Paardenruzie beslecht met bezemsteel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Paardenruzie beslecht met bezemsteel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:31

Ik wil niet goedpraten dat je iemand met de bezem achterna gaat maar kan me er wel iets bij voorstellen.

Je wilt niet weten wat er soms zoal gebeurd op stallen. En pensionhouders mensen soms werkelijk dat ze God zijn. Ja en dat maakt het natuurlijk niet makkelijk.

Dochterlief en een ander hebben ruzie, dochterlief wordt daarom de stalhuur opgezegd terwijl ze mischien wel of geen schuld is, en boem......

Kan me er werkelijk iets bij voorstellen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:18

ik zou op deze stal niet willen staan met mijn paarden want ik kom zeker ook in ruzie met die boer.

Ik wil ten alle tijde bij mijn paard kunnen komen of die boer nu aan het slapen is of niet of een dag vrij heeft of niet. Ik wil ten alle tijde ook kunnen controleren of alles in orde is. Je betaalt voor de stalling maar je blijft toch wel eigen baas over je paard.

Als ik zou zien dat de mijne geen eten genoeg krijg dan zou ik dit eens aanpraten en als dit niet lukt dan ben ik weg ... zeker weten. Voordat ik op de stal sta waar ik nu sta, alweer vier jaar, stond ik op een andere stal die ook wanneer er slechte tijden de kraan dicht neep...ik heb daar 1.5 maand gestaan en ben vertrokken ook, de rest van stalgeld mocht hij houden, mijn paarden moesten daar onmiddelijk weg voor hun eigen gezondheid en moraal.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:29

Kafue schreef:
Ik wil niet goedpraten dat je iemand met de bezem achterna gaat maar kan me er wel iets bij voorstellen.

Je wilt niet weten wat er soms zoal gebeurd op stallen. En pensionhouders mensen soms werkelijk dat ze God zijn. Ja en dat maakt het natuurlijk niet makkelijk.

Dochterlief en een ander hebben ruzie, dochterlief wordt daarom de stalhuur opgezegd terwijl ze mischien wel of geen schuld is, en boem......

Kan me er werkelijk iets bij voorstellen.

Ik kan me er absoluut niks bij voorstellen bij iemand die begint te meppen. Je zou maar kind zijn van zo'n driftkikker....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:31

Slaan lost inderdaad mischien niets op, maar het lucht wel op.
Ik kan me altijd beheerzen maar ik kan me voorstellen dat kortere lontjes dat niet kunnen.
Ik praat het niet goed het is ook geen oplossing maar toch.
Waar er twee vechten hebben er twee schuld er zijn natuurlijk gevallen waarin het om niets gebeurd.
Maar hier is de toedracht duidelijk.
Ik ken de verhalen ook hoor dat er net zolang getreiterd werd dat er een doorgedraaid is en de ander de keel dicht gedrukt heeft.
Nee dat is niet de oplossing maar treiteren en plagen is ook geen oplossing.

In het geval van hier begrijpelijk je betaald al dan niet veel geld en krijgt er nop voor terug. Soortgelijk heb ik het mee gemaakt.
In pension is het ook neit normaal dat je savonds niet meer mag komen en al helemaal niet met een hoogdrachtige merrie.
Verder is sterk op dieet zetten heel slecht en afzondering ook. En dan kunnen er best mensen zijn die denken ik zou niet pikken dat slechte voeren oke ik ook niet maar als er geen alternatief is dan moet je mischien wel wat.

Wel prettig dat de ponie nu goed staat zodast ze in alle rust kan bevallen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:00

Er wordt hier geschreven dat het paard verwaarloosd en vermagerd was..... Nou daar ben je als eigenaar toch echt op de eerste plaats verantwoordelijk voor. Lijkt me gewoon niet zo'n lekker milieu.

En nee ik kan geen enkel begrip opbrengen voor mensen met losse handjes.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:28

slimmerik schreef:
Er wordt hier geschreven dat het paard verwaarloosd en vermagerd was..... Nou daar ben je als eigenaar toch echt op de eerste plaats verantwoordelijk voor. Lijkt me gewoon niet zo'n lekker milieu.

Dat bedoel ik nu te zeggen.
Ik ben als eigenaar de eerste verantwoordelijke.
Vandaar dat ik, toen ik het niet vertrouwde toendertijd, nagegaan ben of mijn paard echt wel te eten kreeg, ook al was dit op een tijd dat ik niet mocht komen.
Het is mijn paard, ik ben verantwoordelijk en als ik het niet vertrouw dan ga ik dit na en laat ik het niet zover komen, dat er uiteindelijk een dierenarts erbij te pas moet komen.
Ik spreek uit ervaring!

Maar goed, ik heb al een aantal jaren paarden en ben eind 20. Ik weet niet hoe oud dit meisje was en of haar ouders paardenmensen zijn, die de conditie van het paard in de gaten hielden?
In het geval van kinderen of tieners zijn de ouders verantwoordelijk voor het welzijn van het paard, vind ik.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:40

slimmerik schreef:
Er wordt hier geschreven dat het paard verwaarloosd en vermagerd was..... Nou daar ben je als eigenaar toch echt op de eerste plaats verantwoordelijk voor.

Dat vind ik dus ook. Als ik een paard koop, dan ben ook ik verantwoordelijk voor zijn welzijn en kan dat niet afschuiven op anderen. Constateer ik dat het niet goed gaat met mijn paard, dan moet ik stappen ondernemen en het paard daar eventueel weghalen als het probleem niet bespreekbaar of op te lossen is. Het paard zelf kan niets onderemen.

Citaat:
Maar goed, ik heb al een aantal jaren paarden en ben eind 20. Ik weet niet hoe oud dit meisje was en of haar ouders paardenmensen zijn, die de conditie van het paard in de gaten hielden?
In het geval van kinderen of tieners zijn de ouders verantwoordelijk voor het welzijn van het paard, vind ik.

Als mensen een paard kopen, dienen zij zich vooraf erin te verdiepen wat een dier nodig heeft en hoe je ervoor te zorgen hebt. Ook die verantwoordelijkheid kun je niet zomaar afschuiven op anderen. En dat geld niet alleen voor paarden, maar voor elk soort dier wat afhankelijk van je is.
Helaas rommelen veel te veel mensen maar wat aan, met welke goede bedoelingen dat dan ook vaak gebeurt. Maar de dieren zijn daarbij helaas altijd/vaak de dupe.
Laatst bijgewerkt door Imala204 op 09-06-07 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:41

slimmerik schreef:

Ja natuurlijk ben jezelf de eerste verantwoordelijke lijkt me nogal logisch. Echter soms kan het niet anders, beloven ze beterschap doen anders en dergelijke. Je weet het vaak niet. Of het niet zon lekker milieu is kan niemand over oordelen alleen de boer zelf en de eigenaar van de ponie.

Losse handjes is niet handig, treiteren en dergelijke plaats ik ook in die noemer.
Mensen die bewust of onbewust dieren mensen kwellen, treiteren, ergeren, plagen kan ik ook geen enkel begrip voor opbrengen en vind ik net zo erg als losse handjes.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:19

Margreth schreef:
Citaat:

Als mensen een paard kopen, dienen zij zich vooraf erin te verdiepen wat een dier nodig heeft en hoe je ervoor te zorgen hebt. Ook die verantwoordelijkheid kun je niet zomaar afschuiven op anderen. En dat geld niet alleen voor paarden, maar voor elk soort dier wat afhankelijk van je is.
Helaas rommelen veel te veel mensen maar wat aan, met welke goede bedoelingen dat dan ook vaak gebeurt. Maar de dieren zijn daarbij helaas altijd/vaak de dupe.

Margareth, je haalt hier even mijn verhaal uit zijn verband.
Ik bedoel dit absoluut niet als vergoeilijking, maar dat weet je ook als je het voorafgaande leest wat ik geschreven heb! Ook als je begin van deze bladzijde mijn stukje leest Knipoog .
Ik ben het verder helemaal met je eens wat je schrijft, maar wat ik bedoel en waar ik bang voor ben is het volgende wat ik vaker heb gezien:

Dat sommige kinderen en sommige tieners niet in de gaten hebben hoe de verzorging op een stal is.
Ik heb dat gezien op de stal waar ik stond en waar mijn paard ( en de anderen) niet goed te eten kregen. De kinderen/tieners vonden het megagezellig daar (wat het absoluut was) en hadden dit niet door.
Hun ouders kwamen heel af en toe even bij het paard kijken en hadden verder weinig kaas gegeten van paarden. In z'on situatie kan zoiets gebeuren, wat niet betekent dat ik dit goed praat, absoluut niet.
Daarom schreef ik dat ik vind dat de ouders eindverantwoordelijk zijn bij minderjarigen voor het welzijn van het paard. (Het kind moet ook verantwoordelijk zijn hiervoor).
Helaas gebeurt dit en niet alle ouders houden de vinger op de pols.

Tuurlijk moet er goed over nagedacht worden wanneer men een paard koopt, dat het niet een leuk stuk speelgoed is en dat er zoals bij alle huisdieren goede voor gezorgd moet worden.

Neemt niet weg dat bij een hoop kinderen en tieners wel goed op hun paard letten, maar ik heb het over sommige.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:04

slimmerik schreef:

Mee eens.

Een paard is niet van maandag op dinsdag plots verwaarloosd en vermagerd... daar ben je zelf bij en verantwoordelijk voor.

En slaan, is NOOIT goed te praten.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:09

@scheepie, ga met jou mee in deze gedachte.
Ik heb op een stal gestaan waar ik het niet eens was met de verzorging. Na dit enkele keren te hebben aangekaart veranderde er nog steeds niks. Ik ben dus weggegaan. Toch ken ik daar mensen die dat niet zo zien, die denken dat de staleigenaar het allemaal het beste weet. (niet dat ik alles weet, maar heb wel bepaalde ideen over de verzorging die ik gewoon normaal vindt, zoals ruim voldoende hooi)

Ookal zie je je paard dan alleen maar in de ochtend, dan nog zie je de conditie waarin je paard verkeert. Als er inderdaad te weinig gevoerd werd is dat een kwalijke zaak, maar dan nog ben ik het er niet mee eens om te gaan meppen. Hoe kwaad je ook bent.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:16

scheepie schreef:
Margareth, je haalt hier even mijn verhaal uit zijn verband.
Ik bedoel dit absoluut niet als vergoeilijking, maar dat weet je ook als je het voorafgaande leest wat ik geschreven heb! Ook als je begin van deze bladzijde mijn stukje leest Knipoog .
Ik ben het verder helemaal met je eens wat je schrijft, maar wat ik bedoel en waar ik bang voor ben is het volgende wat ik vaker heb gezien:

Dat sommige kinderen en sommige tieners niet in de gaten hebben hoe de verzorging op een stal is.
Ik heb dat gezien op de stal waar ik stond en waar mijn paard ( en de anderen) niet goed te eten kregen. De kinderen/tieners vonden het megagezellig daar (wat het absoluut was) en hadden dit niet door.
Hun ouders kwamen heel af en toe even bij het paard kijken en hadden verder weinig kaas gegeten van paarden. In z'on situatie kan zoiets gebeuren, wat niet betekent dat ik dit goed praat, absoluut niet.
Daarom schreef ik dat ik vind dat de ouders eindverantwoordelijk zijn bij minderjarigen voor het welzijn van het paard. (Het kind moet ook verantwoordelijk zijn hiervoor).
Helaas gebeurt dit en niet alle ouders houden de vinger op de pols.

Tuurlijk moet er goed over nagedacht worden wanneer men een paard koopt, dat het niet een leuk stuk speelgoed is en dat er zoals bij alle huisdieren goede voor gezorgd moet worden.

Neemt niet weg dat bij een hoop kinderen en tieners wel goed op hun paard letten, maar ik heb het over sommige.

Het was ook meer bedoelt als aanvulling van jouw verhaal dan als "aanval".
Ik beschrijf alleen hoe het zou moeten zijn, helaas is dat vaak niet zo en dan krijg je dat soort situaties als bv op die stalling.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:23

Ik zag het ook niet als aanval, maar zo leek het alsof ik het een soort goed praatte. Ben het ook verder helemaal met je eens Knipoog .

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:00

scheepie schreef:
Ik zag het ook niet als aanval, maar zo leek het alsof ik het een soort goed praatte. Ben het ook verder helemaal met je eens Knipoog .

Nee hoor, dat was dan een misverstand. Helemaal met je eens Knipoog

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:02

Geef haar groot gelijk werd wel tijd dat ze eindelijk weg ging daar, en de persoon in kwestie is een volwassen meid en haar pa heeft voor der opgenomen
Denk dat de meeste vaders hetzelfde gedaan zou hebben als wat hij heeft gedaan, want de eigenaar heeft dingen gezegd wat echt te erg waren maar wat ik hier niet op bokt zal neerzetten.

En jullie kunnen allemaal wel oordelen over vanalles het pard was schraler aan het worden, maat gaat om een drachtige merrie en dat valt niet echt op als die schraler wordt

toen de veearts zei is beter voor je merie om lekker het land op te gaan heeft ze dat gemeld aan de stal eigenaar, die alleen maar zei je bent een dierenbeul dat je paard naar het land doet, krijg nog 8 dagen stalgeld voor je reservering kosten gat betalen dara is ze mee akkoord gegaan

Dus toen ze later haar paard kwam ophalen om naar het land te brengen zei die je stal is bij deze op gezegd dierenbeul.
Waar hij haar ook al voor uitmaakte toen ze haar hengst naar het land ging brengen.( en niet land van hem dus kon die niet aan haaar verdiene)

Dus belde ze haar pa kan je komen voor me spullen ben weggestuurd, toen werd ze nog ff uitgescholden in de tussen tijd door de stalhouder, en dat hoorde haar pa toen die aankwam rijden

zo is het ongeveer gegaan door prive dingen word niet alles neergezet hier maar ben blij dat ze weg is en nu rustig naar een andere stal kan gaan zoeken

Want ze heeft echt alles over voor der paardjes en verdient beter dan dit,zelf zou ik nooit daar staan met me paarden en dat was mijn mening al voor dit gebeurt is

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:22

nrpsgek schreef:
Ja zeker heb al meerde paarden gezien die daar op stal hebben gestaan en goed gevoed zagen ze er zeker niet uit zeg maar gewoon mager!!!!!!

Nou ik reed daar vroeger dagelijks langs en vond de paarden er altijd prima bij staan... Verder vind ik het ook je eigen schuld als jouw paard daar magerder wordt, je moet er ook zelf op letten..

En dan nog, met geweld los je weinig op. Erg idioot ook weer.
Laatst bijgewerkt door Kaygee op 09-06-07 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:23

Ik weet wel dat mijn vader nóóit het zelfde zou hebben gedaan. Slaan betekend onmacht. En als volwassen persoon ben je toch wel verstandig genoeg om zoiets gewoon uit te praten? Of gewoon je spullen halen en weg gaan. Ik weet ook heel zeker dat mijn vader wel hardstikke boos op die man zou zijn. Maar slaan nee echt niet.Verder kan je moeilijk iets over het verhaal zeggen omdat ik de personen niet ken. Maar slaan kun je nooit goed praten.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:30

ah ja jullie kunnen allemaal lekker oordelen hierzo, maar mensen die haar kennen weten wel beter

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:48

meisje schreef:
ah ja jullie kunnen allemaal lekker oordelen hierzo, maar mensen die haar kennen weten wel beter

Wat had je dan verwacht? Reacties als: neerbeuken die boer!! Goed gedaan?

Nee zoiets is gewoon niet goed te praten. En je paard laten verwaarlozen (als dat al waar is, want geen een foto als bewijs hier) is toch echt je eigen schuld.

bruutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:51

ach gezellig tog al die sensatie Tong uitsteken

albertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:26

iedereen denkt maar dat de eigenaar van de stal n boer is, ik heb begrepen dat hij vroeger stratenmaker is geweest, wij staan bij n boer die zijn en onze dieren wel goed voeren!!!!

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:29

Nouja zeg Rolleyes
Waar slaat dit op Scheve mond

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:03

albertha schreef:
iedereen denkt maar dat de eigenaar van de stal n boer is, ik heb begrepen dat hij vroeger stratenmaker is geweest, wij staan bij n boer die zijn en onze dieren wel goed voeren!!!!

Boer of niet. Ik ken zat boeren, die geen paardenmensen zijn of die zunig zijn met voeren...
Ik denk niet dat "boer" de issue is.
Een stratenmaker, kan wel een paardenman zijn.
Evenals een secretaresse een paardenvrouw kan zijn Knipoog

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:04

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 00:27

slimmerik schreef:
meisje schreef:

Wat had je dan verwacht? Reacties als: neerbeuken die boer!! Goed gedaan?

Nee zoiets is gewoon niet goed te praten. En je paard laten verwaarlozen (als dat al waar is, want geen een foto als bewijs hier) is toch echt je eigen schuld.

het heeft niks echt te maken over het voeren van het paard, het ging erom hoe de staleigenaar met haar omging en haar heeft behandeld, en dat is gewoon uit de hand gelopen.
Slaan is nooit goed maar hij is niet helemaal in elkaar getimmerd, der pa heeft voor haar opgenomen nadat, ze voor alles uitgemaakt is.