Paardenbak rukt op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

just2see

Re: Paardenbak rukt op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:15

Ik heb rond een weide meidoorn staan en daar eten ze idd niet van.
Rond de paddock staan de beukenhagen omdat we ze overal hebben en de paarden lopen bijna nooit los in de paddock, dus geen probleem. Bovendien kunnen ze er niet goed aan want er zijn ook bruine linten met schrikdaad.

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:18

Ik werk bij een agrarisch adviesbureau dat vergunningsaanvragen voor 'boeren' verzorgt. De paardenbakken komen hier dus ook wel eens voorbij.
Het al dan niet vergunningsplichtig zijn van een paardenbak verschilt per gemeente. Het bestemmingsplan bepaalt wanneer iets als "bouwwerk" of als "werk" gezien moet worden en of het als werk binnen of buiten het bouwblok gerealiseerd moet worden. Het bestemmingsplan is indeze het handboek. Over het algemeen kun je stellen dat een buitenbak, met kwaliteit bodem en een hekwerk, een bouwwerk is en dus vergunningsplichtig. Daarbij heb je als burger direct een probleem; Je hebt geen bouwblok!!. In het gunstigste geval krijg je je vergunning als burger met een vrijstellingsprocedure (art 19 WRO). 'Enige' medewerking van de gemeente vereist! Volgend probleem op gemeentelijk niveau is het ontbreken van regels/voorschriften gericht op paarden en de daarbij behoordende bakken.
Tegen een "weitje" van 20x40 waarin toevallig gereden wordt kan een gemeente weinig doen. Dit wordt danook vaak toegepast om de regelgeving te ontduiken.

Kortom, hoe er met een paardenbak om wordt gesprongen verschilt per gemeente (en wethouder). Formeel is er vaak sprake van een bouwwerk waarvoor een bouwvergunning (en bouwblok) voor nodig is. Zoals al vaker aangehaald zijn veel gemeentes 'anti paard' en halen danook alles uit de kast om paardenbakken tegen te gaan. Terecht maar soms ook onterecht (Ook bij de 'boer' met ruimte op het bouwblok)

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:56

Wij hebben het in eerste instantie ook aangevraagd bij de gemeente, we mochten wel een andere afmeting plaatsen (15 x 35) maar wilde we 20 X 40 moesten we een bouwvergunning aanvragen. Er werd bij gezegd als we er schrikdraad om heen plaatsten mochten we alles zo neerleggen. Dat hebben we toen maar gedaan. Onze buren hebben niets gevraagd en hebben alles, met omheining, zo neergelegd. Geen haan die er naar kraait. Dus wij hebben spijt dat we alles zo officieel aangevraagd hebben.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:59

Maar gabsie, hoe gaat een gemeente dat dan aanpakken als een bak al jaren gedoogd is en aangelegd in de periode dat er nooit sprake was van vergunningen oid voor een bak? Niemand die erover klaagt, en wat als je meerdere buren hebt met ook een bak, gaan ze dan de 1 wel weg laten halen en de ander niet? Dat kan toch niet? En bestemmingsplannen worden ook zomaar om de 10 jaar verandert.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:40

Gabsie, stel je hebt een weiland en je legt er alleen een plaat zand in. Dus geen hekwerk en geen lampen.
Valt er dan nog wat van te zeggen door een gemeente?

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:34

ratzel schreef:
Maar gabsie, hoe gaat een gemeente dat dan aanpakken als een bak al jaren gedoogd is en aangelegd in de periode dat er nooit sprake was van vergunningen oid voor een bak? Niemand die erover klaagt, en wat als je meerdere buren hebt met ook een bak, gaan ze dan de 1 wel weg laten halen en de ander niet? Dat kan toch niet? En bestemmingsplannen worden ook zomaar om de 10 jaar verandert.

De gemeente kan besluiten tot handhaven over te gaan. Ook al is er niemand die erover klaagt, de bak ligt er illigaal. We zien wel vaak dat men de kans krijgt de bak te legaliseren, oftewel alsnog een bouwvergunning aanvragen.
Als de bak daadwerkelijk is gelegd toen dat volgens de bestemmingsplannen toegestaan was, dan is er geen sprake van een illigaal bouwwerk (en dus ook niet van gedogen). Dit zul je bij twijfel wel moeten kunnen bewijzen.
Bestemmingsplannen wordt om de 10 jaar herzien idd, maar wel met in acht neming van de actuele situatie en eventueel rekening houdend met de plannen van de eigenaar. Het streekplan vormt bij het opstellen van het bestemmingsplan de leidraad.

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:36

Whoknows schreef:
Gabsie, stel je hebt een weiland en je legt er alleen een plaat zand in. Dus geen hekwerk en geen lampen.
Valt er dan nog wat van te zeggen door een gemeente?

Voor het storten van zand heb je een aanlegvergunning nodig, deze zijn wel eenvoudiger te verkrijgen dan een bouwvergunning. Exacte regelgeving verschilt per gemeente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:00

En voor het keren van de bodem?
Dan komt er namelijk geen nieuw zand bij.
Ons hebben ze verteld dat dit gewoon mag, of is dat ook niet zo?

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:45

runningkawa schreef:
En voor het keren van de bodem?
Dan komt er namelijk geen nieuw zand bij.
Ons hebben ze verteld dat dit gewoon mag, of is dat ook niet zo?

Idd, (diep)ploegen/keren is geen probleem.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:17

runningkawa schreef:
En als die mensen een fulltime baan hebben? Lachen

Maar wat heeft dat met dat betalen te maken? Kun jij in andere hun knip kijken? Lachen

Nee, kun jij dat wel dan? Niet iedereen met buitenbak heeft ook lichtmasten.

MamboBeach schreef:
Wat denk je zelf? Het kan toch een overlast zijn voor de buren?!

In wat voor vorm kan het overlast zijn voor de buren? Als je met je harsens boven hun heg uit steekt? Ja, ik kan me voorstellen dat dat hun privacy aantast. Maar zijn er nog andere mogelijkheden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:21

Ik kan dat idd niet, jij blijbaar wel:

Citaat:
KOmt dat er ook nog bij? Dat kunnen de mensen toch allemaal niet betalen joh! Eerst die bak maar eens!

daar reageer ik op. Lachen

Dat niet iedereen licht heeft weet ik ook wel, de reden daarvan weet ik niet Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:26

Ik heb 2 woordjes om moeten draaien: Mensen kunnen dat toch niet allemaal betalen.

Dus niet alle mensen kunnen dat betalen. I.p.v. allemaal niet (is dus geen een van allen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:29

Dat zal vast niet iedereen kunnen betalen, dat klopt.
Maar voor 400 euro heb je echt super licht in je bak Ja

Voor de helft minder heb je ook licht waar je wel wat kunt doen hoor Ja

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:30

tamorka schreef:
Nee, kun jij dat wel dan? Niet iedereen met buitenbak heeft ook lichtmasten.

MamboBeach schreef:
Wat denk je zelf? Het kan toch een overlast zijn voor de buren?!

In wat voor vorm kan het overlast zijn voor de buren? Als je met je harsens boven hun heg uit steekt? Ja, ik kan me voorstellen dat dat hun privacy aantast. Maar zijn er nog andere mogelijkheden?

Huilen van het lachen Sorry hoor, maar wat maak jij een opmerkingen!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:37

Oke, ik druk me soms wat plastisch uit maar volgens mij snap je wel wat ik bedoel....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:39

tamorka schreef:
Oke, ik druk me soms wat plastisch uit maar volgens mij snap je wel wat ik bedoel....

Ja, ik begrijp je wel hoor. Lachen