Samenleving nauwelijks bezorgd om paardenwelzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Samenleving nauwelijks bezorgd om paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:34

Precies mijn mening Polly2

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:48

Ik vind sowieso dat hier een beetje verkeerd naar gekeken word...
Ik wil de ellende niet te niet doen... ik weet wel dat veel dieren niet zo behandeld worden als ze verdienen. Natuurlijk willen we allemaal dat alle paarden op de weide kunnen lopen, alle honden dagelijks flink mogen rennen en ook taken kunnen verrichten, alle katten lekker kunnen spelen en gek doen zonder problemen, dat geen dier meer in te kleine hokjes verkommert... Maar zo is de realiteit helaas niet. Maar kijk eens over de grenzen... daar hebben de dieren het nog vele malen zwaarder.

Denk dan eerst aan huisdieren; honden, katten, maar ook paarden. In het buitenland word er soms nog wel even HEEL anders mee omgegaan dan hier. Er zijn landen waar zwerfhonden voor de lol de oren worden afgesneden door een stel dierenbeulen, waar jachthonden keihard moeten werken tijdens het seizoen om vervolgens gedumpt, verzopen, afgeschoten of opgehangen te worden... Waar katten worden afgeschoten, gemarteld, of met een steen om de nek in het water worden gegooid. Waar paarden geen luxedieren zijn, maar dieren die keihard moeten werken voor weinig eten, en die geen medische zorg krijgen. Als ze af zijn, eet je ze op. Klaar uit. Over de kleinere dieren als konijnen, kippen en cavia's spreek ik dan niet eens... in veel landen is dat VOEDSEL, geen huisdier. En zo worden ze helaas ook behandeld, zelfs tijdens het leven.
En daarover gesproken... veel dieren die we hier als huisdieren houden, worden in andere landen gegeten! Wel eens gezien hoe die gehouden worden? Nooit de kleine dieren in kooien gezien die net zo groot zijn als zijzelf? Nooit grotere kooien zo volgepropt met dieren gezien dat er overal poten, oren en neuzen uitsteken?

Bontdieren net zo. Ik las hier over nertsen; ik heb nooit een slaaphok in die kooien gezien hoor. Ze staan dag en nacht op GAAS. Die arme dieren lopen hun poten kapot en kunnen nergens goed rusten.

En alleen al in Nederland... Konijnen zijn vaak slechter af in kooien dan paarden in stallen; wist je bijvoorbeeld dat een konijn rechtop moet kunnen staan? Een konijn in een te klein hok is hetzelfde als een mens in een hok waarin hij nooit op kan staan, gedwongen om eeuwig te blijven zitten....
Een paard in een stal kan tenminste nog staan en liggen!

Natuurlijk valt er ook in ons kikkerlandje veel te verbeteren. Die bioindustrie is dan punt één. Stalpaarden is natuurlijk erg vervelend en erg onnatuurlijk... maar zelfs een stalpaard is veel beter af dan soortgenoten in allerlei andere landen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:06

Dus omdat het elders slecht is hoeven we hier niet te doen?
Dan kunnen we in de bio ook wel de regeltjes afschaffen, elders is het ook erger met leed dan in de bio.
Dat is toch de kop in het zandsteken en alles van je af schuiven omdat je dan niets aan je eigen ding hoeft te doen?

Ben overigens genoeg op varkenstallen geweest en nee vond dat niet zieliger dan dat 24/7 stalpaard dat met het hang en sluitwerk van de gamma bij elkaar getrokken wordt, omdat he dier vol energie zat van de 6 kg sportbrok die hij niet kwijt kan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:20

Deze discussie is precies de reden waarom paardenwelzijn niet hoog op de agenda staat. Om iets op de agenda te krijgen, moet er ook iemand zijn die het op de agenda kan plaatsen.
En zo lang paardenhouders nog de natuurlijke behoeften van het paard zo hard mogelijk negeren, dan zal dat nooit gebeuren.
Want zij hebben er immers verstand van toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:44

idd
En zolang als de beroepsscholen zoals het NHB Deurne ook geen weidegang geeft en het de leerlingen zo leert zijn diegene die weidegang wel normaal vinden de rare mensen Lachen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:45

Citaat:
Dus omdat het elders slecht is hoeven we hier niets te doen?

Tuurlijk wel, maar ik ben van ''first things first...''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:47

En waarom kunnen dingen niet tegelijk?
Je leert op school toch ook niet in de eerste klas rekenen en in de 2e schrijven, omdat je eerst belangrijke dingen eerst doet?
En ja wat is dan belangrijker, taal of rekenen?

Wat is belangrijker, een varken dat er relatief kort zit en verder niets moet, of een paard dat levenslang zit en ook nog van alles moet?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-07 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:47

Maar hoe kun je met goed fatsoen een ander land op bepaalde zaken wijzen als in je eigen land ook e.e.a. rammelt inzake dierenwelzijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:50

runningkawa schreef:
idd
En zolang als de beroepsscholen zoals het NHB Deurne ook geen weidegang geeft en het de leerlingen zo leert zijn diegene die weidegang wel normaal vinden de rare mensen Lachen

Inderdaad Boos!

Weiland wordt in die kringen beschouwt als een 'snack' voor het paard. Hooguit een of twee uurtjes weidegang, anders krijgen ze zo'n grasbuik Lips are sealed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:52

Dat van die grasbuik snap ik dus ook nooit
Je hoeft ze toch niet meteen in een volle wei te donderen, er bestaat lint voor afrastering denk ik dan Lachen

Ik heb altijd sportpaarden gereden die allemaal in de wei liepen, maar geen 1 had een grasbuik. Ook kawa niet, die dik van lucht wordt. Toen ik stopte met hem intensief rijden werd hij wel ineens dik, toeb had ik de wei niet genoeg ingekort. Nu overkomt me dat ook al niet meer, aldoende leert men Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:56

stripbegrazing is sowieso beter voor paarden, ook voor sportpaarden Haha!

In een boekje over voer van een bepaald merk, stond ook dat sportpaarden 1 a 2 uur weidegang moesten hebben en minimaal 6 kg brok Gestoord

Ja sportpaarden zijn een heeeeeeeeeeeeeeel andere diersoort dan gewone paarden Clown

Equus caballus sportivicus, familie van de Equus caballus, doorgefokt; is niet meer waterdicht en stootvast. Hoeft niet meer de hele dag te bewegen maar wordt het liefst getraind op basis van piekinspanning. Heeft door de evolutie heen ook z'n behoefte aan kuddegedrag verloren. In tegenstelling tot het gewone paard, kan de sportivicus het beste ondergebracht worden in een box in een verwarmde stal, maar moet dan ook nog dekens op, omdat de sportivicus zo gefokt is dat hij geen wintervacht meer aanmaakt, maar uitzichzelf het hele jaar door kort en glad in 't haar blijft.

Pling ik zie mogelijkheden voor genetische modificering!
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 06-11-07 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:00

[quote="Arabesk"]stripbegrazing is sowieso beter voor paarden, ook voor sportpaarden Haha!

In een boekje over voer van een bepaald merk, stond ook dat sportpaarden 1 a 2 uur weidegang moesten hebben en minimaal 6 kg brok Gestoord

Ja sportpaarden zijn een heeeeeeeeeeeeeeel andere diersoort dan gewone paarden Clown[/quote]

Daar moet jij niet te licht over denken hoor Rolleyes .
Zonder gekheid, soms denk ik echt waar gaat het over. Ze rijden al 3 jaar met hetzelfde paard in de L maar hetis wel een SPORTpaard. Mijn moeder zegt dan altijd "als je je niets verbeeld ben je helemaal niets".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:01

6 kg? Huilen

zelfs in basis brok krijg ik dan paarden die niet meer gezellig zijn in omgang en met hunzelf geen raad weten...

achja bij het ruiterbewijs leerde je ook dat je 5 (was het geloof ik) kg brok moet voeren.
Mag van mij de examinator zijn rijbewijs even halen op kawa. En dan mag die nog uit rennen in de wei...laat staan als die moet blijven staan....

haha, de zin van je moeder is wel erg waar Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:03

mijn fijnbesnaarde arabje beweegt meer in verticale richting, omhoog, dan in horizontale beweging (vooruit) als hij zoveel brok zou krijgen. Ik denk dat ie opstijgt met zoveel brok Clown

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:06

Ze heeft weinig verstand van paarden maar soms zegt ze daarom best goede dingen.

Bij het KB werd af en toe gezegd, je leert voor je examen dit en in de praktijkd DOE je iets heel anders anders gaat het fout. Dat gold idd voornamelijk voor voeren en verzorging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:14

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:56

IKbenEllen schreef:
Ik denk dat er niet zo gek veel 24/7 stalpaarden zijn. Ik ken er geen een. Best wel een waarvan ik denk: die zou ik vaker buiten zetten.

Helaas ken ik er heel erg veel. Terwijl hier in de omgeving zoveel weiland is. Ik ken zeer veel mensen met paarden, die gewoon zo onwetend zijn dat ze niet inzien dat hun paard ook dagelijks even lekker buiten hoort te staan met soortgenootjes. Breek me de bek niet open, die is al zo vaak open gevallen van de grootste onwetendheid. Scheve mond

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:59

Arabesk schreef:
runningkawa schreef:
idd

Inderdaad Boos!

Weiland wordt in die kringen beschouwt als een 'snack' voor het paard. Hooguit een of twee uurtjes weidegang, anders krijgen ze zo'n grasbuik Lips are sealed.

Brrrrr, ja, die types die daar op gezeten hebben!! Daar krijg ik pas de rillingen van Ja . De ideeen waar zij mee rond lopen zijn echt zwaar achterhaald en zo niet waar. Had laatst een heftige discussie met zo'n jongen, nou, mijn bek viel open........ Die snapte echt niets van het wezen paard. En dat had op Deurne gezeten. Fijne kwaliteit heeft die opleiding. Clown

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:32

@nakisha, je kunt de wereld niet altijd verbeteren, maar je kunt wel je eigen denkwijze veranderen en voor je eigen dieren het beste proberen te doen. Begin bij jezelf is het motto en dat het elders slechter gaat houdt niet in dat je dan niet op je eigen methode hoeft te letten.
De stalpaarden die bij ons staan komen in ieder geval overdag (zeker zo'n 10 uur) op het land en staan dan in een kudde, dat vind ik een acceptabel compromis.

@kawa, iek! je moet er niet aan denken dat ie dat ook doet wanneer je erop zit Clown...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:35

Tot nu toe nog niet Lachen
Gaan er maar vanuit dat het zo blijft Haha!

en dat op nog geen halve kg basis brok Tong uitsteken

En wat je verder zegt kan ik me helemaal in vinden Ja

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:56

Whaha, nou dan moet je er zeker geen 6kg in proppen, kan me ook niet voorstellen dat je dat in je paard zou stoppen . Die van mij krijgt ook flink te eten hoor, en ze staat compleet met grasbuik, maar wat maakt dat nou uit, ze ziet er beter uit dan ooit tevoren! Ze zit goed in haar vacht, heeft het prima naar haar zin op het land met haar kuddegenoten en heeft ondanks het feit dat we weinig aan conditieopbouw hebben kunnen doen (wegens blessures/ziekte etc. de hele reut), toch een prima conditie.

Vriendin die met haar aan het trainen is met springen stond er ook zelfs een beetje versteld van hoe snel ze herstelt na 1,5 uur zware arbeid (springen) met wintervacht, en ze heeft nog niet eens een topconditie, een mooier compliment kun je haast niet krijgen toch?

En iedereen met een 23/7 stalpaard zich maar afvragen waarom ze zo aan de kletter gaan op het moment dat ze een keer naar buiten mogen Nagelbijten / Gniffelen....
En die sportpaarden, ach, ik denk dat die van mij (recreatie-/dressuur-/spring-/a.s. crossknol) het doorgaans langer zal volhouden dan de gemiddelde dressuurknol, bovendien is ze veel veelzijdigeer inzetbaar Ja!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:46

Citaat:
@nakisha, je kunt de wereld niet altijd verbeteren, maar je kunt wel je eigen denkwijze veranderen en voor je eigen dieren het beste proberen te doen. Begin bij jezelf is het motto en dat het elders slechter gaat houdt niet in dat je dan niet op je eigen methode hoeft te letten.
De stalpaarden die bij ons staan komen in ieder geval overdag (zeker zo'n 10 uur) op het land en staan dan in een kudde, dat vind ik een acceptabel compromis.

Oh, daar ben ik het volledig mee eens. Ik bezit geen paard, maar als ik dat wél zou doen, zou ik sowieso een weidepaard willen... Verbetering begint altijd bij jezelf.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:52

Nadya schreef:
katiavl schreef:
Ik vind dat geen excuus, ik vind dat meer realistisch dan roepen dat alles erg is, maar niks doen Lachen

Maar wie heeft het hier over niks doen dan? Ik vind inderdaad dat aan alle barre omstandigheden van dieren iets gedaan moet worden. Dus ook de konijntjes in te kleine, donkere hokjes en ook de ondervoede, onverzorgde dieren. Allemaal dus.
Wat is daar mis mee? Het is misschien erg idealistisch, maar er lijkt mij niets mis mee.....

Ik vind er ook niks mis mee, maar om te zeggen dat mijn voorbeeldpaard het even slecht heeft dan veel proefdieren vind ik een beetje raar. Ik snap gewoon niet wat er mis is met slecht, slechter ze zijn allebei niet goed, maar graduaties geven vind ik echt niks erg aan, dat is realistisch in mijn ogen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:15

katiavl schreef:
Nadya schreef:
Maar wie heeft het hier over niks doen dan? Ik vind inderdaad dat aan alle barre omstandigheden van dieren iets gedaan moet worden. Dus ook de konijntjes in te kleine, donkere hokjes en ook de ondervoede, onverzorgde dieren. Allemaal dus.
Wat is daar mis mee? Het is misschien erg idealistisch, maar er lijkt mij niets mis mee.....

Ik vind er ook niks mis mee, maar om te zeggen dat mijn voorbeeldpaard het even slecht heeft dan veel proefdieren vind ik een beetje raar. Ik snap gewoon niet wat er mis is met slecht, slechter ze zijn allebei niet goed, maar graduaties geven vind ik echt niks erg aan, dat is realistisch in mijn ogen Lachen

Sorry katiavl, maar ik kan me even je voorbeeldpaard niet herinneren..... Verward Lachen
Hoe is dat verhaal? Heb ik dat vergeleken met proefdieren dan? Ik ben het even kwijt, dus ik kan niet echt wat zinnigs zeggen over je post..... Lachen

Ik vind inderdaad dat er altijd aan alle dierenellende (groot of klein) iets gedaan moet worden. Proefdieren zijn helaas nog steeds legaal. Terwijl er zoveel andere alternatieven zijn. Ik ben vroeger op school wel eens per toeval in zo'n demonstratie tegen proefdieren gerold, toen we op kamp waren in Zeist. Daar stond zo'n proefdiereninstituut vlakbij ons kamphuis. De demonstranten hadden een aantal containers geopend waar dode, mismaakte dieren in zaten. Ik wist als 16-jarige niet wat ik zag, zo erg! Dat is 21 jaar geleden en er is nog maar weinig veranderd (helaas Verdrietig ). Betekent dat dan dat andere 'minder' erge gevallen dan minder belangrijk zijn? Vind ik echt niet. Je moet ergens beginnen. En als er weer een beestje van nare omstandigheden gered is, ben ik alweer een beetje blijer. Of het nou een paar bejaarde apen zijn, die jaren als proefdier zijn gebruikt en opgevangen worden om de rest van hun leven op een fijnere manier door te brengen, een stel zwaar verwaarloosde paarden die gered worden of een konijntje wat in een te klein, donker hokje moest leven in z'n uppie (konijnen horen niet alleen te zijn) met te weinig eten en daarna terecht komt op een fijnere, ruimere plek met soortgenootjes. Elk verwaarloosd, verkeerd begrepen dier wat het beter krijgt, scheelt weer ietsje minder ellende en leed.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:22

Dat is wel erg, maar zoals eerder gezegd word, meestal ligt de kracht om iets te veranderen hoger, als dierenwinkels geen dieren zouden verkopen, zou problematiek al veel minder zijn, want nu geven ze het aan iedereen mee die niet eens weet hoe hij of zij een dier moet verzorgen.

Ik zie ook liever paardjes op de wei,maar in sommige gevallen kan je niet beslissen, en dan moet je overgaan naar het leven zo fijn mogelijk maken, en zoveel mogelijk dingen mee doen. Maar proefdieren die deze kans hebben, hebben het in mijn ogen veel fijner dan sommige die deze kans niet hebben of pijn moeten lijden

Dat bedoel ik met dingen die erger zijn, maar betekent niet dat ze geen van beide moeten veranderd worden