Misstanden paardensport: slechts topje van ijsberg bekend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Re: Misstanden paardensport: slechts topje van ijsberg bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:30

Ik ben het helemaal met Katja eens, als het gaat over die 30 paarden die 23 uur op stal staan. De zogenaamde topsportpaarden die alleen hun stal uitkomen om te werken of aan de hand te grazen vind ik ook 'zielug', maar die pensionpaarden, die 23 uur op stal staan zonder enige vorm van sociaal contact, en dan een uurtje 'beweging' krijgen, soms niet eens op echt correcte wijze (we houden het hier heel erg netjes), dat ruikt naar dierenmishandeling imo althans. Er zijn genoeg paarden die swinters geen daglicht zien, en aangezien daglicht niet alleen voor mensen goed voor de psyche is.
En dan heb ik het nog niet eens over al die zielige manegepaardjes; dieren die elke dag hard werken voor hun voer en dan in stands of mindere stallen worden weggepropt, want het zijn 'maar' manegepaarden. En ja, ik weet het, niet overal worden ze minder behandeld, er zijn ook maneges die hun 'werk'paardjes de behandeling geven die ze verdienen, maar het gebeurt wel en dat vind ik erg jammer. Als er imo een paarden'soort' op handen zou moeten worden gedragen zijn het wel de manegepaarden.

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:31

Ik denk dat het verstandig is om eerst richtlijnen in het leven te roepen waar paarden verblijven en paardentuig aan moet voldoen of wat niet gebruikt mag worden.

Voordeel hiervan is:
- duidelijkheid
- geen twist meer of iets wel of niet mag
- wanneer de DB voor inspectie komt weet je op voorhand of je goedgekeurd wordt of niet, er is geen ruimte voor discussie

Natuurlijk zal er in de praktijk altijd wel discussie punten te vinden zijn, maar met richtlijnen wordt dit sterk gereduceerd en zou ook vrijwel gelijke oordeling voor alle paardenhouders betekenen.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:37

Ik vind het verschrikkelijk. !
kijk dat paardje, hij kan niks,niet stijgeren,niet omhoog met zijn hoofd niet naar beneden hij kanniet bokken niet bijten niet draaien en niet ontwijken,dit vid ik echt belachelijk, en ook al is het een leerling en moet die gene het nog leren, dan moet je nog wel weten dat dit geen natuurlijke paarden houding is en dat het heel onpretig is voor je/het paard.
ik vind het belachelijk !. Verdrietig

aanpakken die handel ! Vork

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:34

Wat een slap excuus zeg... ''Zo heeft ze geleerd hoe het niet moet.'' Frusty Hamer Gestoord Lips are sealed

Walgelijke dingen vind ik dit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:39

Maya schreef:
Moderatoropmerking:
SVP ontopic blijven tot het onderwerp van dit topic Lachen

Mbt Coby van Balen en de longeerfoto's, zie daarvoor het andere topic op VN : viewtopic.php?f=11&t=837913

Lachen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:42

KiWiKo schreef:
ik wordt zo doodziek van de DB echt ongelooveloos. De dingen die echt, echt niet kunnen.. tjah kunnen we niks aan doen, staan er potverdrie wat shets in de winter op het land moeten ze er vanaf. Is er een kundig iemand bezig met een pony (en ik ben het er helemaal mee eens dat dit niet kan hoor) en diegene heeft er een goed verhaal bij, kan het niet....... maar die penniemiep die haar 1 jarige hengst opgesloten houd in een stal omdat hij anders onhandelbaar is, die is lief.........

die mensen weten echt, echt niet wat ze doen

Afgod volledig mee eens!

Neemt niet weg dat er iets gedaan moet worden, maar dan door de KNHS Ja de DB heeft hier niks mee te maken en ontbreekt het aan de kennis.
De KNHS is degene die moet controleren op wedstrijden en de ogen open moet doen. Dergelijke trainingsmethoden moeten absoluut aangepakt worden, maar of we met de DB iets opschieten.... Scheve mond

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:48

Afbeelding

Afbeelding

En dit zijn volgens sommigen dus momentopnames (heb het haar op een ander paard minimaal een half uur zien volhouden in deze houding) en hier mag je niets over zeggen want het is Anky en het is geen bijzetteugel. Clown

Ik kan alleen maar hopen dat de ophef over P&P er ook voor gaat zorgen dat er iets gaat veranderen in de Nederlandse top dressuursport en dus ook in het zuiden van het land.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:52

Weet je wat nu zo verdomd moeilijk is. Een rijstijl verbieden Clown
Ik weet dat er allerlei sites zijn die alle nadelen beschrijven van LDR en er zijn dito beschrijvingen van de goede punten van LDR.
Ik krijg hier zo'n debodt gevoel bij. Er zijn mensen die heilig zweren bij debodt en er zijn mensen die hem en z'n uitspraken/rijstijl uitkotsen. Maar België gaat die vent echt niet in het gevang gooien hierom.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:03

@ThePast03: Jezus! Is dat Anky, de anky die zo goed kan rijden, die haar paarden zo perfect zonder zichtbare hulpen de baan rond kan sturen?
Vooral de foto linksonder vind ik gruwelijk, lekker staan te kletsen met de instructeur en tegelijkertijd het paard met die stang de tong afklemmen. BAH!
Geen vertoon, LDR ok hier ga ik geen uitspraken over doen maar ik heb mensen gezien die hun paard ook LDR reden en het tenminste nog deden zonder het paard de bek kapot te rijden. Sorry als ik hier de Anky-fans mee beledig maar ik ben echt stil van de foto's, op een heel, heeel slechte manier! als dit toch Anky niet blijkt te zijn geldt mijn tekst nog steeds, maar dan voor de desbetreffende ruiter...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:20

Ja dat is Anky en dit is voor veel mensen blijkbaar geen reden om zoveel ophef over te maken als over Power & Paint?

Bekijk dit filmpje ook eens:
http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fu ... ge_id=2151

En dan vooral het gedeelte waar je Sjef Jansen ziet rijden.
Dit filmpje werd toendertijd aan alle kanten goedgepraat want deze mensen zorgen immers voor gouden medailles?

Om maar niet te spreken over de reacties die dan uit het zuiden komen, wij zijn allemaal penny's die niets beters te doen hebben dan achter een computer te hangen.
Maar ondertussen zijn we wel degene die het mogelijk maken dat zij hun topsport kunnen bedrijven, zonder publiek geen wedstrijden en geen sponsors meer.
Hopenlijk gaan ze dat ook eens beseffen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:49

Ik kan het filmpje helaas niet bekijken...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:00

Ik ook niet, maar ik kan me er iets bij voorstellen want ik heb hem vroeger wel eens zien rijden in zijn wedstrijdtijd

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:27

ThePast03 schreef:
http://www.hippson.se/cldocpart/39762.jpg

http://www.hippson.se/cldocpart/39767.jpg

En dit zijn volgens sommigen dus momentopnames (heb het haar op een ander paard minimaal een half uur zien volhouden in deze houding) en hier mag je niets over zeggen want het is Anky en het is geen bijzetteugel. Clown

Ik kan alleen maar hopen dat de ophef over P&P er ook voor gaat zorgen dat er iets gaat veranderen in de Nederlandse top dressuursport en dus ook in het zuiden van het land.

ik ben geen anky fan maar dit!!! Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-07 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: SVP geen foto's quoten.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:45

Moderatoropmerking:
SVP terug ontopic naar het algemene aspect van de discussie en specifieke situaties in aparte topics bespreken zoals bijvoorbeeld hierboven door Ulissa aangehaald wordt Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:51

Het artikel gaat toch ook over LDR? Geen idee wat hier offtopic aan is.

Wel weet ik dat het er niet overzichterlijker op wordt, er draaien nu 4 topics over hetzelfde onderwerp alleen krijgt iedere amazone/vooral een eigen topic. Clown

Geen idee hoe je hierover "algemeen" kunt discusseren, volgens mij ben je dan snel uitgepraat....

_Emm_

Re: Dierenbescherming over longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:40

[***] schreef:
Nog even en paardrijden wordt verboden.

wat misschien niet eens zo'n slecht idee is als je ziet hoeveel paarden op verschillende manieren moeten lijden...

Ik zou het eigenlijk wel snappen als paardrijden verboden word. We hebben het zelf met z'n allen helemaal verpest.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:54

Er was net zo'n mevrouw van de Dierenpartij op de tv, die vond dat alle politiepaarden maar gewoon de wei in moesten. Ik kan het verkeerd begrepen hebben, maar het geeft toch te denken...
Ik bedoel maar, die politiepaarden doen nog 'nuttig' werk, die helpen mensen, de sport en recreatie paarden zijn er alleen maar voor het vermaak, om het maar even heel erg kort door de bocht te zeggen.
Als dit soort mevrouwen straks gaan bepalen hoe wij moeten paardrijden, of erger, of we nog wel mogen paardrijden, word ik een heel klein beetje bang...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:59

Pluizebolpum schreef:
Er was net zo'n mevrouw van de Dierenpartij op de tv, die vond dat alle politiepaarden maar gewoon de wei in moesten. Ik kan het verkeerd begrepen hebben, maar het geeft toch te denken...
Ik bedoel maar, die politiepaarden doen nog 'nuttig' werk, die helpen mensen, de sport en recreatie paarden zijn er alleen maar voor het vermaak, om het maar even heel erg kort door de bocht te zeggen.
Als dit soort mevrouwen straks gaan bepalen hoe wij moeten paardrijden, of erger, of we nog wel mogen paardrijden, word ik een heel klein beetje bang...

Er staat duidelijk in de beginpost waar het over gaat: over excessen in de paardensport.

Dat de PvdD weer iets heeft verzonnen staat hier totaal los van en is behoorlijk offtopic.
Op zich zou een discussie of dieren nog wel ingezet moeten worden bij politiewerk best interessant zijn, maar in een ander topic. Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:05

Lara_Silver schreef:
@ThePast03: Jezus! Is dat Anky, de anky die zo goed kan rijden, die haar paarden zo perfect zonder zichtbare hulpen de baan rond kan sturen?
Iemand heeft ooit eens tegen mij de wijze woorden gezegd: "hoe harder je thuis trekt (en schopt) hoe stiller je in de ring kunt zitten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:11

Ik kan het op hun site niet zo gauw terugvinden, maar de DB had er altijd staan dat ze eigenlijk tegen de paardensport in z'n algemeen zijn. Ga er dus niet al te klakkeloos vanuit dat zij tevreden zijn als er tegen excessen opgetreden wordt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:15

Karl66 schreef:
Ik kan het op hun site niet zo gauw terugvinden, maar de DB had er altijd staan dat ze eigenlijk tegen de paardensport in z'n algemeen zijn. Ga er dus niet al te klakkeloos vanuit dat zij tevreden zijn als er tegen excessen opgetreden wordt.

Dat is nog geen reden om nie tegen dit soort excessen op te treden lijkt me.

De DB heeft zoveel op zijn agenda staan maar dat wil niet zeggen dat ze het voor elkaar krijgen dat ze paardensport kunnen aanschaffen Haha!
Europa ziet ze aankomen. Clown

Het kan en mag niet zo wezen dat we onze mond houden uit angst dat we straks niet meer mogen paardrijden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:25

Maar ThePast03, dat wil niet zeggen dat de DB geen eigen agenda heeft.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:27

beetje @ ThePast03: Ik weet dat het over de excessen in de paardensport gaat, en dat de db ermee bezig is. Ook dat ze in geval van twijfel bij de minister aan de bel gaan trekken. Dus, nu ga ik een beetje doemdenken, ben ik af en toe goed in geloof ik, stel dat het in de Tweede Kamer terecht komt, stel dat ze erover gaan klessebessen daar, stel nou dat die mevrouw van die partij erbij komt... Zoals die dus al over 'werk'paarden denkt, vraag ik me af hoe ze over sportpaarden denkt en zeker over 'zieluge paardjes bij wie de bitjes door de mondjes geragd worden'. Daar maakte ik me een beetje zorgen over....

(en niet over of dieren ingezet mogen worden voor werk, dat is inderdaad offtopic)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:35

Doemdenkerij of niet, het mag geen excuus zijn om dit soort praktijken voor de zoveelste keer onder het tafelkleed te vegen of goed te praten.