knipoog .