Rabobank Talententeam 2007 bekend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leonora

Re: Rabobank Talententeam 2007 bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:12

dat zijn zeker weten niet dezelfde namen, rijden hier in de regio behoorlijk wat jonge meisjes Z met een gewoon paard, die nooit in een dergelijk circuit hebben mogen meedoen.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:13

Of misschien jaarlijks een door de leiding van een manege of bestuur van LR/PC aangedragen 'talent' naar Ermelo, om te toetsen op daadwerkelijk talent!

roca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:47

Het Rabo Talenten Plan is inderdaad een commercieel uithangbord van de Rabobank. Zoals Piet Raijmakers schreef: alles wordt zo goed voor de talenten geregeld dat het zelf initiatief op geen enkele manier wordt gestimuleerd. Als ze op "eigen benen" moeten lopen kunnen ze zelfstandig geen beslissing nemen!

Ik ben het echter eens met de stelling dat als je talent hebt maar weinig mogelijkheden (geld, begeleiding, paarden etc) er kansen genoeg zijn om je zelf op te werken. Je moet er echter wel veel meer voor doen dan iemand die deze mogelijkheden van huis uit heeft meegekregen. Daar is niets mis mee want zo zit onze maatschappij nu eenmaal in elkaar.

Talent zit niet alleen in je rijden, dat zit in nog veel meer dingen: MENTALITEIT(doorzettingsvermogen, wedstrijdmentaliteit, onder druk kunnen presteren, afzien , kunnen luisteren, kunnen relativeren, je zelf constant willen verbeteren, etc.)

Helaas ontbreekt het denk ik bij heel veel "talenten" aan de juiste mentaliteit. Wij hebben zelf een stal met een aantal goede (leer)paarden en hebben al een aantal "talenten" gehad die graag wilde komen helpen en rijden. Het helpen kan je vergeten want alleen rijden is belangrijk. Winstpunten en eigen roem is belangrijker dan goed leren paardrijden. Uitgaan moet natuurlijk ook doorgaan. Begrijp ik ook wel, alleen kan je dan toch om 8.00uur aanwezig zijn (=karakter) en niet om 10.30uur als al het huishoudelijke werk op stal achter de rug is. Ook het "bloed, zweet en tranen" kennen ze alleen van het lied van André Hazes.

Daarom, ben jij ook een "miskend talent": ga eens bij je zelf na of je er echt 200% voor wil gaan! Zo ja, ga dan naar een stal in de buurt waar je wat kan leren en waar je af kan dwingen om betere paarden te rijden.

Velen zijn geroepen, maar weinig zijn uitverkoren!

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:57

ben het het helemaal met Barmat eens!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:03

Roca, daar heb je volkomen gelijk in. De talenten die ik ken (die trouwens wel iig van huis uit de kans krijgen om wedstrijden te rijden) werken er wel echt keihard voor. Maar een crossmaatje van me, die 2 pony's zelf naar het Z heeft gereden, kan nu weer gewoon onderaan in het B beginnen bij de paarden, en ziet daarmee zijn kansen op een plek bij de junioren voorlopig wel weer in rook opgaan. Voordat die paarden op Z niveau lopen ben je toch 2 jaar verder, en is hij alweer te oud.

Hij rijdt nu 9 paarden, maar vrijwel allemaal net zadelmak of B klaar! Dat noem ik toch echt karakter.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 29-03-07 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:05

roca schreef:
Daarom, ben jij ook een "miskend talent": ga eens bij je zelf na of je er echt 200% voor wil gaan! Zo ja, ga dan naar een stal in de buurt waar je wat kan leren en waar je af kan dwingen om betere paarden te rijden.

Velen zijn geroepen, maar weinig zijn uitverkoren!

Op zich ben ik het wel met je eens, maar ik denk dat er ook wel talenten zijn die gewoon heel moeilijk een ingang kunnen vinden om dat te bewijzen. Je moet toch ergens beginnen met je naam als talent opbouwen. Minimaal landelijk starten, en dat is soms al moeilijk. En als je eenmaal starten kan, moet je ook nog wel eens ergens naar toe kunnen, een enigszins redelijk paard hebben etc.
Veel miskende talenten zal het inderdaad ontbreken aan mentaliteit. Maar ik denk dat er zeker een categorie is die gewoon niet de mogelijkheid heeft zich te bewijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:06

Roca
Ik ken toch echt mensen die na school elke dag bij de paarden te vinden zijn
Daar alles mee doen, maar dan ook alles. Dus niet alleen het rijden.
Maar vaak hebben ze op die stallen wat handelspaardjes, mogen misschien eens starten, maar als de paarden het leuk gaan doen zijn ze weg.

Net als Lielle zegt en dan moeten ze weer onderaan beginnen.

roca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:34

runningkawa schreef:
Roca
Ik ken toch echt mensen die na school elke dag bij de paarden te vinden zijn
Daar alles mee doen, maar dan ook alles. Dus niet alleen het rijden.
Maar vaak hebben ze op die stallen wat handelspaardjes, mogen misschien eens starten, maar als de paarden het leuk gaan doen zijn ze weg.

Net als Lielle zegt en dan moeten ze weer onderaan beginnen.

Er zijn inderdaad heel veel mensen die 100% met hun paarden bezig zijn. Helaas is de tijd die je aan je paarden besteedt niet gerelateerd aan het succes of je talent. Dan hadden we veel meer topruiters in de Nederland!

En natuurlijk komt je talent niet op iedere stal tot ontwikkeling. Enerzijds kan dat aan de stal liggen (paarden, begeleiding , kansen etc.). Er zijn zat stallen waar je alleen maar gebruikt/misbruikt wordt. Anderzijds kan je ook proberen om een andere stal te vinden waar je wel de kansen krijgt. Ik heb duidelijk willen maken dat als je blijft wachten totdat ze je "ontdekken" als talent je waarschijnlijk zit te wachten tot dat je een ons weegt. Zelfinitiatief kan een belangrijk onderdeel zijn om je als talent te ontwikkelen.

Zo heb ik heel veel waardering voor al die jonge mensen die met niets naar een stal in het buitenland gaan en daar onderaan beginnen en zo doorgroeien tot (1e)stalruiter. Degene die dat volhouden en bereid zijn om heel veel in zichzelf te investeren, komen bij terugkomst in Nederland overal aan de bak.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:47

Het talentje waar ik het over heb rijdt op een stal waar hij echt alle kansen krijgt van de eigenaar, maar die heeft gewoon geen paarden staan die al verder zijn dan het B.

Verder ben ik het wel met je eens hoor, het is heel gemakkelijk om als 'miskend talent' te blijven hangen en je oneerlijk behandeld te voelen door de wereld. Maar zo zit ik ook steeds met verbazing te kijken naar bv die actie in de dressuur om jonge ruiters een proef voor de GP aan te bieden (Rabobank Future Test-Piaffe) zodat de overstap niet meer zo moeilijk is. Super initiatief maar dan vraag ik me wel af wat bv een Marlies van Baalen een paar jaar terug daar in deed en nu weer Thamar Zweistra die een paar jaar terug de jongste Nederlandse GP combinatie ooit was.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 29-03-07 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:58

Inderdaad, wat is dan nog de functie van zo'n iniatief? Dat maakt het toch alleen maar belachelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:04

Het valt gewoon niet mee, ook al heeft een ruiter wel talent, dat als ze thuis er niet achter staan om verder te komen.
Oke als ze 18 zijn mogen ze van thuis misschien naar het buitenland, of een stal in Nederland verderweg
Terwijl de kinderen waarde ouders er wel achter staan dan al EK ponys als leer paarden hebben gehad.
Tig keer Z zijn geweest en les hebben van niet de minste.
Dan loop je als 18 jarige gewoon al meer dan 10 jaar achter...

roca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:15

runningkawa schreef:
Het valt gewoon niet mee, ook al heeft een ruiter wel talent, dat als ze thuis er niet achter staan om verder te komen.
Oke als ze 18 zijn mogen ze van thuis misschien naar het buitenland, of een stal in Nederland verderweg
Terwijl de kinderen waarde ouders er wel achter staan dan al EK ponys als leer paarden hebben gehad.
Tig keer Z zijn geweest en les hebben van niet de minste.
Dan loop je als 18 jarige gewoon al meer dan 10 jaar achter...

Gelukkig kan je in de paardensport tot je 65e nog op topniveau mee doen! Haha!

Een succesvolle carrière bij de pony's, JR of YR biedt geen enkele garantie voor de toekomst. Piet Raymakers en Vincent Voorn (oké misschien in dit topic het verkeerde voorbeeld) zijn pas op latere leeftijd pas begonnen met rijden en hebben nooit een ponywedstrijd gereden. Is toch nog goed gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:17

Ik heb maikeltje echt wel zien rijden hier in de buurt als maikeltje hoor Lachen

Als je pas een paard kunt kopen als je bijv vast werk heb met je 25, dan wordt het allemaal toch echt heel anders dan wanneer het je met de paplepel ingegoten wordt Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:18

Toch denk ik dat het tegenwoordig lastiger zal zijn om pas op latere leeftijd door te stromen. Dan moet je er wel weer heel veel voor over hebben, bovendien is de begeleiding van de (uitverkoren Knipoog )jeugd nu zo goed, dat je achterstand veel groter is. Als je naast een baan/gezin nog wilt doorstoten, dan moet je je er wel helemaal voor platwerken ( of helemaal onwijs veel geld hebben, zodat je kan stoppen met werken, ik herinner me een interview uit de IDS van afgelopen week ).

roca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:45

runningkawa schreef:
Ik heb maikeltje echt wel zien rijden hier in de buurt als maikeltje hoor Lachen

Als je pas een paard kunt kopen als je bijv vast werk heb met je 25, dan wordt het allemaal toch echt heel anders dan wanneer het je met de paplepel ingegoten wordt Lachen

Of je zo treurig moet zijn dat je geen topruiter bent geworden? Denk het niet, als topspringruiter heb je een zwerversbestaan: alle weken concours lijkt me ook niets! Bij de dressuur is dat wat minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:57

Ik ben er niet treurig om hoor. Ben een huismus ook nog eens Lachen
Weet ook dat ik zelf daar het talent ook echt voor mis.
Dus nee, schrijf dit totaal niet voor mezelf.
Al weet ik wel wat het is om alles zelf te moeten doen.
Kan me dus wel inleven in die ruiters zonder backup.

En ik vind het wel sneu voor de ruiters die het wel zouden willen.
Het talent er wel voor hebben, alleen het geld missen
En dan slaat dit plan gewoon nergens op.
Mensen sponsoren die zo al de grote prijs van huppeldepup winnen.
Dat kunnen hun ook niet op een manegeknolletje, ook al hebben ze talent.
Bij de paardensport heb je op nivo simpelweg ook een talentvol paard nodig.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:02

En met al dit gegeven komen we toch weer uit op het punt dat paardrijden in de top toch slechts
weggelegd is voor de elite... ofwel - mensen met pingels! Lachen

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:12

Is er eigenlijk ook een lijstje van 'afstammelingen' van topruiters die nog geen deuk in een pakje boter bij elkaar gereden hebben? Clown Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:31

Daarom vindt ik de FNRS zitcompetitie ook zo leuk. Allemaal beginnende ruiters (je mag nooit in de L gestart zijn), die tegen elkaar strijden om "wie het beste zit". Zoiets is nou echt iets waar alleen maar onbekende ruiters aan meedoen. Helaas is de hoofdprijs nog niet iets om over naar huis te schrijven, en hoor je daarna niets meer van de ruiters, maar ze zouden iets soortgelijks kunnen organiseren met als hoofdprijs een jaar lang op een GP paard bij een GP ruiter lessen ofzo? Dan help je iemand echt verder!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:32

Eigenlijk zou het Rabobank Talenten Team moeten bestaan uit mensen die nog geen GP paard onder hun kont hebben (die ze niet kunnen betalen) maar wel een zeer leuke proef kunnen neerzetten in de Z bijvoorbeeld. Ook vind ik dat ze best laat gaan kijken naar wat talent is vaak toch pas in de hoge klasse van de dressuur terwijl je ook zat talent tegenkomt in de M enz. Dit zijn vaak mensen die het geld goed kunnen investeren in hun paard en eigen ontwikkeling en kunnen groeien. Maar ik vind dat dit ook vanuit de KNHS meer moet gebeuren... het "scouten" van potentieel talent en daar meer aandacht aanbesteden i.p.v zelf laten aanmodderen totdat ze de Z door zijn en dan pas aandacht gaan besteden aan deze ruiters.
Voor de talenten die nu in het plan zitten moet er ook begeleiding zijn maar eigenlijk zou er geen extra geld in gestoken moeten worden. Begeleiding vanuit de KNHS is natuurlijk geen slechte zaak voor deze jonge ruiters.

Maarja dit is mijn mening en daar zal de KNHS vrij weinig mee doen Tong uitsteken

celintjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:09

Mensen die nog geen GP rijden (zoals bij ponys, dat ik iig zeker weet) kunnen ook zon telentendag meedoen, iig je selecteren. Daar ontmoet je dan 'hogere' mensen en die helpen je Ik ben zelf ook rabobank talent geweest maar opzich houdt dat niet zo heel veel in. Hetis jamer mensen, maar dressuur, daar heb je geld voor nodig! Dat weet je voor je eraan begint, geeen zwaaaaar goed paard, kom je nergens (iig niet in de top van NL)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:20

Het aanleren van sociale vaardigheden, lezen en communicatieve vaardigheden maken kennelijk geen deel uit van het RTT Tong uitsteken Op dit moment ben je nl aardig bezig om de meningen over de rabobank talenten te bevestigen Knipoog

Celintjuh, met dat goede paard ben ik het helemaal eens. Alleen is het wel jammer dat dat beperkt blijft tot mensen met heel veel geld, en daar wringt eea. het is nl niet zo dat talenten zich alleen bevinden onder de rijken, ook mensen met wat minder geld kunnen soms wel eens een talent blijken te zijn Knipoog Overigens begrijp ik niet zo goed waar jouw verhalen vandaan komen, je rijdt zelf ook pony's van anderen.

Overigens lijk je je er niet erg bewust van te zijn dat er meer takken in de paardensport zijn dan alleen dressuur.

Maar we zien jou vast terug in Peking *LOL*

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:10

roca schreef:
Talent zit niet alleen in je rijden, dat zit in nog veel meer dingen: MENTALITEIT(doorzettingsvermogen, wedstrijdmentaliteit, onder druk kunnen presteren, afzien , kunnen luisteren, kunnen relativeren, je zelf constant willen verbeteren, etc.)

Hier sla je de spijker op zn kop!

roca schreef:

Geef mij één adres waar ik niet aangerand, uitgebuit of bedrogen wordt en ik ga er meteen aan de slag!

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:07

Ik weet wel dat er heel wat gebeurd in de paardenwereld, maar zo erg? Heb in je profiel gekeken dat je het wereldje dus van binnenuit hebt gezien. Van de verhalen van sommige stallen wordt je inderdaad niet blij!

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:44

Tja ik ga hier niet teveel over zeggen meer is al genoeg overgezegd , indiedergeval ik heb op Maikeltje gestemd (A)