Ruiter verongelukt bij Asian Games

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

Re: Ruiter verongelukt bij Asian Games

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:27

ik vind dat als de bodem spekglad is door regen, de organisatie de wedstrijd moet stopleggen.zo bescherm je de ruiters. er zijn genoeg die door ouders/trainers gedwongen worden de race te rijden, terwijl ze zelf eigenlijk niet meer willen/durfen omdat de bodem zo glad is.

ik vind het ronduit schandalig. als de wedstrijd door de enorme regenval was stopgezet had deze man nog geleeft!!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:30

paardje2005 schreef:
ik vind dat als de bodem spekglad is door regen, de organisatie de wedstrijd moet stopleggen.zo bescherm je de ruiters. er zijn genoeg die door ouders/trainers gedwongen worden de race te rijden, terwijl ze zelf eigenlijk niet meer willen/durfen omdat de bodem zo glad is.

ik vind het ronduit schandalig. als de wedstrijd door de enorme regenval was stopgezet had deze man nog geleeft!!

precies!!!
van dat idee krijg ik nou kippevel
die foto's zeggen genoeg!!!
verbaasinwekkend dat het paard niks heeft (begreep ik ? )
maar de foto's laten genoeg zien, ik denk dat ik niet eens een filmpje ervan kan hebben

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:36

Het is natuurlijk wel zo dat bij iedere sport ongelukken kunnen gebeuren, nu is het de ruiter die omgekomen is maar wat hadden we voor reacties gekregen als er iets met het paard was gebeurd? één en ander sluit natuurlijk niet uit dat het heel verdrietig is wat er gebeurd is, ook voor de nabestaanden.
Het is allemaal zo betrekkelijk wanneer moet je een sport afgelasten? Waar trek je de grens? Kijk nu maar eens wat er gebeurd is dichter bij huis bij de 4daagse van nijmegen? Wie beslist er wanneer het te gevaarlijk wordt? Het is allemaal zo betrekkelijk. Een feit is en blijft dat er iemand is omgekomen tijdens het beoefenen van zijn of haar sport en dit zal niet de eerste keer en zeker niet de laatste keer zijn of je moet op dammen gaan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:39

griebels schreef:
Indd, alleen jammer dat je ook de verantwoordelijkheid voor je paard meteen neemt. Hij kan zelf niet kiezen. Nu heeft het paard toevallig niets ernstigs, maar het had heel anders kunnen lopen...

met alle respect, ik acht een mensenleven nog steeds belangrijker dan dat van een paard. Ik kan niet inschatten of hier onverantwoord gehandeld is, pech kan ook gewoon gebeuren, maar feit is dat je dit risico hebt met sgw (en veel andere activiteiten).

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:43

Lielle schreef:
griebels schreef:
Indd, alleen jammer dat je ook de verantwoordelijkheid voor je paard meteen neemt. Hij kan zelf niet kiezen. Nu heeft het paard toevallig niets ernstigs, maar het had heel anders kunnen lopen...

met alle respect, ik acht een mensenleven nog steeds belangrijker dan dat van een paard. Ik kan niet inschatten of hier onverantwoord gehandeld is, pech kan ook gewoon gebeuren, maar feit is dat je dit risico hebt met sgw (en veel andere activiteiten).

Oké maar een ruiter neemt de beslissing zelf om ergens aan deel te nemen. De ruiter is zich ook bewust van eventuele gevaren..Het paard kan geen keuze maken...

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:45

elke mongool snapt toch dat nat gras een bedreiging is. dan las je toch af!

tuurlijk is een mensenleven belangrijk. maar dat van een paard dat niks in te brengen heeft vind ik ook erg belangrijk. een mens kiest er zelf voor(tenzij hij gedwongen wordt) en een dier wordt altijd gedwongen, die heeft geen keus. die kan niet zeggen ik doe het niet het gras is mij te nat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:47

Dat ben ik met je eens, daarom vind ik dat je de verplichting hebt om verantwoord bezig te zijn. Zolang je goed getraind, met juist materiaal en in goede omstandigheden hieraan deel neemt, ben je IMO op de goede weg. Ik kan dus niet zien of dat hier het geval is geweest maar ook niet dat dat niet zo was.

Paardje, nat gras is echt niet per definitie een bedreiging. Hangt helemaal van de omstandigheden af.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:52

Lielle schreef:
Dat ben ik met je eens, daarom vind ik dat je de verplichting hebt om verantwoord bezig te zijn. Zolang je goed getraind, met juist materiaal en in goede omstandigheden hieraan deel neemt, ben je IMO op de goede weg. Ik kan dus niet zien of dat hier het geval is geweest maar ook niet dat dat niet zo was.

Paardje, nat gras is echt niet per definitie een bedreiging. Hangt helemaal van de omstandigheden af.

bij sgw vind ik nat gras per defenitie wel een bedreiging. paarden komen na of voor een sprong zo vaak scheef uit. dan kan je er nog zoveel kalkoenen onder doen, maar als hij op de zijkanten uitkomt ligt ie ondersteboven. nee ik vind dit zeer erge nalatenschap van de organisatie, en ik hoop dat ze aangeklaagd worden!!

kijk maar eens naar andere sporten, als er nat gras is gebeuren de meeste ongelukken, enkel door het doorglijden en niet kunnen stoppen.

dat je met je eigen leven speelt moet je helemaal zelf weten. kan mij een rotzorg zijn. maar spelen met het leven van een andere dier, die niet kan inbrengen. nee, dan heb je mij op de kast en kan ik woest worden
Laatst bijgewerkt door paardje2005 op 08-12-06 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:53

Jongens jongens jongens dit is een verhaal zonder winnaars, je kan elkaar toch niet overtuigen dit gaat niks brengen...

Wil iedereen die ervaring heeft op het 3* of 4* niveau hier sowieso even zn hand opsteken zodat we even kunnen tellen wie er echt verstand van zaken heeft hier...

[edit]verduidelijking[/edit]
Laatst bijgewerkt door Death_Squad op 08-12-06 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:54

Goh ik schrok ervan..
Wat erg Verdrietig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:56

Nou, ik maak gelukkig zelden mee dat ik scheef uitkom op een sprong, ik snap niet helemaal waar je dat op baseert. Als een paard zo scheef landt dat de schroeven het gras niet meer raken, zullen ze 9 van de 10 keer toch wel vallen, ook als het geen gras is.

D_S, heb veel 3/4 * crossen gezien Knipoog Haha! geintje
daar heb je gelijk in, anderzijds probeer ik wel vooroordelen tegen te gaan. Maar het staat buiten kijf dat dit een tragisch ongeluk is.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:58

Citaat:
Het paard kan met een heel laag hindernisje ook met zn benen in de balk blijven hangen. En zo over de kop gaan. Dus het hoeft echt niet aan de vaste hindernissen te liggen Haha!

idd, hier is vorig jaar een meisje van 10j overleden op jumping. Op dezelfde manier over een sprong van nog geen 80cm.
heel tragisch allemaal...

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:02

toch blijf ik erbij dat je risico's kunt uitsluiten, door tijdig wedstrijden af te lassen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:04

maar daar ben ik het wel eens. Alleen verschillen wij van mening wat tijdig is. Het gebeurt ook regelmatig, afgelopen voorjaar nog in Chaam.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:08

ik denk dat je daar wel een regel voor kunt maken

zoveel mm regen is aflasten. dan wel rekening houden met de hoogte van het grondwater. zodra er plassen water liggen lijkt het mij dat de grond vol zit.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:09

paardje2005 schreef:
elke mongool snapt toch dat nat gras een bedreiging is. dan las je toch af!

tuurlijk is een mensenleven belangrijk. maar dat van een paard dat niks in te brengen heeft vind ik ook erg belangrijk. een mens kiest er zelf voor(tenzij hij gedwongen wordt) en een dier wordt altijd gedwongen, die heeft geen keus. die kan niet zeggen ik doe het niet het gras is mij te nat.

Dit bedoelde ik te zeggen Lielle... heb nergens gezegd dat een paardenleven belangrijker is.
Al is dat voor sommige mensen wel zo...

paolasunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:10

Jemig wat erg zeg..
het zal je maar gebeuren...

XUlyssesX schreef:
jeetje wat erg..
ik ga dus geen Sgw meer rijden ( persoonlijk vind ik het nu gewoon eng)

Met alles kan wel wat gebeuren,,
Het vliegtuig kan neerstorten( Schijnheilig ) , ongeluk met de auto,, je kan vallen van je fiets en je nek breken.. van je paard vallen..
Alles kan..
Met alles kan wel wat gebeuren en met alles kan je wel dood gaan..
Niet dat ik het niet erg vind, want het is natuurlijk super erg!
Xx paola

Anoniem

Jeetje zeg krijg de rillingen over m'n rug van die foto... verschrikkelijk dat hij t niet overleeft heeft

Lielle

@paardje, Ik denk dat er veel meer factoren zijn die daarbij een rol spelen. In Nederland is het volgens mij zo dat de Technisch gedelegeerde daarover de beslissing neemt, na beoordeling van de terreinconditie en weersverwachtingen.

Griebels, dan heb ik je verkeerd begrepen. Excuses.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:13

Never mind Knipoog

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:14

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Sterker nog; het zit overal in alle kleine hoekjes. Persoonlijk vind ik dat ik mijn paard aan misschien nog meer risico blootstel door met hem over de weg te gaan, auto's dichtbij, vrachtwagens, stadsbussen, je kunt het zo gek niet bedenken. Eén gekke sprong en we zijn er geweest. En dat kan makkelijk, zelfs een keurig opgevoed paard is een vluchtdier, nietwaar?
Ik neem hem ook vaak mee naar het strand. Enig idee hoe link?

In het SGWgedeelte heb ik geloof ik eens van iemand gelezen dat hoe je het ook wendt of keert; crossende paarden vrijwel altijd dolgelukkig zijn. En als je naar de foto's kijkt weet je dat die bewering er nooit ver naast kan zitten.
Soms kun je beter een groter risico lopen en een heerlijk leven hebben, dan veilig en verstandig en wijs en nooit wat meemaken.
(waarmee ik geenszins beweer dat crossen niet veilig, wijs en verstandig kan)

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:27

Verschrikkelijk, het had idd ook ergens anders kunnen gebeuren.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:40

Lielle schreef:
@paardje, Ik denk dat er veel meer factoren zijn die daarbij een rol spelen. In Nederland is het volgens mij zo dat de Technisch gedelegeerde daarover de beslissing neemt, na beoordeling van de terreinconditie en weersverwachtingen.

Griebels, dan heb ik je verkeerd begrepen. Excuses.

kijk dat snap ik wel. maar de regels zouden daarom simpelere moeten zijn. die technische lui staan natuurlijk ook onder druk van de organisatie/deelnemers/trainers en willen waarschijnlijk nog wel eens een oogje dicht knijpen bij een plasje water. dit vind ik heel erg, omdat je een levendwezen in gevaar brengt zonder dat hij iets kan doen. ik vind dat de regels strenger moeten worden. niet alleen bij sgw, maar in alle takken van sport waar met het leven van een dier wordt gespeeld om er zelf beter van de worden.

maar goed dit is mijn mening en wie ben ik

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:42

Voor de technisch gedelegeerden die ik ken, is dat bepaald niet het geval.

Citaat:
maar in alle takken van sport waar met het leven van een dier wordt gespeeld om er zelf beter van de worden

hoe bedoel je dit?

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:57

Citaat:
Voor de technisch gedelegeerden die ik ken, is dat bepaald niet het geval.

nee ze zullen heus niet allemaal zo zijn. maar er zitten altijd wel rotte appels tussen. of ze worden onder druk gezet.
Citaat:
Citaat:
maar in alle takken van sport waar met het leven van een dier wordt gespeeld om er zelf beter van de worden

hoe bedoel je dit?

je rijdt toch voor jezelf wedstrijden? het paard vraagt er niet om hoor. een sport als sgw is behoorlijk pittig en brengt risico's met zich mee(alle sporten natuurlijk), dan vind ik dat je als ruiter niet de gevaren hoeft op te zoeken, en jezelf terug trekken als het risico door bv. regen nog erger word. maar veel doen dit niet omdat ze willen winnen. in dit geval is het de ruiter geweest die het niet heeft overleeft maar het had net zo goed het paard kunnen zijn. wat vaker gebeurd dan een ruiter.