Wondermerrie Poëtin gekloond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sorriso

Re: Wondermerrie Poëtin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:15

Ik vraag me ook af of de nakomelingen van klonen net zulk stabiel en weerbaar DNA en cellen hebben als natuurlijk ontstane paarden. In eerst opzicht vind ik het wel heel begrijpelijk dat ze de merrie willen klonen, en ik zou het ze zeker niet willen verbieden, ze hebben er genoeg voor neergeteld en mee beleefd. Met alle recht dus in het eerste opzicht.
Maar als later zou blijken dat de nakomelingen gebreken gaan vertonen, ga ik toch twijfelen aan het recht of de vrijheid die ze hebben op de optie van het klonen...

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:19

lijkt me onwaarschijnlijk dat dit goed kan gaan...Als het wel goed gaat.... is der merrie dan wel vruchtbaar? Nagelbijten / Gniffelen

ik vind het echt verwonderlijk dat ze zo'n gok nemen om veel geld over de bank te smijten voor een gekloond paard ( en de regering bezuinigd maar Bloos )

ik stem tegen...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:28

Jeany schreef:
lijkt me onwaarschijnlijk dat dit goed kan gaan...Als het wel goed gaat.... is der merrie dan wel vruchtbaar? Nagelbijten / Gniffelen

ik vind het echt verwonderlijk dat ze zo'n gok nemen om veel geld over de bank te smijten voor een gekloond paard ( en de regering bezuinigd maar Bloos )

ik stem tegen...

Wat heeft de regering hier in vredesnaam mee te maken... Gaaaap
Dit is een particulier initiatief.

Het is overigens 'geld over de balk smijten'

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:36

Nou ik vind dat deze eigenaar wel het recht heeft om dit te doen.

Hoe zou jij het vinden als je een paard heb gekocht van €900.000, die in jou ogen alles heeft wat je in een paard zoekt, dood gaat. Dan wil jezelf ook het liefst dat paard terug hebben. De eigenaar van Poetin heeft dus een manier gezien om zijn paard ( oftewel genen) door te laten leven.

Oftewel, ik ben niet voor klonen, maar in bepaalde gevallen vind ik dat het toch moet kunnen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:41

apart ja!
ik ben wel benieuwd in hoeverre dit veulen straks op haar moeder gaat lijken.
echt een raar iets hoor dit, net alsof je terug gaat in de tijd..?

erfen ze ook karakter over dan?
of alleen het uiterlijk?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:42

Zunzuncito schreef:
Er zijn toch al meer veulens op de wereld gezet met Poetin's eitjes in een draagmoeder? Waarmee ik maar wil zeggen dat niet alle Poetin-genen verloren gaan, alleen nu hebben ze dus een exacte kopie...

Voor zover bekend is het éénmaal gelukt en dat is een merrieveulen van Jazz geworden die ook op de veiling was maar erg tegenviel qua beweging.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:44

Een exact kopie enkel uit de genen toch? Ik bedoel qua aftekeningen kunnen dit soort klonen verschillen... Dit is iig wat mij bijstond uit wat ik eens gelezen had over het klonen van dieren.
toch vraag ik mij af hoe gezond en oud een gekloont paard kan worden en hoe de nazaten van zo'n dier er mee voortleven...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:45

Ik dacht dat er ook nog een hengstveulen was Blond
Maar dat zal ik wel mis hebben dan Haha!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:02

Cayenne schreef:
Ik dacht dat er ook nog een hengstveulen was Blond
Maar dat zal ik wel mis hebben dan Haha!

Kon je wel eens gelijk in hebben, staat mij ook zoiets bij. Haha!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:09

Ee zijn trouwens al meer gekloonde paarden, door hetzelfde bedrijf geproduceerd.
De oudste is een jaar of 3, ik dacht, een kloon van Quidam de Revel.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:45

het punt daarnaast is, zoals al gezegd, GENETISCH IDENTIEK, dat houdt in dat dat veulen hetzelfde dna heeft. OUD DNA wel te verstaan. DNA brokkelt met de jaren dat het wezen leeft ook af, dus wanneer jij dat gaat klonen blijft het DNA in dezelfde staat. Tuurlijk er ontstaan nieuwe DNA deeltjes, maar dat zijn copieen van het oude DNA en dus ook oud. Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voordat dit veulen, het zal raar klinken, ouderdomskwaaltjes gaat vertonen...

ook vind ik dat dit eigenlijk een dieptepunt van de fokkerij is. zo is het toch geen sport meer? voorheen probeerde je als fokker de perfecte combinatie van merrie en hengst te vinden om DE van Het te krijgen. het is toch werkelijk te triest voor woorden dat de moed ons zodanig in de schoenen zakt bij het blijven trachten naar de perfecte combinaties van pa en moe dat we onse paarden moeten gaan klonen?!

het zal raar klinken en ik vraag me ook daadwerkelijk af of het toegestaan is om te schrijven maar dit vind ik werkelijk het effect van het echte lullo-pijpers-gevoel.

Grtz,

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:07

ik heb me nooit echt verdiept in Klonen, en ben blij met de informatie die sommige mensen hier geven mbt DNA en wat klonen nu precies is.
Weet dat de kloon van Quidam de Revel in de verste verte qua uiterlijk niet op zn Grote Kloon leek.

Ik vind de wetenschap een beetje doorslaan. Dat het kan is heel leuk en knap dat ze het hebben uitgevonden.. En dat de eigenaar van overleden Poetin nog waar voor zn 9 ton wil hebben snap ik ook nog... Maar ik zie het allemaal nog niet echt voor me..

Denk dat we hiermee de fokkerij en de paardensport indirect naar de k o l e r e helpen.

slowhandfh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:38

Het klonen is al op meerdere dieren en miss ook mensen gebeurd. ze zijn niet vruchtbaar heb ik begrepen. Dus een fokmerrie zal het niet worden. Het gaat gewoon weer om geld.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:58

Ik ben blij dat, zover ik weet, het in Nederland niet mag. Tis toch van de zotte.. Dalijk loopt er weer een Salinero rond... beetje saai wordt het dan allemaal

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:48

Och, misschien lopen er over een X-tal jaren wel allemaal Salinero- en Poetinklonen rond in de B.

Kunnen al die ruiters in ieder geval niet meer roepen dat het aan het paard ligt. Gestoord Whoosh! Haha!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:49

bah bah bah!
ik vind klonen zo eng..
Het is spelen met de natuur,ik vind het zoooo fout

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:25

Klonen om deze reden is fouter dan fout. De genen van Poëtin behouden, kom op zeg, dat veulen is naar alle waarschijnlijkheid niet eens vruchtbaar, want dat is tot nu toe nog geen enkele kloon geweest. Waar doe je het dan voor?

En als het toch om de genen gaat, zet je op Poëtins moeder toch nog een keer Sandro Hit, zelfde genen zonder te kloten met de natuur. En het is nog goedkoper ook!

En daarbij... Poëtin vind ik niet zo'n wondermerrie Bloos Geen takt en balans is de beweging, nee, aan mij niet besteed.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:49

slowhandfh schreef:
Het klonen is al op meerdere dieren en miss ook mensen gebeurd. ze zijn niet vruchtbaar heb ik begrepen. Dus een fokmerrie zal het niet worden. Het gaat gewoon weer om geld.

Jawel, er loopt een vruchtbaar hengstveulen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:30

Bij elke meiose van genen, sluipen er foutjes in, 100% dezelfde genen zal je dus toch nooit krijgen.

Vind persoonlijk ook niet dat de mens het recht heeft om op deze manier te knoeien met de natuur... Boos! gelukkig laat die zich toch nooit helemaal lijden. Duivel

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:34

Tot hoe ver moeten we gaan?

Straks kun je idd haast een baby bestellen, met blond haar, blauwe ogen en bv. een wipneus. Laat de natuur toch ook zijn werk doen!

Verder is het veulen identiek aan Poetin, het heeft hetzelfde DNA als Poetin. Het DNA in de celkern is het enige DNA wat telt. Vanaf dat DNA wordt het gekopieerd, en daarvan worden er nieuwe cellen gemaakt waaruit het lichaam is opgebouwd. Maar in elke cel zit hetzelfde DNA met dezelfde codes. De rest van het DNA is een kopie van het DNA in de celkern.

Overigens, wat er wordt geschreven is dat er een mitochindriaal DNA bestaat, dat daardoor het veulen niet geheel een kloon van Poetin zou zijn. Lijkt me eerlijk gezegd sterk, aangezien er alleen nieuw DNA (voor een nieuw individu) wordt gevormd van twee individuen bij het versmelten van een zaadcel en een eicel. Bovendien wordt er bij celdeling een kopie gemaakt van het DNA (d.m.v. mRNA), hier wordt dan een nieuwe DNA-streng uit gevormd en daarvan wordt er een nieuwe cel gemaakt. Dus is mitochindriaal DNA er niet aan te pas gekomen.
Tenzij ik iets heb gemist in mijn biologieles, dan mag iemand me (met bronnen!) even bijbrengen! Haha!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:04

vind het maar helemaal niks..

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:41

ik vind het ook niks blijf alleen het topic even volgen,. ,zijn er nog geen fotos van de super baby te vinden?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:58

@aux: ik heb minder opgelet bij biologie Haha! hoe komt het dat als het DNA helemaal identiek is, dat er eens een kloon was die andere aftekeningen had?

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:17

De mitchondrien zijn de energiecentrales (zuurstof wordt in biochemisch bruikbare energie omgezet) van de cel en die hebben hun eigen DNA. Ze zitten buiten de celkern. Als je nu de celkern van een ei vervangt door een andere (dat is wat ze doen met dit zg. "klonen"), dan blijft alles wat in de rest van de cel zit, hetzelfde. Dan heb je dus een eicel van merrie A met een kern van Poetin of wie ook. De mitochondrien zijn van merrie A dus. Dus je begint al met een eicel, die uit twee individuen is opgebouwd en dat is al een groot verschil t.o.v. het echte klonen, waarbij echt alles helemaal identiek is. De mitochndrien leiden min of meer een eigen leven naast de kern. Dus ook na deling van de cel en als er een kind is geboren dat ook opgroeit, dan blijven de cellen bestaan uit kern-DNA van Poetin, met de mitochondrien van merrie A. Je kunt de moederlijnen van iedereen ook vervolgen door de mitochondrien te bekijken. Die stammen altijd van de moeder, ook bij natuurlijk bevruchting. Op die basis doen ze ook onderzoek naar de afstamming en verwantschap van volkeren. En bij die kloontoestand stammen deze mitochondrien dus ook altijd van de draagmoeder, niet van de kerndonor. En al dienen de mitochondrien niet als echte basis voor de celdeling, toch maak je mij niet wijs, dat ze geen invloed zouden hebbn, net als de rest van de dingen die iniet in de celkern zitten en die ook van merrie A komen. Energievoorziening is tenslotte heel erg belangrijk.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:14

@ Chakka17: Lees even pagina 3, dat probleem is allang niet meer aan de orde, er zijn al een paar jaar geleden technieken ontwikkeld om DNA te 'verjongen' door de telomeren (uiteinde van de chromosomen) te verlengen.

bterlaan schreef:
De mitchondrien zijn de energiecentrales (zuurstof wordt in biochemisch bruikbare energie omgezet) van de cel en die hebben hun eigen DNA. Ze zitten buiten de celkern. Als je nu de celkern van een ei vervangt door een andere (dat is wat ze doen met dit zg. "klonen"), dan blijft alles wat in de rest van de cel zit, hetzelfde. Dan heb je dus een eicel van merrie A met een kern van Poetin of wie ook. De mitochondrien zijn van merrie A dus. Dus je begint al met een eicel, die uit twee individuen is opgebouwd en dat is al een groot verschil t.o.v. het echte klonen, waarbij echt alles helemaal identiek is. De mitochndrien leiden min of meer een eigen leven naast de kern. Dus ook na deling van de cel en als er een kind is geboren dat ook opgroeit, dan blijven de cellen bestaan uit kern-DNA van Poetin, met de mitochondrien van merrie A. Je kunt de moederlijnen van iedereen ook vervolgen door de mitochondrien te bekijken. Die stammen altijd van de moeder, ook bij natuurlijk bevruchting. Op die basis doen ze ook onderzoek naar de afstamming en verwantschap van volkeren. En bij die kloontoestand stammen deze mitochondrien dus ook altijd van de draagmoeder, niet van de kerndonor. En al dienen de mitochondrien niet als echte basis voor de celdeling, toch maak je mij niet wijs, dat ze geen invloed zouden hebbn, net als de rest van de dingen die iniet in de celkern zitten en die ook van merrie A komen. Energievoorziening is tenslotte heel erg belangrijk.

Klopt helemaal OK dan!
Het veulen is voor 99% identiek aan Poetin, om het veulen 100% identiek te maken hadden ze een eicel van de moeder van poetin moeten gebruiken om het DNA van Poetin in te stoppen (dan was het DNA van de mitochondrien ook identiek aan dat van Poetin), maar dat hebben ze vast niet gedaan Knipoog