Broodmager paard blijkt kerngezond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjarett

Re: Broodmager paard blijkt kerngezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:57

Ik heb zelf een 32 jarige D-pony en zij is moeilijk op gewicht te houden, maar zoals deze pony eruit ziet, is volgens mij echt te gek.
Dit laat je als eigenaar toch niet gebeuren. Mijn pony is dit jaar voor het eerst in de zomer 's nachts naar binnen gegaan. Puur omdat ze in de wei te weinig binnen krijgt.
Ze eet dan 2 kilo brok en een emmer lucerne en daar doet ze de hele nacht over.
Als het regent krijgt ze een sunshower deken op omdat ze het anders heel snel koud krijgt en begint te rillen.
Het is veel werk en verantwoording om een zo oud dier in redelijke conditie te houden, maar het is echt mogelijk.

Deze eigenaar schiet wat mij betreft sterk tekort.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:25

nou draumpje, als ik jouw oma in der bloodje, broodmager buiten een warme plek zie, dus buiten dan haal ik er ook hulp bij ook al is ze verder gezond!
In het bejaardentehuis is het ook warm en tochtvrij!!! Zitten ze soms met een trui omdat ze het niet warm kunnen krijgen/houden!
Dit beestje verliest alle energie lichamelijk, maar is psychisch gewoon super sterk, maar hij kan het niet zeggen !
Een klein beetje hulp in de vorm van beschermen, omdat het geen greintje vet heeft is echt op zijn plaats bij dit paardje en ik vecht altijd voor paarden, zolang er lichtpuntjes zijn in de vorm van massage en weet heel goed wanneer spieren wegvallen er veel meer speelt, ook wegterende spieren doet pijn en met kou erbij krijgen die spieren die nog wat functioneren weer een extra opdonder!!!
En wat de hoeven betreft, ook daar kan echt wel wat beter aan gewerkt worden!
Ik hoor vaak het smoesje , ach die is al oud, daarom ziet het er zo uit.....omdat ze niks extra meer uit willen geven , omdat ze er toch niks meer voor terug krijgen....In de natuur oordeeld de natuur, zolang het paard met de kudde mee kan komen , krijgt het warmte van de rest van de kudde(tegen elkaar aan gaan staan...) en anders is het zo afgelopen , daar teert géén paard weg !
Beweging en warmte houdt het op de been en de wil om te eten /leven !

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:55

Het paard op de foto is inderdaad broodmager maar of de eigenaar er niets of wel iets kan doen kan ik niet over oordelen.Zoals eerder geschreven :Ik heb zo'n mager oudje.
Ik voel me toch een beetje aangevallen omdat diverse mensen opperen dat ze dan niet goed verzorgd zou worden.
Onze pony heeft de ziekte van Cushing en daar is van bekend dat ze vaak mager worden.
Zolang ze nog blij naar buiten gaat en vrolijk weer naar binnen,ze nog af en toe lekker ligt te rollen en een vrolijke indruk maakt mag ze blijven en zullen wij er alles aan doen om het voor haar zo comfortabel mogelijk te maken.Ze krijgt onbeperkt ruwvoer,3 kilo subli senior,1/2 emmer luzerne en vaak 's avonds nog een bakje musli.Genoeg voor een pony van 1.35m.
Toen ze afgelopen winter een keertje niet lekker was heb ik de DA laten komen.Ik was zelf aan het werk en verwachtte dat ik gebeld zou worden dat ze ingeslapen zou worden.Toen ik 2 uur later thuis was stond ze monter in haar box om voer te bedelen.
Tandarts is 3 weken geleden geweest en ze heeft een gebit van een 12 jarige.Ze is 's ochtends stijfjes en in plaats van zwart nu flink grijs maar zolang zij aangeeft het naar haar zin te blijven wij haar verzorgen!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:17

Mijn oudje Zorro staat op de paardenkamp en is ook zo'n wandelend skelet. Gelukkig heeft hij wel nog lol in zijn leven en lopen er daar in de weide een heleboel skeletten rond. De meeste oudjes in die wei kunnen geen gras meer eten en laten zelfs het gehakselde hooi half uit hun mond vallen (de mijne dus ook). Ze krijgen er ook slobber maar toch worden ze daar niet meer dik van. Eenmaal mager en een mond zonder tanden/kiezen word niet/nauwelijks meer wat dikker. Zolang de paarden er lol hebben mogen ze er rond blijven schuiven gelukkig. Een paard wat niet meer wil zie je volgens mij gauw genoeg die zal zich af gaan zonderen en doffe ogen krijgen.

Het ene paard is trouwens met 20 al mager en stokoud die van mij werd pas na zijn 30e minder en dat kan in ene heel hard gaan helaas niets aan te doen. Kunnen mensen wel roepen ja maar mijn paard van 30 ziet er wel nog dik uit....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:29

haha broadway, misschien moet jij je eens gaan verdiepen in het verschil tussen een mensenhuid en een paardenvacht. over het belang van in beweging blijven voor zowel menselijke als dierlijke oudjes.
een warm stalletje, tochtvrij en met 10 dekens help je een paard de vernieling wel in idd.

@gouda: absoluut. het moment dat mijn beestje te zwak was, stonden zijn ogen heeeel anders en heb ik 'm in laten slapen. als jij voldoende tijd hebt gestoken in je dier en hem op die manier kent(de blik in zn ogen, zn gedrag etc) zegt dat meer dan voldoende.

ruimt wel goed oudjes op: alle te magere oudjes in de bejaardentehuizen ook naar de slacht!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:19

Ruimt zeker op.

Moet wel zeggen dat die van mij ook heel mager is zelfde model zeg maar alleen net iets minder ribben die je aan de zijkanten ziet dus toont iets beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:28

Slobber!!!!
Dit maak je mij niet wijs dat een oud paard er zo uit hoeft te zien. Gras (zie waar die op staat!), seniorendieet, 2 of 3 keer per jaar de tandarts (heeft mijn merrie van 21 al nodig!) en dan hoeft dit echt niet! Dat dat dier nog leeft!

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:34

Dit ziet er echt heel eng uit, maar het paard kijkt helder uit zijn ogen...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:39

rosita, ik vind het walchelijk dat je je persoonlijke verdriet toont en een antwoord geeft wat nergens op slaat ! Voor mij mag een paard op zijn manier oud worden, maar spieren en hun functie is bij mens en dier gelijk, alléén de bloedsomloop is bij de paarden anders , dat kan een reden van de herseninfarct van jouw pony zijn geweest.... is ook een gevolg van.....ik heb het helemaal niet over de huid, dat is maar een minieme bijzaak !
Ik heb het niet over dekenssss!, alléén 1 deken om te beschermen tegen regen en kou, dan denk ik aan een ademende, met fleece gevoerde waterdichte regendeken !
Ook probeer ik menselijk geziene vergelijkingen te geven , omdat als ik met andere woorden de jongere bokkers, zoals jij mij niet begrijpen en het vervormen, die lezen vaak maar de helft van wat er geschreven wordt en reageren, omdat ze zich aangevallen voelen, zoals jij !
Ik zeg wat ik zou doen en daar mag iedereen over nadenken, ik zeg niet dat iedereen dat moet doen.....
Doe wat je denkt te moeten doen , ga op je gevoel af , zodat je nadien géén twijfels hebt of je het wel goed gedaan hebt !
Ik heb al met heel veel paarden en pony's die positieve verandering gezien en er is er nog nooit 1 slechter van geworden, je kiest voor het 1 of het ander, dus wel consequent !

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:52

#broadway: wat ben jij knap in oordelen*geeft applaus*
mijn persoonlijke verdriet staat hier ver buiten. ik heb gedaan wat goed is voor mijn pony en niemand die mij kan overtuigen dat dat niet goed was.
de pony die ik hier zie, scheelt niet veel qua uiterlijk met mijn pony.
walGelijk(laten we dan gelijk een lesje spellen doen, voor de ó-zo-volwassene bokster) vind ik dat jij denkt alles beter te weten en denkt alle waarheden in pacht te hebben.
hahahah jongere bokkers, misschien is het tijd je wijsneuzen bril af te zetten en te bedenken dat ik 23 jaar niet bepaald onder de noemer jongere bokkers vind vallen, maar ik mijzelf reken onder een volwassene.

misschien dat mensen hun ogen eens open gaan als ze zelf zo'n oudje hebben staan, die nog iedere vrolijk is, rolt, opspringt, van en naar stal draaft, maar er wel zo uitziet...maar goed..... voor velen is dat lastig. want zodra er last van komt, wordt het diertje afgedankt!

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:15

Natuurlijk zijn over het algemeen oude paarden mager, maar wie dit een normaal vind is volgens mij ook niet helemaal goed. O,ja ik ben 27 dus ik ben ook volwassen Haha! En heb ervaring met oudere paarden. Oude paarden moet je nog wel beweging geven (wat wandelen bijvoorbeeld). Veel mensen zetten een oude paard in de wei en kijken er amper nog naar om. Juist een oud paard heeft heel veel zorg nodig. Veel gebitsverzorging is nodig en voedsel dat goed te verteren is en ook vrij veel voedsel dan voor een jonger paard. En ben er zeker niet voor om meteen maar een oud paard af te maken, maar als een paard zo mager is, zou ik er eens een dierenarts na laten kijken. In dit geval is het volgens mij gewoon niet goede verzorging.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:31

Ook al is een paard oud, hoeft hij er nog niet zo uit te zien. Aangepast seniorenvoer met een hoog vetgehalte (daar halen oudjes hun energie uit) en goed en voldoende ruwvoer van goede kwaliteit kunnen al heel veel uitmaken. En ik vermoed zomaar dat de eigenaar, als hij de voeten al is vergeten te verzorgen, ook de tandarts is vergeten? Wanneer heeft het paard de laatste keer een wormenkuur gehad? Is de DA er al bij geweest, wat zegt die ervan?

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:33

dicht bij mijn school staat ook een fjord graatmager
maar er staan 2 dikke fjorden bij
het dier is na het schijnt ook al in de 30

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:53

haha rosita, nu weet ik dat je het goed gelezen hebt, anders had je dat niet gezien....maar goed , ik had je profiel al gelezen hoor , als jij weet waar ik het over heb ,dan mag jij de bokkers vertellen wat er anders is bij de bloedsomloop van de paarden in vergelijking van de mens, die vraag heb ik al heel vaak gekregen en is een heel belangrijke weetvraag specifiek in zo'n vraagstuk !
De sterkste spier is wel het hart, die klopt ,ook al is er géén hersenactiviteit, dat kan heel lang doorgaan, maar als de hartspier er mee stopt is het met de hersenen ook afgelopen, dus zolang een hart klopt, moet het lichaam wel doorgaan ......
Nogmaals zolang het kan doen wat het moet (kunnen) doen , eten,drinken, mesten, urineren, bewegen en vrolijk is heb ik er géén moeite mee, maar ik zou wat extra beschermen geven tegen regen en koude, gure wind en het 'snachts rust gunnen in een tochtvrije stal met een warme bodem !
Ik dacht ook al heel veel te weten op jouw leeftijd, maar nu ik terugkijk......hoeveel zal ik weten mocht ik 80 worden ???
Nee, ik leer iedere dag nog hoor, maar sta er ook helemaal voor open !

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:25

*kijkt*

ja, duidelijk ouderdom, niet ondervoed. Er zit nog vet op de bovenbenen achter en de voorste ribben zijn nog niet volledig bloot, ook heeft het dier geen renpaard buikje maar een normaal buikje. Ze mist alle bespiering die ze al langere tijd ook niet meer gebruikt, dat is logisch, ook het invallen van billen rug en hals is normaal voor veel oudere paarden. Er zit zelfs nog wang op! En de vacht glanst ook! De jukbeenderen steken niet uit en dat is toch iets wat wel uit zou moeten steken als het dier door ondervoeding zo dun zou zijn.... Bovendien zou dan de buik hoger moeten zitten, meer opgetrokken met een horizontale streep erop.

Zo'n buik als dit is een ondervoeds buik:
http://www.brooke.nl/images/Hulp%20aan%20dieren1.jpg

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:52

Poe, daar gaan we weer hoor. Bokt weet het weer beter dan de DA die erbij is geweest Huilen van het lachen

Ja, dat het beestje mager is kunnen we idd zien, maar verder weten jullie helemaal niets van. Jullie weten helemaal niet wat het beest vroeger deed. Misschien deed ie niets anders als op z'n weitje staan, ja dan ziet zo'n paardje eerder zo uit dan een ex sportpaard bv. Dit paardje is echt niet per se ongezond Ik denk dat het feit dat er veel spieren weg zijn gevallen ook veel mee te maken heeft. Ze heeft idd net wat diegene boven mij zegt, niet echt de kenmerekn van een ondergevoed beest

Ik heb met een paard gewerkt waarbij de spieren in de achterhand weg waren gevallen wegens zenuwbeschadiging (volgens mij). Dat paard zouden jullie ook broodmager vinden, zn botten staken er ook uit. Dat paard kreeg dagelijks een emmer (warme) slobber met poedertjes en prutjes voor zn spieren, en later brok en muslie. Ook stond hij elke dag 8 uur (als het meer was) op een volle wei. En toch zag hij er zo uit. Je kan het gewoon niet weten.

Het een paard is het ander niet en jullie weten gewoon niets af van dit paardje. Ik denk dat er JUIST een DA erbij is gekomen opdat hij er zo uitzag, maar er blijkt dat er fysiek niets mis is met het paardje. En dat geloof ik ook wel Ja Ik denk dat het beestje genoeg te eten krijgt, maar dat een grote reden dat ie zo mager lijkt is dat veel spieren weg zijn gevallen. Wat wel vaker gebeurt bij oudjes Ja (Heb op een paardenpensioen gewerkt Ja )

En jullie weten ook niet of het beest wel of niet lekker in zn vel zit. Hij is blijkbaar al 31 jaar meegegaan of niet dan...

BrittKitt schreef:
Anders wordt ie echt geen 32 meer..

Knap zeg, dat je DAT kan zien vanaf een foto... Hij is blijkbaar al 30 winters meegegaan Lips are sealed Een stuk langer dan menig sportpaard Lips are sealed

Of denk je dat dit binnen een jaar gebeurd is?

Paarden zijn echt niet zo kwetsbaar als mensen denken hoor. En ik durf te wedden dat je veel 'broodmagere' wild mustangs zou kunnen vinden.. Tja wie z'n schuld is het dan.. Koe

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:48

aaa joh hoe kan dat dier nou zo mager zijn? Dat lijkt mij toch echt niet gezond, maar goed, de DA zal het wel weten.
Ziet er in ieder geval wel triest uit.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:33

LiNdA1986 schreef:
aaa joh hoe kan dat dier nou zo mager zijn? Dat lijkt mij toch echt niet gezond, maar goed, de DA zal het wel weten.
Ziet er in ieder geval wel triest uit.

Dat zeg ik, misschien krijgt ie wel eten maar niet onbeperkt. Misschien krijgt een verkeerde dieet en daardoor niet aankomt. Heel veel van z'n spieren zijn weggevallen wegens ouderdom. Maar IMO wil dat niet meteen zeggen dat er iets mis is met het paard (eerder met de eigenaar Schijnheilig )

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:19

Ja, dat het aan de eigenaar ligt is zeker Clown
Ik denk dat de eigenaar totaal niet weet hoe hij een oud paard moet verzorgen Bloos

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:28

Boris94 schreef:
Ja, dat het aan de eigenaar ligt is zeker Clown
Ik denk dat de eigenaar totaal niet weet hoe hij een oud paard moet verzorgen Bloos

nogmaals dan: soms is het gewoon zo dat hoeveel (goed) voer je er ook in stopt ze niet meer dikker worden, als eigenaar dan de taak om te overleggen met DA, hoefsmid en tandarts of dit nog te doen is....jij als eigenaar kan dat beter inschatten dat alle mensjes op bokt;)