Steeds meer paarden in asiel

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariekie
Berichten: 5174
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:13

russel schreef:
runningkawa schreef:
Alleen voor wei is dat dik betaald. Maar wie heeft er wei genoeg dat er niet bij gevoerd hoeft te worden? Lachen


waar zeg ik dat je dat niet zelf moet betalen?
Tuurlijk moet je dat zelf, lijkt me nogal logisch...

Dan rij je lekker in het weekend naar je paardje
Of je laat hem staan waar hij nu staat en betaald gewoon wat hij nu kost Lachen
Net wat jij liever doet...maar hem dumpen omdat hij niet meer gereden kan worden oid??
Nope...daar kan ik niet in mee



Mensen die niet genoeg wei hebben zodat ze moeten worden bijgevoerd komen natuurlijk niet in aanmerking. Brok zou ik nl niet willen, wat oud brood omdat hij dat lekker vindt, maar hooi van eigen land is ook niet duur, hier kost persen 50 euro cent per pak en de meeste boeren die veel land hebben, doen dat zelf.

Ik snap niet wat je bedoelt RK, ik zeg dat 100 euro geen reeel bedrag is voor een paard dat op de wei staat, dat is een commerciele prijs. Wat is dumpen in jouw ogen? Een paard 2/3 van de dag op stal laten staan, dan even wat borstelen en knuffelen en dan een paar uurtjes op de wei? Een pracht leven voor zo een dier. Dát is pas dumpen. Jij hebt nl makkelijk praten met je aantal hectares tot je beschikking. Maar mensen die met moeite een plekje kunnen vinden waar godzijdank ook nog wat weidegang bij zit en in de winter helaas een paar uur paddock (zwarte grond) waar ze in een hoekje staan, maar gelukkig wel buiten, die denken er anders over.

Dat je betaald voor een plek is ook niet het probleem. Maar 100 euro, dat heb ik zelfs nog nooit betaald bij alle stallen waar het selfservice was. Als ik de stalhuur er niet bij neem, want dat is selfservice, maar de kosten van hooi/stro/brok kwam ik nooit op 100 euro, dus een oud paard dat alleen gras heeft en in de winter eventueel wat kuil erbij is absoluut geen 100 euro. Dát is mijn punt.

Het lijkt net of er op elke hoek van de straat een rusthuis voor paarden staat waar de kosten minder zijn dan het pension. Om nu bokkers te gaan platbranden dat ze aangeven dat hun paard uit dat pension gaan, is misschien wel uit paardenliefde. Mijn paard iig niet 18 tot 20 uur per dag op stal. Punt uit. Op dit moment wordt hij keigoed verzorgt, maar we hebben weinig wei, dus ze zijn zuinig en beweging moeten we zelf geven aan onze paarden, en daar hebben ze gelijk in. Verder is de stal prima voor paarden die voor de buitenritten gebruikt kunnen worden. Oude paarden hebben een andere omgeving nodig.

Stel ik kan het mij veroorloven en ik koop een boerderij in Groningen met 30 hectaren en die zijn er zat, dan vind ik een rusthuis voor paarden een prachtjob, en dat kost bij mij dan geen 100 euro. Zoals al eerder is gezegd, DA en hoefsmid voor de eigenaar, maar dan kan een potje voor gemaakt worden waar de eigenaar elke maand en vast bedrag in moet storten.



Bedankt !!!

mariekie
Berichten: 5174
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:14

slimmerik schreef:
Ik vind het enorm gevoelloos...zo'n oud paard dumpen op een plaats ver bij je vandaan... bah.


Daarom ver weg bij mij vandaan : Nooit niet

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:17

Nooit niet = altijd wel...

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:17

Kijk IndianaJones zo een plek zou ik prachtig vinden. Mijn paard moet je niet met jonkies en hitsige merries op de wei gooien, hij is nu al steeds het haasje en als hij straks 20 is of zo, vind ik dat zielig. Nu is hij al de speelbal van de sjaggie merries, alleen hem pakken ze.

Dumpen zal het dan misschien wel zijn voor sommigen, maar hoevelen betalen niet 275 om meer voor hun paard in pension? Die laat je daar toch niet staan met die mooie binnenbakken, solarium, en die 2 uurtjes eigen weitje per dag? Dat is pas geen rekening houden met je dier omdat je hem niet wilt dumpen.

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:18

Mariekie, is snap je reaktie niet hoor.

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:19

russel schreef:
runningkawa schreef:
Alleen voor wei is dat dik betaald. Maar wie heeft er wei genoeg dat er niet bij gevoerd hoeft te worden? Lachen


waar zeg ik dat je dat niet zelf moet betalen?
Tuurlijk moet je dat zelf, lijkt me nogal logisch...

Dan rij je lekker in het weekend naar je paardje
Of je laat hem staan waar hij nu staat en betaald gewoon wat hij nu kost Lachen
Net wat jij liever doet...maar hem dumpen omdat hij niet meer gereden kan worden oid??
Nope...daar kan ik niet in mee



Mensen die niet genoeg wei hebben zodat ze moeten worden bijgevoerd komen natuurlijk niet in aanmerking. Brok zou ik nl niet willen, wat oud brood omdat hij dat lekker vindt, maar hooi van eigen land is ook niet duur, hier kost persen 50 euro cent per pak en de meeste boeren die veel land hebben, doen dat zelf.

Ik snap niet wat je bedoelt RK, ik zeg dat 100 euro geen reeel bedrag is voor een paard dat op de wei staat, dat is een commerciele prijs. Wat is dumpen in jouw ogen? Een paard 2/3 van de dag op stal laten staan, dan even wat borstelen en knuffelen en dan een paar uurtjes op de wei? Een pracht leven voor zo een dier. Dát is pas dumpen. Jij hebt nl makkelijk praten met je aantal hectares tot je beschikking. Maar mensen die met moeite een plekje kunnen vinden waar godzijdank ook nog wat weidegang bij zit en in de winter helaas een paar uur paddock (zwarte grond) waar ze in een hoekje staan, maar gelukkig wel buiten, die denken er anders over.

Ik zeg dat 100 euro veel is voor alleen weidegang
Maar in de winter zijn er in nl bijna nergens plekken waar je paard 24/7 buiten kan staan en kan leven van gras. Dan is 100 euro weer weinig.


Makkelijk praten, ja sinds 3 jaar...en daarvoor dan?
Kawa is al 5 jaar kreupel...heb ik toch ook niet gedumpt


Dat je betaald voor een plek is ook niet het probleem. Maar 100 euro, dat heb ik zelfs nog nooit betaald bij alle stallen waar het selfservice was. Als ik de stalhuur er niet bij neem, want dat is selfservice, maar de kosten van hooi/stro/brok kwam ik nooit op 100 euro, dus een oud paard dat alleen gras heeft en in de winter eventueel wat kuil erbij is absoluut geen 100 euro. Dát is mijn punt.

Heb ik andere ervaringen Lachen
Ik krijg mijn paarden niet gevoerd en verzorgt voor minder en dan tel ik geen werk


Het lijkt net of er op elke hoek van de straat een rusthuis voor paarden staat waar de kosten minder zijn dan het pension. Om nu bokkers te gaan platbranden dat ze aangeven dat hun paard uit dat pension gaan, is misschien wel uit paardenliefde. Mijn paard iig niet 18 tot 20 uur per dag op stal. Punt uit. Op dit moment wordt hij keigoed verzorgt, maar we hebben weinig wei, dus ze zijn zuinig en beweging moeten we zelf geven aan onze paarden, en daar hebben ze gelijk in. Verder is de stal prima voor paarden die voor de buitenritten gebruikt kunnen worden. Oude paarden hebben een andere omgeving nodig.

Stel ik kan het mij veroorloven en ik koop een boerderij in Groningen met 30 hectaren en die zijn er zat, dan vind ik een rusthuis voor paarden een prachtjob, en dat kost bij mij dan geen 100 euro. Zoals al eerder is gezegd, DA en hoefsmid voor de eigenaar, maar dan kan een potje voor gemaakt worden waar de eigenaar elke maand en vast bedrag in moet storten.


Verder snap ik je niet russel
niemand is er op tegen dat je een fijn plekje voor je paard zoekt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-07 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:19

ik ook niet

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:20

slimmerik schreef:
Ik vind het enorm gevoelloos...zo'n oud paard dumpen op een plaats ver bij je vandaan... bah.



Nee lekker op stal laten staan dat is pas gevoelig. Lekker met je andere paard elke dag op pad gaan dat is pas leuk voor zo een dier, ach hij krijgt wel een appeltje en een knuffel.

Lekker in een kudde hele dag buiten lopen is iets wat jij waarschijnlijk veel zieliger vindt.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:21

Even terug naar het begin van het topic, Habo's Hof (http://www.haboshof.nl) is niet echt een asiel. Kijk maar even!
Wij kennen Paul en Mieke al een aantal jaren en ik kan alleen maar zeggen dat ze echt te goed zijn voor deze wereld. Het zijn paardenmensen met een groot hart, ik zou mijn paard er zondermeer heenbrengen. Paarden lopen de hele dag buiten, kunnen 's nachts op stal, de smid komt op tijd langs, er is goed voer...kortom een goede plek voor je paard.
Ik sta er van te kijken dat ze alles nog steeds voor niks doen, via hun stichting - ik dacht echt dat ze al lang geld vroegen voor de opvang, vind dat ook niet meer dan normaal.
Mieke hangt trouwens ook af en toe rond op Bokt.

o0o_Jade_o0o

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Mechelen, België

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:21

Ik vind het nog redelijk meevallen. Oké, ze dumpen hun paarden wel. Maar ze geven hen in hun ogen wel gratis weg terwijl het voor het slacht nog wat geld waard is.

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:21

Tjoh.. nooit geweten dat je paarden naar het asiel kon doen! Zet je paardje dat te koop ofzo, dit vind ik echt zo ''afgedankt''

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:21

russel schreef:
Kijk IndianaJones zo een plek zou ik prachtig vinden. Mijn paard moet je niet met jonkies en hitsige merries op de wei gooien, hij is nu al steeds het haasje en als hij straks 20 is of zo, vind ik dat zielig. Nu is hij al de speelbal van de sjaggie merries, alleen hem pakken ze.


Dat is ook een fijne plek voor een ouder of afgekeurd paard hoor. Gewoon op de boerderij, met iemand die er voor zorgt of het haar eigen is, dus daar hoef je je dan geen zorgen om te maken.
En als je verder weg woont ga je desnoods af en toe lekker langs.
Zag net op mp wel meer van dit soort adressen die zoiets aanbieden. Dus ik denk dat als iemand echt graag wil, je best wat voor je paard kunt vinden hoor.
Dumpen is wel heel makkelijk...

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:23

Ik snap de reactie van Mariekie ook niet helemaal, eerlijk gezegd......
Waar komt dat nou ineens vandaan? Verward

Als mijn Sam oud wordt, zoek ik wel een andere plek voor hem. Hij loopt nu het hele jaar door buiten, maar dan wil ik toch echt iets met een lichte, ruime stal erbij voor als het te slecht weer is e.d. (die hebben ze bij ons niet, dus daar wil ik hem echt niet op stal hebben).

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:25

RK dan weet ik niet wat jij allemaal voert. Ik heb vele kennissen die hun paarden aan huis hebben staan en die komen allemaal niet aan 100 euro per maand hoor.

En verzorgen, paarden die buiten lopen hebben geen intensieve verzorging nodig buiten. Hier bij ons zijn weides van de gemeenten, ongeveer 1 hectare en daar lopen maar een paar paarden op, 1 tot soms 3 en die hebben in de winter ook gras. Er is net gehooid van eigen land en de pakken kuil liggen al weer klaar en dat zijn er een stuk of 10 grote pakken, meer dan genoeg, de rest is verkocht.

Als ik weet dat wij op zoek gaan naar een boerderij, blijft alles bij mij. Knipoog

Iedereen alles zo zwart wit, maar kom maar eens voor een situatie te staan.

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:25

Ik vind het belachelijk! dat mensen zo makkelijk denken over hun paard Als hij jarenlang bij je is geweest, of in ieder geval er altijd voor jou is geweest en hij nu niet meer kan doen wat jij wilt, dan stop je hem voor een goedkoop prijsje weg op een misschien wel vreselijk stuk land? Of het me nou 50 euro of 150 euro moet kosten, ik zou het gewoon betalen! Als jij later bejaard ben, dan wil je toch ook niet (als het ware) in een doos zitten? Dan wil jij ook goed verzorgd worden en lekker van je oude dag kunnen genieten! Als je een paard neemt dan weet je dat ook dit er helaas aan zit te komen en dat moet je er gewoon bij nemen!

mariekie
Berichten: 5174
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:25

Ik snap niet wat je bedoelt RK, ik zeg dat 100 euro geen reeel bedrag is voor een paard dat op de wei staat, dat is een commerciele prijs. Wat is dumpen in jouw ogen? Een paard 2/3 van de dag op stal laten staan, dan even wat borstelen en knuffelen en dan een paar uurtjes op de wei? Een pracht leven voor zo een dier. Dát is pas dumpen. Jij hebt nl makkelijk praten met je aantal hectares tot je beschikking. Maar mensen die met moeite een plekje kunnen vinden waar godzijdank ook nog wat weidegang bij zit en in de winter helaas een paar uur paddock (zwarte grond) waar ze in een hoekje staan, maar gelukkig wel buiten, die denken er anders over.

hiervoor zij ik bedankt...
Omdat je het precies verwoord waar ik mee zit...

Duidelijk Haha!

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:29

@russel
Ik voer niet alleen
Ik heb ook nog wat in de stal liggen Knipoog

Ze staan bij bij snachts op stal en als ik alles tel kom ik op 100 euro per paard uit
En ik ken toch meer mensen die daar op uit komen.
Het grootste deel daarvan gaat naar vlas en hooi.
Dit jaar hebben we sinds het eerst hooi van eigen land, dus is het idd goedkoper, maar geen 50 ct per pak wat jij aanhaalt. Lachen

En ik stond 5 jaar geleden al voor de situatie
Een paard op pension met binnenbak, maar die alleen nog maar wat recreatief kan hobbelen
Dus ik weet waar ik het over heb hoor, ook al heb ik nu de mazzel ze aan huis te hebben.
Er wordt net gedaan alsof ik dat mijn hele leven al heb...verder al ik de hypotheek maar niet tellen...daarvan kunnen er ook een paar op pension Tong uitsteken

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:30

russel schreef:
Iedereen alles zo zwart wit, maar kom maar eens voor een situatie te staan.

Dat ben ik absoluut met je eens. Ik zeg NU dat mijn paarden bij mij doodgaan, lekker overdag op de wei en 's nachts op stal, zelfde vriendjes, brokjes en knuffels, maar stel dat ik tegen die tijd met moeite m'n paarden kan houden en het me wat verlichting kan geven om hem voor de helft in een rusthuis te zetten.

Ik weet het niet, op het moment dat je ervoor staat zul je kunnen (en moeten) kiezen. Voor nu zeg ik voor mezelf 'die poownies blijven bij mij'.

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:30

Nooit niet is geen nederlands...

Lusitano

Berichten: 2896
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:30

tita schreef:
Wat moet men dan....als mens zijnde de rest van je leven krom liggen voor een paard, waar je niks meer mee kan?


Daar gaan mijn haren dus recht van overeind staan he!!
Wat moet men dan....
Je hebt verdomme jaren plezier van zo´n paard. Vervolgens kun je er niets meer mee en zadel je anderen met de ´last´op. Zo´n verantwoordelijkheid ga je aan en draag je tot het einde. Anders ben je maar een laffe zak wat mij betreft! Koop dan toch lekker een fiets.
(even een nuance, wanneer iemand echt niet meer in staat is om het op te brengen door verandering in de persoonlijke situatie is het natuurlijk een ander verhaal)

mariekie
Berichten: 5174
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:31

Sim0ne schreef:
Nooit niet = altijd wel...


Waarom zeg je dit?

Wil je zeggen dat ik dat dus juist wel doe ?

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:32

mariekie schreef:
Ik snap niet wat je bedoelt RK, ik zeg dat 100 euro geen reeel bedrag is voor een paard dat op de wei staat, dat is een commerciele prijs. Wat is dumpen in jouw ogen? Een paard 2/3 van de dag op stal laten staan, dan even wat borstelen en knuffelen en dan een paar uurtjes op de wei? Een pracht leven voor zo een dier. Dát is pas dumpen. Jij hebt nl makkelijk praten met je aantal hectares tot je beschikking. Maar mensen die met moeite een plekje kunnen vinden waar godzijdank ook nog wat weidegang bij zit en in de winter helaas een paar uur paddock (zwarte grond) waar ze in een hoekje staan, maar gelukkig wel buiten, die denken er anders over.

hiervoor zij ik bedankt...
Omdat je het precies verwoord waar ik mee zit...

Duidelijk Haha!

Jaloers over dat ik de paarden aan huis heb?? Dat proef ik hier steeds bij enkele personen.
Hoop dat ik dat verkeerd opvat Lachen
10.000e keer, dat is pas sinds 3 jaar dat hij aan huis staat (en zanda erbij is gekomen)
heb mijn paard al wat langer Lachen
En hij is al langer dan 3 jaar uit de running
Ik heb 'm toen op pension laten staan omdat hij daar dagelijks buiten kwam en ik hem dagelijks kon gaan knuffelen. En hij het daar naar zijn zin had
Aan de binnenbak heb ik niet veel meer gehad sinds hij kreupel is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-07 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:32

mariekie schreef:
Sim0ne schreef:
Nooit niet = altijd wel...


Waarom zeg je dit?

Wil je zeggen dat ik dat dus juist wel doe ?

Ik zeg alleen even dat dit geen Nederlands is, bedoel er verder niets mee... Voel je niet zo aangevallen...

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:33

ik heb mijn jaarling hier voor €40 per maand staan, 24/7 in het land, hier staan ook oudere paarden, hooi/kuil zit er bij in, de rest betaal ik zelf, ik zou zelf, als hij hier niet meer kan staan, en ik heb hem nog als hij oud word, zo'n zelfde soort plekje voor hem zoeken.
op de pensionstal kost het €50 euro per maand op het land.. dus ik zou hem nooit wegbrengen, en denken, zo daar ben ik vanaf

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:38

runningkawa schreef:
Wij hebben liever dat de eigenaar gewoon zijn eigen paard verzorgt.
Je weet van te voren dat hij eens oud word en niet meer bereden kan worden...dan smijt je hem toch niet bij het oud vuil??


Citaat:
Ik zeg alleen maar dat ik niet negatief tegen een asiel (waar je moet bijbetalen) en rusthuis staat.
Paard bij je houden en hem ongelukkig maken omdat je niet de oudjes faciliteiten heb is niet goed.[quote/]

of hem bij je houden omdat het kost wat het kost hem te rijden is ook geen optie.

Dit vind ik toch heel anders klinken
Nu heb je het over een paard naar een rusthuis brengen
Dat is wat anders dan waar de begin post over begon, of waar jezelf schrijft "Wat moet men dan....als mens zijnde de rest van je leven krom liggen voor een paard, waar je niks meer mee kan?"
Dat komt me over als, lekker naar dat asiel en niet meer betalen Lachen[/quote]

Dat klopt ik sta nog stees open voor mijn eerste post alleen dat ging even niet over mij...
Maar over mensen die het niet meer kunnen betalen door weet ik wat voor vele redenen.

Scheiding
Ongeval
Werk kwijt
Overlijden
Schulden

Dan heb ik liever dat ze die beesten naar het asiel doen, al kan ik me persoonlijk een paardenasiel niet goed plaatsen.
Hopelijk wordt het niet populair ik zie het al gebeuren mensen in Rotterdam met bijstand schaffen in de zomer een paard aan om in de winter te dumpen Nors opkijken