16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Re: 16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:33

Typhoon schreef:
zeker weten niet geluk gehad met de andere veulens uit de merrie. de merrie is dit jaa ook voo embyo gebruikt. en zijn 3 levende merrie veulens van. ze hebben allemaal andere vader dan deze misvormde

durf jij je hand er voor in het vuur te steken dat die merries, vrij zijn van dwerg en waterhoofd gen..??

zowel de vader als moeder moeten gen dragen om deze afwijking te tonen......las ik heir al eerder op dit forum......

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:35

nou het si we heel apart als de merrie altijd"normale"veulens heeft,en de merrie van de buren ook. en nu opeens met deze hengst misvormd/dwerg krijgen. hoor meer zulke verhalen over deze hengst

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:36

@Typhoon : ik bestrijd ook niet dat de hengst deels 'de schuldige is', maar niet alleen de hengst. Het kan zich alleen maar uitten omdat óók de merrie dus de genetische afwijking draagt.
Als zowel merrie als hengst dit gen draagt dan heb je 25% kans op een misvormd veulen, 50% kans op een drager (toont het niet maar is wel erfelijk belast) en 25% kans op een 'goed' veulen (dus geen drager).
Zou de merrie 'schoon' zijn en de hengst wel drager dan is het plaatje:
50% kans op een drager en 50% kans op een 'schoon' veulen.
Dat maakt dus nog al wat verschil.

Edit: foutje in aantallen veranderd.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 06-06-07 13:41, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:37

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:38

ja dat zal verder ook wel,aar het is wel heel vreemd dat ze nu mivorm/dwerg zijn met dezelfde vader.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:39

Typhoon schreef:
nou het si we heel apart als de merrie altijd"normale"veulens heeft,en de merrie van de buren ook. en nu opeens met deze hengst misvormd/dwerg krijgen. hoor meer zulke verhalen over deze hengst

maar dat kan zijn, omdat er dus ook heel veel merries drager zijn....

en deze hengst, waar jij het over hebt, ook drager is......

dan ligt het imo niet alleen aan de hengst....

kijk dat je dan zon hengst afbrand , ok...

maar stop al die fokmerries met afwijkend gen dan ook in de vriezer denk ik dan....... Bloos

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:41

Wanneer komt dwerggroei tot uiting? Is het een kwaal die homozygoot bepaald is of heterozygoot?

Indien het homozygoot is, dan zullen zowel pa als ma een duit in het zakje hebben gedaan. Net als bij de vos-factor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 13:42

Ik geloof dat het voornamelijk homozygoot is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:43

Dan zijn dus ook de moeders drager.

EDIT: dan is het zaak om geen hengsten toe te laten met het gen voor dwergroei. Dat wordt dus op dezelfde manier selecteren als bij de vossen.. Nagelbijten / Gniffelen Mits het daadwerkelijk homozygoot is.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:47

het kan wel zo zijn dat de merrie ook een drager kan zijn ofzo. maar bedoel je ziet we vreemd op, als je zelf een misvorm veulentje krijgt met H als vader, en de buren krijgen een dwerg ook van H als vader.heb er al meerder H's gehoord die misvormd/dwerg zijn. lijtk me aan de ene kant sterk dat alle merrie's dan drager zullen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:48

Typhoon schreef:

Voor het oog krijg je ook een ander beeld; bij 2 dragers heb je 75% 'gezond uitziende' veulens, want je ziet niet dat er 50% dragers tussen zitten. Bij één drager als ouderdier heb je dus 100% 'gezond uitziende' veulens. Terwijl ook hiervan 50% drager is.

Kijk er naar als een omgekeerde trechter; bovenin is het smal (dus weinig geïnfecteerde dieren), hoe verder je naar beneden komt hoe breder de trechter wordt. dus hoe meer geïnfekteerde dieren en dus ook hoevaker er misvormingen/dwergen geboren worden.
Dáárom is het ook zo belangrijk om snel mogelijk in te grijpen, immers voor je het weet bestaan er geen 'schone' dieren meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:49

Cayenne schreef:
Ik geloof dat het voornamelijk homozygoot is.

Dat 'voornamelijk' kun je wel weglaten Haha!
In dit geval is het behoorlijk zwart/wit.
Een 'beetje zwanger' bestaat ook niet; je bent het of je bent het niet Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:51

Typhoon schreef:
het kan wel zo zijn dat de merrie ook een drager kan zijn ofzo. maar bedoel je ziet we vreemd op, als je zelf een misvorm veulentje krijgt met H als vader, en de buren krijgen een dwerg ook van H als vader.heb er al meerder H's gehoord die misvormd/dwerg zijn. lijtk me aan de ene kant sterk dat alle merrie's dan drager zullen zijn.
En helaas is dat bij een afwijking die zich alleen toont in homozygote vorm dus een waarheid als een koe.
Niet leuk om te lezen van je eigen paarden, maar wel iets om rekening mee te houden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:51

Dat klopt DubbelDun.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:54

het zijn onze eigen paarden (gelukkig niet) we hebben ook vele paarden van Amerikaanse eigenaar hier bij ons op stal staan. maar ik vind het allemaal we heel apart.
Sta je raar te kijken als een paard veulent, en er komt een misvormd veulentje uit. je maag draaide er van om

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:56

*Zit hier even helemaal verbaasd*
En hoe komt dat nou?
Omdat het al zoooooo lang bekendt is dat er dekhengsten zijn die dit gen dragen (noem geen namen).. Ik snap niet dat het nu pas uit komt..Zit me er over te verbazen echt waar! Want het is al jaren zo alleen fps heeft het eerst stilgehouden en nu ineens komt de aap uit de mouw..Sorry nog steeds verbaast

Icelander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:03

ik geef de namen liever niet bloot... sorry... ook op aanraden van utrecht...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:04

@Teigetje01 ; alles draait om geld en aanzien.
@Typhoon : ik begrijp heel goed dat je er goed ziek van bent als je zo'n veulen ziet. Je hebt er 11 maanden naar uit gekeken.

Reden om er dus heel verantwoordelijk mee om te gaan. ALS er testen zijn maak er dan ook gebruik van. Zijn die er niet probeer dan te achterhalen welke ouder van de hengst de drager is en sluit die nakomelingen uit als vaderdier voor je merrie.

De enige mogelijkheid om 'veilig' te fokken is door info openbaar te maken en daar zal niet iedereen blij van worden.

@icelander: wat heeft Utrecht hiermee te maken ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:06

mijn vorige bijrijfries heeft een merrieveulen met een waterhoofdg gekregen (te vroeg godzijdank!)
vreselijk..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:10

DubbelDun schreef:
@Teigetje01 ; alles draait om geld en aanzien.
@Typhoon : ik begrijp heel goed dat je er goed ziek van bent als je zo'n veulen ziet. Je hebt er 11 maanden naar uit gekeken.

Reden om er dus heel verantwoordelijk mee om te gaan. ALS er testen zijn maak er dan ook gebruik van. Zijn die er niet probeer dan te achterhalen welke ouder van de hengst de drager is en sluit die nakomelingen uit als vaderdier voor je merrie.

De enige mogelijkheid om 'veilig' te fokken is door info openbaar te maken en daar zal niet iedereen blij van worden.

@icelander: wat heeft Utrecht hiermee te maken ??

In het kader van gezondheid en welzijn is een stamboek dit mijn inziens verplicht!

Hoe wil je een ras in stand houden met serieuze gebreken die genetisch bepaald zijn?

Er moet nu echt wat aan gedaan worden, vind ik. 16 hengsten die een dergelijke afwijking door kunnen geven, dat zijn er 16 teveel!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:17

Pletje123 schreef:
Hoe wil je een ras in stand houden met serieuze gebreken die genetisch bepaald zijn?
De AQHA (quarter) en de APHA (Paint) doen het al jaren zo, maar ja dan hebben we het wel over een hele grote vijver Cool
Aangezien er nergens zoveel geld in om gaat als bij deze stamboeken is het hier schering en inslag. Er zijn zelfs fokkers die er expres mee door blijven fokken JUIST omdat het beter zou presteren in de showring (en dus geld oplevert). Aangezien het stamboek wordt gerund door 'big money' en 'money talks' zijn het de enkelingen met principes die er niet aan mee doen en er tegen ageren.

Nu is de hoop dat de stamboeken (dus de leden) hiér wijzer zijn of anders dat er een wet komt waarbij het gewoon verboden wordt om te fokken met genetisch 'dubbel belast' materiaal.

Openheid is iig de eerste stap.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:27

Tja wat is verplicht wat vinden hun verplicht? Een beetje fokker die vaak met friese dek hengsten bezig is, die weet hoe de vork in de steel zit Nu het bekent is, een sommige die thuis zitten in de friezen weten welke hengsten het gen hebben zullen minder gaan dekken dus draait de hengstenhouder dik verlies, en het is niet bepaald goed voor het stamboek maar het is al zoveel jaar aan de gang en blijf er bij dat ik het belachelijk vind dat t nu ineens uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:28

Teigetje01 schreef:
Tja wat is verplicht wat vinden hun verplicht? Een beetje fokker die vaak met friese dek hengsten bezig is, die weet hoe de vork in de steel zit Nu het bekent is, een sommige die thuis zitten in de friezen weten welke hengsten het gen hebben zullen minder gaan dekken dus draait de hengstenhouder dik verlies, en het is niet bepaald goed voor het stamboek maar het is al zoveel jaar aan de gang en blijf er bij dat ik het belachelijk vind dat t nu ineens uit komt.

toen ik het vertelde aan iemand, (van het waterhoofd) zeiden, ja dat heb ik vaker gehoord, dat hij een waterhoofd doorfokt.. dus ik weet er iig al 1

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:31

ik vind dat ze die hengsten uit de fokkerij moeten halen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:33

Jeetje zeg, kan me niet voorstellen hoe die eruit komen te zien. Arme beestjes... Scheve mond
De hengsten moeten denk wel de fokkerij uit. Knipoog