Wild paard doodt Nederlands meisje in Brazilië

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Wild paard doodt Nederlands meisje in Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:47

ik denk dat het goed is met de reacties er rekening mee te houden dat de ouders zojuist hun dochter zijn verloren, aan een ongeluk!
dat is echt super super erg, je kind verliezen.
dus waarom is het dom van die ouders, niemand zal expres zijn of haar kind in gevaar brengen!

ze reed paard, en als je dan op vakantie een strandrit kan maken, dat is toch geweldig!?

en omdat wij weten wat de risico's zijn van paardrijden, is het in onze ogen misschien onverantwoordelijk,
maar als het met -ik noem maar wat- met zeilen was gebeurd ofzo..
en de giek was tegen haar hoofd gekomen waardoor ze bewusteloos in het water was gevallen.
wat weten de meesten van ons daar nou vanaf, snap je?
en dan had je bijvoorbeeld op een zeiler forum een topic zoals deze.

wat ik ermee wil zeggen is, de ouders hadden echt vast en zeker niet voorzien dat dit zo fout kon gaan, het had gewoon een mooie strandrit moeten worden...

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:49

vreselijk...
een nachtmerrie voor de ouders, ik denk dat de eigenaar niet zo'n klein meisje op dit paard hadden moeten zetten, maar de ouders er voor hadden moeten kiezen dat er begeleiding bij was. ik denk ook niet dat het paard na 2 weken al geschikt was voor buitenritten met onbekenden. Toen ik 8 was reed ik ook wel buitenritten, maar dat was op goed getrainde paarden en met genoeg begeleiding.
heel veel sterkte voor de ouders en verdere na bestaanden.....

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:54

avaluna schreef:
Hoe dan ook gebeurd.

Er is een klein meisje verongelukt en dat vind ik echt vreselijk.

Ik weet niet hoe of wat dus ik wil dan ook geen speculaties doen wie verantwoordelijk is of wie beter had moeten weten/opletten.

(Hinterher ist mann immer schlauer, zeggen ze in Duitsland).

Heel veel sterkte aan de nabestaanden...
Lijkt me echt onverdraaglijk om je kind kwijt te raken!

Dit was mijn eerste berichtje en ik vind eigenlijk dat we misschien wat voorzichtiger moeten zijn.
Ik ben echt niet onvoorzichtig en ik heb al heel vaak heel veel geluk gehad in het leven (met en zonder paarden). Ik heb zelf een dochtertje van drie en die zit ook wel eens op haar pony (ik ben nu al benieuwd naar de reacties van wat een vreselijke moeder ik wel niet ben). Dit blijft een risico dat weet ik, maar ik kan ook van mijn paard vallen.

Als die berichten van: ik zou dat nooit doen, vind ik echt vervelend.
Ik denk dat de ouders zich al genoeg voorwerpen, zonder dat sommigen menen met een beschuldigend vingertje te moeten wijzen.

En nog eens: Hinterher ist mann immer Schlauer!

Nogmaals: heel veel sterkte ik vind het echt vreselijk!
(Ik zit hier nu met traantjes; maar ja, dat heb je met die onverantwoordelijke ouders)

Voor diegene die traag van begrip zijn:
Er kan altijd iets gebeuren.
Ik vind mijzelf dus echt geen slechte moeder en ja mijn dochter rijdt met zoveel mogelijk bescherming en wordt vastgehouden en nee; ook dit is geen garantie!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:56

Marigold schreef:
ik denk dat het goed is met de reacties er rekening mee te houden dat de ouders zojuist hun dochter zijn verloren, aan een ongeluk!
dat is echt super super erg, je kind verliezen.
dus waarom is het dom van die ouders, niemand zal expres zijn of haar kind in gevaar brengen!

ze reed paard, en als je dan op vakantie een strandrit kan maken, dat is toch geweldig!?

en omdat wij weten wat de risico's zijn van paardrijden, is het in onze ogen misschien onverantwoordelijk,
maar als het met -ik noem maar wat- met zeilen was gebeurd ofzo..
en de giek was tegen haar hoofd gekomen waardoor ze bewusteloos in het water was gevallen.
wat weten de meesten van ons daar nou vanaf, snap je?
en dan had je bijvoorbeeld op een zeiler forum een topic zoals deze.

wat ik ermee wil zeggen is, de ouders hadden echt vast en zeker niet voorzien dat dit zo fout kon gaan, het had gewoon een mooie strandrit moeten worden...

Helemaal mee eens, Marigold.

De ouders hebben hun dochter gewoon een plezier willen doen.
Het had een mooie vakantieherinnering moeten worden...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:56

ik hoop dat jullie mijn antwoord niet verkeer begrijpen...
wat ik ermee duidelijk wilde maken is dat er nog een hoop vragen open zijn en niemand echt wat er gebeurde...
pas als dat duidelijk is, kan worden gekeken wie "de schuldige" is...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:00

@ avaluna, mijn meisje van 5 zit al sinds ze twee is bij elke gelegenheid die zich aandient op een pony.
niks mis mee hoor, ik houd haar altijd vast, en iemand anders de pony, bijna altijd zonder zadel, en altijd met cap.
1 misstap van de pony en je hebt je kind alweer van die rug af, dus nee ik heb er geen commentaar op Knipoog

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:33

Kimmie_girl schreef:
Stef wil jou ook heel veel sterkte wensen!

Dankjewel kim, ja het is echt vreselijk vooral als ik vanochtend de krant pak en het ook nog is op de voorpagina staat!

Die ouders, en dr zussen die er bij waren toen het gebeurde... vreselijk...

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:36

Ik had het net gelezen, in de Telegraaf..
Verschrikkelijk!
Hopelijk vinden ze de handelaar snel.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:46

Nogmaals verschikkelijk Huilen , in een brasiliënse krant las ik dat een 10 jarig meisje optijd van haar paard af kon springen. Hopelijk was dit niet een zus van het verongelukte meisje.

http://www.atarde.com.br/brasil/noticia.jsf?id=773037
Verder is het strand zonder paarden staat in een ander bericht, de paardenverhuurder is nogsteeds voortvluchtig.

http://www.opovo.com.br/opovo/fortaleza/715726.html

Ik hoop voor de familie en nabestaande dat ze de handelaar snel vinden.
Heel veel sterkte voor de familie en vrienden en bekenden van dit meisje toegewenst. Ach gut

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:48

Echt te verschrikkelijk voor woorden om zo ( uberhaupt) je kind te moeten verliezen.
Ik was er niet bij dus ik ga geen mening geven over het paard en diens eigenaar.
Wat me wel opvalt is dat er altijd erg makkelijk tegen paardrijden word opgekeken.
Heb al meerdere malen een strandrit gemaakt,dat we halverwege terug konden omdat 1 persoon uit de groep er toch te makkelijk over had gedacht en het niet bleek aan te kunnen.
Het zitten is geen probleem maar zodra je gaat draven komen de eerste problemen al naar boven.
Maar kan wel voor levensgevaarlijke situaties leiden.
En dat is dan gewoon in nederland dus je kan ook niet zomaar gaan roepen dat zulke dingen vooral in het buitenland gebeuren.
Het is aan de stalhouder/eigenaar te beslissen of iemand wel ervaren genoeg is.
Wel denk ik dat omdat nederland een relatief rijk land is de maneges meer geld uitgeven aan goed tuig e.d. als in wat minder rijke landen.
Daar word het vaak pas vervangen als het echt niet meer aan elkaar te plakken/schroeven valt.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:50

Wat vreselijk zeg..!..Inderdaad vreselijk om je kind op zo'n manier te moeten verliezen..!!

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:05

ow wat erg...heel veel sterkte aan de nabestaanden Vriendjes zijn?

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:19

wat is dit nou weer voor een titel!
het lijkt wel of dat paard een of ander monster was dat iemand heeft aangevallen..beetje raar!
maar erg droevig allemaal zeg!maar ik hoop niet dat dit paard de duper er van wordt want je weet niet wat dat paard voor een angst heeft gehad.
en hij kan wel net 2weken van de nieuwe eigenaar zijn..wie weet is het wel een bekend paard voor die man en ging het jaren goed?? nouja het is in iedergeval heel erg en hopelijk wordt het voor andere mensen nu duidelijk dat paarden geen atractie zijn waar iedereen maarzo op kan.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:24

Lieve Lauren,

zelf ken ik je niet, maar mijn vriendin kon je o zo goed.
Jij was haar acro maatje. Altijd de mooiste voorstellingen maakte je met haar. Ze vond je geweldig Lauren, echt waar.

Veelste jong ben je om nu al niet meer deel uit te mogen maken van dit prachtige leven.
Meis, je zal hier nooit worden vergeten.

Liefs.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:48

Een ware nachtmerrie voor die kleine meid, haar ouders, familie en vrienden!

Ik ben het met Meetje22 eens: sommige mensen schatten paardrijden gemakkelijk in. (Ik weet niet of dat in dit geval aan de hand was). En andere overschatten zichzelf met rijden.

Voordat we naar Tunesië op vakantie gingen - ook lekker rijden op de volbloedjes daar - heb ik mijn vriend gedwongen om paardrijles te nemen. Het waren weliswaar maar 10 lessen, maar daar zaten wel 3 buitenritten van 2 uur bij, stap, draf, galop, rengalop en terugnemen. Ikzelf reed al wat langer.

In Tunesië hebben we gezegd dat we slechte ruiters waren, en gemakkelijke paarden wilden hebben. Nou, ik heb 3 uur zitten zweten op een paard dat acuut in volle galop wegsprintte zodra ze recht vooruit werd gestuurd. We hebben de zijwaartse gangen en de piaffe / passage (of whatever) gedurende de hele rit geoefend. En de galop? Gekkenwerk, met de gids voorop, die met zijn handen / vuisten achter zich sloeg, naar de hoofden van de paarden achter zich om ze af te laten remmen. We waren blij dat we onze caps mee hadden genomen in de koffers!! En ik was héél blij dat mijn vriend (een beetje) wist hoe hij moest reageren.

Overigens heb ik hier in Nederland ook wel eens een jongedame het gras van dichtbij zien inspecteren tijdens een buitenrit: ze had gezegd dat ze de galop goed beheerste. Maar tijdens het eerste handgalopje over een veldje, bleek dat ze pas 4 lessen had gehad, en pas een heel klein beetje had gedraafd. Galop had ze nog nooit gedaan.

Rijd met beleid ! En daar moeten zowel de paardeneigenaren / maneges, als ook de ruiters (EDIT: eerlijk zijn over wat je kunt en wat je NIET kunt) hun bijdrage aan leveren.

Maar dat is allemaal achteraf gepraat, en daar heeft die kleine meid niets meer aan, en haar familie ook niet.
Misschien kon ze best een heel aardig stukje rijden, en was het paard (of de pony?) normaliter braaf. Het blijven vluchtdieren, en misschien was dit gewoon domme pech. Hoe het ook zij, het blijft een vreselijk drama.

Heel veel sterkte aan de nabestaanden!!!

Daphne
Laatst bijgewerkt door Jazzit op 27-07-07 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gipsy_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:58

Jezus wat naar voor haar zeg .. Verdrietig

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:50

Ninla_ schreef:
Jullie weten helemaal niet wat er gebeurd is, en hoe het gebeurd is.
De vader van het meisje is een kennis van mijn vader, wij werden gister opgebeld.
Het is echt verschrikkelijk, en dat iedereen hier dan antwoorden gaat zitten geven van hadden ze maar dit, hadden ze maar zus gedaan. sorry maar dat vind ik echt zo stom!

EDIT; het meisje reedt paard. en had ervaring.

Heel veel sterkte Ninla, wat een nachtmerrie voor de bekenden van dat meisje. Maar zoals ik al eerder in het bericht zei, een meisje van 8, ervaring of niet, kan nog geen overwicht uitoefenen op een paard, al helemaal niet op een vreemd paard. Dat de eigenaar voortvluchtig zou zijn zet bij mij wel vraagtekens..heftig allemaal hoor.

Sherra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:51

Wat erg zeg..

JanineN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:54

woow wat zou dat meisje gekrijst hebben joh! echt zielig gewoon! hoop voor de ouders van het meisje dat de eigenaar gepakt word en dat er wat tegen gedaan word! maarja al vinden ze de eigenaar de familie van het meisje is en blijft nog altijd hun kind kwijt :'(!!!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:56

Allereerst Gecondoleerd en sterkte voor alle familieleden en overige nabestaande..

Verder weinig te zeggen; Alleen dat dit overal had kunnen gebeuren daar maar ook gewoon hier in NL een paard al is het het makste dier die er bestaat kan schrikken, geprikt worden oid en gaan rennen en misschien raakte het paard nog meer in paniek door dat het meisje er naast hing.

Of hier een schuldvraag is ? Kan ik niet over oordelen was er niet bij, weet niet hoe het zat met begeleiding en dergelijke.

Het had slimmer geweest een paard wat er nog maar 2 weken is de eerste tijd te laten rijden door de eigen mensen (van die manege/stal dus) Maar goed zo denken wij hier.
En in andere landen gaan ze toch anders om met paarden of welk dier dan ook.

Heel erg wat er gebeurt is nogmaals sterkte voor iedereen die haar heeft gekend

Tormenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:01

Ik kan hier niet meer zeggen dan dat t verschrikkelijk is, en de familie heel veel sterkte toewensen. De ware toedracht en feiten ken ik toch niet, dus ik hou het hier maar bij... xxx

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:28

Ik deed ook zo'n wandeling in Frankrijk toen ik 12 was en had amper 10 lessen achter de rug, maar toen ze me vroegen of ik kon rijden zei ik ook heel fier 'ja'. Mijn moeder was mee en had nog nooit op een paard gezeten. Tja je gaat er als leek gewoon van uit dat het oude knollen zijn die nooit een misstap verzetten.

Vorige zomer nog (15 jaar later), deed ik het opnieuw en sleurde ook mijn man mee die nog nooit een paard van dichtbij had gezien. En ik beweerde nog altijd te kunnen rijden hoor.. (Hoe stom) Gelukkig is er niets misgegaan. Die van m'n man ging toch een paar keer in draf.. hij schrok zich een hoedje.

Na die rit ben ik terug in de manege gaan rijden (had de smaak terug te pakken) en NU PAS besef ik dat dit inderdaad ALTIJD een risico inhoudt.

Heel erg voor de familie..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:44

Ik denk dat als iemand paarden verhuurt, die persoon in principe moet zorgen dat wat hij aanbiedt veilig is. Ook al staat er een bordje `op eigen risico`. Hij kan niet zomaar even een paard uit het land trekken, die 2 weken opleiden en er dan een kind op zetten.

dus ik denk dat de volledige schuld bij de verhuurder ligt, ik vind het inderdaad dood-door-schuld.

Tuurlijk nemen ouders weleens een te groot risico omdat ze hun kind een lol willen doen. En tuurlijk roept een kind weleens `ja ik kan heel goed rijden´ terwijl dat misschien niet zo is. Maar je mag van iemand die met vakantiegangers omgaat toch verwachten dat hij daarmee om kan gaan, daar ook doorheen kijkt en dat hij een veilig pakketje aanbiedt, OOK voor kinderen.

Dus als je paarden verhuurt voor strandritten mag je als toerist verwachten dat het dan om volledig makke betrouwbare paarden gaat. Dat dat blijkbaar vaak niet zo is .... jaaa, dan zou het dus een goed idee zijn om daar strenger de hand aan te houden. En dat wil dus niet automatisch inhouden van "je had het kunnen weten want het is vaak zo". Misschien had die vent wel een heel betrouwbaar hoofd he ... en hadden die ouders dus echt het idee dat het wel in orde was.

Vreselijk, echt vreselijk voor die ouders. Die raken dat beeld denk ik nooit meer kwijt, als ze het gezien hebben.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:57

Joscaa schreef:
Jeetje zeg, denk je lekker op vakantie te zijn.. Verdrietig
Sterkte aan alle familie, kennissen & vrienden!

Crossmonster; Er gaan genoeg kindjes van 8 een buitenritje rijden, want dan ga je er toch wel vanauti dat het rustige paarden zijn.
En op allerlei manege's vind je allemaal 8 jarige kindjes hoor, en het had net zo goed bij iemand van 20 kunnen gebeuren.

Allereerst wat vreselijk voor dit meisje en haar ouders, maar helaas gebeurt het wel te vaak dat onervaren mensen op onervaren paarden gezet worden, bij mij op de manege worden veel bosritten gedaan, op de Veluwe, maar alleen aan mensen en kids met ervaring en altijd onder begeleiding, we krijgen werkelijk mega veel telefoontjes van mensen die nog nooit gereden hebben en een bosrit willen maken, omdat ze dat op vakantie ook wel eens gedaan hebben, nu zijn de paarden braaf zat daar ligt het niet aan maar ook brave paarden kunnen schrikken, tja mensen ga toch nadenken, ik vind dat de schuld hiervan ligt bij de eigenaar van het paard, geld verdienen is leuk maar niet ten koste van alles, arm klein meisje.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:00

Die paardenverhuurder is helemaal niet goed snik om zo'n paard te verhuren. Steigerende paarden horen niet aangeboden te worden aan een vakantieruiter. Zelfs een ervaren ruiter moet een betrouwbaar paard krijgen. Maar wat is betrouwbaar? Ik vind een betrouwbaar paard al gevaarlijk genoeg!

Ik vind het zeker verkeerd dat ze een 8 jarig kind een buitenrit laten doen en de situatie van het ongeval weet ik niet. Zelfs als het paard redelijk betrouwbaar was is het gevaarlijk. Hoe hoog steigerde dat dier? Kaarsrecht of ging dat beest maar een halve meter ofzo omhoog? Wat is steigeren dus in die mensen hun ogen??? Misschien had een iets oudere ruiter die wat meer ervaring had er met een smile blijven opzitten... Niemand weet het.

In dit geval vind ik zowel de ouders en de verhuurder schuldig. De ouders moeten een dochter van 8 jaar niet los op een onbekend paard zetten, dat doe je niet, punt uit. De verhuurder mag geen paard verhuren aan een 8 jarige. Mits hij deze vasthoud. Hoe betrouwbaar het paard ook is.
Ik vind dat men pas vanaf 16 los mag buiten rijden. Er kan een uitzondering gemaakt worden wanneer het kind ongeveer 6 jaar rijervaring heeft en tot de gevorderden gerekend wordt. Vanaf 16 jaar vind ik het ook belangrijk dat je minstens 4 jaar rijervaring hebt en kwa manege niveau bij de gevorderde rijd.
Buiten rijden is gevaarlijk dus doe da me de nodige ervaring!!!

Ik vind dit verschrikkelijk voor het kindje en wens de ouders heel veel sterkte.
Laatst bijgewerkt door lindake op 27-07-07 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt