Laadprobleem-harnas wint ontwerpprijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

apenstaartje

Re: Laadprobleem-harnas wint ontwerpprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:25

Ik heb een moeilijke trailer lader gehad. Hij was gewoon heel angstig door de longeerlijn te gebruiken en hem stapje voor stapje (zonder zware druk) hem erin te laten gaan heb ik het laadprobleem opgelost.
Hij ging niet steigeren ging er niet in hangen maar het beetje druk vanachter was voldoende.

Voor mijn idee beter dan bezemstelen, zweepjes enz.

Nu hebben we net een andere trailer en dan vind hij hem weer eng. 1e keer wilde hij niet laden en dan grijp ik terug op de longeerlijn.

Ik ben bijna altijd alleen en mijn jonge paardje had het uitgevonden dat het dan wel gemakkelijk was om te blijven staan. Met zijn 2en laadde hij prima. Nu weet hij dat hij als ik in mijn 1tje ben ook op moet. Longeerlijntje achterlangs en ik hoef er niet eens druk op te zetten.

Op zich vind ik dit ding handig omdat niet iedere trailer een oog heeft om de longeerlijn aan te bevestigen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:11

wat ik niet begrijp is dat (behalve bovenstaande en een paar anderen) iedereen zegt dat zo'n hulpmiddel alleen een hulpmiddel is en geen oplossing. Ik denk nl. dat het juist WEL een oplossing KAN zijn.

Als je paard een aantal keer zonder problemen met behulp van zo'n hulpmiddel de trailer oploopt kan het de angst gewoon ook wegnemen omdat het dier weet dat er niks gebeurt als hij er oploopt. (vaak is het gewoon het onbekende dat eng is)
of je dit nu met een longeerlijn of een duur tuig doet maakt wat mij betreft niet uit, maar ik denk dat het zeker wel een oplossing kan zijn voor een probleem.

als dit gewoon werkt is dit weer een stuk voordeliger dan een cursus gaan doen en kan dus even effectief zijn. Ik vergelijk het maar met onze hond die bang voor water was, we zijn een aantal keer met hem aan de riem mee erin gegaan tot hij wist dat het niet eng was en toen was het over en ging hij uit zichzelf lekker zwemmen.

Edit: aanpassing'kje

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:16

De reden waarom paarden niet de trailer of de camion op willen is omdat het claustrofobische wezens zijn. Ze zijn bang op opgesloten te worden... Een trailer en vrachtwagen sluit het paard op 4 manieren in: nl langs links, rechts, boven en onder. Bovendien is een trailer of camion vaak een donker gapend gat. Paarden houden niet van donkere ruimtes! Dat beangstigd hun. Door je eerst en vooral te verdiepen in het waarom paarden trailers en camions eng vinden kan je al véél oplossen.

Ikzelf ben bezig met Parelli Natural horsemanship. Ik weet dat mijn paard de camion eng vind. Wat ik doe is oefenen met approach en retreat. Al doe ik er uren over.. dat maakt mij dus niets uit. Wat ik doe is 1 voetje op de klep, terug achterwaarts, rust... twee voetjes op de klep vragen, terug achterwaarts, rust... en zo tot m'n paard helemaal op de klep wil staan en op den duur rustig in de camion kan staan. Verder oefening ik erop dat mijn paard zichzelf in de camion gaat zetten zodat ik enkel maar het schot moet dicht doen... Dat voor mijn eigen veiligheid....

Voor je op die manier gaat oefenen met trailerladen moet je paard wel eerst vertrouwen in jou hebben... Dat heb 'k kunnen bevestigen door véél grondwerk te doen. Ik heb al véél paarden gezien die zich op deze manier wel laten laden... Maar natuurlijk moet de ruiter er de tijd in willen steken en zich willen verdiepen in het wezen paard...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:29

jij begrijpt m! OK dan! Lachen dát bedoel ik, mensen weten niet dat het wezen paard van nature claustrofobisch, cinisch en paniekgevoelig zijn en daarbij altijd eerst gaan rennen en dan pas nadenken waar ze bang voor zijn, het zijn vluchtdieren dus als ze bang zijn (bijv voor een trailer omdat ze claustrofobisch zijn) gaan ze vluchten. Dat hoeft zich niet te uiten in omdraaien en wegrennen maar kan ook weigeren voor de klep zijn.
maar wat doen de mensen ze pakken een bezem of longeerlijn en dwingen het paard in de trailer ipv zn angst weg te nemen... (of interpreteren het paard verkeerd in het geval van een dikke vinger paard die uit gebrek van respect gewoon niet wil laden omdat ie er geen zin in heeft op dat moment).
het is geen moeilijke materie maar je moet je er wel in (willen) verdiepen.
Men is meer bezig met die rotknol die niet naar een wedstrijd mee wil dan het probleem trailer laden op te lossen, maar dat is mijn persoonlijke mening.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:08

en als je het paard er gewoon een paar keer rustig inhelpt met een hulpmiddel kan de angst ook weggenomen worden, omdat het dier dan weer dat er niks aan de hand is.
claustrofobie komt ook voort uit angs voor iets dat ze niet kennen, kennen ze de trailer, is de angst weg.
Waarom is dat geen oplossing?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:36

lejo schreef:
en als je het paard er gewoon een paar keer rustig inhelpt met een hulpmiddel kan de angst ook weggenomen worden, omdat het dier dan weer dat er niks aan de hand is.
claustrofobie komt ook voort uit angs voor iets dat ze niet kennen, kennen ze de trailer, is de angst weg.
Waarom is dat geen oplossing?

Omdat je hier dwang gebruikt. Dus je gaat iets negatiefs doen om een positief resultaat te krijgen... Als je dwang gaat gebruiken ga je je gedragen als een roofdier... en paarden zijn bang van roofdieren. Hun angst voor jou gedrag gaat boven de angst voor de trailer of camion. En uiteindelijk zullen ze er zo ook wel ingaan, de vraag is alleen: is dit de manier die jij wil?
Bovendien als jij druk gaat geven gaan vele paarden al flippen, want druk = het paard opsluiten... en het paard is een claustrofobisch dier met vluchtinstinct. Dus wat zal een paard doen als hij druk voelt? Juist ja: tegen die druk ingaan en zijn vluchtinstinct gebruiken...

Ik kies liever voor positieve bekrachtiging. Ik vraag iets, mijn paard denkt met mij mee, ik geef mijn paard ruimte om iets te proberen en bij de kleinste poging, hoe klein ook, beloon ik mijn paard door haar rust te geven... Hierdoor gaat mijn paard makkelijker ontspannen en een ontspannen paard is véél leuker om mee te werken dan een gespannen paard....

Het is maar juist wat jij wil...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:46

Dat is precies waar het om gaat. Je gewoon een beetje verdiepen in het wezen paard en in het specifieke exemplaar waar je mee te maken hebt. Niet wachten tot wedstrijd totdat je hem eens gaat laden, maar gewoon al wat eerder oefenen.

Ik ben ook van 'komt niet in de buurt van de trailer' of 'komt druipend van het zweet van een ritje van 15 minuten' tot 'is altijd en overal te laden' en 'ritten tot ruim anderhalf uur geven geen enkele stress' gekomen (hoewel laden soms op vreemd terrein nog een minuutje of 5-10 duurt als er veel te zien is).

Als het specifieke exemplaar dat ik mee wil nemen weer eens hapert dan kan ik ook zien of het stress is, of dat er gewoon teveel andere dingen zijn waardoor de aandacht even niet bij de baasjes is. Aandacht vragen, misschien streng toespreken, en paard staat in de wagen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:08

maar er is niet per definitie sprake van paniek, paarden genoeg die gewoon een klein extra zetje in de goede richting nodig hebben.
als mijn paard bang is voor iets langs de weg ga ik ook geen hele routine op haar uitvoeren, ik dwing haar er even langs en daarna weet zij dat het goed is en meestal gaat het de 2e of de 3e keer al probleemloos. Als ik dat niet doe en er extra bij stil ga staan dat er iets anders is dan anders, bevestig ik voor haar alleen maar dat het eng is en wordt ze alleen maar banger.
Ik zie hier echt niks verkeerds in hoor, gewoon even door laten zetten zodat ze ervaren dat er niks erg is.
(tenzij je natuurlijk echt een panisch dier krijgt, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt en het lijkt me niet dat dit nu zo vreselijk vaak voor komt en dan zij ze al panisch op het moment dat je het dier ervoor zet)

maargoed een duidelijk verschil van mening.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:35

mijn paardje gaat op zijn dooie gemakje zijn biksjes of peentjes of vers geplukt gras staan eten die voorin de trailer liggen , hij ziet en gaat staan eten , ook al staan we naast een veld ver mals gras , bak met biks of veld met penen
en soms wil hij er gewoon niet in

ook al laden we naast een heel veld met vers gras of wat ever

hij VOELT MIJN spanning en weigert of pakt een gras sprietje en komt er weer uit
als hij op de trailer staat kan ik met deze lijn even iets van spanning geven als hij achteruit wil
(heb reuma op meerdere vlkken van kracht zetten is iig geen sprake_)

onderweg als we iets "engs"tegen komen geven we ook iets meer been
van joh niks engs ..kom ,, we gaan verder .. als iets zo eng is dat dat niet werkt gaan we uiteraard over op andere tactiek (en dat is geen zweep , tilen of wat ever)

dus waarom zou ik bij de trailer ook niet mogen zeggen dmv deze lijn van joh niet miepen
kom het is goed ..

voorals nog gaat de op de vinger vooruit de trailer in training uieteraard verder
maar p het gemakje niet in een uurtje ..weet niet of hij daar geestelijk blij mee zal zijn

verder volgt hij mij voorbij de meest enge dingen zonder aarzeling
(zoals een smalle brug over water , naast een snelweg , die letterlijk centimeters op en neer gaat bij het passeren van een vracht wagen en een herrie , men zelfs ik vond het eng
maar mijn paardje volgde met losse ljin blind op mij vertrouwend ,,)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:37

Je zegt het goed Lachen. Het gaat verkeerd met jouw spanning Lachen. Kost heel veel paardeneigenaren jaren om tot dat inzicht te komen Lachen. Als ze daar ooit al komen Rolleyes.

Wij moesten zelf eerst trailermak worden voordat paardlief dat werd Lachen.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:37

Wij zijn er wel mee bezig geweest om te begrijpen waarom ze de trailer niet in wil. Toen de trailer in de weide stond, kreeg ze er haar eten in. Dan loopt ze er meteen in. De trailer helt dan zelfs lichtjes naar achter maar allemaal geen probleem meer voor haar. Zonder eten wou ze de trailer niet in. Dus heel veel mee bezig geweest om haar op dat punt te krijgen dat we niets meer nodig hadden om haar te lokken. Weet dat dit niet de juiste manier is maar liever deze dan echte dwang. Nu wandelt ze er nog niet in 1 keer aan op. Ze heeft zowat haar tijd nodig en elk pasje dat ze zet beloon ik. Ik wil haar ook altijd alleen laden, is er meer volk bij betrokken, weigert ze gewoon.

We hebben er ook aan gedacht professionele hulp te zoeken en na heel wat opzoekwerk, worden niet overal de vriendelijkste methodes gebruikt. Ik ben blij dat het mijzelf gelukt is om haar vertrouwen hierin te winnen.

Maar ik heb dus nog altijd mijn vraagtekens bij de echte reden waarom ze weigert en het is echt niet dat ik mij er niet in verdiept heb hoor! Waarom vind ze de ruimte niet eng als ze er in eet en dan in andere gevallen soms weer wel? Want de ene keer loopt ze er zo aan in en de andere keer duurt het een tiental minuten.

Ondanks dat het hele trailerproblemen mij gedurende zeer lange tijd heeft bezig gehouden en nog altijd trouwens, valt er altijd nog bij te leren. Misschien hebben we het ergens erg verkeerd aangepakt en zo zelf in bepaalde mate oorzaak geweest zijn. Want dat is wat hier eigenlijk gezegd wordt. Maar dit neemt niet weg dat wij wél de moeite gedaan hebben om uit te zoeken wat de reden was en hoe we dit het best konden oplossen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:31

Ik vind dit een beetje omkoperij... Je geeft het paard eten in de trailer, dus moet die niet bang zijn als je gaat laden.

Ik vind het goed dat je bezig bent met te analyseren waarom je paard de trailer niet in wil... Maar heb je daarbij jezelf eens geanalyseerd? Hoe is jou houding? Hoe is jou focus? (daarmee bedoel ik ben je erg gefocusd om je paard op die trailer te krijgen...) en vooral: Zit je met een tijdslimiet als je paard geladen moet worden?

Stel: je wil je paard laden want je moet op wedstrijd. Je weet dat je paard zich moeilijk laat laden. Op dat moment is er bij jou al spanning, want je weet dat je je moet haasten. Je hele houding gaat onbewust zich concentreren op dat trailerladen.... En dat is net wat je niet moet hebben...

Trek bijvoorbeeld eens een ganse dag uit om met je paard te oefenen op het trailerladen. Als je dat doet kan je bijvoorbeeld eerst naar de trailer toewandelen. Geef je paard een lang stuk touw en neem hem niet onder de kin vast. Laat je paard eerst zelf bepalen hoever die wil gaan. Vraag zelf nog niets. Wacht gewoon af. Het zou goed kunnen, dat als jij niets vraagt dat je paard ineens wel de trailer inloopt omdat hij dit een prettig gevoel vind... Hij voelt dat je hem vertrouwt.
Stel dat je paard stopt op enkele meters voor de trailer. Ga hem dan niet dwingen er naartoe te lopen. Spreek hem rustig toe dat het ok is, blijf eventjes staan om te kijken of je paard achterwaarts wil of niet. In het beste geval blijft je paard staan en gaat die rustig wat grazen. In het andere geval moet je eventjes wat verder weg, want je paard heeft een grens bereikt waar hij nog niet over durft... Op deze manier ga je steeds dichter bij de trailer. Focus je niet op de trailer. Wandel er rustig heen, maar niet met het oog je paard te laden. Ga er ook niet in een rechte lijn naartoe, maar wandel een beetje rond. Rust en ontspanning is het allerbelangrijkste op zulk moment! Dan heb je het moment dat je paard aan de trailer is. Ik speel dan m'n 7 games, die ik geleerd heb via m'n parelli pakket... Op die moment ben ik ook niet bezig met haar te laden. Ik kroel wat, ik stuur haar achterwaarts, haal haar weer voorwaarts naar me toe, ik laat de voorhand wat wijken, de achterhand wat wijken. Ik stuur haar op een halve cirkel waarbij ze vb met 1 voet even op de klep moet komen, en er weer af kan. Dus wat ik doe is mijn games gebruiken met het obstakel trailer of camion. Ik maak het telkens wat moeilijker, net zoveel als mijn paard aangeeft dat ze aankan. Uiteindelijk ben 'k misschien 3 u of meer bezig, maar mijn paard staat relaxt likkend en kauwend op de camion....

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:50

Het is misschien wel een vorm van omkoperij ja maar dit hebben we juist gedaan om uit te zoeken wat het probleem is. Is het angst? Nee want ligt er eten in de trailer gaat ze er meteen op. Dus het was een onderdeel van het uitzoeken waarom ze moeilijk de trailer op gaat.

En geloof me ik heb echt geen tijdslimiet. Ik ben vaak en lang genoeg met haar bezig geweest. Het maakt mij écht niet uit of het een dag duurt. Als we op wedstrijd gaan is dit ook ingecalculeerd hoor. Ik ga nu 5 jaar op wedstrijd op regelmatige basis en de spanning is van mij af. Misschien niet als ik daar op het wedstrijdterrein zelf ben maar wel met het laden hier. Ik weet zelf ook dat je opjagen juist het tegengestelde effect heeft dus ik ben een en al rust als we haar laden. Dat is ook de reden waarom ik er niemand anders bij wil.

Bedankt voor de info wel. Het gaat voorlopig wel goed. Ze heeft gewoon effe de tijd en rust nodig. En ik weet dat ik haar dat moet geven. Dat heb ik ervaren door veel met haar bezig te zijn. Ik ben echt niet iemand die paarden heeft om enkel te presteren. Die paarden zijn super belangrijk voor mij (mama vind zichzelf vaak op de tweede plaats komen).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:07

@Apple Haha! Afgod OK dan! ROFL
je verwoordt het precies goed!