mijn halster is nog nooit kapot gegaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
flettie schreef:Werkt ook uitstekend bij bloedpaardjes hoor (daarnaast gedraagt mijn Tinker zich een stuk bloederig dan de gemiddelde warmbloed). M.i. een kwestie van opvoeding. Veulens/enters/twenters proberen veel uit, op die leeftijd pik ik weinig van mijn paarden en worden ze gelijk op een paardenmanier gestraft. In de kudde krijgen ze ook een mep/trap van een ander paard bij slecht/vervelend gedrag, bij mij ook.
Daarnaast heb je ook nog het fenomeen van de "los te trekken-paardenknoop" als je je paard vast zet. Simpel knoopje die ervoor zorgt dat bij spanning de knoop zelf los laat.
Siria schreef:als je een stal hebt met veel paarden hadden ze het over, dus als je 40 onhandelbare paarden hebt ofzo
Pollewoppy schreef:flettie schreef:Werkt ook uitstekend bij bloedpaardjes hoor (daarnaast gedraagt mijn Tinker zich een stuk bloederig dan de gemiddelde warmbloed). M.i. een kwestie van opvoeding. Veulens/enters/twenters proberen veel uit, op die leeftijd pik ik weinig van mijn paarden en worden ze gelijk op een paardenmanier gestraft. In de kudde krijgen ze ook een mep/trap van een ander paard bij slecht/vervelend gedrag, bij mij ook.
Daarnaast heb je ook nog het fenomeen van de "los te trekken-paardenknoop" als je je paard vast zet. Simpel knoopje die ervoor zorgt dat bij spanning de knoop zelf los laat.
Ik vind dat je nu toch wel een aantal verschillende dingen noemt.
Kijk ik ben het helemaal met je eens dat het een kwestie van opvoeding is. Ik heb ervaring genoeg met jonge paarden om te weten dat ze gaan uitproberen. Ik ben het helemaal met je eens dat je op dat moment duidelijk moet laten merken dat je daar niet van gediend bent. Wij leren niet voor niks veulentjes al vroeg vaststaan. Ze staan al heel jong samen met mams op de spuitplaats en maken zo al veel mee.
Maar wij krijge ook wel jonge paarden op stal, die al een jaar of drie zijn, nog helemaal niks kennen. Deze paarden hebben vind ik misschien wel het belangrijkste deel van de opvoeding gemist. Er wordt niet voor niets gezegd Jond geleerd, is oud gedaan.
Ik vind dat je bij zulke paarden toch een iets ander verhaal hebt. Ze kennen het niet en vinden het vaak allemaal nogal spannend. Logsich, want er komen veel nieuwe dingen op je af als jong paard zijnde.
Ik denk dan dat het belangrijker is om het paard langzaam op een rustige manier te laten wennen aan vaststaan. Zodat ie niet de eerste de beste keer de kans krijgt om te hangen. Paarden die uit gewoonte gaan hangen mogen best flink aangepakt worden. Het is gewoon irritant gedrag. Jonge paarden die gaan hangen omdat ze alles nog heel spannend vinden, moet je wat anders aanpakken denk ik, maar dat schreef ik al.
Tuurlijk heb je ook de paardenknoop, die ken ik heus wel. MAAR ik vind er een groot verschil inzitten of je de paardenknoop lostrek zodat het hangen stop, of dat je het paard een schop onder zn reet geeft zoals jij dat noemt. Wij hebben zat jonge paarden op stal gehad en die geef ik niet zomaar een schop als ze gaan hangen.
Maar nogmaals, ik ben het helemaal met je eens dat het voor een heel groot deel een kwestie is van opvoeding. met paarden die bij ons opgegroeid zijn hebben we ook nooit probelen gehad. Maar dat heb je soms niet in de hand, we hebben nou eenmaal niet elk paard van jongs af aan...
Sterre schreef:Er zijn al jaren halsters in de handel die dmv een klittenbandsluiting open kunnen gaan als het paard gaat hangen.
Dit halster laat geleidelijk aan los (het "schiet" dus niet met een ruk open) en dat lijkt me dus een stuk veiliger dan het halster wat deze dames ontworpen hebben.
Ook zijn er van Kalvakade halsters te verkrijgen met een elastieke nek- en neusband waar het paard in een panieksituatie (bijv. op de wei, als ze zich aan het hoofd met een achterbeen krabben en vervolgens blijven hangen) zichzelf kan bevrijden.
flettie schreef:Werkt ook uitstekend bij bloedpaardjes hoor (daarnaast gedraagt mijn Tinker zich een stuk bloederig dan de gemiddelde warmbloed). M.i. een kwestie van opvoeding. .
Lynn_Nikita schreef:LEVENSGEVAARLIJK!!!!
sandr0 schreef:Lynn_Nikita schreef:LEVENSGEVAARLIJK!!!!
waarom er is toch een veilig heid ingebracht zodat ie bij bepaalde druk uiteindelijk ook breekt.
Fleurtje100 schreef:Nou mijn halsters breken nooit hoor. Laatst was er een kapot op de sluiting. Dat was een zeer goedkoop model en zo'n 10 jaar oud. Op stal hoor ik ook nooit dat iemand een gebroken halster heeft. Als volgens deze studentes op een beetje stal 3 halsters op een dag breken vraag ik me echt af of ze wel goed en volledig marktonderzoek hebben gedaan. Bovendien soms wil je toch ook gewoon een ander kleurtje of een gewoon nieuw schoon fris halster. En op het plaatje ziet het er niet heel mooi uit. Het oog wil ook wat bij een halster van 25€. Zo'n uitvinding vind ik het eerlij gezegd niet.
Cayenne schreef:"Bij een beetje stal gaan er soms wel drie op een dag kapot", .
Senfina schreef:Heej Mensen,
Ons marktonderzoek is goed gedaan. Een aantal van ons werkt op grote stallen.