Op andere paden ga ik indd terug naar stap, daar behoor ik me aan te passen, maar een ruiterpad is niet voor niets een ruiterpad in mijn ogen
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ik kom soms niet eens in galop aan mensen voorbij. Laatst probeerde we mensen in stap in te halen en beide paarden hebben normaal een goede flinke stap. Nu helaas niet en de voetgangers vonden het niet prettig die "hijgende"paarden in hun nek. We mochten met hun toestemming in draf er voorbij.
Ik denk dat de interactie met de mensen die je ontmoet ook van belang is. Wanneer zich iemand achter een boom verstopt omdat ie bang is van paarden, kun je volgens mij het beste in rengalop er voorbij, want dan is het gevaar het snelste weg
runningkawa schreef:Persoonlijk ga ik altijd in stap, altijd
Vind dat gewoon bij het fatsoen van de ruiter horen.
.. ook niet als'ie 'bomproof' lijkt te zijn .. uiteindelijk is het gewoon het opzoeken van gevaar voor jezelf, zeker voor je paard en wat dacht je van medeweggebruikers?. Dinopino schreef:Dus wanneer ik op een fietspad loopt omdat de voetgangerspad in het bos te drassig is, mag jij als fietser mij ook gewoon met een onbehoorlijk tempo inhalen omdat ik immers op een fietspad loop.
@griebels ik vind die vergelijking krom. Trainen voor endurance op een openbare weg is net zo aan regels houden van fatsoen als iedere andere weggebruiker. Wil je dit ontlopen kun je het beste op een renbaan gaan trainen.
![]()
en jouw paardje kent de renbaan zo te zien.
runningkawa schreef:Nee, heeft ook niks met nivo te maken, maar dat er mensen zijn die een uitzondering zijn in het behalen zou ik wel wat vinden.
Bijv klasse 2 endurance oid mag daar van mij ook onder vallen.
Springen uiteraard
En het nivo van het rijden bij dat ruiterbewijs ook fink omhoog.
Maar nogmaals, ik zie liever geen ruiterbewijs, want het heeft geen nut.
Asociale mensen in de auto rijden ook door rood
Asociale mensen met ruiterbewijs crossen nog in galop langs iedereen heen.
Verder is de rem, net zoals een auto niet altijd even makkelijk te vinden.
Verder is het aan de ruiter om te bepalen of die denkt dat een paard redelijk de weg op kan.
Of die verantwoordelijkheid iedereen heeft?
Zat alleen te denken dat een ruiter dat geen wedstrijden rijdt wellicht een hoger niveau kan hebben dan een ruiter dat wel degelijk wedstrijden rijdt en op het niveau rijdt dat benodigd is om vrijstelling te kunnen krijgen voor dat bewijs. 
Ok discussie gesloten, ben het met eens
SuperSmurf schreef:Hij vond dat paarden alleen over straat zouden mogen als ze volledig verkeersmak zouden zijn. natuurlijk ben ik het hier mee eens, maar volbloeds zijn nou eenmaal vaak wat heter en ik vind dus eigenlijk dat de verantwoordelijkheid wat dit betreft bij de ruiter moet liggen.
Qimm schreef:SuperSmurf schreef:Hij vond dat paarden alleen over straat zouden mogen als ze volledig verkeersmak zouden zijn. natuurlijk ben ik het hier mee eens, maar volbloeds zijn nou eenmaal vaak wat heter en ik vind dus eigenlijk dat de verantwoordelijkheid wat dit betreft bij de ruiter moet liggen.
Dat is natuurlijk wel heel mooi, maar HOE leer je een paard verkaarsmak te worden als je er niet mee in het verkeer mag?
SemiR_4_LiFe schreef:Qimm schreef:
Dat is natuurlijk wel heel mooi, maar HOE leer je een paard verkaarsmak te worden als je er niet mee in het verkeer mag?
volledig met je eens,
hoe moet je een paard verkeersmak maken, als je er niet het verkeer mee in mag?
ruiters en autmobilisten hebben bepaalde regels, en als iedereen zich nou eens daaraan houd, dan was het een stuk veiliger.
was laatst met kar op pad... gelukkig was paard verkeersmak. want auto zat achter ons ( wij rijden midden op weg, anders scheuren ze ons voorbij) en gingen al langzaam aan de kant... nou toen heb ik echt wel even een vingertje laten zwaaien... kom op zeg! en dat op een zondag!
doordeweeks word je al helemaal omver gereden...
. 
Op een gegeven moment reden ze een stukje weg, zijn we snel naar het grasveld gereden en hebben daar maar gewacht 

wsundayl schreef:Even zo een paar opmerkingen terug.
Heel goed dat je op een ruiterpad gaat stappen of vraagt of je er in draf langs mag, maar een ruiterpad is indien niet anders aangegeven verboden voor voetgangers. Dat zij daar lopen is eigenlijk hun probleem. Jij mag daar niet op de voetpaden en zij niet op het ruiterpad.
Citaat:Ruiters zijn wettelijk verplicht over de weg te rijden en dus niet over fietspaden of wat dan ook. Iedereen inclusief mijzelf doet dat wel om dat het te gevaarlijk is om over de weg te rijden.

Citaat:Wat verplichte hesjes betreft, als ruiter wordt je gezien als bestuurder, als jij dus met schemer of als het donker is de weg opgaat ben je wettelijk verplicht om verlichting te voeren en dan wit naar voren uitstralend en rood naar achter. Dus al die paarden die als kerstbomen rondlopen, heel leuk maar allemaal rode lampjes is niet de bedoeling. Maar in ieder geval nog beter als wandelende kerstboom dan volledig zonder verlichting wat ik hier toch ook nog wel regelmatig zie.
Citaat:Ik vind dat het van beide kanten moet komen, een ruiter moet de verantwoordelijkheid nemen om goed zichtbaar te zijn en de automobilisten zouden inderdaad is moeten leren hoe ze een paard moeten passeren. (heb zelf ook regelmatig dat het sein om langzamer te rijden niet bij alle automobilisten bekend schijnt te zijn)
Citaat:Wat betreft dat het hebben van een bepaald behaald niveau in de sport (welke dan ook) je zou uit kunnen sluiten van het verplicht halen van het ruiterbewijs vind ik persoonlijk niet kunnen. Sorry, maar ik zie Z-ruiters die hun paard niet onder controle hebben en B-ruiters die dat wel hebben.