lejo schreef:en als je het paard er gewoon een paar keer rustig inhelpt met een hulpmiddel kan de angst ook weggenomen worden, omdat het dier dan weer dat er niks aan de hand is.
claustrofobie komt ook voort uit angs voor iets dat ze niet kennen, kennen ze de trailer, is de angst weg.
Waarom is dat geen oplossing?
Omdat je hier dwang gebruikt. Dus je gaat iets negatiefs doen om een positief resultaat te krijgen... Als je dwang gaat gebruiken ga je je gedragen als een roofdier... en paarden zijn bang van roofdieren. Hun angst voor jou gedrag gaat boven de angst voor de trailer of camion. En uiteindelijk zullen ze er zo ook wel ingaan, de vraag is alleen: is dit de manier die jij wil?
Bovendien als jij druk gaat geven gaan vele paarden al flippen, want druk = het paard opsluiten... en het paard is een claustrofobisch dier met vluchtinstinct. Dus wat zal een paard doen als hij druk voelt? Juist ja: tegen die druk ingaan en zijn vluchtinstinct gebruiken...
Ik kies liever voor positieve bekrachtiging. Ik vraag iets, mijn paard denkt met mij mee, ik geef mijn paard ruimte om iets te proberen en bij de kleinste poging, hoe klein ook, beloon ik mijn paard door haar rust te geven... Hierdoor gaat mijn paard makkelijker ontspannen en een ontspannen paard is véél leuker om mee te werken dan een gespannen paard....
Het is maar juist wat jij wil...