Help er komt een paard van rechts!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Help er komt een paard van rechts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:29

Ik ga er in een sukkeldrafje voorbij en vraag netjes of ik mag passeren, dat is iets anders als er volgas voorbij crossen.
Op andere paden ga ik indd terug naar stap, daar behoor ik me aan te passen, maar een ruiterpad is niet voor niets een ruiterpad in mijn ogen Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:34

Haha! ik kom soms niet eens in galop aan mensen voorbij. Laatst probeerde we mensen in stap in te halen en beide paarden hebben normaal een goede flinke stap. Nu helaas niet en de voetgangers vonden het niet prettig die "hijgende"paarden in hun nek. We mochten met hun toestemming in draf er voorbij. Pling Ik denk dat de interactie met de mensen die je ontmoet ook van belang is. Wanneer zich iemand achter een boom verstopt omdat ie bang is van paarden, kun je volgens mij het beste in rengalop er voorbij, want dan is het gevaar het snelste weg Cool

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:42

Ik vind het ook heel goed dat hier aandacht aan wordt besteed maar jammer dat het alleen over automobilisten gaat. Mountainbikers die je met een hoop herrie aan de kant proberen te duwen op een zandpad terwijl er nota bene een fietspad naast loopt is ook geen fijn gevoel. En loslopende honden die achter het paard aan gaan zijn nog vervelender.

Maar in een verplicht ruiterbewijs zie ik helemaal niets. Het is een mentaliteitskwestie, zowel voor de ruiters als voor de overige verkeersdeelnemers en dat verander je niet met een stukje papier.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:53

viewtopic.php?f=13&t=408059&hilit=

Fijn dat er nu uiteindelijk toch aandacht aan besteed word! Anderhalf jaar terug zijn wij ook met een aantal actievelingen aan het mailen geweest naar SBS en blik op de weg.
Ik hoop dat deze actie doorgezet wordt, en er nu ook eindelijk écht actiegevoerd word!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 11:54

runningkawa schreef:
Persoonlijk ga ik altijd in stap, altijd
Vind dat gewoon bij het fatsoen van de ruiter horen.

Precies!

Ik vind het ook niet prettig als ik loop te wandelen en er komt een paard voorbij draven/crossen!

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:05

'k heb de aflevering ook gezien! .. maar .. ben 'k nou werkelijk de enige die van mening was dat 'n paard ook niet echt thuishoort daar midden in het verkeer .. zoals in die aflevering? Bloos .. ook niet als'ie 'bomproof' lijkt te zijn .. uiteindelijk is het gewoon het opzoeken van gevaar voor jezelf, zeker voor je paard en wat dacht je van medeweggebruikers?.

natuurlijk, er zijn vast situaties dat je met je paard over 'n stukje weg moet, en ook ik ben van mening dat er dan rekening moet worden gehouden met elkaar; ruiters moeten rekening houden met de anderen in de omgeving én andersom ..
en ik ben ook van mening dat 't best 'n goed idee is die andere 'weggebruikers' (in welke hoedanigheid dan ook) op een of andere manier duidelijk te maken hoe zo'n vierbenig-beest nou overal op kan reageren .. want dat heeft men vaak echt niet door.

maar 'k kan best begrijpen dat bijvoorbeeld automobilisten soms echt denken 'wat doet hier die ruiter op dat paard? .. '
dat zou ik als automobilist waarschijnlijk wel gedacht hebben als ik het meisje uit dat filmpje was tegengekomen. gewoon .. ook omdat 'k zelf snap dat het 'n dier is, een dier met vluchtgedrag.. wat naar mijn mening gewoon niet midden in 'n stad op de weg thuishoort?

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:43

Dinopino schreef:
Dus wanneer ik op een fietspad loopt omdat de voetgangerspad in het bos te drassig is, mag jij als fietser mij ook gewoon met een onbehoorlijk tempo inhalen omdat ik immers op een fietspad loop.
@griebels ik vind die vergelijking krom. Trainen voor endurance op een openbare weg is net zo aan regels houden van fatsoen als iedere andere weggebruiker. Wil je dit ontlopen kun je het beste op een renbaan gaan trainen.

Bloos Haha! en jouw paardje kent de renbaan zo te zien.

sommige mensen hebben geen keus en móéten over een fietspad om in de bos te komen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:13

runningkawa schreef:
Nee, heeft ook niks met nivo te maken, maar dat er mensen zijn die een uitzondering zijn in het behalen zou ik wel wat vinden.
Bijv klasse 2 endurance oid mag daar van mij ook onder vallen.
Springen uiteraard
En het nivo van het rijden bij dat ruiterbewijs ook fink omhoog.

Maar nogmaals, ik zie liever geen ruiterbewijs, want het heeft geen nut.
Asociale mensen in de auto rijden ook door rood
Asociale mensen met ruiterbewijs crossen nog in galop langs iedereen heen.

Verder is de rem, net zoals een auto niet altijd even makkelijk te vinden.

Verder is het aan de ruiter om te bepalen of die denkt dat een paard redelijk de weg op kan.
Of die verantwoordelijkheid iedereen heeft?

Dat vind ik dan alweer een beter idee. In elke tak van de sport een bepaald niveau moeten hebben. Al is dat ook wel weer een verplichting om dan wedstrijden te moeten starten... Maar zo is er op alles wel wat aan te merken, dus hier zou ik me dan wel in kunnen vinden.
Verder benik het volledig met je eens dat de ruiter een bepaalde verantwoordelijkheid moet bezitten. Toevallig had ik t er laatst met iemand over. Hij vertelde da een vriendin van hem werd aangehouden omdat haar paard zo onrustig was. ( wist overigens niet dat dit kon ) Hij vond dat paarden alleen over straat zouden mogen als ze volledig verkeersmak zouden zijn. natuurlijk ben ik het hier mee eens, maar volbloeds zijn nou eenmaal vaak wat heter en ik vind dus eigenlijk dat de verantwoordelijkheid wat dit betreft bij de ruiter moet liggen. Ik rijd zelf volbloeds die niet weten wat stilstaan vor een stoplicht betekent. Maar ik weet daarentegen weer wél dat ik in staat ben om hem onder controle t ehouden, ook al loopt ie te draaien en te dribbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:15

Dat gaat over het uitsluiten van het bewijs moeten halen, dus dat je het dan automatisch krijgt.

Rij je geen enkele vorm van wedstrijden dan is er gewoon het ruiterbewijs.

theorie vind ik, heb je je brommer of autobewijs dat het dan ook niet hoeft.
Welke kleur een paard heeft en dat soort onzin vragen helpt toch niets met de veiligheid

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:19

Haha ja inderdaad, was dat even vergeten, maar dat soort vragen moest ik destijds inderdaad leren.. Van de zotte eigenlijk dat het ruiterbewijs nog steeds in deze vorm bestaat..!
En ik wist waar het over ging Knipoog Zat alleen te denken dat een ruiter dat geen wedstrijden rijdt wellicht een hoger niveau kan hebben dan een ruiter dat wel degelijk wedstrijden rijdt en op het niveau rijdt dat benodigd is om vrijstelling te kunnen krijgen voor dat bewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:24

Klopt, die ruiters heb je Ja
Maar die slagen dan ook met vlag en wimpel bij dat ruiterbewijs, ook als ze dat moeilijker maken.

Die personen die wel wedstrijd hebben gereden zijn dat geld al dubbel en dwars kwijt aan inschrijvingen Lachen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:59

aha daar heb je ook wel weer een punt Knipoog Ok discussie gesloten, ben het met eens Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:02

SuperSmurf schreef:
Hij vond dat paarden alleen over straat zouden mogen als ze volledig verkeersmak zouden zijn. natuurlijk ben ik het hier mee eens, maar volbloeds zijn nou eenmaal vaak wat heter en ik vind dus eigenlijk dat de verantwoordelijkheid wat dit betreft bij de ruiter moet liggen.

Dat is natuurlijk wel heel mooi, maar HOE leer je een paard verkaarsmak te worden als je er niet mee in het verkeer mag?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:18

Qimm schreef:
SuperSmurf schreef:
Hij vond dat paarden alleen over straat zouden mogen als ze volledig verkeersmak zouden zijn. natuurlijk ben ik het hier mee eens, maar volbloeds zijn nou eenmaal vaak wat heter en ik vind dus eigenlijk dat de verantwoordelijkheid wat dit betreft bij de ruiter moet liggen.

Dat is natuurlijk wel heel mooi, maar HOE leer je een paard verkaarsmak te worden als je er niet mee in het verkeer mag?

volledig met je eens,
hoe moet je een paard verkeersmak maken, als je er niet het verkeer mee in mag?
ruiters en autmobilisten hebben bepaalde regels, en als iedereen zich nou eens daaraan houd, dan was het een stuk veiliger.

was laatst met kar op pad... gelukkig was paard verkeersmak. want auto zat achter ons ( wij rijden midden op weg, anders scheuren ze ons voorbij) en gingen al langzaam aan de kant... nou toen heb ik echt wel even een vingertje laten zwaaien... kom op zeg! en dat op een zondag!
doordeweeks word je al helemaal omver gereden...

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:45

Ik heb heel vaak buitengereden en het moeilijke vond ik dat ik vaak verschillende reactie's van automobilisten verwachtte: de ene keer was een paard heet en was het even nodig om rustig er langs te gaan, de andere keer voel je dat je paard opzij wil springen en hebje zoiets van "Rij nou es door met die auto dan ben ik daar vanaf." Ik denk dat mensen die helemaal niks met paarden hebben echt geen enkel inzicht hebben in de risico's .
Maar om nu te zeggen dat een gedragscode makkelijk af te spreken is...nee! Daarbij scheelt het idd vaak hoe je chauffeurs benadert, als je al nijdig kijkt omdat je vind dat mensen op moeten hoepelen met hun auto krijg je zo'n reactie terug. Met een glimlach en een bedankje bereik je vaak het meest, net zoals in het autoverkeer onderweg.
Maar inzicht verlangen van mensen die geen ervaring hebben blijft denk ik het grootste struikelblok, en het toch altijd onvoorspelbare gedrag van je paard.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:04

SemiR_4_LiFe schreef:
Qimm schreef:

volledig met je eens,
hoe moet je een paard verkeersmak maken, als je er niet het verkeer mee in mag?
ruiters en autmobilisten hebben bepaalde regels, en als iedereen zich nou eens daaraan houd, dan was het een stuk veiliger.

was laatst met kar op pad... gelukkig was paard verkeersmak. want auto zat achter ons ( wij rijden midden op weg, anders scheuren ze ons voorbij) en gingen al langzaam aan de kant... nou toen heb ik echt wel even een vingertje laten zwaaien... kom op zeg! en dat op een zondag!
doordeweeks word je al helemaal omver gereden...

Dat is natuurlijk ook weer iets waaruit blijkt dat dat gewoon niet kan.. Haha!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:43

Ik vind het wel goed als er iets als een verplicht ruiterbewijs zou komen. Het huidige ruiterbewijs stelt idd niet zoveel voor, maar het werkt wel drempelverhogend, en het houd iig de "echte" beginners van de weg. En het is ook zeker goed om verkeersregels etc te leren.

Verder heb ik ook veel slechte ervaringen met de rest van het verkeer .
Scooters/auto's/motors die langsracen, vrachtwagens die net zo hard doorkarren en geen meter aan de kant gaan (waardoor je met je paard op een stukje van nog geen meter staat, met daarnaast een sloot), toeteren, bellen (fietsers). Tractoren zijn nog het ergst, die gaan echt bijna nooit aan de kant Rolleyes

Ik heb zelfs een keer gehad, toen was ik met een vriendinnetje wezen buitenrijden en we stonden te wachten tot haar moeder er was met de trailer, komen er twee auto's aangereden, gaan heel hard rondjes rijden op het parkeerterrein, om ons heen, steeds kleiner Rolleyes Op een gegeven moment reden ze een stukje weg, zijn we snel naar het grasveld gereden en hebben daar maar gewacht Nagelbijten / Gniffelen
De paarden hadden zich trouwens voorbeeldig gedragen, maar dit was pas iets van de tweede keer dat ik met mijn paard naar buiten ging, dus voor hetzelfde geld was ze wel helemaal in paniek geraakt

Maar, ik moet zeggen, ik heb ook goede ervaringen met mede-weggebruikers. Laatst was ik buiten aan het stappen met mijn paard, en er kwam een vrachtwagen aan. Ik gaf aan dat hij wat rustiger moest rijden, en toen ging hij zelfs stoppen op een plek waar de weg wat breder was zodat we erlangs konden! Ik heb ook maar even heel lief naar hem gelacht en gezwaait Knipoog

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:04

Ik vind het een heel goed initiatief.
Nu hopen dat er ook écht wat aan gedaan word.
Ik lees dat hier (eigenlijk soziezo op bokt) veel mensen een ruiterbewijs onzin vinden.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens.
Voordat ik mijn ruiterbewijs had gehaald wist ik absoluut mijn plek in het verkeer niet.
Ik vind wel dat het best strenger mag, zo'n ruiterbewijs. Ik zie vaak mensen slagen die eigenlijk niet zo goed kunnen rijden, maar doordat ze op een mak/braaf paard rijden slagen ze.
Maar iets als een verplicht ruiterbewijs ben ik het helemaal mee eens!!

Verder rij ik ook veel in het verkeer, ik heb (gelukkig) nog weinig vervelende dingen meegemaakt. Gelukkig is mijn pony over het algemeen niet zo bang. Ze kijkt niet raar op als auto's plots toeteren, of dat ze plots heel hard voorbij rijden.
Wat ik wel heel vervelend is, is dat automobilisten heel lang langzaam achter je blijven rijden. Totdat je het teken geeft dat ze er langs mogen. Op zich denken hun dan dat ze heel sociaal zijn. Maar mijn pony word daar helemaal gek van.

sabjuh_070

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:10

ik had een paar jaar terug een paard genaamd truffel en een vriendin van mij maakte een buitenrit, alles ging goed tot er een vrachtwagen achter ze ging rijden. hij probeerde juist rustig te doen door even te stoppe en er wat verder achter te gaan rijden, maar bij het stoppen liet de vrachtwagen stoom los en ontstond er een sissend geluid waar mijn paard van sgrok en hij begon op de andere baan de galopperen.
hier botste hij tegen een auto en is hij nog naar de kant gestrompeld waar zij is overleden.

(K) Truffel ik zal je nooit vergeten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:47

Ik ben blij dat er weer eens aandacht besteed wordt aan paarden in het verkeer. Zelf men ik met een shetlander; ben dus een niet al te hoge en snelle verkeersdeelnemer, maar wel vrij breed. Automobilisten irriteren zich mateloos als ze door mij worden opgehouden. Ze proberen om mij hoe dan ook in te halen, ook al kan dit soms (vanwege bijv. geparkeerde auto's) eigenlijk niet. Komen dan rakelings langs en snijden vaak ook nog eens af. Hoewel ik me best hun ergernis kan voorstellen, ben ik op dat soort momenten altijd blij dat mijn paardje niet een stap naar links of rechts zet. Liefst rij ik dan ook in het bos, maar om daar te komen moet ik over een drukke (veel vrachtverkeer) weg. Ik rij dus voor mijn eigen veiligheid op het fietspad (hoewel dit eigenlijk ook niet mag). Maar mijn ervaring is dat fietsers veel eerder begrip voor je hebben (mits ze je goed kunnen passeren, maar daar zorg ik zelf wel voor) dan automobilisten die altijd haast schijnen te hebben.

En komend van rechts .... nuh dat kennen de meesten niet. Middelvinger opsteken lukt ze nog wel, maar voorrang verlenen helaas niet. Ik stop dus zelf altijd maar. Nadeel is dat er een enkele automobilist bij is die de verkeersregels wel kent en dus wel stopt. Echter als ik 'ho-halt', heb ingezet, zal mijn pony eerst hoe dan ook moeten stoppen, voordat ik weer 'kom-stap' zeg. Ik denk dat veel automobilisten dat ook niet beseffen. Dat je op de koets niet werkt met een handrem, of schakelpookje, maar voornamelijk met je stem en dat je daarin consequent moet zijn. Ik kan niet zeggen ho-halt en vervolgens een tikje met de zweep geven van schiet-op-want-die-auto-wil-ons-toch-voorlaten. Dat snapt die pony niet, en de eerst volgende keer dat ze echt moet stoppen kan ze denken ... ja toedeloe.
Hier moeten automobilisten zeker ook attent op gemaakt worden. Als ruiter kun je wat sneller met je handen en je benen reageren is mijn ervaring, maar als koetsier ben je ook nog eens afhankelijk van de 'denksnelheid' van je paard/pony als deze een commando hoort (uiteraard in combinatie met leidsels e.d.).

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 14:05

Precies Isapaardje.. het is zeker een kwestie van bewustwoording. Veel mensen denken nog steeds dat paarden fietsen/auto's zijn en precies doen zoals jij zegt wanneer jij op de knop drukt.
Helaas werkt dat óf anders dan een auto (zoals je zegt, eerst stilstaan en dan opeens vooruit) óf je paard reageer dnet ff andrs als de bedoeling is!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:08

Even zo een paar opmerkingen terug.

Heel goed dat je op een ruiterpad gaat stappen of vraagt of je er in draf langs mag, maar een ruiterpad is indien niet anders aangegeven verboden voor voetgangers. Dat zij daar lopen is eigenlijk hun probleem. Jij mag daar niet op de voetpaden en zij niet op het ruiterpad.

Ruiters zijn wettelijk verplicht over de weg te rijden en dus niet over fietspaden of wat dan ook. Iedereen inclusief mijzelf doet dat wel om dat het te gevaarlijk is om over de weg te rijden.

Wat verplichte hesjes betreft, als ruiter wordt je gezien als bestuurder, als jij dus met schemer of als het donker is de weg opgaat ben je wettelijk verplicht om verlichting te voeren en dan wit naar voren uitstralend en rood naar achter. Dus al die paarden die als kerstbomen rondlopen, heel leuk maar allemaal rode lampjes is niet de bedoeling. Maar in ieder geval nog beter als wandelende kerstboom dan volledig zonder verlichting wat ik hier toch ook nog wel regelmatig zie.

Ik vind dat het van beide kanten moet komen, een ruiter moet de verantwoordelijkheid nemen om goed zichtbaar te zijn en de automobilisten zouden inderdaad is moeten leren hoe ze een paard moeten passeren. (heb zelf ook regelmatig dat het sein om langzamer te rijden niet bij alle automobilisten bekend schijnt te zijn)

Wat betreft dat het hebben van een bepaald behaald niveau in de sport (welke dan ook) je zou uit kunnen sluiten van het verplicht halen van het ruiterbewijs vind ik persoonlijk niet kunnen. Sorry, maar ik zie Z-ruiters die hun paard niet onder controle hebben en B-ruiters die dat wel hebben.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 15:19

wsundayl schreef:
Even zo een paar opmerkingen terug.

Heel goed dat je op een ruiterpad gaat stappen of vraagt of je er in draf langs mag, maar een ruiterpad is indien niet anders aangegeven verboden voor voetgangers. Dat zij daar lopen is eigenlijk hun probleem. Jij mag daar niet op de voetpaden en zij niet op het ruiterpad.

Klopt, maar ik moet ook wel eens een stukje over het voet/fietspad omdat het ruiterpad onbegaanbaar is of omdat er een boom ligt. Daarover is gewoon begrip van beide kanten nodig denk ik. Ik passeer alles en iedereen in stap. Als er een moeder met kinderen op het voetpad naast het ruiterpad loopt, ga ik ook stappen. Zo'n kind zal maar onder de hoeven rennen!

Citaat:
Ruiters zijn wettelijk verplicht over de weg te rijden en dus niet over fietspaden of wat dan ook. Iedereen inclusief mijzelf doet dat wel om dat het te gevaarlijk is om over de weg te rijden.

Ja, en die regels moeten ook veranderen. Het is voor een ruiter gemakkelijker en veiliger om op het fietspad te gaan.
Ik zie mezelf al op de openbare weg stappen Clown

Citaat:
Wat verplichte hesjes betreft, als ruiter wordt je gezien als bestuurder, als jij dus met schemer of als het donker is de weg opgaat ben je wettelijk verplicht om verlichting te voeren en dan wit naar voren uitstralend en rood naar achter. Dus al die paarden die als kerstbomen rondlopen, heel leuk maar allemaal rode lampjes is niet de bedoeling. Maar in ieder geval nog beter als wandelende kerstboom dan volledig zonder verlichting wat ik hier toch ook nog wel regelmatig zie.

Wandelende kerstbomen zijn inderdaad overdreven, maar ik denk dat je beter óf altijd met hesje kan doen óf altijd zonder. Want wat is de standaard voor donker? Ik vind mistig en schemerig ook een reden voor een hesje. Een ander kiest als standaard de lantaarnpalen langs de weg.

Citaat:
Ik vind dat het van beide kanten moet komen, een ruiter moet de verantwoordelijkheid nemen om goed zichtbaar te zijn en de automobilisten zouden inderdaad is moeten leren hoe ze een paard moeten passeren. (heb zelf ook regelmatig dat het sein om langzamer te rijden niet bij alle automobilisten bekend schijnt te zijn)

Klopt. De ruiter moet zijn plek kennen en ook begrijpen dat niet iedere automobilist weet hoe hij moet handelen met een paard, maar.. ook de andere weggebruikers moeten leren om meer begrip te tonen voor de paarden!

Citaat:
Wat betreft dat het hebben van een bepaald behaald niveau in de sport (welke dan ook) je zou uit kunnen sluiten van het verplicht halen van het ruiterbewijs vind ik persoonlijk niet kunnen. Sorry, maar ik zie Z-ruiters die hun paard niet onder controle hebben en B-ruiters die dat wel hebben.

Tja ach, maar je moet toch ergens beginnen? Ik noemde net alleen dressuur, mijn excuses hiervoor. Dat ik omdat ik zelf dressuur rijd en dit even snel als voorbeeld nam.
Sommige B-ruiters hebben inderdaad hun paarden beter onder controle als menig z-ruiter.

Maar een hoge klasse (in welke tak van de sport dan ook) in combinatie met een verzwaard examen voor het ruiterbewijs sluit alweer wat risicos uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:27

Toch ken ik maar weinig B ruiters die beter rijden dan een Z ruiter
Op wat uitzonderingen na die gewoon bijv voor beroep zadelmak maken maar geen zin hadden in wedstrijden.
Maar anders...nee
Wordt wel vaak geroepen door mensen die maar amper de B uit komen, dat weer wel.

Maar nogmaal, ruiterbewijs kul
elk paard is anders en dat kun je niet laten zien met dat bewijs

mandy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:41

de automobilisten zouden ook meer moeten geinfomeerd worden.
Dat het ook meer bij het rij examen aan de orde komt.