Brandweer redt paard uit penibele situatie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Re: Brandweer redt paard uit penibele situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:51

crossmonster schreef:
Yavanna schreef:
Ik moet ook zeggen dat ik het van de meeste posters hier een onwijs kortzichtige beredenering vind. Wildroosters zijn er om WILD tegen te houden en geen VEE of PAARDEN!!!! Die mogen, zoals ook een dik aantal anderen al gezegd hebben, hier gewoon overheen.
Er valt de amazone dus NIKS te verwijten. Lees daarom eerst eens alles door voor je een reactie plaatst. Het is dom van de gemeente of natuurbeheer dat ze wildroosters plaatsen waar geen hek langs is. Dus oordeel niet voor je alles weet. En zeker als het wildrooster van slechte kwaliteit is. Als ik de amazone was, zou de gemeente of natuurbeheer, een aardig rekeningetje van mij kunnen verwachten.

helemaal mee eens !!!

sommige mensen reageren wel erg ondoordacht,
idd moet je in veel gevallen over de wildroosters heen, alleen zijn deze dan idd beter beveiligt voor paarden
heb het wel altijd akelige dingen gevonden.

vind het heel dapper hoe de amazone gereageerd heeft, ik denk dat de meeste bokkers helemaal in paniek waren geraakt,
dus eerder ode aan deze amazone, dan haar wat verwijten!

maar op de bedaf is het helemaal niet nodig om over een wildrooster te gaan. Hiermee wil ik niet dit meisje de schuld geven wat ik begrijp dat ze er wel over nagedacht zou hebben, alleen op de bedaf hoef je niet perse erover heen en heb je nog voldoende mogelijkheden om te rijden en er niet over heen te gaan.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:49

Ik blijf het een domme actie vinden tenzij het rooster echt door alle ruiters daar gebruikt wordt om op een doorgaande ruiterroute te komen. Het is zeker een goede actie van dat meisje of vrouw geweest om het hoofd van het paard of pony te bedekken maar daarmee is het ongeval niet goedgepraat. Paardje had benen kunnen breken. Van die post over afgezaagde paardenbenen werd ik echt helemaal eng. Ik hoop dat dit soort belevenissen een wijze les voor iedereen is.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:06

Nou, laat ik dan ook mijn zegje maar eens doen. Clown

Vorig jaar november heb ik onze merrie met haar achterbeen door de tralies van haar staldeur gevonden. Haar hele hoef stak naar buiten. Gelukkig is alles na in totaal drie maanden rust, 10 dagen kliniek en operatie goed gekomen. Echter, dit is een ongeluk dat gebeurd is met een goedgekeurde staldeur, gemaakt om een paard achter te zetten. Toch kwam haar been ertussen.

Wat ik maar wil zeggen, zelfs àls dit een rooster was waar je als ruiter overheen mag, dan nog kan het misgaan. Het zijn ongelukken en die gebeuren nu eenmaal. Ik denk niet dat ze hier (indien het een veilig rooster was) schuldig voor kan worden genoemd. Dan zouden wij ook schuldig zijn aan het ongeluk van onze merrie.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:31

Ik neem aan, Djesseka, dat de onderdeur wel dicht was van de staldeur. Ik heb in ieder geval nooit deuren gezien die aan de onderkant ook van spijlen gemaakt zijn. Dus heeft je merrie staan bokken in de box?

Ongelukken gebeuren. Soms ongelukken die onvoorzien zijn. Maar over wildroosters lopen is gewoon niet verstandig en meestal niet toegestaan. Als je wel het gebied in mag is er een klaphekje (over het algemeen..), stap dan even af, klaphekje door en stap weer op. Kleine moeite.
Hier was dus geen hekje heb ik begrepen. Vraag is dan of het een toegestane ruiterroute is. Voor mensen die het gebied kennen is dat makkelijk na te gaan bij de beheerder. Misschien dat iemand de moeite wil nemen dit eens na te vragen. Dan kunnen we ophouden met speculeren.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:38

flicka, hoe het gebeurd is weten we niet, maar ze zat vast in de bovenhelft van de deur, inderdaad.

Je hebt gelijk dat het niet verstandig is, maar mocht het toegestaan zijn.. Tja, ik kan me voorstellen dat mensen daar dan op vertrouwen.

Een antwoord op de vraag wat het voor hek was en waarvoor ie wel en niet bestemd was, zou ons wat dingen duidelijk maken, ja.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 00:44

Poeh, dan moet ze rare acties uitgehaald hebben.

Ja, concrete antwoorden over dat rooster, toegestane bestemming (ruiterpad e.d.) zouden nu wel wel prettig zijn.

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:30

wie gaat er dan ook met zn paard over een wildrooster!!
die dingen zijn soms ook bedoeld om paarden tegen te houden!!

ik had het echt nooit kunnen verzinnen om met mn paard over zo'n ding te gaan

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:53

Allereerst echt petje af voor de ruiter. Ik zou zelf echt niet weten of ik zo had gehandeld. Ik ken verder de situatie ook niet en weet te weinig van wild- of veeroosters. Ik kan me alleen wel herinneren van mijn ruiterbewijs dat ik over dat soort dingen niet heen kan omdat een paard daarin kan blijven steken. Ik zou zelf nooit over een rooster gaan. Sinds een paar weken liggen er bij ons voor stal een aantal ijzeren platen op de weg omdat ze bezig zijn met wegwerkzaamheden. Absoluut zeker weten dat ik een omweg neem want ik ga echt niet met mijn paard over ijzeren platen lopen terwijl er heel veel mensen zijn die zo met de hoefijzers erover heen wandelen. Mij te gevaarlijk. Kortom: Pluim voor de ruiter die zo adequaat heeft gereageerd....echter had ik er nooit overheen gegaan met mijn paard. Of het nou een wild- of veerooster is....alles met hoeven kan vast komen te zitten toch?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:05

De brandweer heeft tegen de ruiter gezegd dat dit een ondeugdelijk rooster was. Wat alleen bedoeld was om herten en everzwijnen tegen te houden. Er staat nergens in de buurt een bord dat je er niet met je paard overheen mag.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:52

DubbelDun schreef:
Even voor de duidelijkheid: je hebt wildrooster en veeroosters.
Wildroosters hebben platte spijlen met tussenruimte van 5 cm en zijn bedoeld om herten en zwijnen tegen te houden. Met een niet te klein paard kun je hier makkelijk overheen (al neem ik ok liever het hek).
Veeroosters hebben ronde spijlen en open afstanden van 12/15 cm. Hier kun je dus alleen met behoorlijk grote paarden overheen.

Ik weet niet of het onwetendheid of gewoon dom is van deze ruiter, maar meestal staat het duidelijk genoeg aangegeven.

Ik hoop dat het paard verder geen problemen meer zal krijgen.

Hmmm, ik snap deze post niet. Als ik de foto's zie dan gaat het hier volgens jou beschrijving om een wildrooster, waar je volgens jou makkelijk overheen kan met je paard,

maar vervolgens noem je de ruiter wel dom dat ze dat gedaan heeft... vind dat eigenlijk een beetje krom Tong uitsteken

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:12

Misschien dacht ze dat het een veerooster betreft?

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:13

BBotanya schreef:
wie gaat er dan ook met zn paard over een wildrooster!!
die dingen zijn soms ook bedoeld om paarden tegen te houden!!

ik had het echt nooit kunnen verzinnen om met mn paard over zo'n ding te gaan

Lees eerst even het topic door, voordat je wat zegt...

liekatchu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:04

nou dan wil ik hier ook nog wel even wat op zeggen omdat ik er ook bij was en ik samen met een vriendin van mij (eigenaresse van het paard) het paard rustig probeerde te houden.

aan de ene kant snap ik jullie reacties wel dat het niet heel erg slim was om over zo'n rooster te gaan en zoals jullie wel begrijpen doen we dit dus never nooit meer.
maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik serieus echt niet wist dat dat niet kon.
ik dacht inderdaad ook dat het er juist voor bedoeld was om er paarden wel over heen te laten gaan.
je hebt namelijk een verschil tussen wildroosters en veeroosters.
maargoed er staan namelijk ook nergens in heel dat gebied geen waarschuwingsborden dat dat dus niet kan. wat ik zowieso al erg slecht vind. en het is inderdaad ook waar dat het wildrooster erg slecht was.
het paard is namelijk uitgegleden en daardoor waarschijnlijk op de rand van zo'n spijl terecht gekomen. hierdoor zijn de spijlen uit elkaar gaan staan (wat dus nooit mag gebeuren) en daardoor is ze ertussen gekomen.

en ik vind het een beetje vervelend dat sommige ons afschilderen als dom etc.
zoiets kan namelijk iedereen gebeuren al is het dan niet met een wildrooster maar dan is het wel met iets anders. het is namelijk vervelend als je als eigenaresse of iemand die er ook bij was leest dat mensen je afschilderen als dom.
je hebt namelijk al schuldgevoel genoeg en zoiets doe je natuurlijk nooit met opzet.
als wij hadden geweten dat het niet had gekund waren we er natuurlijk nooit overheen gegaan maar dat is logisch lijkt mij.
gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
het been van het paard is gehecht en ze staat nu nog in de kliniek maar mag waarschijnlijk maandag weer naar huis.
ik hoop dat jullie nu een beetje begrip tonen en dit ook als een waarschuwing ziet.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:25

jaren geleden toen ik nog op school zat is iemand met een lipizaner soort gelijk iets over komen en moest het paard worden afgemaakt
dat beeld en krantenartikel herrinner ik me nog heel goed
ik had dan ook niet verwacht als ik zoiets weer zou lezen het deze keer wel goed zou aflopen
zelf rij ik daarom absoluut niet over roosters, ik stijg wel af en neem het hek of een andere route

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:43

@liekatchu: maar het was toch een wildrooster? Dan zou je er toch gewoon overheen moeten kunnen? Of is dit een ander soort wildrooster of zo?

Ik vind het trouwens wel goed dat je nog even je verhaal doet. Ik zit mezelf ook een beetje te ergeren aan alle mensen die dit voor dom aanzien. (aangezien het om een wildrooster gaat en je daar gewoon overheen zou moeten kunnen)

liekatchu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:16

ja, het is inderdaad een wildrooster waar je dus overheen zou moeten kunnen met een paard. op de foto's zie je ook dat de spijlen zo dicht op elkaar staan dat dit eigenlijk niet had moeten kunnen. de brandweer heeft daarom ook tegen ons gezegd dat dit wildrooster niet goed was omdat de spijlen dus uit elkaar konden en dit mag gewoon niet kunnen. dus dit leggen we zeker ook bij de gemeente neer voordat er dadelijk nog meer ongelukken gebeuren.

kimmegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:09

Ik rijd ook wel eens over een wildrooster met mijn paard.
Niks aan het handje. Ze loopt er zo over heen en de spijlen zijn ook zo dicht bij elkaar dat het niet zou moeten kunnen om er door te zakken.

Veel mensen hier zeggen ik ga wel via hek maar als die er nou eens niet is.
Bij ons kan je er niet eens lang je moet er over of je moet een uur terug rijden.

Ben blij dat het met het paard weer goed komt en dom vind ik de eigenaar zeker niet.
Het waren gewoon slechte roosters dat blijkt.

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:13

Ook ik rijd wel eens over zo'n rooster heen, moet kunnen en de spijlen liggen zo dicht bij elkaar, met een grote pony of paard moet je er toch overheen kunnen.

Gelukkig heeft het paard tot nog toe geen blijvende schade.

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:51

Nou Jones zit ook nu weer in de lappenmand Jones moet altijd gaan kijken naar iets als hij het eng vindt. We hadden een strand rit gemaakt en moest terug na de duinen langs een veerooster. Dus hij vondt het eng. Dus zoals altijd moest hij kijken van . hij stond op een meter afstand van het rooster en ik stond op mijn vriendin te wachten.ineens sprong hij er ineens overheen! hij redde het niet en zakte hij er doorheen met zijn linkerachterbeen trok zich meteen los en galopeerde op 3 benen verder. Na een meter of 5 hem tot stoppen gebracht te heben sprong ik eraf. Totaale paniek natuurlijk;( na hem en mij even weer terug op de wereld gezet te hebben zag ik dat hij een hele diepe snee had aan de voorkant van zijn koot. Door het veel aantal bloed dacht ik eerst aan een slagaderlijke bloeding maar het spoot er niet uit dus heb met een spagettie topje wat ik aanhad zijn been afgebonden. Ik moets terug naar het strand, ik kon niet zo ver door de duinen terug lopen.En ben de duineheuvel weer opgelopen, het stand af naar een plaats waar hij opgehaald kon worden met de trailer. Na wat een eeuw leek kwam een stalgenootje met een trailer , Jones ingeladen en hebben onderweg de veearts gebeld. Ik had Jones aan mijn moeder gegeven toen de veearts kwam want ik raakte zo van slag dat ik niet wou dat het op Jones over zou slaan. Na dat hij behandeld was door de veearts kwam de uitslag. Het was een beste ernstige wond. hij was ongeveer 7 cm diep en ze denk dat ie geluk heeft gehad, dat de pees en bot niet beschadigd zijn., ik moet uiteindelijk als alles genezen is nog een scan en een foto laten maken van zijn been. 3 dagen kwam ze het verbinden en 2x per dag injecties. Nu 3 weken verder. De wond is nu bijna genezen 1 x per week wordt er wildvlees weg gesneden, maar er is door de klap op de kroonrand een horizontale breuk onstaan in zijn hoef. Dus dat is nog maar afwachten(maar de veearts zegt dat ik me niet druk om hoef te maken )
Ik vertel mijn verhaal omdat paarden blijven onvoorspelbaar. Ik heb er niet voor gekozen om er overheen te gaan, en ik kan me erg inleven met de eigenaar. Heel veel succes.

Hier een foto van de wond van vanmiddag, dat gele spul moet je niet erg op letten dat kom door een speciaal silicone stukje wat erop gaat. Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Sylvia

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:19

oei das een lelijke wond!!
Zeker zo net boven de kroonrand. Al lijkt die intact, wat een beetje je geluk is!
sterkte met zijn herstel!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 23:52

liekatchu schreef:
nou dan wil ik hier ook nog wel even wat op zeggen omdat ik er ook bij was en ik samen met een vriendin van mij (eigenaresse van het paard) het paard rustig probeerde te houden.

aan de ene kant snap ik jullie reacties wel dat het niet heel erg slim was om over zo'n rooster te gaan en zoals jullie wel begrijpen doen we dit dus never nooit meer.
maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik serieus echt niet wist dat dat niet kon.
ik dacht inderdaad ook dat het er juist voor bedoeld was om er paarden wel over heen te laten gaan.
je hebt namelijk een verschil tussen wildroosters en veeroosters.
maargoed er staan namelijk ook nergens in heel dat gebied geen waarschuwingsborden dat dat dus niet kan. wat ik zowieso al erg slecht vind. en het is inderdaad ook waar dat het wildrooster erg slecht was.
het paard is namelijk uitgegleden en daardoor waarschijnlijk op de rand van zo'n spijl terecht gekomen. hierdoor zijn de spijlen uit elkaar gaan staan (wat dus nooit mag gebeuren) en daardoor is ze ertussen gekomen.

en ik vind het een beetje vervelend dat sommige ons afschilderen als dom etc.
zoiets kan namelijk iedereen gebeuren al is het dan niet met een wildrooster maar dan is het wel met iets anders. het is namelijk vervelend als je als eigenaresse of iemand die er ook bij was leest dat mensen je afschilderen als dom.
je hebt namelijk al schuldgevoel genoeg en zoiets doe je natuurlijk nooit met opzet.
als wij hadden geweten dat het niet had gekund waren we er natuurlijk nooit overheen gegaan maar dat is logisch lijkt mij.
gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
het been van het paard is gehecht en ze staat nu nog in de kliniek maar mag waarschijnlijk maandag weer naar huis.
ik hoop dat jullie nu een beetje begrip tonen en dit ook als een waarschuwing ziet.
Ik beticht niemand van dom, dat wil ik wel ff duidelijk stellen. Maar waarom ga je net daar rijden over de wildrooster, wist je niet dat wildroosters gevaarlijk zijn? (is mij nml altijd vertelt) en als je geen andere weg weet in de bedaf geef me maar een pm dan wil ik wel een keer mee rijden hoor Knipoog

Ik hoor het wel!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:29

flicka schreef:
Het paard had wel benen kunnen breken. Ik weet haast zeker dat ze daar nooit met haar paard overheen mocht gaan. Een beetje erg dom en er zal wel een flink prijskaartje aan hangen. In ieder geval van de brandweer. En wat mij betreft ook een bekeuring van de beheerder van het natuurreservaat.

wel euh, ik weet niet of er verschillende soorten wildroosters bestaan, maar ik ben met mijn paard ook al over wildroosters geweest. Je hebt soms geen andere keuze, ik ken zelfs ruiterpaden die over een wildrooster gaan (en neen, dan is er geen poortje naast)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:00

Dit was niet eens een rooster met vierkantjes maar met horizontale spijlen, doodeng. Hopelijk gaat de beheerder er nu wel een bordje neerzetten "verboden voor paarden" want als dit veerooster bedoeld is om runderen e.d. binnen te houden dan lijkt het me ook bedoeld om paarde n buiten te houden.

Hier zijn nergens ruiterpaden met roosters. Als ze er al zijn dan is er een klaphekje naast zodat ook wandelaars niet over die enge spijlen hoeft. Als ik die foto's van dat rooster zie zou geen haar op mijn hoofd erover denken daar met mijn paard overheen te stappen, dan maar een andere route nemen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:23

Ik vind het wel heel zielig voor dat paard hoor, en best knap van de eigennaarresse dat ze zo rustig bleef. Afgod

Wat ik me eigenlijk af vroeg een natuurgebied van bijvoorbeeld staatsbosbeheer is toch eigenlijk een prive terrein, mag je met een paard een prive terrein op rijden als er geen bordjes verboden ofzo staan. Ik weet wel dat het met een hond namelijk niet zomaar mag. Als er geen bordje staat is het altijd verboden om met je hond prive terrein te betreden, geld dit ook voor een paard? Scheve mond

Ik weet niet of dit natuurgebied van een stichting is of niet, maar het zou toch kunnen, als er helemaal geen bordjes staan weet je het natuurlijk niet. Als dit zo zou zijn zou het namelijk wel verklaren waarom in een nieuw aangelegd natuurgebied geen sterke wildroosters liggen. Als er toch alleen fietsers overheen gaan hoeft het namelijk niet zo sterk zijn. Ach gut