Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
slimmerik schreef:moniquelucky schreef:Dat heb ik nu gedaan ja, maar dat kost heel veel geld, dus kost het mij veel geld om iemand anders een plezier te doen.
Ik betaal dus € 20,-- per jaar.... Vind ik niet te veel.
moniquelucky schreef:Waar ben jij verzekerd dan??? Ik betaal ruim 500 euro per jaar.
batje schreef:moniquelucky schreef:Waar ben jij verzekerd dan??? Ik betaal ruim 500 euro per jaar.
Ik denk dat dat is omdat jij zakelijk verzekerd bent? Dat is wel een heel verschil met de persoonlijke WA verzekering waar een paard normaal onder valt..
Dieuwke1989 schreef:Ik ben erg hard van een manegepaard gevallen en heb daardoor 2 operaties aan mijn enkel moeten hebben, maar het was mijn eigen schuld.. erg flauw als je dan de kosten gaat verhalen op de manege lijkt me. De verzekering vroeg toen trouwens wel of het de schuld van de manege was, en ging er niet meteen van uit dat dat zo was dus volgens mij is het niet zo dat de manege altijd de schuld krijgt.
moniquelucky schreef:Ik ben ook wel eens van een paard gevallen van iemand anders met letsel maar het is nooit in me opgekomen om hier de eigenaar varantwoordelijk voor te stellen.
[***] schreef:Maar goed. Conclusie. Ik heb een shetlander die door een meisje gereden wordt, bijrijdster zoals jullie het noemen. Als hier nu wat mee gebeurd is dat dus mijn schuld en ben ik aansprakelijk? Valt dit dan wel of niet onder mijn WA verzekering? Ik heb mijn verzekeringsagent namelijk eens gevraagd en die zei dat het gedekt was, maar dat wil ik eigenlijk wel zeker weten.
DAANN schreef:Hoe werkt het in zo'n geval?:
Een ruiter stapt met het paard van een ander op een smalle weg en een auto rijdt vrij hard langs. Waarop het paard schrikt en uithaald, vervolgens zit er een deuk in de auto en is het paard kreupel aan het been waarmee het uithaalde.
Wie is er dan aansprakelijk?
mag schreef:Pfoe hoe zit dat dan bij mij?? Ik rijd een paard van iemand anders (in Nederland). Ben er tijdens de verenigingsles afgevallen (vereniging zit in Nederland) had les in België (omdat daar een goede binnenbak zit). En heb dus een vrij ernstig ongeluk gehad (zie onderschrift) Wie is hiervoor nu verantwoordelijk??![]()
Ikzelf vind dat ik hiervoor verantwoordelijk ben. En zal ook niemand aansprakelijk stellen. Ik kies er zelf voor om op een paard te stappen. Ken het paard goed, weet dat hij af en toe kuren heeft.
Mijn verzekering heeft nog niks van zich laten horen. Zou het nu kunnen zijn dat ze of de eigenaren of de vereniging verantwoordelijk stellen. Daar zou ik niet blij mee zijn!!!
MissyTara schreef:Misschien een kleine tip: er is een boekje op de markt dat heet "Pleidooi voor het paard". Hierin staat alles over aansprakelijkheid mbt tot paarden, ook over hoe je een verkoop jurisich juist kan afhandelen enzo. Ik heb het zelf ook en het is echt heel begrijpelijk en volledig. Ik heb er al veel aan gehad.
En, die 'eigen risico' bordjes bij manages sluiten inderdaad geen enkele aansprakelijkheid uit.
Citaat:Goed, de bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht. Wie is de bezitter? In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is.