Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15470
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:20

Ik denk dat het vaak ook twee kanten opgaat.
Vlakbij mijn ouders rijden regelmatig mensen met paarden over de stoep. Het is een gewone 50 weg en echt hard wordt daar niet gereden. In die situatie is het dus echt onnodig om op de stoep te rijden. Bovendien is paardenpoep op de stoep niet zo prettig voor mensen met rollators en kinderwagens. Het gaat zo tussen die wieltjes zitten Knipoog

Maar ik ken inderdaad ook de niet paardvriendelijke automobilsten etc. Mensen die heel dicht langs je rijden, extra gas geven etc. Ik heb zelfs eens een keer voor een stoplicht moeten wachten met 2 idioten achter me...Ze stonden zowat op de hakken van mijn paard, gingen expres de mziek heel hard aanzetten en gas geven. Gelukkig reageerde mijn paard toen koel want anders had ik het misschien niet na kunnen vertellen. Een andere keer heb ik bijna een fietser geraakt. Ik voelde toen dat Cookie iets eng vond en vroeg die meneer even te wachten. Dan zou ik de ruimte hebben rustig langs dat enge ding te gaan. Die meneer zei dat hij er niets mee te maken had....en fietst gewoon door. Paard was bang en sprong opzij..meneer fietst van schrik tegen een muurtje en geeft mij de schuld.... Terwijl ik echt heel vriendelijk gevraagd had te wachten.

Er zijn gelukkig ook mensen die het wel goed doen. ik kom regelmatig de vuilniswagen tegen en die zet dan speciaal de zwaailichten uit, ze wachten met de bakken kiepen etc. Daar zwaai ik altijd erg vriendelijk naar!

Normaal gesproken rijd ik trouwens op de weg alleen bij drukke 80 wegen etc ga ik op het fietspad rijden. Ik sorteer ook weleens voor bij stoplichten Haha! En met een paard (of koe etc zoals ik bij mijn theorie leerde) aan de hand ben je ook een bestuurder dus moet je op de weg

Melia
Berichten: 9857
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 19:45

Hmm ik wist niet dat je met z'n tweeën mocht oversteken.
Erg handig weer deze info! Lachen

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 20:04

Op wegen waar alleen maar een rijbaan is,en geen fietspad of berm sorteer ik ook voor bij de stoplichten.
Die vlakken meten heus dat jij daar staat met je paard,en dan ga ik over als het groen is.
Sommige automobilisten weten niet dat die detectielussen in het asvalt ook paarden waarnemen,en willen je dan het liefst vooruit duwen zodat zij met hun auto op die raakvlakken komen.
Ik zet mijn peerd dan meestal subtiel in de achteruit,dan houden ze snel op met gasgeven. Haha!

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:28

Vandaar dat ik ruiterbewijs verplicht maken wel een goede regel vindt net zoals het menbewijs wat al bij sommige wegen verplicht is.
Ik ga van de zomer mennen haal niet me menbewijs maar ga met ervaren iemand aan de slag maar zit er wel over te denken om het te gaan halen misschien.
Maar zoals veel mensen hier zeggen ik ga in veel gevallen vanwege automobilisten wel op het trottior of fietspad geef ik groot gelijk.
Als mijn pony zo ver is dat ze voor de kar echt verdere tochten gaat maken weet ik nu al plekken waar ik niet op de weg ga rijden met de autos no way.

mariekie
Berichten: 5174
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:33

Qimm schreef:
Suzy schreef:
Wat mij betreft mag die wet nog eens herzien worden. Levensgevaarlijk die regel dat paarden niet op het trottoir en fietspad mogen.
Ik rijd altijd op het fietspad/berm, ik zie het al voor mij hier op de drukke provinciale weg stappend met je paard...
Ik vraag me af wat ze anders zien aan paarden dan aan fietsers en bromfietsers. (snelheid, grootte,????)


Fietspad en trottoir is juist hartstikke gevaarlijk. Veel mensen zijn bang voor paarden. Stel jij bent bang voor paarden en je bent op een zonnige dag lekker aan het fietsen, loopt daar ineens zo'n eng paard op het fiets pad. Lekker fijn.

Of het paard schrikt en springt boven op een fietser of voetganger.

Natuurlijk is de weg ook geen echt veilige plek, wij ruiters zijn vreemdelingen in het verkeer en dat merk ik elke keer weer. Maar kijk ook uit naar de veiligheid van de ANDERE weggebruikers en niet alleen naar je eigen.



Hier ben ik het toch niet mee eens.

Persoonlijk vindt ik dat als je paard schrikt als je aan het buitenrijden bent dat je onverandwoord bezig bent.

Ik ga rij altijd buiten, zonder cap, op het fietspad, in de berm.

En ik weet 1000 % zeker dat mn paard niet zomaar schrikt, ervan door gaat, opzje springt ect.

Ik zie nog wel eens mensen rijden waarvan hun paarden al schrikken van een plastic zakje.

Wat doe je dan buiten vraag ik me af.... Slapen

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:41

Eigenlijk zouden er gewoon tussen de reclames door op een goed bekeken zender ook spotjes moeten uitgezonden worden over het nadere van een paard in het verkeer, en er veel meer aandacht aan geschonken moeten worden tijdens autorijlessen...

Als ik op de verhard weg rij en ik hoor een auto hard aan komen en niet afremmen, parkeer ik mijn pony gewoon midden op de weg, snelheid minderen zullen ze. En als ze gaan wringen op m'n ponys kont blijf ik er net zolang voorijden totdat ze normaal doen, desnoods om ze even goed duidelijk te maken dat paarden schrik dieren zijn en dat ze altijd plotseling opzij kunnen springen en dat noch mens of dier daar wat aan kan doen.

Ik heb zelfs 1 keer mee gemaakt dat een auto ons met een verschrikkelijk hoge snelheid al toetertert op een viaduct in wilde halen, en dat ik toen verschrikkelijk over mijn toeren ben gegaan, waarna de desbetreffend bestuurder vervolgens het viaduct overreed, keerde en weer met volle snelheid op mij en Ranovich (bokker!) en m'n vriend in kwamen gereden. M'n vriend heeft er toen zijn paard voorgezet, hij wilde gewoon rustig met die meneer praten, maar meneer reed al scheldend en vloekend gewoon weer keihard aan.

Helaas zijn we zo dom geweest om zijn kenteken niet te noteren! Ben gewoon nog steeds woest als ik er aan denk.

wat Tinkerloos hier bovenmeld, over het rubtiel achteruit zetten van je paard, ga ik ook een keer toepassen! Vind het een super trucje Haha!


Verder rij ik altijd (waar mogelijk) in de berm of eventueel een sutkje om door onverharde paden. Anders rij ik gewoon op de weg, het liefts in het midden van de weg zodat ze me niet meteen keihard passeren. En zodat ze je goed zien Lachen

Nansje

Berichten: 304
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:42

Flurk schreef:
ik rij met mijn jonge paard buiten met een blauw hesje aan waarop een grote witte L op mijn rug staat en dat doet echt wonderen al zeg ik het zelf



Waar haal ik die?? hahaha
voor op mn sulky met mn shettie, ze is wel verkeersmak, maar als het helpt is het mooi mee genomen:D haha

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:47

mariekie schreef:
Fietspad en trottoir is juist hartstikke gevaarlijk. Veel mensen zijn bang voor paarden. Stel jij bent bang voor paarden en je bent op een zonnige dag lekker aan het fietsen, loopt daar ineens zo'n eng paard op het fiets pad. Lekker fijn.

Of het paard schrikt en springt boven op een fietser of voetganger.

Natuurlijk is de weg ook geen echt veilige plek, wij ruiters zijn vreemdelingen in het verkeer en dat merk ik elke keer weer. Maar kijk ook uit naar de veiligheid van de ANDERE weggebruikers en niet alleen naar je eigen.



Hier ben ik het toch niet mee eens.

Persoonlijk vindt ik dat als je paard schrikt als je aan het buitenrijden bent dat je onverandwoord bezig bent.

Ik ga rij altijd buiten, zonder cap, op het fietspad, in de berm.

En ik weet 1000 % zeker dat mn paard niet zomaar schrikt, ervan door gaat, opzje springt ect.

Ik zie nog wel eens mensen rijden waarvan hun paarden al schrikken van een plastic zakje.

Wat doe je dan buiten vraag ik me af.... Slapen[/quote]

Wat een onzin, elk paard moet leren ruztig te zijn buiten en schrikken kunnen ze allemaal, dus ook dat paard van jou ook al veel je dat 1000 % zeker. Al is het maar van iets heel stoms en heeft hij dat nog nooitgedaan, Het BLIJFT en IS een paard en kan altijd verschieten. Ik rij regelmatig op de pony van Ranovich (= bokker) en die is netzoals die van jou 1000 % bomproef, heeft in 7 jaar nog nooit iets engs gevonden buiten/binnen, heeft nog nooit getrapt gebeten... super braaf paardje. En toch verschoot hij vorige week omdat er een vogeltje uit de struiken vloog, eigenaar zelf verschoot nog harder omdat die pony dat echt nog nooit had gedaan. OM maar even een voorbeeld te geven!

( de quote is een beetje fout gegaan :S! sorry!)

mariekie
Berichten: 5174
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:59

Blijbaar wordt er weer eens niet goed gelezen.

Zoals altijd.

Ik ZEI : Sommige paarden schrikken al van een plastic zakje !

En ik neem aan als je een paard verkeersmak gaat maken je dit niet tussen mensen massa's gaat doen.

Ik heb het dus niet over paarden die eens in de 100 buitenritjes schrikken !

Zucht........
Laatst bijgewerkt door mariekie op 15-04-07 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 23:52

Ik rij hier ook gewoon op het fietspad, dan stap ik alleen maar ik ga niet op het fietspad draven.
En ik rij met mijn paard over de stoep, als ik met mijn paard wandel loop ik ook over de stoep en het fietspad.
En ik draag geen cap of veiligheids helm
En als iemand zonder bit wil gaan rijden vind ik dat niet erg zolang je je paard maar onder controle hebt

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 07:49

wauw,dan lap ik veel verkeersregels aan mijn laars zeg,en dat allemaal voor mij of de kinderen hun veiligheid!

ik rij op fietspad en bij erg drukke wegen zelfs op de stoep.
ik rij nooit tegen verkeer in(als automobilist heb ik er zelf een hekel aan om die tegen te komen)
ik heb niet altijd een bit in.
ik rij in de berm als het kan.
ik ben wel altijd vriendelijk naar automobilisten die netjes passeren maar kan o.zo lelijk doen naar aso's.

Dee_Es

Berichten: 3686
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:04

Ik weet dat je op de weg hoort te rijden maar ik heb in vlissingen en omstreken echt nog geen paard op de weg zien rijden hoor. Iedereen rijdt hier gewoon op het fietspad of in de berm (berm naast het fietspad/voetpad/weg). Ik heb trouwens nog nooit iemand horen klagen erover, alleen over de paardenpoep maar die horen we dan ook netjes op te ruimen (gelukkig heb ik een paard die niet op vreemde plekken mest Haha!).

Ik snap die regel over het op de weg rijden eigenlijk niet helemaal. Een auto rijdt minstens 50 km/u, met je paard loop je ongeveer 7 km/u, dan schrik je je toch kapot als automobilist als iets zo langzaam gaat op de weg. Een fietser rijdt ongeveer 15km/u, dat verschil is al heel wat minder, ik kom dus veel liever een fietser tegen dan een auto. En als iemand bang is voor paarden dan zet ik mijn paard netjes stil in de berm en wacht ik tot die persoon voorbij is.

Is het trouwens echt wettelijk verplicht om een cap te dragen?

Like_peres

Berichten: 2726
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Wateringen

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:06

maar het is niet bepaald slim om op de weg te gaan. ( auto weg)
Want veel auto's gaan lopen toeterre.
En als je nou een schrikpaard onder je heb.
of als het een 2 richtings verkeer weg is en hij wijkt uit. naar links ja dan ook nog is het gezeik dat je op de andere rijbaan zit.

en wat DarkShines zegt.
en volgends mij was cap IDD verplicht.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:41

Ik ga echt niet zo'n ding op mijn kop zetten

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:43

Hoe braaf mijn paardjes ook zijn, met cap rijden doe ik vrijwel altijd (op een enkele uitzondering daar gelaten)

Daarnaast rijden we in de woonwijken gewoon op straat, maar als dit over gaat naar een 50km weg en dan pakken we het fietspad.

Bermen vind ik daar in tegen ook gevaarlijk vanwege de soms grote kuilen die daar in zitten.

Mijn paarden zijn allemaal goed verkeersmak, maar je blijft in je achterhoofd houden dat het vlucht dieren zijn.

Wel probeer ik vaak met een reflectie hesje te rijden, zodat mensen extra geattendeerd worden op het feit ruiter en paard combinatie.

Het bestaande Ruiterbewijs vind ik voor de meeste ruiters de grootste geldklopperij die er bestaat.
Een curses met eventueel examen is prima... maar niet op de manier zoals deze nu bestaat.

Bitloos rijden.... al mijn paardjes worden bitloos gereden.
Uit veel ervaring inmiddels weet ik dat een paard wat op hol slaat met bit in net zo min meer luisterd naar teugelhulpen.


Op hol slaan kan je voor een groot gedeelte al voorkomen door veel voor werk te doen op de grond, voordat je uberhaupt op een paard gaat zitten en ermee naar buiten gaat.

Ik rij nu ondertussen al zo'n 23 jaar buiten en er is nog nooit iets echt ernstigs gebeurt... bij deze kloppen we dit ook gelijk even af. *LOL*


Oja... tussen de regels en het verkeer door... vergeet vooral niet te genieten van je rit buiten!!! <LOL>

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:44

Nope het is niet verplicht om met cap op te rijden.
Nog niet althans!

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:35

Tinkerloos schreef:
Qimm,heb je die foto net bekeken die ik als link heb geplaatst?
Zou jij daar als ruiter echt op de weg gaan rijden??



Ja. Zonder enige aarzeling. Ik zie niet in waarom niet. Lekker drafje, af en toe handgalop, bij gelegenheid even aan de kant om wat gemotoriseerd verkeer voorbij te laten, niks aan de hand.
'Ja maar....' Natuurlijk, wat je wil, maar het moet en is een kwestie van ruitervaardigheid, dus het ÍS geen vraag.

Daarbij, wat de ruiters op de foto doen is érg gevaarlijk voor fietsers. Amazones zijn sterk in 'wat als'.... en wat als het paard van de fotografe één stapje naar rechts doet?! Kijk eens naar die fietser die levensgevaarlijk langs de vrachtwagen moet omdat de ruiter rijdt waar die niet mag én tegen de richting in.
'Oh maar dat doet mijn paard niet.' WAT DOE JE DAN OP DAT FIETSPAD???? als dat paard niets doet.
De ruiters beslissen hier om anderen in gevaar te brengen.
Sorry maar ik vind dit onacceptabel en getuigen van geen enkel verkeersinzicht van de ruíters.

Het is niet acceptabel om naar ánderen te wijzen. Jíj bent de bestuurder van het paard en beslist er het verkeer mee in te gaan. Jouw eerste verantwoordelijkheid is geen gevaar te veróórzaken.
Wat doe je in vredesnaam op de openbare weg als je vooraf al van plan bent de verkeersregels
flexibel toe te passen? Mag een terreinauto dan ook naar eigen goeddunken in de berm, of een brommer op het fietspad of???

Het topiconderwerp is in mijn ogen al heel FOUT. Het is niet de verantwoordlijkheid van niet-ruiters om iets van paarden te weten. Als het huidige verkeer hoge eisen stelt aan goed ruiterschap dan is dat een gegegeven. Ook op bijvoorbeeld een motorfiets is 'recht' op voorrang gelijk aan een snelle dood.
Ok, dat de overheid helder dient te maken dat een paard op de WEG hoort is, als dit niet bekend blijkt, net zo logisch als destijds met brommers. Dát, een wijziging in verkeersregels communiceren, is een taak van de overheid. De rest een zaak van rijvaardigheid van de bestuurder, ook als de overheid dit nalaat!

Als de ruiterij als volwaardig verkeersdeelnemer gezien wil worden, dan dient deze zelf zo te gedragen.

HC

Boev
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-09-06

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:54

Bij ons in de gemeente is het helemaal onduidelijk wat er wel en niet mag.
Volgens de verkeersregels mag je NIET of fietspad en trotoir en MOET je op de weg of in de berm (als er geen ruiterpad is uiteraard). De gemeente heeft echter een brief naar onze pensionstal/manege gestuurd dat ze niet willen dat we in de berm rijden omdat die wordt stukgetrapt, vooral in het voorjaar en najaar, en dat zij er dan zoveel onderhoud aan hebben.
De gemeente verzoekt ons in die brief dan ook om op het fietspad of trotoir te gaan rijden!

Aangezien het ruiterpad ongeveer 500 meter lang is Boos! rijden wij dus veel buiten de ruiterpaden als we een buitenrit gaan maken. Van de gemeentewerkers krijgen we op ons donder als we in de berm rijden, en van de politie als we op de fietspaden rijden......

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:17

Marloes_R schreef:
Ik ben op de hoogte van de verkeersregels, maar zolan automobilisten te weinig rekening houden met paarden, blijf ik op het fietspad rijden.
Vaak zat wordt er getoeterd of heel kort langs me gereden.


Inderdaad. Op de rijweg kan soms levensgevaarlijk zijn terwijl je op het fietspad relatief weinig overlast geeft.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:48

Er mag van mij ook wel aandacht besteedt worden aan het voeren van LICHT bij ruiters! Je wil niet weten hoe vaak ik een ruiter onverlicht en dus vrijwel niet zichtbaar op onverlichte polderwegen tegenkom (als het donker is dan he). Levensgevaarlijk! En al helemaal als je een tegenligger hebt met felle lichten, je zal maar door de berm rijden op zo'n smalle weg en een paard scheppen.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:23

Ik vind dat de regels voor ruiters ook niet altijd even logisch en duidelijk zijn voor overige weggebruikers.
Ik wandel met mijn twenter vaak langs de weg (ja, over het fietspad!) en de mensen zien het ook alsof ik met een hond wandel.
Ik vind de regels zelf ook wel dubbel, want met een paard aan de hand ga je toch niet tussen het 50 km per uur verkeer lopen? Wanneer je erop zit vind ik dat, wanneer het anders kan (fietspad ernaast) je ook beter op het fietspad kan gaan rijden, het houdt een stuk minder op.
Dat je dan eigenlijk op de weg zou moeten vind ik net zo'n achterlijke regel als die scooters die op de weg moeten, ook levensgevaarlijk (en die agressieve, ongeduldige of onwetende automobilist heeft hoogstens een deuk).

HC: Ik kom vaak tegen dat veel mensen er niet bij stil staan dat een paard een levend wezen is. Mijn jonge paard is al aan meer dingen gewend dan menig ander verkeersmak exemplaar, maar bij elk paard zou je rekening moeten houden met schrikreacties.
Misschien dat jouw paarden en je ruiterschap zo'n combi zijn dat er nooit iets gebeurd, maar hier in Nederland is het misschien iets minder gebruikelijk dat automobilisten een paard tegenkomen Knipoog
En wanneer ze dan niet weten dat toeteren of dichtbij inhalen (zo dicht langs je dat je jas tegen de auto aantikt) beangstigend kan zijn voor het paard, vind ik dat ze daar wel 'iets' van mogen bijbrengen aan beginnende automobilisten.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:30

fransje23 schreef:
Een andere keer heb ik bijna een fietser geraakt. Ik voelde toen dat Cookie iets eng vond en vroeg die meneer even te wachten. Dan zou ik de ruimte hebben rustig langs dat enge ding te gaan. Die meneer zei dat hij er niets mee te maken had....en fietst gewoon door. Paard was bang en sprong opzij..meneer fietst van schrik tegen een muurtje en geeft mij de schuld.... Terwijl ik echt heel vriendelijk gevraagd had te wachten.


Dit heb ik ook meegemaakt, alleen viel die man in de berm, niet tegen een muurtje. Ik zat er nog geeneens op en het paard was nog jong (helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid in een rustige omgeving te oefenen met verkeersmak maken).
Ik heb hem toen wel verteld dat achterbenen heel hard kunnen zijn en dat hij nog geluk had...

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:24

Ik vind het onverantwoord op met een paard op een autoweg te gaan rijden. Juist omdat een paard langzamer gaat dan een auto, wek je volgens mij irritatie op bij de automobilisten die daardoor rare dingen gaan uithalen om er maar snel voorbij te gaan.
Overigens leer je wel bij je theorie hoe je een paard/vee moet benaderen, maar er zijn maar weinig mensen die na het halen van hun rijbewijs er regelmatig mee te maken krijgen waardoor ze het vergeten. Campagnes zijn goed, iedereen (ruiter en overig verkeer) moet weten hoe ze hier mee om moeten gaan, maar laat het dan ook duidelijk zien. Ik heb nog nooit een campagne gezien over paarden/vee in het verkeer.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:42

ik vind dat de cap verplichten een goed idee. Die dingen zijn niet voor niets uitgevonden. veel ongelukken kan je er mee voorkomen. ook al is je paard 1000% verkeersmak en paard is een vluchtdier, er kan ALTIJD wel iets zijn waar ze van KUNNEN schrikken. ook al is je paard bomproof. Dat was mijn verzorgpony ook, al is ie als de doods voor vuurwerk. of opvliegende eenden. elk paard kan ergens van schrikken.
dus wees slim en zet een cap op ook al rijd je dan 'vooschut'
ik ga liever rijden met een 'lelijke' cap op, dan dat ik straks voor het leven verminkt over straat moet. dan koos ik zeker voor een cap.

jenga_8

Berichten: 1416
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Lelystad

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:58

Voor zover ik weet....
Staat er niks in de wet over een Cap... (doch dit verstandig is)
met tweeen oversteken lijkt mij niet verstandig, maar kan een groep ruiters zich beter in een rij langs de weg opstellen en tegelijkertijd oversteken, het moment van oversteken is dan het kortst en paarden blijven hieronder meestal het rustigst.
Ik heb ook geleerd dat een paard ongeacht of de berm goed is of niet, niet in de berm mag! Inderdaad houden automobilisten er geen rekening mee dat een paard wel eens opzij kan springen.

Verlichting te paard is tegenwoordig een hype! Het kan zo gek nog niet, er gaan tegenwoordig ruiters als kerstbomen de straat op, ALLEEN MAAR GOED, daar remmen ze wel voor!! hahahahha