KWPN huivert gebruik niet-goedgekeurde hengsten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: KWPN huivert gebruik niet-goedgekeurde hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:19

shan schreef:
Stennisje schreef:
Maar realiteit is dat er meer M ruiters dan GP ruiters zijn.

Fokdoel en vraag.

Maar als we geen GP paarden meer trachten te fokken zullen we in de toekomst alleen nog maar M ruiters hebben. Haha!

Ik zeg ook niet dat er geen GP paarden meer gefokt mogen worden, daar is ook vraag naar, alleen minder vraag dan naar een relatief eenvoudiger (en niet perse goedkoper) M-paard.

Even andersom: hoeveel paarden lopen er momenteel op GP-niveau en hoeveel daarvan zijn ook interessant voor de fokkerij?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:22

Wat maakt een paard tot een goed fokproduct, behalve zijn sportprestaties?

Ik weet weinig van het KWPN maar vind het ook allemaal wat streng, hoor!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:55

Citaat:
Even andersom: hoeveel paarden lopen er momenteel op GP-niveau en hoeveel daarvan zijn ook interessant voor de fokkerij?

Alle hengsten en merries, ze hebben nl. in ieder geval bewezen dat ze bereidt zijn om te werken en dat is al heel wat.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:57

Oke, maar worden ze fysiek getest op vruchtbaarheid en genetische vererving?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:08

En hoeveel daarvan vallen binnen datgene wat het KWPN wil?

En hoeveel procent van alle GP paarden blijken dan geschikte fokproducten?

En hetzelfde wbt de springers.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:59

Shan schrijft:

Ik stel voor om een recreatie stamboek op te richten: Een stamboek waar alles wordt toegelaten zolang het maar braaf is. Verrichtingsonderzoeken zullen maar op 1 ding toegespitst zijn:Braaffff paard. Iedereen mag inbrengen wat hij wil: Fjorden, Tinkers, Haflingers, Friezen, Warmbloeden en je mag het ook allemaal met elkaar kruisen. O, ja en vossen blijven veulenboek, die worden beslist niet in het stamboek opgenomen!
Wat vinden jullie van mijn penny idee?? Bloos[/quote]

En ook heeeeel erg lieeeeeef Kusje

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:21

Het KWPN heeft niets tegen Zurich of Spielberg.
Integendeel zelfs. Zurich wordt kampioen h.k. 2007, de jury noemt hem zelfs een hengst
met de X-factor. Spielberg wordt aangewezen voor het verrichtingsonderzoek.
Het kwpn zou volstrekt ongeloofwaardig overkomen, als ze nu zouden afwijken van de
richtlijnen, die door de fokkerijraad, lees de leden, zijn opgesteld.
Waarom durven de eigenaren van de betreffende hengsten ze niet aan te leveren voor
het verr.onderzoek??
Ze hebben tenslotte ZELF hun hengsten bij het KWPN aangemeld.
Zijn ze soms bang, dat ze toch minder goed zijn, als ze de fokkers in hun brochures willen
doen geloven?
Het kwpn heeft groot gelijk, om nog eens op de risicos te wijzen.
En dat is voor velen geen overbodige raad, gezien de buitengewoon vele reacties op bokt
van fokkers of vermeerderaars, die echt niet snappen in welk register een veulen evt.
wordt ingeschreven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:59

Als het KWPN nu toch ineens voor kwaliteit wil gaan en niet voor kwantiteit...
dan is het wellicht ook tijd voor een dekbeperking op jong aangewezen hengsten.

Het NU wijzen op de risico's van het gebruik van ongeliceerde hengsten kan namelijk ook wijzen op angst voor het mislopen van dekgelden.
Als het KWPN om het kwalitatief belang gaat, zijn er ook andere maatregelen te nemen, lijkt mij zo.

Zoals het niet meer belonen met predikaten aan dieren met een te korte hals (Hoefslag nr 26, pagina 42, kampioensmerrie richting Dressuur). Wil men zo'n front verankeren in de fokkerij?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:39

Er zijn 2 redenen waarom het KWPN geen dekbeperking wil:

- zonder beperking gaat de genetische verbetering het snelst
- bij het FPS is gebleken dat een dekbeperking niet te handhaven is omdat er juridisch geen ondergrond is mbt tot het straffen van de overtreders.

Overigens heeft dit gewoon in de IDS gestaan.

En het allerbelangrijkste: Europeesche regelgeving zegt dat stamboeken papieren MOETEN uitgeven, dus ook voor de veulens uit de overschreden dekbeperking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:41

Ik snap best dat er een huivering is dat zoveel mensen naar een jonge onbewezen hengst rennen. Maar ik vind het hele toontje van Hamoen gewoon weer vervelend. Alsof alleen kwpn goed genoeg is en verder niets.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:54

Jonge, niet goedgekeurde hengsten ging het over, alle jonge hengsten zijn onbewezen als fokdieren.
Daar zal Hamoen over het algemeen niets tegen hebben.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:07

misterA schreef:
Waarom durven de eigenaren van de betreffende hengsten ze niet aan te leveren voor
het verr.onderzoek??
Ze hebben tenslotte ZELF hun hengsten bij het KWPN aangemeld.

Misschien omdat deze hengst door alle Penny's (exusez le mot) overal opgekwakt is? De kans op een goed nakomelingenrapport en dus dekkingen in de toekomst is al aardig verkeken Stoom uit je oren .

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:45

Dat lijkt me niet de reden, dan hadden ze hem gewoon niet laten dekken.
Ik kan me trouwens heel goed voorstellen, dat als ze toch al iedere dag moeten springen,dat dat de reden is dat ze het verrichingsonderzoek even uitstellen tot in het najaar.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:47

En ik vermoed dat ie ooit nog eens voor de HLP gaat Knipoog .

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:51

Zou ik doen als ik hun was dan hoeft ie ook geen nakomelingen onderzoek te doen en aan de veterinaire eisen voldoet hij toch al.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:55

janderegelaa schreef:
Zou ik doen als ik hun was dan hoeft ie ook geen nakomelingen onderzoek te doen en aan de veterinaire eisen voldoet hij toch al.

Zijn we het toch weer erg eens Jan, misschien heeft de eigenaar dat advies al eerder op bokt gelezen? Tong uitsteken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:18

LDRD schreef:
[

Misschien omdat deze hengst door alle Penny's (exusez le mot) overal opgekwakt is? De kans op een goed nakomelingenrapport en dus dekkingen in de toekomst is al aardig verkeken Stoom uit je oren .

Ik geloof niet dat Zurich gebruikt word door "Pennys"..................

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:44

Pipo schreef:
LDRD schreef:
[

Ik geloof niet dat Zurich gebruikt word door "Pennys"..................

Nee, maar andere kandidaten wel Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 00:26

Vond dit overigens wel interessante uitspraken:

Citaat:
Schröder heeft een groot vertrouwen in de driejarige schimmel. "De kwaliteit bij het springen onder de man is hetzelfde als bij het vrijspringen en het type is niet anders dan op de hengstenkeuring, dus daar kan het KWPN hem in mijn ogen niet op afwijzen. Toch blijft het allemaal afwachten. We hebben genoeg gekke dingen meegemaakt. Maar het paard wordt er niet anders van. Ik zou niet bang zijn om hem te gebruiken. Als wij dezelfde insteek hadden als de traditionele KWPN-fokker, hadden we nu niet internationaal gereden."

Nijhof....
Citaat:
Het team uit Aken bestaat bijna geheel uit wachthengsten of ze stammen af van niet KWPN-goedgekeurde hengsten. Opium, Okidoki, Lexington en de NRPS'er Alpapillon-Armanie.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 00:58

[quote="Pipo"]Vond dit overigens wel interessante uitspraken:

[quote]
Schröder heeft een groot vertrouwen in de driejarige schimmel. "De kwaliteit bij het springen onder de man is hetzelfde als bij het vrijspringen en het type is niet anders dan op de hengstenkeuring, dus daar kan het KWPN hem in mijn ogen niet op afwijzen. Toch blijft het allemaal afwachten. We hebben genoeg gekke dingen meegemaakt. Maar het paard wordt er niet anders van. Ik zou niet bang zijn om hem te gebruiken. Als wij dezelfde insteek hadden als de traditionele KWPN-fokker, hadden we nu niet internationaal gereden."

Niet iedereen heeft, net als de gebr. Schroder, een enorme zak met geld beschikbaar.
Daar komt bij ,dat Eurocommerce alles wat in de sport loopt, heeft aangekocht.
Ben benieuwd, wanneer daar ook meerdere eigen fokproducten bijlopen. Geld, geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 01:15

misterA schreef:
Niet iedereen heeft, net als de gebr. Schroder, een enorme zak met geld beschikbaar.
Ben benieuwd, wanneer daar ook meerdere eigen fokproducten bijlopen. Geld, geld!

Dat talent qua rijderij is met geen zak geld te koop.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 01:29

Pipo schreef:
Je ziet wel dat steeds meer mensen een uitstapje gaan maken naar andere hengsten dan kwpn goedgekeurde hengsten. De kwaliteit van de hengsten gaat in mijn ogen nogal achteruit en als je het binnen het kwpn niet kan vinden, dan ga je automatisch ergens anders heen. Een goed sportpaard word toch wel verkocht, B register, A register of wat dan ook .

Ik krijg overigens het idee dat mensen die bij een niet kwpn gekeurde hengst zelf meer nadenken over de keuze dan mensen die alleen maar perse willen dekken bij een kwpn gekeurde hengst. Als een hengst in je ogen past, dan laat je hem lijkt mij niet staan omdat hij niet kwpn gekeurd is.

Overigens ben ik een van diegene die bij de Contender van Roelofs heb gedekt ondanks zijn AES papier.

Ja een vriendin van mij deed het ook hoor.
Ze heeft ook enkele merrie's laten dekken door Duitse hengsten.
Ze zei: ik kies een hengst wat mijn merrie aanvult en of dat dan toevallig een KWPNer of een duitse hengst is maakt niet uit,.
Ze zijn toch niet in de eerste instantie voor de verkoop, maar voor de sport.
En als ze dan goed presteren in de sport maakt het echt niet uit als het paard een B register heeft!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:33

Pipo schreef:
misterA schreef:

Dat talent qua rijderij is met geen zak geld te koop.

Met talent alleen kom je er niet...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:23

sarabande schreef:
Jij bent tevreden met een paard dat 11 jaar is en M1 loopt,:?

Dit vind ik nu werkelijk een gemene opmerking. Niet iedereen heeft het doel, de kennis, de wil, de mogelijkheden om een paard snel naar de Z2 dressuur te rijden. Prioriteiten kunnen nu eenmaal niet bij iedereen gelijk zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:24

daantjuhhh schreef:
Pipo schreef:
Je ziet wel dat steeds meer mensen een uitstapje gaan maken naar andere hengsten dan kwpn goedgekeurde hengsten. De kwaliteit van de hengsten gaat in mijn ogen nogal achteruit en als je het binnen het kwpn niet kan vinden, dan ga je automatisch ergens anders heen. Een goed sportpaard word toch wel verkocht, B register, A register of wat dan ook .

Ik krijg overigens het idee dat mensen die bij een niet kwpn gekeurde hengst zelf meer nadenken over de keuze dan mensen die alleen maar perse willen dekken bij een kwpn gekeurde hengst. Als een hengst in je ogen past, dan laat je hem lijkt mij niet staan omdat hij niet kwpn gekeurd is.

Overigens ben ik een van diegene die bij de Contender van Roelofs heb gedekt ondanks zijn AES papier.

Ja een vriendin van mij deed het ook hoor.
Ze heeft ook enkele merrie's laten dekken door Duitse hengsten.
Ze zei: ik kies een hengst wat mijn merrie aanvult en of dat dan toevallig een KWPNer of een duitse hengst is maakt niet uit,.
Ze zijn toch niet in de eerste instantie voor de verkoop, maar voor de sport.
En als ze dan goed presteren in de sport maakt het echt niet uit als het paard een B register heeft!

Ondanks zijn AES papier, wat is daar zo mis mee?!...