Weer paarden ingesloten in hoog water

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: Weer paarden ingesloten in hoog water

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:12

snowhorses schreef:
nja wie mensen zijn tog gewaarschuwd kijken ze nooit het weerbericht jezus slaat nergens op man geen tv zeker nja hoop dat de paardjes gezond zij en er geen veulens bij waren Boos!

het is wel duidelijk dat sommige mensen écht niet weten waar ze het over hebben...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:16

why schreef:
Donja schreef:
Beste why, deze paarden staan er al sinds begin mei.. en hebben er dus met heel mooi weer gestaan, maar ook met het slechte weer van gisteren.. De paarden staan op enkele hectares land en hebben in de weide-periode (van mei tot/met oktober) de tijd van hun leven, echter gisteren hadden ze even natte voeten...

Uh natte voeten? Ze stonden tot hun magen weer in het water, denk even na......een veulen staat dan onder water, en naar mijn weten kunnen ze onder water niet adem halen. Hoe simpel zeg!!!!!!!!!!!!
Maar ze staan nu op dit moment alleen met hun voetjes nat
.

ja en???
nadenken kan ik heel goed, maar jouw reacties begrijpen des te minder..
nogmaals: er waren geen veulens bij, de jongsten in de groep waren jaarlingen..
er was helemaal niets aan de hand!!!
ik wil hierbij nogmaals mijn reacties op de vorige pagina herhalen:

Liezel1 schreef:
ik heb begrepen dat dit soort dingen heel vaak gebeurd (sorry, ben geen echte fries, maar import.. Knipoog )
en tot vorig jaar hoorde je er eigenlijk weinig tot niets van, die boeren regelden het zelf en dat was het...
vorig jaar kreeg de media er lucht van en is het hele circus op gang gekomen, ik geloof ook wel dat het extremer was dan normaal toen...
maar dit schijnt dus zooo vaak te gebeuren, alleen krijgen we er gewoon niets over te horen..
kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat die paarden van een half uurtje water iets over hebben gehouden...
en je moet 1 ding goed onthouden: niet alle paardenhouders zetten hun paard bij het eerste drupje regen in een verwarmde stal met een roze dekentje met mooi biesje...
mensen houden hun paarden nu eenmaal anders..

why

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:06

Hm, Ik ben er vandaag geweest. Stonden toch echt veulens. Maar het maakt me ook geen bal meer uit. Iedereen weet het beter. Voor mij is het 't belangrijkst dat ze nu weer droog staan. En na 35 jaar werken met paarden denk ik toch wel er lichtelijk verstand van te hebben.
Dat de paarden daar niet verweid kunnen worden is heel begrijpelijk. Dat ze niet van suiker zijn ook. Het enige waar ik wel over val is dat er midden in de storm nog gewoon een lading paarden achter de dijk wordt geknald. Kon dat dan niet even een dagje wachten? Blijkbaar niet.
Dat je de natuur niet voor kan zijn ben ik met iedereen eens. Die kracht kan niemand evenaren.
Een drachtige merrie zal ik niet in de storm laten staan. Een gezonde jaarling wel.
Waar ik dan ook over val is dat er daar van alles maar achter de dijk wordt gedonderd, en er verder niet meer naar omgekeken wordt. Sommige boeren gelukkig wel.
Ook erger ik me dood aen het gezanik over die 16 dode paarden want dat waren er veel meer. En ja, de boeren lostte dat normaal allemaal zelf op. Die hele reddingsactie was 1 groot mediacircus. Maar de dag van de redding konden de paarden zelf al naar de overkant komen. Wel alle respect voor de dames die het koude water ingingen. Want o wat was het koud die dagen.
Dat er al jaren dieren sterven daar is ook een feit. En dit zal ook nog ieder jaar weer gebeuren. Dat heb je naast de zee.
Ik wil alle boeren succes wensen dit seizoen. En laten we gewoon hopen dat de schade voor alle koeien schapen en paarden dit jaar mee zal vallen.
En als het nodig is, wat ik niet hoop, dan zal ik er weer zijn om te helpen. Helpen met de handen ipv met de mond. Want iedereen heeft zijn of haar verhaal wel klaar. Maar kloppen doen een hele boel dingen daar niet en daar kan niemand wat aan veranderen . Helaas.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:24

why schreef:
Hm, Ik ben er vandaag geweest. Stonden toch echt veulens. Maar het maakt me ook geen bal meer uit. Iedereen weet het beter. Voor mij is het 't belangrijkst dat ze nu weer droog staan. En na 35 jaar werken met paarden denk ik toch wel er lichtelijk verstand van te hebben.
Dat de paarden daar niet verweid kunnen worden is heel begrijpelijk. Dat ze niet van suiker zijn ook. Het enige waar ik wel over val is dat er midden in de storm nog gewoon een lading paarden achter de dijk wordt geknald. Kon dat dan niet even een dagje wachten? Blijkbaar niet.
Dat je de natuur niet voor kan zijn ben ik met iedereen eens. Die kracht kan niemand evenaren.
Een drachtige merrie zal ik niet in de storm laten staan. Een gezonde jaarling wel.
Waar ik dan ook over val is dat er daar van alles maar achter de dijk wordt gedonderd, en er verder niet meer naar omgekeken wordt. Sommige boeren gelukkig wel.
Ook erger ik me dood aen het gezanik over die 16 dode paarden want dat waren er veel meer. En ja, de boeren lostte dat normaal allemaal zelf op. Die hele reddingsactie was 1 groot mediacircus. Maar de dag van de redding konden de paarden zelf al naar de overkant komen. Wel alle respect voor de dames die het koude water ingingen. Want o wat was het koud die dagen.
Dat er al jaren dieren sterven daar is ook een feit. En dit zal ook nog ieder jaar weer gebeuren. Dat heb je naast de zee.
Ik wil alle boeren succes wensen dit seizoen. En laten we gewoon hopen dat de schade voor alle koeien schapen en paarden dit jaar mee zal vallen.
En als het nodig is, wat ik niet hoop, dan zal ik er weer zijn om te helpen. Helpen met de handen ipv met de mond. Want iedereen heeft zijn of haar verhaal wel klaar. Maar kloppen doen een hele boel dingen daar niet en daar kan niemand wat aan veranderen . Helaas.

Afgod amen

why

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:27

cowboy,

je laat me gelukkig toch ook weer even lachen. Dank je

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:29

Ja dat klopt der lopen idd merries met veulens en drachtige merries. Dat doet er niet toe of er nou wel of geen veulens bij lopen, ik zie hier echt het probleem niet van in hoor.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:48

why schreef:
cowboy,

Ach gut Ach gut vind het een beetje dom gezeur worden.....

volgens mij zijn hier veel leden van de party voor de dieren Huilen

why

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:50

cowboyberend schreef:
why schreef:
cowboy,

Ach gut Ach gut vind het een beetje dom gezeur worden.....

volgens mij zijn hier veel leden van de party voor de dieren Huilen

haha, nou daar ben ik geen lid van hoor!!! Dat gaat mij te ver. En met dat dom gezeur ben ik het wel met je eens.

why

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:57

Maar ik ga dit forum voor mezelf afsluiten, en me lekker met mijn eigen veulentjes, drachtige merries en andere paarden bezighouden. Daar heb ik mijn handen meer dan aan vol. Wens iedereen heel veel paardenpret toe dit seizoen. groetjes

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:03

Ook groetjes, leve het boerenleven! Ga ze ook ff buitenzetten.
Doei!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:55

Jemig heey wat een ophef toch weer.
Mijn paard staat ook buitendijks, gewoon pal aan de ijssel. In de winter als de boel onderstroomt gaan ze naar het hoogste punt zodat ze met z'n tienen op een eilandje staan van 20 x 40 meter waarvan de ene helft overkapt is en de andere kant een betonplaat zodat ze niet in de blub staan. Gaat prima zo!
Bij vele andere boerderijen bij ons in de buurt (ook uiterwaarden) worden de paarden opgestald met hoog water. Niet dat dat nou veel zin heeft want de paarden staan dan in een halve meter water. Ze zijn het gewend, krijgen hooi en water en drijven niet weg Clown Niemand die daar moeilijk over doet. Persoonlijk had ik het anders gedaan, zoals bij mijn paard het geval is, hou namelijk niet zo van stallen maar dat moet een ieder voor zich weten.

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:08

hoi,
ik vindt het ergg dom dat er nu alweer paarden zijn ingesloten,
ik vin het echt schandalig dat dat kan gebeuren,
je weet toch dat het slecht weer is , en dat het land drassig wordt,
jammer dat deze mensen geen verstand hebben die de paarden houden
ik hoop dat die beestjes snel weer op goed land staan Ach gut Ach gut Ach gut

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:16

arabierlover schreef:
hoi,
ik vindt het ergg dom dat er nu alweer paarden zijn ingesloten,
ik vin het echt schandalig dat dat kan gebeuren,
je weet toch dat het slecht weer is , en dat het land drassig wordt,
jammer dat deze mensen geen verstand hebben die de paarden houden
ik hoop dat die beestjes snel weer op goed land staan Ach gut Ach gut Ach gut

zucht... Slapen

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:19

wat is er met je zucht ??? ,
iedereen heeft een eigen mening toch,
jij heb de jouwe en ik heb de mijne ,
als je het er niet mee eens ben , mag je er op reageren maar doe dan even een normale reactie alsjeblieft

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:32

Arabierlover, tuurlijk is het sneu, maarja, als de reacties die de mensen, die er in de buurt wonen en weten waar het over gaat, leest, zou je je minder druk hoeven maken. Daarbij vind ik je reactie "Jammer dat de mensen geen verstand hebben"wel errug kort door de bocht!!!

Waarschijnlijk weten ze heel goed waar ze mee bezig zijn en is de media weer eens op hol aan het slaan!...

Verdiep je eerst eens in de materie eer je zo vlug gevoelsmatig reageert! Lijst

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:42

oo nou pardon hoor,
ik vin het gewoon niet nodig dat het nu weer gebeurd,
als ze een weeralarm opgeven weet je dat het zulk slecht weer wordt,
en jij denkt dat ze heel goed weten waar ze mee bezig zijn,
maar waarom staan die paarden dan tot aan de maag in het water?
dat is dat toch niet nodig ,,
Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:57

in dit geval is het geen overbodige luxe om het topic eens in zijn geheel door te lezen voordat je een reactie plaatst arabierlover...
over paarden die tot hun maag in het water staan: die stonden een half uur later alweer droog..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:57

Paarden gaan niet zomaar dood, hoor! ja, ik denk dat generatie boer op boer die VEEL meer ervaring hebben in het omgaan met landbouw(huis)dieren en het weer, klimaat en state of being!!
heel wat beter dan dat gemuts met dekentjes en zoveel binnen staan 9stel je toch voor dat ze een koudje vatten).
Ze hebben heel wat meer verstand van de omstandigheden dan wij daar. Het klinkt echt alsof je daar total geen respect voor hebt, en dat zegt wat over jou, denk ik dan..

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:04

nou nou ,Liezel1 je weet wel erg veel he
dat noem ik nou een : lampje
je hebt overal wel een reactie op,
best,maar het is mij al gezegd dat ik het hele topic door moes lezen,en dan hoef jij dat niet nog een keer te herhalen Knipoog .
en ja ik ben zelf ook geen meut met me paard,
ik heb mijn paard ook altijd buiten,
maar met zulk weer,heb ik mijn paard toch echt liever droog onder de voeten Knipoog
en ik heb zeer zeker wel respect voor die boeren,
maar net zoals iemand in dit topic al zei : paarden kunnen niet vluchten als ze achter een hek staan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:52

Gelukkig dat je ergens nog respect voor ze hebt, dan, die mensen werken keihard.

Verder kunnen we blijven doorzagen Slapen Slapen over dit ene geval maarja- hoe vaak staan paarden niet tot hun pens in het water? waarschijnlijk gebeurt dit vaak genoeg. Als het echt zo erg was, was er vast al lang wat tegen gedaan.

En of die paarden echt zouden zijn gevlucht? Dat is ook nog te betwisten..Zo'n half uurtje is neit verkeerd, hoor! Paarden hebben het bij lange na niet zo snel koud als dat we denken!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:54

By the way, zowel ik als Liezel reageerden tegelijk op het feit dat het handig is eerst eens te lezen voor je met je mening komt. Kijk maar naar het tijdstip waarop onze reacties geplaatst zijn.. Don't wind yourself up so mug! Take it iesie!

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:22

nou sorry , daar heb ik overheen gelezen,
ik blijf toch bij mijn mening dat het voorkomen kan worden,
en ik heb zeker respect voor die boeren ja,
ik ga niet verder in discussie want zowel jij , als ik heb een mening,
en dat is toch gewoon goed ?
ik snap jou kant van het verhaal net zo goed,
en ik zie dat Liezel in dit topic over een weerwoord op heeft Knipoog
en dat is waarom ik het ook zei,
het is natuurlijk wel goed,maar ik kan niet zo goed tegen die allesweters Knipoog
groetjes ,

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:25

guenivere schreef:
Die boer woont zelf bij tzummarum en dat is nogal een eind ja met de tractor en veewagen zeker een half uur rijden, passen zoon 14 per keer in reken uit hoe lang hij bezig is. En dat water als dat over de dijk slaat, der is maar 1 sluis die dat water weg kan pompen. Kortom zou gewoon slim zijn of 2 sluizen er bij te doen, of de zomerdijk 1 meter hoger maken. Zolang dit niet gebeurt, die paarden daar lekker laten lopen, niemand kan tegen de natuur op.

Lees eerst dit, denk je nou nog dat het makkelijk te voorkomen is.. In zo'n korte tijd?

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:30

nee,zo bedoel ik het toch ook niet
als er een weeralarm wordt opgegeven,
WEET je dat het zulk slecht weer wordt ,
je kan ze toch naar een stuk land halen wat hoger licht of weet ik veel wat,
ik bedoel niet dat het voorkomen moet worden als het gebeurt Knipoog
maar zoals ik net al zei : iedereen heeft een mening en dat is toch juist goed
nu stop ik liever met discusseren,voordat er dalijk ruzie uitbreekt,
want ik snap jullie verhaal net zo goed Knipoog
die boer doet zn best ook , en dat doen er zoveel
daar heb ik ook respect voor Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:31

Arabianlover

Weer trek je conclusies, hoor, als mensen aangeven dat je je beter eerst in de materie kunt verdiepen voor je ongenuanceert uithaalt, betekent dit niet dat ze per definitie allesweters zijn.
daarbij reageer je zelf ook fanatiek.

Dat mag toch ook op bokt?

En niemand dwingt je je mening te herzien; ik denk dat het gewoon bedoeld is om je er op te wijzen eerst te lezen voordat je zo vlug oordeelt.

Toch?.. Haha!