Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
CCCCorine schreef:Cayenne schreef:Ik snap het wel een beetje.
Wanneer er nu zonder bit zou mogen worden gestart in de dressuur (met springen kan het al) dan zie je straks door de bomen het bos niet meer, worden hackamores uit de kast gerukt en krijg je "dat is niet eerlijk" taferelen.
Euhm, ik mag aannemen dat een hackamore vanwege de hefboomwerking sowieso niet zal worden toegestaan. Een bit met hefboomwerking mag immers ook niet (goed, natuurlijk wel vanaf het moment dat je met stang en trens mag rijden, maar niet eerder).
flicka schreef:flicka schreef:
Dat weet ik natuurlijk. Maar daar hoefden ook geen verenigingen voor opgericht te worden
russel schreef:Zijn er trouwens goede boeken die je een indruk geven hoe je bitloos kunt gaan leren rijden? Wil het wel eens proberen, maar die touwhalsters zijn al duur genoeg en om zelf te prutsen lijkt mij niet zo tof, heb ik dan na 1 keer wel gehad.
russel schreef:Ik weet er niet zo veel van af, maar kan je een paard bitloos in de krul trekken?
Yinnar schreef:russel schreef:Ik weet er niet zo veel van af, maar kan je een paard bitloos in de krul trekken?
Trekken is sowieso geen optie. Een paard trek je niet in de krul. Lees eerst eens het geciteerde stuk uit de amazone.
_angela_ schreef:Hoewel ik zelf met een hack rijdt, zou ik het niet erg vinden als je daarmee niet zou mogen starten in de dressuur, maar wel met een ander bitloos hoofdstel. Ik denk dat de vergelijking met een bit met scharen niet helemaal te trekken is, maar wel voor een gedeelte. Het zou goed zijn als de scheidingslijn voor wat wel en wat niet mag zou liggen bij:
1) geen mechanische bitloze hoofdstellen (dus de hack, en sommige andere soorten)
2) het moet er wel enigzins "engels" uitzien, dus geen knalroze biothane dingen, of touwhalsters.
_angela_ schreef:Ja, ieder paard kun je met elke optoming in de krul trekken, maar bij niet 1 optoming is dat de bedoeling.
Alane schreef:Nogmaals ik zou het prettig vinden dat mijn bijdrages met respect worden gelezen en niet afgedaan worden als onzin... ...
Alane schreef:Mijn persoonlijke ervaring is dat juist de bitloze rijders hier rekening mee houden omdat de reden dat ze bitloos rijden niet is vanwege het feit dat het zielig is voor het paard om met bit te rijden maar omdat men van mening is dat het zonder ook perfect kan.
maw rijden ze met bit net zo perfect + willen lid worden van een vereniging die wedstrijden organiseerd volgens bepaalde regels en willen dan de regels veranderd hebben.
Alane schreef:Maar eigenlijk snap ik de discussie even niet. De vereniging staat er onder andere voor dat de bitverplichting uit het reglement wordt geschrapt en er keuze is voor de amazones en ruiters. Het is geen sekte die alles en iedereen die met bit rijdt op de brandstapel wil gooien. Zeer zeker niet! Ieder moet het voor zich weten. Maar degene die bitloos willen starten moeten ook die mogelijkheid krijgen en objectief door een jury beoordeeld worden.
En daar heb je dat wat ik ook al schreef... winnen ze niet (kan ook zijn teleurstellende punten) dan is de jury niet objectief... Je hoort en ziet het nu ook al overal, met legio voorbeelden hier op bokt over wedstrijden met paardjes anders dan anders .... En het ligt altijd aan de jury...
Alane schreef:Dit kan momenteel niet en dat is zeer kwalijk en met name erg conservatief van het KNHS. Een beetje progressie zou niet verkeerd zijn in deze 21e eeuw. Hopelijk zal de nederlandse vereniging bitloos paardrijden hiertoe bijdragen!
Ik kan overigens nergens terugvinden in dit topic dat de mensen die bitloos rijden de mensen die dat niet willen veroordelen. Dat is zeer zeker niet het geval. Waar heb je dat gelezen?
Die mensen beoordelen zichzelf, het is niet de buitenstaander die stempelt maar het is de persoon zelf die zichzelf een stempel geeft.
En niet te vinden? nou, kijk je eigen reactie is op de mijne?
Yinnar schreef:Een bitloos hoofdstel van de ruitersportshop kan je integreren met een gewoon hoofdstel. Heb je een compleet bitloos hoofdstel.
russel schreef:_angela_ schreef:Ja, ieder paard kun je met elke optoming in de krul trekken, maar bij niet 1 optoming is dat de bedoeling.
Oke dus toch. Nee is niet de bedoeling, maar kijk eens bij dressuurwedstrijden, hoeveel in de krul? Heel veel en dat is jammer.
Ik zou best eens willen weten hoe zo een bitloos hoofdstel nu echt werkt, hoe het anatomisch werkt. Over de eventuele ongemakken in de mond zijn zat plaatjes en uitleggen, maar hoe zit het met de gevoelige plekken op het hoofd waar bitloos op inwerkt?
Als je er kennelijk ook druk/dwang en eventueel krul mee kan trekken, moet het toch ook een inwerking hebben op zo een groot bottig hoofd.
russel schreef:Yinnar schreef:Een bitloos hoofdstel van de ruitersportshop kan je integreren met een gewoon hoofdstel. Heb je een compleet bitloos hoofdstel.
Dat snap ik niet helemaal.
annebe schreef:Russel... ik weet niet waar je woont?
Anders wil ik wel een keertje langs komen met diverse bitloze optomingen, dan kan je zelf eens kijken en uitproberen of er iets tussen zit en hoe je paard erop reageerd.
russel schreef:Ik weet er niet zo veel van af, maar kan je een paard bitloos in de krul trekken?