Studentes brengen onbreekbaar halster op de markt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alive

Re: Studentes brengen onbreekbaar halster op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:09

slim bedacht, maar ik heb het niet nodig hor Haha!
mijn halster is nog nooit kapot gegaan Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:14

flettie schreef:
Werkt ook uitstekend bij bloedpaardjes hoor (daarnaast gedraagt mijn Tinker zich een stuk bloederig dan de gemiddelde warmbloed). M.i. een kwestie van opvoeding. Veulens/enters/twenters proberen veel uit, op die leeftijd pik ik weinig van mijn paarden en worden ze gelijk op een paardenmanier gestraft. In de kudde krijgen ze ook een mep/trap van een ander paard bij slecht/vervelend gedrag, bij mij ook.
Daarnaast heb je ook nog het fenomeen van de "los te trekken-paardenknoop" als je je paard vast zet. Simpel knoopje die ervoor zorgt dat bij spanning de knoop zelf los laat.

Ik vind dat je nu toch wel een aantal verschillende dingen noemt.
Kijk ik ben het helemaal met je eens dat het een kwestie van opvoeding is. Ik heb ervaring genoeg met jonge paarden om te weten dat ze gaan uitproberen. Ik ben het helemaal met je eens dat je op dat moment duidelijk moet laten merken dat je daar niet van gediend bent. Wij leren niet voor niks veulentjes al vroeg vaststaan. Ze staan al heel jong samen met mams op de spuitplaats en maken zo al veel mee.

Maar wij krijge ook wel jonge paarden op stal, die al een jaar of drie zijn, nog helemaal niks kennen. Deze paarden hebben vind ik misschien wel het belangrijkste deel van de opvoeding gemist. Er wordt niet voor niets gezegd Jond geleerd, is oud gedaan.
Ik vind dat je bij zulke paarden toch een iets ander verhaal hebt. Ze kennen het niet en vinden het vaak allemaal nogal spannend. Logsich, want er komen veel nieuwe dingen op je af als jong paard zijnde.
Ik denk dan dat het belangrijker is om het paard langzaam op een rustige manier te laten wennen aan vaststaan. Zodat ie niet de eerste de beste keer de kans krijgt om te hangen. Paarden die uit gewoonte gaan hangen mogen best flink aangepakt worden. Het is gewoon irritant gedrag. Jonge paarden die gaan hangen omdat ze alles nog heel spannend vinden, moet je wat anders aanpakken denk ik, maar dat schreef ik al.

Tuurlijk heb je ook de paardenknoop, die ken ik heus wel. MAAR ik vind er een groot verschil inzitten of je de paardenknoop lostrek zodat het hangen stop, of dat je het paard een schop onder zn reet geeft zoals jij dat noemt. Wij hebben zat jonge paarden op stal gehad en die geef ik niet zomaar een schop als ze gaan hangen.

Maar nogmaals, ik ben het helemaal met je eens dat het voor een heel groot deel een kwestie is van opvoeding. met paarden die bij ons opgegroeid zijn hebben we ook nooit probelen gehad. Maar dat heb je soms niet in de hand, we hebben nou eenmaal niet elk paard van jongs af aan...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:19

Siria schreef:
als je een stal hebt met veel paarden hadden ze het over, dus als je 40 onhandelbare paarden hebt ofzo Clown

ik heb ook op voldoende laatsen geklust en stagegelopen etc
ook op plekken waar me ruim voorzien waren kwa maffe paarden bestand... van maf t/m geschift

maar wij sloopten er nooit zoveel
we hadden op plekken zelfs halster van minimaal 10 jaar oud die maar niet stuk wilden (en dat waren meestal goedkope halstertjes )

kijk het blijft ene leuk idee, maar ik zou hem zelden tot nooit gebruiken

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:20

Aan mij zullen ze zo'n halster niet verkopen, ik vind het veel te link. Al heeft mijn paard sporadisch een halster om en staat hij amper vast (kwestie van paard opvoeden dat hij blijft staan). Drie halsters per dag stuk op een stal?? Wordt tijd dat ze de paarden eens opvoeden daar op stal of een paardeknoop leren en paarden niet onbeheerd ergens vast zetten.

Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als mensen zo'n halster kopen en het paard staat er mee op stal of in de wei en blijft ergens achter hangen...
Dan toch liever een halster wat wel knapt en als een paard zich niet wil laten vangen dan doet hij dat ook niet als hij wel een halster om heeft...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:21

Pollewoppy schreef:
flettie schreef:
Werkt ook uitstekend bij bloedpaardjes hoor (daarnaast gedraagt mijn Tinker zich een stuk bloederig dan de gemiddelde warmbloed). M.i. een kwestie van opvoeding. Veulens/enters/twenters proberen veel uit, op die leeftijd pik ik weinig van mijn paarden en worden ze gelijk op een paardenmanier gestraft. In de kudde krijgen ze ook een mep/trap van een ander paard bij slecht/vervelend gedrag, bij mij ook.
Daarnaast heb je ook nog het fenomeen van de "los te trekken-paardenknoop" als je je paard vast zet. Simpel knoopje die ervoor zorgt dat bij spanning de knoop zelf los laat.

Ik vind dat je nu toch wel een aantal verschillende dingen noemt.
Kijk ik ben het helemaal met je eens dat het een kwestie van opvoeding is. Ik heb ervaring genoeg met jonge paarden om te weten dat ze gaan uitproberen. Ik ben het helemaal met je eens dat je op dat moment duidelijk moet laten merken dat je daar niet van gediend bent. Wij leren niet voor niks veulentjes al vroeg vaststaan. Ze staan al heel jong samen met mams op de spuitplaats en maken zo al veel mee.

Maar wij krijge ook wel jonge paarden op stal, die al een jaar of drie zijn, nog helemaal niks kennen. Deze paarden hebben vind ik misschien wel het belangrijkste deel van de opvoeding gemist. Er wordt niet voor niets gezegd Jond geleerd, is oud gedaan.
Ik vind dat je bij zulke paarden toch een iets ander verhaal hebt. Ze kennen het niet en vinden het vaak allemaal nogal spannend. Logsich, want er komen veel nieuwe dingen op je af als jong paard zijnde.
Ik denk dan dat het belangrijker is om het paard langzaam op een rustige manier te laten wennen aan vaststaan. Zodat ie niet de eerste de beste keer de kans krijgt om te hangen. Paarden die uit gewoonte gaan hangen mogen best flink aangepakt worden. Het is gewoon irritant gedrag. Jonge paarden die gaan hangen omdat ze alles nog heel spannend vinden, moet je wat anders aanpakken denk ik, maar dat schreef ik al.

Tuurlijk heb je ook de paardenknoop, die ken ik heus wel. MAAR ik vind er een groot verschil inzitten of je de paardenknoop lostrek zodat het hangen stop, of dat je het paard een schop onder zn reet geeft zoals jij dat noemt. Wij hebben zat jonge paarden op stal gehad en die geef ik niet zomaar een schop als ze gaan hangen.

Maar nogmaals, ik ben het helemaal met je eens dat het voor een heel groot deel een kwestie is van opvoeding. met paarden die bij ons opgegroeid zijn hebben we ook nooit probelen gehad. Maar dat heb je soms niet in de hand, we hebben nou eenmaal niet elk paard van jongs af aan...

Ik heb je ge-pbd want anders gaan we zo off-topic Knipoog

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:27

mijn paard is een "hangerd" die gaat voor zijn plezier met zijn halster om hangen. Ik heb nu een elastohalster. werkt prima. hij heeft nog wel geprobeerd om te hangen maar helaas voor hem knapt het halster niet. prima uitvinding.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:35

Áls een paard gaat hangen om te zieken moet je het dier opvoeden. Als een paard gaat hangen uit pure angst dan moet het los kunnen zonder zich te beschadigen/verwonden.
Een halster hoort dus kapot te gaan in een noodsituatie, vervelend als dat is voor het baasje om dan een nieuwe te moeten kopen.
In Amerika bestaan al jaren Break-Away halsters, die speciaal gemaakt zijn om kapot te gaan. Het deel wat breekt (kopriem) is heel makkelijk zelf te vervangen en kost weinig.
http://i11.ebayimg.com/04/i/000/84/8b/d276_1.JPG

Wat mij betreft hebben die studentes het wiel opnieuw uitgevonden en nog een vierkant wiel ook Cool
Wat dit is geen veilig breekbaar halster als er alleen een boutje knapt waar het leidtouw aan zit.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:37

Er zijn al jaren halsters in de handel die dmv een klittenbandsluiting open kunnen gaan als het paard gaat hangen Knipoog .
Dit halster laat geleidelijk aan los (het "schiet" dus niet met een ruk open) en dat lijkt me dus een stuk veiliger dan het halster wat deze dames ontworpen hebben.
Ook zijn er van Kalvakade halsters te verkrijgen met een elastieke nek- en neusband waar het paard in een panieksituatie (bijv. op de wei, als ze zich aan het hoofd met een achterbeen krabben en vervolgens blijven hangen) zichzelf kan bevrijden.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:50

Sterre schreef:
Er zijn al jaren halsters in de handel die dmv een klittenbandsluiting open kunnen gaan als het paard gaat hangen Knipoog .
Dit halster laat geleidelijk aan los (het "schiet" dus niet met een ruk open) en dat lijkt me dus een stuk veiliger dan het halster wat deze dames ontworpen hebben.
Ook zijn er van Kalvakade halsters te verkrijgen met een elastieke nek- en neusband waar het paard in een panieksituatie (bijv. op de wei, als ze zich aan het hoofd met een achterbeen krabben en vervolgens blijven hangen) zichzelf kan bevrijden.

en díe zijn dus echt ideaal!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:54

flettie schreef:
Werkt ook uitstekend bij bloedpaardjes hoor (daarnaast gedraagt mijn Tinker zich een stuk bloederig dan de gemiddelde warmbloed). M.i. een kwestie van opvoeding. .

Maar een Tinker is geen bloedpaard

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:57

Hier breken de halsters eigenlijk nooit, maar de paarden staan er ook nooit echt mee vast. Er breekt weleens een clip van een touw, bij onze jonge hengst nu 1 x gebeurd, dan zetten we er een nieuwe clip aan Knipoog .
Veel nieuws onder de zon kan ik het niet noemen, er bestaan ook al lang onbreekbare halsters, de variant op de handgeknoopte touwhalsters, veel dikker touw ( ca. 1,5 a 2 cm) soms met metalen onderdelen om vast te zetten en het halster om het hoofd vast te maken, het halster op de foto is zonder metalen onderdelen.
http://www.ubraidit.com/images/cowboyhalter-lg.jpg . Bij dit halster staat overigens duidelijk de waarschuwing dat het niet bedoelt is om paarden mee op de wei of los te laten, en dus ook niet zonder toezicht om te laten.
Ik heb al 24 jaar zo'n halster maar gebruik hem zelden omdat ik nl. wil dat in geval van nood het halster wel breekt. De meeste zijn i.m.o nog veel te sterk met alle hele nare gevolgen van dien. Dan is een break away een veel beter oplossing.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:02

Lynn_Nikita schreef:
LEVENSGEVAARLIJK!!!!

waarom er is toch een veilig heid ingebracht zodat ie bij bepaalde druk uiteindelijk ook breekt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:07

Nou mijn halsters breken nooit hoor. Laatst was er een kapot op de sluiting. Dat was een zeer goedkoop model en zo'n 10 jaar oud. Op stal hoor ik ook nooit dat iemand een gebroken halster heeft. Als volgens deze studentes op een beetje stal 3 halsters op een dag breken vraag ik me echt af of ze wel goed en volledig marktonderzoek hebben gedaan. Bovendien soms wil je toch ook gewoon een ander kleurtje of een gewoon nieuw schoon fris halster. En op het plaatje ziet het er niet heel mooi uit. Het oog wil ook wat bij een halster van 25€. Zo'n uitvinding vind ik het eerlij gezegd niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:09

sandr0 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
LEVENSGEVAARLIJK!!!!

waarom er is toch een veilig heid ingebracht zodat ie bij bepaalde druk uiteindelijk ook breekt.

Het enige dat breekt is de clip van het halstertouw, dat doen de clips van mijn touwen ook en die kan ik dan ook vervangen. Het halster zelf breekt niet, als een paard dus met het halster blijft hangen of er een been in krijgt is het dus LEVENSGEVAARLIJK.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:09

Fleurtje100 schreef:
Nou mijn halsters breken nooit hoor. Laatst was er een kapot op de sluiting. Dat was een zeer goedkoop model en zo'n 10 jaar oud. Op stal hoor ik ook nooit dat iemand een gebroken halster heeft. Als volgens deze studentes op een beetje stal 3 halsters op een dag breken vraag ik me echt af of ze wel goed en volledig marktonderzoek hebben gedaan. Bovendien soms wil je toch ook gewoon een ander kleurtje of een gewoon nieuw schoon fris halster. En op het plaatje ziet het er niet heel mooi uit. Het oog wil ook wat bij een halster van 25€. Zo'n uitvinding vind ik het eerlij gezegd niet.

Dat vraag ik me dus ook af.
Ik denk het niet, dat gaf ik in een eerdere reactie ook al aan. Het aantal wat zij noemen geeft een nog al vertekend beeld denk ik.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:19

Ik denk niet echt dat deze halsters een succes zullen worden Haha! Haha!
Ik ben er iig ook niet voor te vinden, dan spreken de halsters die sterre omschreef mij meer aan.

Senfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:24

Hallo!

Hier even een uitleg over het hoe en waarom van ons product om misverstanden tegen te gaan

Het halster is echt bedoeld voor de grote stallen die werken met hengsten en andere jonge paarden. Het is erg vervelend als er een halster knapt en zo`n jong dier loopt los rond. Het halster is extra breed boven de nek en er zit neopreen overheen zodat het niet gaat snijden, zoals wel eens het probleem kan zijn met gewone halsters.

De ringen zijn getest en verbuigen niet eens onder de 1000 kilo gram, dit is om verwondingen ook tegen te gaan (denk aan de scherpe randen die verwondingen aan het hoofd kunnen veroorzaken!!)

Wij hebben het halster juist ontwikkeld voor de veiligheid, zowel voor mens als dier. Niet om jonge paarden er mee te pesten wat gedacht word.

Een halster moet je sowieso nooit op stal om laten, hoe sterk of zwak deze ook is. Ook op de wei wordt dit niet aan geraden, ze kunnen blijven haken enz. Daar is dit halster ook niet voor bedoeld.

De clip zit erbij om te knappen in plaats van het halster. De breekbout die erbij zit breekt bij 500 kilo door midden zonder scherpe randen achter te laten. Deze bout is vervangbaar waardoor de clip gewoon weer gebuikt kan worden.

Mochten jullie nog vragen hebben, twijfel niet en stuur mij of Anderea2 een PB en we zullen zo snel mogelijk de vraag beantwoorden!

Vriendelijke groeten het Senfina cc Team. Minionderneming AOC oost Enschede
Laatst bijgewerkt door Senfina op 29-05-07 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 13:26

en die site is offline... Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:28

Ja...idd Knipoog

Maar wat gebeurt er als er een pony van 400 kg aan gaat hangen... of er ergens mee achter blijft hangen...
En zijn ze door te snijden?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:31

Waarschijnlijk met het zelfde ding voor autogordels slimmerik, maar sinds dat safety spul om gordels door te snijden niet werk. Vraag ik me dat ook af

Die 3 halsters per dag voegt naar mijn kant niets aan de reclame toe, want dat is gewoon absurt duizend enzoveel halsters per jaar.
Ik zou ze niet kopen Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:34

Cayenne schreef:
"Bij een beetje stal gaan er soms wel drie op een dag kapot", .

grinnik. heb ik dan van die goeie halsters of heb ik dan zo'n netjes opgevoed paard? Ik koop eens in de 5-6 jaar een nieuwe, niet omdat die andere kapot is maar meer omdat ik het dan weer eens tijd vind worden voor een ander kleurtje ofzo.

verder vraag ik me af of een halster wat niet kapot gaat wel zo gezond is voor je paard, vrees dat er van binnen dan dingen kapot gaan waarvan je later denkt, was het nu mn halster maar geweest. Bij ons zal het halster in ieder geval nooit in de kast komen.

En inderdaad, hoe zit het met paarden die geen breekkracht van >500kg bewerkstelligen bij hangen???
Laatst bijgewerkt door Vippie op 29-05-07 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:35

Tja en degene die ze wel kopen noem ik niet diervriendelijk. Alleen maar bedoelt om hardhandig een paard te leren stilstaan. Degene die later dat gestresste dier koopt, zit met de gebakken peren. Boos!

anderea2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:36

Voor pony`s en paarden zijn er verschillende kilo`s. Een paard weegt gewoon meer als een pony en daar wordt rekening mee gehouden.

Dit product is ook vooral bedacht voor de paarden die precies weten dat ze los kunnen komen door te gaan hangen enz. Grote hengsten houders en hoefsmeden werken veel met dit soort halsters.

Mocht je echt meer info willen hebben dan mag je mij gerust een pb sturen en ik zal de vragen beantwoorden. De site is tijdelijk in constructie.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:37

Senfina schreef:
Heej Mensen,
Ons marktonderzoek is goed gedaan. Een aantal van ons werkt op grote stallen.

Hoe groot is dat aantal?
Hoe hebben jullie je marktonderzoek dan opgezet?
Bij hoeveel stallen is gekeken, hoeveel dagen enz?

Sorry hoor, maar 3 halsters per dag op grote stallen is echt onrealistisch.
Zoals ik al eerder zei kan er best eens een keer een dag tussen zitten waarop er meerdere halsters stuk gaan, maar niet dagelijks. Dat maak je mij niet wijs, maar suggereren jullie wel.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:38

We willen er graag foto's van zien. Ook o.a. van de constructie. Kun je die hier plaatsen?