Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

afwasborstel

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:14

Erg hoor, hoop dat hij er weer boven op komt.

primagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:17

Jeetje... Verdrietig wat erg... die ouders... mara hopen dat ie het red Ach gut

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:56

Van dit soort berichten krijg ik altijd weer rillingen. Als manege houder ben je altijd aansprakelijk voor dit soort ongevallen. Je hebt maar te zorgen dat dit niet kan gebeuren.
Het is heel erg vervelend dat de wet zo in elkaar zit. Maar je hebt als bedrijf de plicht te zorgen dat het veilig is. Als manegehouder moet je dan ook constant allert zijn op dit soort voorvallen.
Ik merk zelf dat ik tijdens het lesgeven regelmatig, bezig ben de kinderen die gewoon meekomen heel erg in de gaten te houden. Ouders zijn zich absoluut niet van kwaad bewust. Hoe vaak je ook waarschuwt, het maakt niet uit. Je moet enorm streng zijn, en het lijkt dan wel alsof je niet van kinderen houdt. Als manege houder moet je bijna fulltime een kinderoppasser in dienst nemen.
De strozolders dien je dan ook af te kunnen sluiten. Gevaarlijke apparaten, niet toegankelijk hebben voor onbevoegden. Gewoon een slot erop dus.
Het kost erg veel moeite en energie, maar eenmaal als je heel duidelijk bent, is het best haalbaar. Je moet als manegehouder heel veel informatie geven hierover, en ouders heel bewust maken van de risico's. En ook, wat ik heel belangrijk vind, is regels hanteren. Bij ons mogen b.v nooit pensionpaarden gereden en verzorgd worden door een ander als de eigenaar er niet bij is, of wij moeten zelf toestemming ervoor geven.
Iedereen kan zeggen dat de ouders verantwoordelijk zijn voor het gedrag van een kind, maar de manegehouder blijft aansprakelijk, en ik vind dat die ook de taak heeft het de ouders heeel erg duidelijk te maken. De ouder en kind zijn wel op dat moment op het terrein van de manege.
Een manege houder is qua aansprakelijheid bijna vogelvrij verklaard, eenmaal dit gerealiseerd te hebben, zorg je voor veiligheid op je terrein en goede regels. Die ook gecontroleerd dienen te worden.
Ik word er soms doodmoe van en ontneemt mij soms het plezier van ondernemen.
Ik hoop voor alle partijen dat het goed afloopt, vooral voor het ondernemende jongetje. Het blijven kinderen. Die zich vanuit zijn vrije geest niet van kwaad bewust is. Arm kind......

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:02

Jeetje dit is toevallig! Mijn vader is directeur van een basisschool in Rotterdam en werd gisteravond gebeld door een collegadirecteur uit Hoek van Holland dat er misschien een kindje van haar school was overleden (mijn vader heeft dat een tijdje geleden meegemaakt en ze belde om advies). Wat een vreselijk ongeluk!

Ik ben blij dat hij nog leeft en hoop dat hij er weer helemaal bovenop komt!

taurus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:11

Gerner,ben het helemaal met je eens!!!
Ik merk dat er veel een mening geven die zelf geen kids hebben.En ook ik respecteer hun meningen maar wil dit nu zeggen dat kinderen maar niet meer op een manege moeten komen?Hoe is iedereen zelf ooit begonnen,wat er hier gebeurd is,is zeer ernstig maar het hoe of wat en waarom het gebeurd is,is niet duidelijk!!!
Ik weet ook wel dat er ouders zijn die hun kind de hele dag naar de manege brengen,maar scheer niet alle ouders over 1 kam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:15

Ik ben begonnen onder toezicht...

En niemand scheert alle ouders over 1 kam, men zegt alleen dat een kind op een manege geen seconde uit het oog verloren mag worden.
En dat die taak afgeschoven word op de stalhouder is te triest voor woorden.
Als ouder neem je ze mee en hoor je er ook op te letten.
En ouders die dat ook doen hoeven zich ook niets van deze woorden aan te trekken.
Ouders die denken dat het allemaal zo'n vaart niet loopt, hun kindje wel weet wat kan en niet en daarom lekker zelf gaan rijden, die moeten toch eens flink na gaan denken bij het lezen van zo'n ernstig bericht...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:20

mama had beter op haar kind moeten letten als iedereen weet
dat hij dingen doet die niet mogen dan houd je hem extra in de
gaten.

Ook de manege houder zou hier voor moeten zorgen want een
kindje van 7 beseft vrij weinig en die weet niet dat er zulke erge
ongelukken kunnen gebeuren.

ik vind dus adat ze beide schuld hebben zoal de ouders als de
stalhouder. hopen voor het jochie dat hij er snel bovenop komt.

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:45

Ik ben het volledig met de berichten van runningkawa eens..
Ouders zijn ten alle tijden verantwoordelijk voor de verrichtingen van hun kids.
Vreselijk ongeluk, maar een ventje van 7 hoort niet de tijd en ruimte te krijgen om vast te raken in de stapmolen.. Ik verbaas me er wel vaker over als ik op stallen en maneges kom en die kids daar maar een beetje zie rondlummelen en rennen en gillen zonder toezicht..
Dus waarom de stalhouder verantwoordelijk? Zolang de stapmolen veilig is voor de paarden heeft hij aan zijn verplichtingen voldaan..
Maar goed, feit is en blijft dat dit een vreselijk ongeluk is en daar veranderen we niks aan...

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:01

Vreselijk!! En je krijgt altijd van, had die maar dit en had die maar dat gedaan dan was het niet gebeurd. Maar het feit is er, al hoe erg het ook is en jammer genoeg kunnen we de tijd niet terug draaien.... Verdrietig

Maar hopen dat alles weer goedkomt met het jongetje!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:09

zoiets is bij ons op de manege ook ooit gebeurd.
'gelukkig' was dat meisje er niet zo erg aan toe.
Maar dan moet dat jongetje er haast wel bij aan het spelen zijn geweest, kan toch niet anders?
dat soort dingen zijn geen plekken om te spelen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:22

He wat akelig. Ik hoop dat het goed afloopt!

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:26

Haay,

Ik werk op zondag´s op de manege hvh.
Ik ben nu voor stage in Denemarken.
Ik schrok me rot toen ik het hoorde. Ik wist wel dat de molen een beetje gedateerd was maar had nooit gedacht dat er zoiets zou gebeuren. Vaak is het op zondag druk met kinders en pa en ma kijken voetbal in de kantine...ik probeer altijd wel een oogje in het zeil te houden en ze uit te leggen dat een manege geen speel plaats is

CayeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:35

7 jaar.. mijn dochter van 7.. ok.. het zijn kids.
Je kan ze 1000 Keer zeggen NIET in hooiberg oid.. maar ze doen het toch>
Ik laat ze nooit alleen op stal.. wel apart dat het kindje daar terecht kan komen.

Hoop dat hij er boven op komt Ach gut

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:05

Wat afschuweljk dit. Het is niet de verantwoording van die manege vind ik, maar van de ouders. Als jij als manege duidelijk maakt dat een manege geen speelplein is, dan valt de verdere zorg op die van de ouders imo.
Dat een stapmolen niet geheel veilig is, is al gebleken afgelopen tijd, was er niet heel recent ook iets over een ongeluk in de stapmolen hier op bokt? En ik hoorde 2 weken terug van een vriend van me, dat een paard bij hem in de stapmolen gespiest was en ingeslapen moest worden. Er gebeuren dus wel degelijk ongelukken, dus als een groot paard wat kan overkomen erin, dan ook een jochie...
Hopelijk komt hij er goed vanaf..

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:06

Ik werk op een manege en helaas worden kinderen erg vaak bij ons gedumpt alsof wij een creche zijn. Dit hoort niet, ouders moeten gewoon hun kind in de gaten houden en niet in de kantine gaan zitten. Ik heb zelf een kind en ik weet hoe moeilijk het is om je kind constant in de gaten te houden maar ik vind dat veel ouders best een beetje meer mogen opletten als ze hun kind mee hebben naar een manege.
Ik hoop dat het jongetje helemaal beter wordt.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:09

ik vind het ook echt veschrikkelijk dat er zoiets gebeurd is/kan gebeuren.

En ook ik ben van mening dat kinderen niet alleen op een manege rond horen te lopen!
Bij ons op stal gebeurd het ook regekmatig (zeg maar gerust iedere dag) dat ouders hun kinderen alleen laten rond lopen op het erf.
Niet alleen in het irritant, van die rennende gillende kinderen op het erf, maar het is ook nog eens levens gevaarlijk!
Ze zitten bij ons ook in de hooiberg en spelen in en rond de bakken.... Heel vervelend...
Ik loop nu ook al 3 maanden met mijn paard door een peesblessure en er komt een dag, dat als er een kind voorbij rent, ze een keer goed uithaald en dat het raak is.. Hoe vaak je ze ook waarschuwd....

onze molen is nou ook niet een van nieuwste modellen en daar kun je ook in midden van komen (over hekken heen e.d) maar dat laten ze dan gelukkig nog uit hun hoofd...

Hoop dat het jongje r weer bovenop komt en dat er misschioen nu bij andere mensen ook een lampje gaat branden over de gevaren op een manege....

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:20

Verklaart de drukte bij ons op de dijk kwa sirenes.. Jeetje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:24

onze molen is nou ook niet een van nieuwste modellen en daar kun je ook in midden van komen (over hekken heen e.d) maar dat laten ze dan gelukkig nog uit hun hoofd...

haha dat kun je wel zeggen ja haha

_Dniesjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:26

jeetje vreselijk, alles kan tegenwoordig ook! de raarste dingn gebeuren. kan je nagaan hoe gevaarlijk machines zijn!
veel sterkte aan de ouders gewenst Ach gut

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:31

Als eerste vind ik het verschrikkelijk natuurlijk en hoop op eengoede afloop.

Wat ik hier veel lees is dat mensen opstal kinderen waarschuwen maar zich daar niks van aantrekken.
Wij hoefde het vroeger echt niet te proberen om in het hooi of stro te gaan zitten op de manege.

Op de 2e manege waar ik reed was het alleen lessen en daarna moest iedereen weer naar huis.

En een manege is gewoon geen veilige plaats en zal het ooknooit woren ook.
Nu is het de stapmolen en de volgende keer is het een paard wat uithaald.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:17

Hopelijk knapt dit jongetje snel weer op en houd hij er lichamelijk niets van over....

Er zijn niet voor niets bv al pensionstallen waar je geen kinderen mee naar toe mag nemen....

Je ziet het overal op maneges en pensionstallen...

kinderen worden aan hun lot overgelaten , ouders rijden paard....geen toezicht...

Ligt naar mijn idee aan het verantwoordelijkheidsgevoel van de ouders, alleen zonde dat een kind daar dan de dupe van word.....

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:18

Pellie schreef:
om ongelukken te voorkomen moeten ze een landelijk verbod instellen voor kinderen op maneges etc. dat is de enige manier.

Ik ben VOOR!

Zowel voor de veiligheid van de kinderen als van degenen die serieus met de paarden bezig zijn.

En ouders van kinderen die gedumpt worden moeten ze zelf dumpen, op een vuilstortplaats!
Schandalig, je kiest er toch voor om kinderen te nemen, dan moet je ook de verantwoordelijkheid nemen en niet op een manege dumpen met de gedachte van "hier passen ze er wel op" en zelf lekker boodschappen gaan doen.
Paar centjes in de hand voor wat snoepjes en zo ongevraagd de verantwoordelijkheid uit handen geven. Daar KOTS ik van.....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:36

Ik vind ook niet dat je de manegehouder verantwoordelijk kunt gaan stellen. Een stapmolen voor paarden is ook voor paarden en niet voor kinderen. Je moet als ouder je eigen verantwoording kennen.
Ook ik doe in de ogen van anderen wel eens onverantwoordelijk met mijn dochter van 3,5, die neem ik bijvoorbeeld voor op het paard en stap dan wel eens een rondje door het bos. Dat doe ik overigens maar met een paard die vertrouw ik en heb haar goed vast. Een ander zegt ook jee gevaarlijk maar het is mijn keuze en als er iets gebeurd ben ik de schuldige.
Zo is het ook met die jongen die ouders die zijn verantwoordelijk.

Je ziet het ook zo vaak hier in de straat is een ouderpaar bijna dagenlijks hun vier jaar oude dochter kwijt, terwijl we op 400 meter van een hele diepe vijver wonen. Onverantwoord.
We hadden het er gisteren nog over je moet een bromfietscertificaat, een autorijbewijs, een ruiterbewijs, hier in duitsland een certificaat om een hond te houden waarom geen test voor als je kinderen wilt? en hebt?

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:55

ik zie het zo voor me , s,zomers staat ik ook altijd op deze manege ik wens de familie, vrienden, kennissen, en vooral de personen die het jongetje hebben aangetroffen, veel sterkt toe, de blik van die jongen zal niet snel van je ooglens zijn. en vooral voor de jongen vecht voor je leven, en wordt weer snel de oude.[ en inderdaad een ongeluk ligt soms wel in een heel klein hoekje] STERKT,, henny henk van der velden. Verdrietig Verdrietig

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:10

Jeetje zeg wat erg ben het met mijn voorgaande eens beide ouders en staleigenaar hadden er op moeten passen,.
Maar idd een ongeluk zit maar in een klein hoekje ik wens ook de ouders en de andere personen heel veel sterkte