Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Re: Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:37

Carolien61

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:42

Waar hebben jullie het over??? Huilen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:54

pharagirlke schreef:
Dan heb ik een bijzonder intilligent paard vrees ik Nagelbijten / Gniffelen die lost al haar ''problemen'' (of dat probleem nu baas is, of een deur die in de weg staat) binnen no time op, op een manier dat ik er soms met mijn bek open naar sta te kijken Nagelbijten / Gniffelen zou'k van tijd zelf nog ni aan gedacht hebben.

Dat kan ook iets over jou zeggen... Knipoog Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:56

Jetta Clown Kan! *LOL*

poes; zo heb ik het in mijn MSV geleerd 'intillgentie is het vermogen om je aan te passen aan je omgeving, om te begrijpen en...'
Er was nog een 3de iets maar dat weetk zo snel even niet.

Arie, ik ga even lezen! Lachen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:37

Wel laat was het zeg....en dan nog nadenken over ingewikkelde dingen...we zijn best intelligent!

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:56

Natuurlijk kan je een hond niet vergelijken met een paard. Maar het wil niet zeggen dat honden zo ongeloofelijk intelligent zijn. Een hond moet je leren zitten, leren apporteren. Waarom zouden er anders cursussen zijn.
Toen wij onze hond kregen was ze een half jaar oud. Ze had nog nooit echt gespeeld, en werd waar we haar vandaan hadden een beetje genegeerd (niet verwaarloosd). Toen we een bal gooiden snapte ze dus absoluut niet wat ze moest doen. Zo hebben wij haar langzaam moeten leren dat ze de bal dan kan pakken.

Dus, zijn honden nou zo veel intelligenter dan paarden?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:00

Paarden hebben wel intelligentie, maar niet zoals de mens dat heeft.

Als je een paard hebt die zo slim is om uit te breken om bij het brok te komen. Is dat niet de intelligentie die wij bedoelen.

Over de rest. Paard hoort niet op stal en al helemaal niet een hele dag. Punt uit. 24 per dag in de stal valt bij mij onder dierenmishandeling. Vaak zijn de stallen ook niet gezond. Hebben tocht of de ammonia geur wordt niet goed geventileerd

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:06

idd Win Bin Chess! Ze horen buiten.

Verder interessant fenomeen: Hoe wordt de intelligentie van het paard eigenlijk gemeten?..
Voor mensen zijn de Alpha's de moeilijkere paarden om naar hun hand te zetten; die zelfde Alpha's zijn wel het pienterst om hun kudde te leiden; een kudde leiden heeft nl weinig te maken met brute kracht.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:08

flappp schreef:
idd Win Bin Chess! Ze horen buiten.

Verder interessant fenomeen: Hoe wordt de intelligentie van het paard eigenlijk gemeten?..
Voor mensen zijn de Alpha's de moeilijkere paarden om naar hun hand te zetten; die zelfde Alpha's zijn wel het pienterst om hun kudde te leiden; een kudde leiden heeft nl weinig te maken met brute kracht.

Inderdaad goed iets om over te discussieren. Wanneer is een dier of mens itelligent?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:31

Heeft dit stuk niet al eerder in het NIEUWS gestaan?

Of was het een stuk wat er veel op lijkt?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:15

Paarden niet intelligent ? Dus bij deze zijn ze dom ? Nagelbijten / Gniffelen

Ben ik het dus niet mee eens hè. Vork Daar kan ik niet inkomen. Ze zijn weldegelijk intelligent, heb het op meerdere manieren ervaren.

Ik hoor wel vaker van mensen dat ze ze niet intelligent vinden en dat ze enkel een instinct hebben, maar heeft dat dan niks met intelligentie te maken ?

Een veulen zoekt toch ook zelf de melk, zonder dat die weet waar die het moet zoeken. Vork

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:17

Machie schreef:
ik heb mijn hond toch vrij rap kunnen leren dat ie moet komen als ik roep, is me met mijn paard niet gelukt Haha!

Ook simpel te verklaren, een hond is een roofdier, gewent iets voor eten te doen. Mijn paard geeft niks om eten. Simpelweg omdat hij altijd genoeg heeft Lachen Het verschil tussen een roofdier en een vluchtdier Knipoog

De meeste paarden geven wel degelijk om snoepjes...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:23

zoetiej schreef:
Natuurlijk kan je een hond niet vergelijken met een paard. Maar het wil niet zeggen dat honden zo ongeloofelijk intelligent zijn. Een hond moet je leren zitten, leren apporteren. Waarom zouden er anders cursussen zijn.
Toen wij onze hond kregen was ze een half jaar oud. Ze had nog nooit echt gespeeld, en werd waar we haar vandaan hadden een beetje genegeerd (niet verwaarloosd). Toen we een bal gooiden snapte ze dus absoluut niet wat ze moest doen. Zo hebben wij haar langzaam moeten leren dat ze de bal dan kan pakken.

Dus, zijn honden nou zo veel intelligenter dan paarden?

Dat is een goeie, nu je erover begint, de oude hond van een vroegere vriendin van mij wist ook niet wat zit of plaats was. En achter een bal aanrennen? Ja daag, dat was er ook nooit mee gedaan dus dat snapte het beestje ook niet.
En over dat hek met de hond, mijn hond loopt er wel gedegelijk onderdoor of omheen als hij de kans krijgt, maar als hij moet springen springt hij, en niet omdat hij zoveel itteligenter is dan een paard, maar omdat hij van mij moet, netzoals een paard over een hek springt als hij van zijn ruiter moet. Wat dat betreft zijn paarden eigenlijk veel slimmer dus.. zit de ruiter teveel naar voren pakken de meeste paarden meteen hun kans, weigering. Dus wie nu eigenlijk slimmer is? Ik weet het niet, Je kan paarden en honden netzoveel leren als je er maar mee weet om te gaan, en denken kunnen ze allebij anders zouden ze niet het vermogen hebben om iets te leren.

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:46

Muzefee; wat zijn volgens jou dan de intelligente acties die je paard heeft laten zien? Want dat is dan toch weer een persoonlijke interpretatie van intelligentie.

Hoe meten ze nou wetenschappelijk de intelligentie van een paard?....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:53

Vraag is natuurlijk wat intelligentie is. Paarden hebben een heel groot hoofd, maar hun herseninhoud stelt niet veel voor.

Daarnaast hebben mensen nogal de neiging om paarden te vergelijken met andere huisdieren (roofdieren) als honden. Dat vergelijk gaat vaak mank aangezien paarden op een hele andere manier leven en waarnemen dan honden. En ook andere dingen belangrijk vinden.

Zo werd eerst aangenomen dat paarden geen objectpermanentie kenden. Dat kwam doordat er een standaard test werd gebruikt die bij honden werkte (nl voedsel verstoppen onder een emmer). Bij paarden werkte dat totaal niet, paard keek naar de emmer, naar het voer dat eronder lag en dook met zn kop het gras in. Waarom moeite doen voor je voer als het gewoon om je heen groeit Verward.
Bij een aanpassing van de test bleek dat paarden wel degelijk object permanentie hadden.

Hetzelfde met het onderscheiden van kleuren. Er is lang gedacht dat paarden alles in een soort blauw/groenige tinten zagen. Later bleek dat er wel degelijk kleuren zijn die ze goed kunnen herkennen (geel/rood).

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:00

Hoe verklaar je het als een paard een stal open kan maken waarop een slot zit met beveiliging ? En hij doet dit keer op keer en hij krijgt de deur áltijd open. Het is 'em niet aangeleerd. Dat is IMO verstandelijk vermogen.

Dit soort dingen zullen meer paarden wel doen, da's toch geen toeval. Vork

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:06

Als vindingrijkheid intelleigentie is dan is dat inderdaad een intelligente actie!

Toch vraag ik me af of er ooit een goede volledige test is geweest voor puur het paard (vluchtdier) of dat die er ooit zal komen. Vergelijken met predatoren bv honden) heeft zowiezo geen zin.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:10

vin·ding·rijk (bn.)
1 vaardig in het bedenken van oplossingen bij moeilijkheden => ingenieus, inventief, vernuftig

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:16

Muzefee schreef:
Hoe verklaar je het als een paard een stal open kan maken waarop een slot zit met beveiliging ? En hij doet dit keer op keer en hij krijgt de deur áltijd open. Het is 'em niet aangeleerd. Dat is IMO verstandelijk vermogen.

Dit soort dingen zullen meer paarden wel doen, da's toch geen toeval. Vork

Ja!! de eerste keer dat dit paard het overkwam was toeval. En hij heeft zich zelf beloond met voer.

Ik ga al 35 jaar met paarden om, maar ik kan ze niet intelligent noemen. Eerder dom wie laat nu toe, als iemand op je rug zit die door het lint gaat, omdat je een oefening niet snapt (kijk in menig manege of wedstrijdterrein). Als ik paard was dan kreeg hij alle hoeken van de bak te zien.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:18

yarrah schreef:
Ik ga al 35 jaar met paarden om, maar ik kan ze niet intelligent noemen. Eerder dom wie laat nu toe, als iemand op je rug zit die door het lint gaat, omdat je een oefening niet snapt (kijk in menig manege of wedstrijdterrein). Als ik paard was dan kreeg hij alle hoeken van de bak te zien.

Die paarden zijn er genoeg, die mensen alle hoeken van de bak laten zien, omdat ze al dat gevloek, getrap en gesla niet toestaan. Vork

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:21

Nou, ik vind ook hoor, dat ze ondanks hun "kleine" hersenen, toch vaak verdomde pienter zijn. Ik ken zat paarden die sloten openkrijgen, weten hoeveel kracht ze moeten zetten om een touw kapot te trekken, leren dat kreupelen betekent dat je een extra rustdag krijgt, ... Het zijn echter geen zaken waar ze heel bewust over nadenken zoals wij doen. Maar die vergelijking is idd niet zo heel nuttig.
Als we intelligent definiëren als het vermogen om zich aan te passen vind ik ze wel intelligent Ja

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:30

Ik ken een paard dat altijd kreupel was als het mooi weer was. Ging het regenen liep 'ie spontaan weer goed. Terwijl achteraf de oorzaak van de kreupelheid niets met weersonstandigheden te maken had Knipoog

Mijn paard komt met alle plezier als ik haar roep, echt een gezelschapsdier. Leren apporteren? Sja ze zal het best kunnen leren, maar ze ziet me aankomen, achter een stok aanhollen kom op zeg Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:40

Ik ken genoeg paarden die helemaal kregelig worden als zij niet het zweepje mogen meenemen naar de bak Lachen

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:00

In de BIT van vorige maand (geloof ik) stond een intelligentietest voor paarden.

Stonden best wel leuke oefeningen in om uit te proberen.
Hoe sneller het paard de juiste oplossing heeft hoe intelligenter het is, was in ieder geval de trent van de test.

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:02

Muzefee schreef:
yarrah schreef:

Die paarden zijn er genoeg, die mensen alle hoeken van de bak laten zien, omdat ze al dat gevloek, getrap en gesla niet toestaan. Vork

muzefee, misschien moet je het stukje van emiel voest nog eens goed lezen. dan krijg je antwoord op de dingen die je in dit topic zet Haha!

ik zeg altijd maar zo: als paarden intelligent waren dan zouden ze nooit een mens op hun rug laten.