Oprichting Vereniging Bitloos Paardrijden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marcellie

Re: Oprichting Vereniging Bitloos Paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:29

ik zou het zelf super vinden als ik met mijn paardje bitloos op wedstrijd kon starten!! mijn paard heeft een probleem in haar mond hierdoor rij ik haar met een hackamore, ze loopt hier fijn op! maar de knhs verplicht je gewoon om er een bit in te hangen!! ik ben nu van alles aan het proberen om toch te kunnen starten, met bitten enzo, maar het zou zoveel paardvriendelijker kunnen voor mijn paard dan!!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:31

CCCCorine schreef:
Cayenne schreef:
Ik snap het wel een beetje.
Wanneer er nu zonder bit zou mogen worden gestart in de dressuur (met springen kan het al) dan zie je straks door de bomen het bos niet meer, worden hackamores uit de kast gerukt en krijg je "dat is niet eerlijk" taferelen.

Euhm, ik mag aannemen dat een hackamore vanwege de hefboomwerking sowieso niet zal worden toegestaan. Een bit met hefboomwerking mag immers ook niet (goed, natuurlijk wel vanaf het moment dat je met stang en trens mag rijden, maar niet eerder).

Ik persoonlijk ben geen voorstander van de hackamore. Ik zou het wel waarderen als er, mits de bitverplichting verdwijnt, wel een schifting wordt gemaakt welke bitloze optomingen zijn geoorloofd tijdens een wedstrijd en welke niet.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:32

Ja, maar dat is niet meer dan logisch. Bij de bitten is er ook een schifting, dus daarom natuurlijk ook bij de bitloze optomingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:33

Zijn er trouwens goede boeken die je een indruk geven hoe je bitloos kunt gaan leren rijden? Wil het wel eens proberen, maar die touwhalsters zijn al duur genoeg en om zelf te prutsen lijkt mij niet zo tof, heb ik dan na 1 keer wel gehad. Clown

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:35

Ik heb er eentje (touwhalster) gekocht via bokt voor 4,50. Werkt precies hetzelfde als met bit en dat is bij de meeste optomingen zo denk ik. Gewoon voorzichtig aan beginnen, dan merk je snel genoeg of je paard er goed op reageert...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:38

flicka schreef:
flicka schreef:

Dat weet ik natuurlijk. Maar daar hoefden ook geen verenigingen voor opgericht te worden Knipoog

Waarom niet???? Omdat dat geoorloofd is en bitloos wedstrijden rijden niet. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:39

russel schreef:
Zijn er trouwens goede boeken die je een indruk geven hoe je bitloos kunt gaan leren rijden? Wil het wel eens proberen, maar die touwhalsters zijn al duur genoeg en om zelf te prutsen lijkt mij niet zo tof, heb ik dan na 1 keer wel gehad. Clown

Ja een touwhalster kost praktisch niets en een bitloos hoofdstel van de ruitersportshop is € 49,00. Valt mee m.i.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:41

russel schreef:
Ik weet er niet zo veel van af, maar kan je een paard bitloos in de krul trekken?

Trekken is sowieso geen optie. Een paard trek je niet in de krul. Lees eerst eens het geciteerde stuk uit de amazone.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:44

Hoewel ik zelf met een hack rijdt, zou ik het niet erg vinden als je daarmee niet zou mogen starten in de dressuur, maar wel met een ander bitloos hoofdstel. Ik denk dat de vergelijking met een bit met scharen niet helemaal te trekken is, maar wel voor een gedeelte. Het zou goed zijn als de scheidingslijn voor wat wel en wat niet mag zou liggen bij:
1) geen mechanische bitloze hoofdstellen (dus de hack, en sommige andere soorten)
2) het moet er wel enigzins "engels" uitzien, dus geen knalroze biothane dingen, of touwhalsters.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:45

Ja, ieder paard kun je met elke optoming in de krul trekken, maar bij niet 1 optoming is dat de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:45

Yinnar schreef:
russel schreef:
Ik weet er niet zo veel van af, maar kan je een paard bitloos in de krul trekken?

Trekken is sowieso geen optie. Een paard trek je niet in de krul. Lees eerst eens het geciteerde stuk uit de amazone.

Het is een vraag. Ik hoef geen les gelezen te worden hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:46

_angela_ schreef:
Hoewel ik zelf met een hack rijdt, zou ik het niet erg vinden als je daarmee niet zou mogen starten in de dressuur, maar wel met een ander bitloos hoofdstel. Ik denk dat de vergelijking met een bit met scharen niet helemaal te trekken is, maar wel voor een gedeelte. Het zou goed zijn als de scheidingslijn voor wat wel en wat niet mag zou liggen bij:
1) geen mechanische bitloze hoofdstellen (dus de hack, en sommige andere soorten)
2) het moet er wel enigzins "engels" uitzien, dus geen knalroze biothane dingen, of touwhalsters.

Ik heb wel normaal uitziende bitloze hoofdstellen gezien, maar behoorlijk duur, al gauw 145 euro minimaal. Wil je echt een beetje mooie, ben je al zo 180 euro kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:49

_angela_ schreef:
Ja, ieder paard kun je met elke optoming in de krul trekken, maar bij niet 1 optoming is dat de bedoeling.

Oke dus toch. Nee is niet de bedoeling, maar kijk eens bij dressuurwedstrijden, hoeveel in de krul? Heel veel en dat is jammer.

Ik zou best eens willen weten hoe zo een bitloos hoofdstel nu echt werkt, hoe het anatomisch werkt. Over de eventuele ongemakken in de mond zijn zat plaatjes en uitleggen, maar hoe zit het met de gevoelige plekken op het hoofd waar bitloos op inwerkt?

Als je er kennelijk ook druk/dwang en eventueel krul mee kan trekken, moet het toch ook een inwerking hebben op zo een groot bottig hoofd.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:07

Alane schreef:
Nogmaals ik zou het prettig vinden dat mijn bijdrages met respect worden gelezen en niet afgedaan worden als onzin... ...

Bij deze dan ook hetzelfde vriendelijke verzoek aan jou namens mij! Wie de schoen past....... Knipoog

Alane schreef:
Mijn persoonlijke ervaring is dat juist de bitloze rijders hier rekening mee houden omdat de reden dat ze bitloos rijden niet is vanwege het feit dat het zielig is voor het paard om met bit te rijden maar omdat men van mening is dat het zonder ook perfect kan.
maw rijden ze met bit net zo perfect + willen lid worden van een vereniging die wedstrijden organiseerd volgens bepaalde regels en willen dan de regels veranderd hebben.

Hoe kom je daar nu bij. Men wil een keuze hebben om landelijk bitloos te starten! En dat is nu niet mogelijk. Jij maakt er een heel ander verhaal van.

Alane schreef:
Maar eigenlijk snap ik de discussie even niet. De vereniging staat er onder andere voor dat de bitverplichting uit het reglement wordt geschrapt en er keuze is voor de amazones en ruiters. Het is geen sekte die alles en iedereen die met bit rijdt op de brandstapel wil gooien. Zeer zeker niet! Ieder moet het voor zich weten. Maar degene die bitloos willen starten moeten ook die mogelijkheid krijgen en objectief door een jury beoordeeld worden.

En daar heb je dat wat ik ook al schreef... winnen ze niet (kan ook zijn teleurstellende punten) dan is de jury niet objectief... Je hoort en ziet het nu ook al overal, met legio voorbeelden hier op bokt over wedstrijden met paardjes anders dan anders .... En het ligt altijd aan de jury...

En dat is precies wat ik nu beschrijf in bovenstaand stukje. Dus wat zou het bitloos starten hier nu aan veranderen. Het is al zo en het blijft zo. Het wordt niet minder en niet erger. Of je nu met of zonder bit rijdt als je niet tevreden bent over de punten dan ligt het toch meestal aan de jury als je zelf vind dat je goed hebt gereden. Dat zal door de bitverplichting te handhaven niet veranderen.

Alane schreef:
Dit kan momenteel niet en dat is zeer kwalijk en met name erg conservatief van het KNHS. Een beetje progressie zou niet verkeerd zijn in deze 21e eeuw. Hopelijk zal de nederlandse vereniging bitloos paardrijden hiertoe bijdragen!

Ik kan overigens nergens terugvinden in dit topic dat de mensen die bitloos rijden de mensen die dat niet willen veroordelen. Dat is zeer zeker niet het geval. Waar heb je dat gelezen?
Die mensen beoordelen zichzelf, het is niet de buitenstaander die stempelt maar het is de persoon zelf die zichzelf een stempel geeft.
En niet te vinden? nou, kijk je eigen reactie is op de mijne?

Ik veroordeel jou niet omdat jij met bit rijdt. Mijn zegen heb je. En met jou alle anderen die liever met bit rijden. En dat meen ik oprecht. Jij bent degene die het bitloos starten van dressuurwedstrijden niet ziet zitten en geeft dit keer op keer aan in dit topic met redenen die mij niet overtuigen en nergens op zijn gebaseerd. Wat zal het jou een zorg zijn als jij een wedstrijd rijdt en een combinatie in jouw klasse rijdt bitloos? Dat heeft verder toch geen gevolgen voor jou?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:22

Een bitloos hoofdstel van de ruitersportshop kan je integreren met een gewoon hoofdstel. Heb je een compleet bitloos hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:26

Yinnar schreef:
Een bitloos hoofdstel van de ruitersportshop kan je integreren met een gewoon hoofdstel. Heb je een compleet bitloos hoofdstel.

Dat snap ik niet helemaal.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:32

russel schreef:
_angela_ schreef:

Oke dus toch. Nee is niet de bedoeling, maar kijk eens bij dressuurwedstrijden, hoeveel in de krul? Heel veel en dat is jammer.

Ik zou best eens willen weten hoe zo een bitloos hoofdstel nu echt werkt, hoe het anatomisch werkt. Over de eventuele ongemakken in de mond zijn zat plaatjes en uitleggen, maar hoe zit het met de gevoelige plekken op het hoofd waar bitloos op inwerkt?

Als je er kennelijk ook druk/dwang en eventueel krul mee kan trekken, moet het toch ook een inwerking hebben op zo een groot bottig hoofd.

Op http://www.paardnatuurlijk.nl moet je eens kijken bij bitloze optomingen. Hier zijn testen gedaan met verschillende bitloze optomingen. Met plaatjes erbij wordt aangetoond waar de druk komt te liggen.
En nogmaals -en zeker niet om jou de les te lezen- het in de krul trekken zoals jij zegt is bij geen enkele optoming aan te raden. (met of zonder bit) Maar het klopt wat je zegt het gebeurd helaas wel in de wedstrijdsport en dat haalde ik al aan. Vandaar dat ik verwees naar het stukje uit de amazone. Daar staat hoe je op de juiste manier naar de aanleuning toe kunt rijden. Zowel met als zonder bit.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:36

russel schreef:
Yinnar schreef:

Dat snap ik niet helemaal.

Als je een gewoon hoofdstel hebt haal je de onderdelen weg die door het bitloze hoofdstel vervangen kunnen worden. (bakstukken en neusriem bv) en je integreert het bitloze hoofdstel in het gewone hoofdstel. Ik zal kijken of ik een plaatje voor je kan vinden. Anders maak ik een foto van mijn hoofdstel van het weekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:50

Ik zal even uitleggen.

Ik kom op het in de krul trekken omdat het bitloze in mijn ogen altijd het idee wil geven dat het zo paardvriendelijk is. Sommige en ik zeg bewust sommige bitloos rijders veroordelen mensen die met bit rijden, zijn etterlijke nare discussies van op bokt geweest. Hierdoor ontstaat het idee bij de bitloze leken dat als er geen bit in hangt er nergens pijn of ongemak voor het dier meer is met een dergelijk hoofdstel.

Dan is mijn vraag kan je hem ook in de krul trekken, dus ja. Dan krijg ik toch het idee dat er ook ergens pijn en ongemak van uit gaat anders kan je trekken wat je wilt, maar gebeurd er niets.

Als ik met mijn paard ga wandelen en hij trekt naar de berm, dan kan ik aan dat leuke halster blijven trekken, maar hij verchiet niet eens met zijn ogen, vreet gewoon verder en sleurt mij een andere kant op. Met hoofdstel met bit kan hij dat natuurlijk niet. Bit geeft immers dwang waar hij op Moet reageren.

Stel ik ga met bitloos hoofdstel wandelen en hij trekt naar de berm, en ik trek hem mee, reageert hij dan wel? Waar wat gebeurd er dan wat dat ik mijn wil op hem kan leggen?

Ooit schreef iemand dat de druk achter de oren zo groot wordt dat ze hun evenwicht dreigen te verliezen en dat dat zo een nare ervaring voor het paard is dat ze daardoor leren te gehoorzamen op de druk.

Kijk ik kan mij voorstellen dat je het ijzer uit zijn mond wil hebben, helemaal mee eens. Maar om dan bitloos te gaan rijden, wil ik wel eerlijk weten waar ik dan mee bezig ben.

Niet elk paard wil automatisch aan de teugel gereden worden, neemt niet die houding aan die dresuurmatig gezien wil worden, en idd met bit kun je dat verbloemen en krijg je dat mooie in de krul effect, waar overigens sommigen niet eens weten dat hun paardje in de krul loopt. Denken dus prachtige hoofd/hals verbinding te hebben.

Bitloos zou dus ook een mooie op de loodlijn hoofd/hals verbinding moeten zijn, volgens dressuur maatstaven . Kijk ik verschillende bitloze foto's zie ik neus ver voor de loodlijn, HELEMAAL niks mis mee. Prima, maar voor een dresuurproef willen ze dan niet zien. Moet er toch wat gebeuren om die mooie hoofd/hals lijn te krijgen en dan komt het ook in de krul trekken tevoorschijn. Een dwang, die voortkomt uit een ongemak of pijn bij het paard die hij vermijdt door verder door te buigen. Nogmaals sommige paarden worden perfect rondgereden en lopen perfect verzameld bitloos en eigenlijk helemaal op de zit. Maar dat zijn de toppertjes, je zou ze maar hebben en die zijn er niet in overvloed.

Waar ik duidelijkheid in probeer te krijgen wat is nou echt het verschil in bitloos en met bit rijden.

Bitloos is automatisch ten alle tijden een mooie verzameling vanuit het paard zelf en dat bitloze hoofdstel is eigenlijk niets dan een paar riempjes? Met bit is dwang dmv dat ijzer?
Maar is dit echt zo? Wie verstopt wat door toch ook zijn paard in de krul te trekken bitloos?

Overigens denk ik dat als er wedstrijden komen er gewoon bitloze wedstrijden komen met alleen bitloze optomingen. Gemengt gaat nooit goed. Wellicht krijg je dan wel dat de neus voor de loodlijn mag blijven. Barokke wedstrijden zijn ook vaak apart omdat die rassen onderling beter concurreren.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:21

Ik behoor niet tot die "sommige" die het met bit rijden veroordelen. Maar dat is uit mijn berichten inmiddels al gebleken. Ik wil echter wel een keuze hebben om ook in wedstrijdverband bitloos te rijden. En niet in de categorie bitloos maar landelijk tussen de andere combinaties in. Ik denk dat het elkaar geen pijn zal doen. Wat betreft de bitloze leken, ja het kan zijn dat er situaties ontstaan zoals jij noemt. Echter bij combinaties die met bit rijden zijn die er ook en reken er maar op dat als je een bit door een paardenmond trekt dit ook geen pretje is voor het betreffende dier. Dus in beide gevallen kan het vervelend uitpakken door onjuist gebruik. Daar heeft het bitloze aspect dus niets mee te maken. Als ik met mijn pony ga wandelen met bitloos hoofdstel en ze trekt mij in de berm getuigt dat teneerste niet van veel respect naar mij toe maar oke, het kan gebeuren en dan kan ik nog zo hard aan de teugels trekken, ze zal net zo reageren als met halster. Dat een bit dwang geeft kan ik mee inkomen en daar heb ik dus een hekel aan. Ik wil mijn pony niets dwingen en ook niet mijn wil opleggen. Het moet in goede harmonie gaan en daar werk ik ook aan dmv grondwerk. Respect van je pony moet je verdienen en niet afdwingen. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Ieder paardje wat een goede training (door een goede instructeur/trice) krijgt en over de juiste capaciteiten beschikt kan bitloos aan de teugel gereden worden. Mits je het oppakt zoals omschreven in het geciteerde stuk uit de Amazone.

En ja mijns insziens is er geen verschil tussen met bit of zonder bit rijden vandaar dat ik kies voor bitloos. Je kunt dezelfde doelen bereiken dus waarom een bit als het zonder ook kan. Dat is ook eigenlijk het moraal van het verhaal.

Ik ben er wel voor om gemengd landelijk te starten. Ik denk dat het allemaal een storm is in een glas water. Als de bitverplichting (hopelijk) verdwijnt en het is straks ingeburgerd kraait er geen haan meer naar. Omdat het nu nog niet mogelijk is en vrij nieuw gaat iedereen ineens een mening vormen. Hoe het in de toekomst echt gaat uitpakken weet niemand nog. Misschien denk je er straks wel heel anders over als je een bitloze combinatie hebt zien starten.
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 27-07-07 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:27

Ga dit topic even volgen!
Ben er ook zeker wel voor om bitloos te rijden! .....hoewel ik niet weet of ik dat met mijn paard moet proberen (heethoofd)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:53

Russel... ik weet niet waar je woont?
Anders wil ik wel een keertje langs komen met diverse bitloze optomingen, dan kan je zelf eens kijken en uitproberen of er iets tussen zit en hoe je paard erop reageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:24

annebe schreef:
Russel... ik weet niet waar je woont?
Anders wil ik wel een keertje langs komen met diverse bitloze optomingen, dan kan je zelf eens kijken en uitproberen of er iets tussen zit en hoe je paard erop reageerd.

He tof, maar helaas.... ik woon in NB, vlak bij Den Bosch, niet echt in de buurt. Huilen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:58

russel schreef:

DAT is wat men nu bedoelt met het bit verkeerd gebruiken! Een paard hoeft helemaal niet in een krul getrokken te worden... Degene die hun paard in een krul moeten trekken zijn ruiters die niets waard zijn!

Een paard gaat ZELF nageven als jou balans goed is en als jij je paard in balans kan laten lopen...
Ik ben helemaal niet anti bit want gebruik momenteel ook een bit omdat het nu eenmaal nog niet veilig genoeg is om zonder te rijden, maar ik streef wel naar bitloos... Waar ik wel tegen ben is VERKEERD bit-gebruik!

Ik vind het zulke onzin da'k hier lees! mensen komaan! Zijn jullie bang verslagen te worden door niet-bit-ruiters? djeezus, een beetje volwassenheid is hier wel op zijn plaats!

Ik hoop dat de reglementen kunnen veranderd worden, te beginnen met Nederland en hopelijk zal België ook volgen! Zo kunnen ook ruiters die zonder bit rijden wedstrijden rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:16

Sorry Willeke Nijs, je moet echt beter lezen hoor. Je doet nu stellingen en uitspraken die niet relevant zijn op mijn berichten, lees ze eerst eer je een oordeel vormt.