Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moniquelucky

Re: Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:49

Er waren ruiters bij mij gekomen, of ze hier paarden mochten rijden en verzorgen, ze hadden weinig geld, ik heb dat goedgekeurd als ze op eigen risico rijden en in ruil klusjes doen of een kleine betaling geven en dan help ik ook met rijden (ik heb instructeurdiploma). Dit is flink uitgegroeid ondertussen betalen ze iets meer en krijgen ze ook les, maar de onkosten haal ik er nog lang niet uit. Ze hebben het hier heel leuk alleen hebben ook wij regels en ik kijk goed welke ruiter op welk paard kan, inmiddels wil ik het uitbreiden en een kleinschalige manege beginnen officieel met de nodige verzekeringen, ik doe voor iedereen mijn best en zorg dat iedereen hier zo veilig mogelijk rijd, maar die ene ruiter heeft dus zelf een inschattingsfout gemaakt en is tegen een bakpaaltje aangekomen, ze had weinig pijn, wij nog naar de eerste hulp gereden, en nu zegt ze dat ze een ernstig ongeval heeft gehad terwijl de artsen zeggen dat er niks aan de hand is. Dus we zijn met advocaten bezig, ik heb ook mensen die erbij waren en die gezien hebben dat het niks voorsteld, dus volgens mijn advocaat is er niks aan de hand, gelukkig!!!Maar het is wel vervelend vooral omdat de andere ruiters het ook heel vervelend vinden omdat ik hierdoor bijna wilde stoppen ermee.
Maar gelukkig gaat het allemaal weer lekker hier, alleen ik voelde me wel belazerd, als er ecvht wat was, had ik dat meisje alles gegund en had ik het voor haar heel erg gevonden maar door dit soort regels kunnen mensen er ook misbruik van maken, helaas.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:50

slimmerik schreef:
moniquelucky schreef:
Dat heb ik nu gedaan ja, maar dat kost heel veel geld, dus kost het mij veel geld om iemand anders een plezier te doen.

Ik betaal dus € 20,-- per jaar.... Vind ik niet te veel.

Waar ben jij verzekerd dan??? Ik betaal ruim 500 euro per jaar.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:53

moniquelucky schreef:

Ik denk dat dat is omdat jij zakelijk verzekerd bent? Dat is wel een heel verschil met de persoonlijke WA verzekering waar een paard normaal onder valt..

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:55

batje schreef:
moniquelucky schreef:

Ik denk dat dat is omdat jij zakelijk verzekerd bent? Dat is wel een heel verschil met de persoonlijke WA verzekering waar een paard normaal onder valt..

Ja, we zijn nu zakelijk verzekerd, maar waar verzekeren jullie dan?
Toen niet, maar toen had ik nog geen zaak, ze deed wat klusjes in ruil voor rijden, zou het dan wel vergoed worden?
Ps. ik wil niemand te kort doen en ik heb het goed bedoeld, maar dat weten ze allemaal die hier rijden, ik doe het om mensen met weinig geld toch te kunnen laten rijden. Haha! en ik heb niet altijd tijd om onze paarden te rijden, dus mooi geregeld nu en het is heel gezellig, gelukkig allemaal blij mede door de verzekering Knipoog

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:02

Ik heb een verzekering voor schade die een paard dat ik rij aanbrengt aan derden. Dus als ik 'bezitter' ben van een paard. De reden waarom ik dat heb is iemand waarvan ik zijn paard mocht rijden op voorwaarde dat ik verzekerd zou zijn.
Dus voor alle mensen met een bijrijder, misschien is dit een idee? Ik moest van die man een copie van mijn verzekeringsdocument tonen en toen mocht ik rijden. (Bij mij is dekte de familiale verzekering niet automatisch deze dingen, maar voor een opleg van 15 of 20 euro per jaar ben ik nu wel verzekerd)

Ik dacht dat in België de wet zo is dat alle kosten verhaald worden op de persoon die het paard 'onder zijn hoede' heeft. Dat is dus niet hetzelfde als eigenaar.
(hetzelfde voor schade die kinderen veroorzaken, alles wordt verhaald op de persoon die 'toezicht' heeft. Zit je kind op een betaalde speelpleinwerking, dan is het toezicht van het speelplein verantwoordelijk)

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:04

Schiet me juist te binnen:
Een manege die bordjes 'op eigen verantwoordelijkheid' plaats, slaat dit niet op het 'toezicht'?
Zou een manege er niet willen mee zeggen dat als je kinderen los laat lopen enzo, de eigenaren geen toezicht houden op je kinderen?

Iemand die daar meer over weet?

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:09

Het slaat nergens op zo'n extra verzekering. Een paard valt onder huisdieren en is gewoon meeverzekerd in je WA verzekering. Je bent dus oververzekerd!

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:32

Ik ben erg hard van een manegepaard gevallen en heb daardoor 2 operaties aan mijn enkel moeten hebben, maar het was mijn eigen schuld.. erg flauw als je dan de kosten gaat verhalen op de manege lijkt me. De verzekering vroeg toen trouwens wel of het de schuld van de manege was, en ging er niet meteen van uit dat dat zo was dus volgens mij is het niet zo dat de manege altijd de schuld krijgt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:36

De schuld krijgen of aansprakelijk gesteld kunnen worden is iets anders volgens mij, vandaar misschien Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:47

Maar goed. Conclusie. Ik heb een shetlander die door een meisje gereden wordt, bijrijdster zoals jullie het noemen. Als hier nu wat mee gebeurd is dat dus mijn schuld en ben ik aansprakelijk? Valt dit dan wel of niet onder mijn WA verzekering? Ik heb mijn verzekeringsagent namelijk eens gevraagd en die zei dat het gedekt was, maar dat wil ik eigenlijk wel zeker weten.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:54

Dieuwke1989 schreef:
Ik ben erg hard van een manegepaard gevallen en heb daardoor 2 operaties aan mijn enkel moeten hebben, maar het was mijn eigen schuld.. erg flauw als je dan de kosten gaat verhalen op de manege lijkt me. De verzekering vroeg toen trouwens wel of het de schuld van de manege was, en ging er niet meteen van uit dat dat zo was dus volgens mij is het niet zo dat de manege altijd de schuld krijgt.

Ik ben ook wel eens van een paard gevallen van iemand anders met letsel maar het is nooit in me opgekomen om hier de eigenaar varantwoordelijk voor te stellen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:56

moniquelucky schreef:
Ik ben ook wel eens van een paard gevallen van iemand anders met letsel maar het is nooit in me opgekomen om hier de eigenaar varantwoordelijk voor te stellen.

Dat doe je zelf ook meestal niet maar je verzekering wel die misschien wel blijvende invaliditeit moet bekostigen.

Bij relatief kleine bedragen, wordt meestal die moeite niet genomen nee...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:58

[***] schreef:
Maar goed. Conclusie. Ik heb een shetlander die door een meisje gereden wordt, bijrijdster zoals jullie het noemen. Als hier nu wat mee gebeurd is dat dus mijn schuld en ben ik aansprakelijk? Valt dit dan wel of niet onder mijn WA verzekering? Ik heb mijn verzekeringsagent namelijk eens gevraagd en die zei dat het gedekt was, maar dat wil ik eigenlijk wel zeker weten.

Normaal waarschijnlijk wel. Ons paard werd wel eens in lessen gebruikt. Mijn verzekeringsagent raadde toen dus een extra verzekering aan welke € 20,-- per jaar kost ongeveer. Voor dat luttel bedrag ga ik geen extra risico lopen.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 24-05-07 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:58

Het is niet jouw schuld, maar je bent wel aansprakelijk volgens mij. En je aansprakelijkheid is gedekt door je AVP (aansprakelijkheidsverzekering).
Zodra je meerdere paarden hebt wordt het anders, dan zul je richting zakelijk moeten denken ipv particulier.

Het verhaal met instructie zonder papieren en de verantwoordelijkheid is trouwens nog weer anders, maar hoe dat zit weet ik ook niet precies..

DAANN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:02

Hoe werkt het in zo'n geval?:

Een ruiter stapt met het paard van een ander op een smalle weg en een auto rijdt vrij hard langs. Waarop het paard schrikt en uithaald, vervolgens zit er een deuk in de auto en is het paard kreupel aan het been waarmee het uithaalde.

Wie is er dan aansprakelijk?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:03

Ik ben ook een keer van iemand anders paard gevallen (inmiddels id de boosdoener wel mijn eigen paard Tong uitsteken). Werd toen met Ambulance opgehaald en hoorde laatst van de oude eigenaar dat hij daar toen een enorm gedoe met zijn verzekering mee heeft gehad. Blijkbaar heeft iemand toen gezegd tegen ambulancemedewerkers dat het niet mijn paard was, ik was echter niet bij bewustzijn toen. Dat vond ik toen ook zo een onzin, je neemt een risico als je op een paard stapt. Maakt niet uit wie zijn paard. Ik vind dat ze op dat moment hadden moeten zeggen dat het mn eigen paard was. Dan ben je van een hoop gedoe af. Ik heb hier echter nooit iets van meegekregen, want nu had de eigenaar door mijn schuld een hoop gedoe. Uiteindelijk heeft de verzekering wel vergoed.

Maar nu laat ik vriendinnen ook wel eens met mijn paard naar buiten gaan. Eigenlijk is dit dus niet zo verstandig, gezien ik er problemen mee kan krijgen..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:06

DAANN schreef:
Hoe werkt het in zo'n geval?:

Een ruiter stapt met het paard van een ander op een smalle weg en een auto rijdt vrij hard langs. Waarop het paard schrikt en uithaald, vervolgens zit er een deuk in de auto en is het paard kreupel aan het been waarmee het uithaalde.

Wie is er dan aansprakelijk?

De eigenaar van het paard. Het paard brengt nl. schade toe.

DAANN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:08

Ook als het duidelijk de schuld van de auto is, die te hard en te dicht langs het paard reed?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:25

Dan moet je precies aan kunnen tonen hoé hard de auto reed en dat er géén mogelijkheid was het paard in bedwang te houden. Een onmogelijke taak lijkt me.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:36

Pfoe hoe zit dat dan bij mij?? Ik rijd een paard van iemand anders (in Nederland). Ben er tijdens de verenigingsles afgevallen (vereniging zit in Nederland) had les in België (omdat daar een goede binnenbak zit). En heb dus een vrij ernstig ongeluk gehad (zie onderschrift) Wie is hiervoor nu verantwoordelijk?? Rolleyes

Ikzelf vind dat ik hiervoor verantwoordelijk ben. En zal ook niemand aansprakelijk stellen. Ik kies er zelf voor om op een paard te stappen. Ken het paard goed, weet dat hij af en toe kuren heeft.

Mijn verzekering heeft nog niks van zich laten horen. Zou het nu kunnen zijn dat ze of de eigenaren of de vereniging verantwoordelijk stellen. Daar zou ik niet blij mee zijn!!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:40

mag schreef:
Pfoe hoe zit dat dan bij mij?? Ik rijd een paard van iemand anders (in Nederland). Ben er tijdens de verenigingsles afgevallen (vereniging zit in Nederland) had les in België (omdat daar een goede binnenbak zit). En heb dus een vrij ernstig ongeluk gehad (zie onderschrift) Wie is hiervoor nu verantwoordelijk?? Rolleyes

Ikzelf vind dat ik hiervoor verantwoordelijk ben. En zal ook niemand aansprakelijk stellen. Ik kies er zelf voor om op een paard te stappen. Ken het paard goed, weet dat hij af en toe kuren heeft.

Mijn verzekering heeft nog niks van zich laten horen. Zou het nu kunnen zijn dat ze of de eigenaren of de vereniging verantwoordelijk stellen. Daar zou ik niet blij mee zijn!!!

Zover ik het met mijn leken verstand kan beoordelen is de eigenaar van het paard aansprakelijk.

Ik ken een geval van iemands zijn kind die met zijn fiets plots de weg overstak. De vader van dat kind vond dat het kind alle schuld trof. Schade: deuk in auto en totalloss fiets. Toch kreeg mevrouw de deuk niet betaald. Vader kreeg fiets wel betaald en heeft dat geld aan die vrouw gegeven om auto te laten herstellen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:44

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik dacht dat dit allang algemeen bekend was? Ik heb een bijrijdster voor 4 dagen per week, en zolang zij normaal met m'n paard omgaat ben ik (ofwel m'n ouders als officiele eigenaren) aansprakelijk. Alleen in geval dat zij dingen doet waardoor het echt haar schuld is, dan is zij automatisch aansprakelijk. Stond geloof ik een maandje of wat terug nog in dat blad dat je krijgt als je ooit je ruiterbewijs hebt gehaald.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:01

Lees het stuk op TAO FAQ aansprakelijkheid en paarden!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:56

MissyTara schreef:
Misschien een kleine tip: er is een boekje op de markt dat heet "Pleidooi voor het paard". Hierin staat alles over aansprakelijkheid mbt tot paarden, ook over hoe je een verkoop jurisich juist kan afhandelen enzo. Ik heb het zelf ook en het is echt heel begrijpelijk en volledig. Ik heb er al veel aan gehad.
En, die 'eigen risico' bordjes bij manages sluiten inderdaad geen enkele aansprakelijkheid uit.

Goede tip, ik heb het boekje zojuist meteen besteld!!!

Bedankt!

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:58

Ook in TAO staat er niet altijd eigenaar (zoals hier vaak herhaald), maar wederom 'bezitter'

Citaat:
Goed, de bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht. Wie is de bezitter? In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is.

Ze bedoelen werkelijk over wie de controle over het beest heeft. Als er iemand in je wei kruipt en die komt iets tegen, dan zal de rechter echt wel zeggen 'wat deed jij in de wei dan?'

(Of misschien is de interpretatie in Nederland dan anders dan die in België, maar als ik iets uitsteek met iemand anders zijn paard, ben ik echt wel verantwoordelijk)