Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopathie)

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:15

Ik hoop dat ze er wijs uit worden..misschien kan het de volgende keer dan of voorkomen of genezen worden.

kivas

Berichten: 839
Geregistreerd: 30-11-05
Woonplaats: Brabant

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:38

Verschrikkelijk, helemaal voor de mensen waarvan hun dier getroffen is.. Veel sterkte..
Hopelijk wordt men wijzer uit de sectie die op de overleden paarden verricht wordt..
Het is te hopen..

** gaat morgen meteen met de staleigenaar overleg plegen wat het beste ondernomen kan worden, Paarden korter buiten...** (ik is echt een stresser met dit soort dingen, Bah!!)
Laatst bijgewerkt door kivas op 10-11-06 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:39

Ik heb een update over het weideonderzoek:
Ik kwam net aan bij de paarden,en de faculteit van Utrecht was monsters van het gras aan het nemen.
Over de hele wei verspreid,ook van de kuil en zelfs van de drinkbakken.
Zodra ze weten wat het is horen we dat,maar dat kan weken duren..

kivas

Berichten: 839
Geregistreerd: 30-11-05
Woonplaats: Brabant

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:41

Wel fijn dat er nu zoveel in werking wordt gesteld om er daadwerkelijk achter te komen over hoe en wat en het ontstaan van deze nare ziekte..
Houdt dit topic zeker in de gaten..

Ninah

Berichten: 122
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:45

Dat is mooi dat ze alles gaan onderzoeken. Ik hoop dat daar wat uitkomt.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:43

@Tinkerloos: wordt er ook autopsie bij de overleden paarden gedaan of daar nog iets te achterhalen is ??

Lynn_Nikita

Berichten: 25586
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:01

Paarden staan in Lunburg, 24/7 buiten. Hoop dat snek duidleijk is wat er aan de hand is en dat er iets aan gedaan kan worden. Sterkte al aan iedereen die ermee te maken heeft
( gehad)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:05

DubbelDun schreef:
@Tinkerloos: wordt er ook autopsie bij de overleden paarden gedaan of daar nog iets te achterhalen is ??


Iig op het overleden paard van TS van dit topic wel:
viewtopic.php?f=3&t=679192&start=0&st=0&sk=t&sd=a

laetitia schreef:
Bedankt voor jullie steun.
Gisteravond om half 11 smste de boer dat alles in orde was, ik ben toen met een goed gevoel gaan slapen.
Vanochtend werd ik om 7 uur wakker en ik had meteen iets van: ik moet naar Karim. Maar ik vond dat ik me aanstelde en probeerde weer te gaan slapen. Ik werd echter om iets over 7 gebeld door een vriend die daar ook een pony heeft lopen, dat het mis was met Karim.

Toen ik aankwam lag Karim gestrekt in de wei, hij had het heel erg zwaar, rilde van de pijn en kou en ademde moeizaam. Na een half uur is de dierenarts gekomen en constateerde dat hij er heel erg aan toe was.
Hij heeft een pijnstiller gegeven en hem een infuus ingegeven met een zoutoplossing. Na een hele lange tijd is Karim opgestaan en toen hebben we hem met 4 man naar een stal kunnen slepen.
Dit was heel erg zwaar voor hem, hij had zoveel pijn en kon amper lopen. Hij heeft dit met zijn laatste krachten gedaan, op het laatst ging hij steeds krachtiger lopen. Ik had echt het idee dat hij de stal wou halen.

Op stal had iemand een heerlijk dik strobed gemaakt, en Karim is meteen gaan liggen. Hij viel meteen in een zeer diepe slaap en was erg ver heen.
De dierenarts heeft zijn urine onderzocht en dat was zo bruin als koffie, heel erg slecht.

Ik heb toen besloten dat ik hem niet langer wou laten lijden en heb hem in laten slapen. Hij was al ver heen, en Karim was in no time weg.
Hij heeft niet lang pijn geleden en is overleden op een warme stal met een dik strobed met zijn vriendje (de bonte) naast hem.

Ik heb de dierenarts gezegd dat ik hem ter beschikking stel voor onderzoek, zodat ze wellicht in de toekomst andere paarden kunnen redden.

Karim was mijn eerste paardje, en mijn mooiste droom. Hij zal altijd mijn droom blijven.

Rust zacht, lieve, zachtmoedige en trotse Karim.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:12

jeetje...hopelijk komen ze er snel achter!

Mist

Berichten: 9496
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:00

Ik ben in het bezit van een uitgebreid onderzoeksverslag (in het engels) van de Fac. Gent (dr. Votion) het is te groot om hier te plaatsen, maar degenen die het willen hebben verzoek ik mij te pb-en met hun prive emailadres !

Deze ziekte komt al jaren voor, in Duitsland en Frankrijk bv en 3 jaar geleden ook in Belgie en Limburg. Een collega van mij heeft haar 2 paarden (>6 jaar) verloren. En ik wil geen onnodige paniek veroorzaken, maar deze paarden stonden snachts wel op stal ! Verschil is wel dat deze collega in ploegendienst werkte, dus zij moest haar paarden altijd om 4.30 (smorgens dus !) buiten zetten wat dus eigenlijk ook midden in de nacht is voor de meeste stervelingen Knipoog Om 14.00uur kwam ze thuis en trof haar paarden verlamd aan, dierenartsen e.d. erbij, 6 uur later zijn ze ingeslapen. Dit was tijdens de uitbraak van 3 jaar geleden en dit was toen uitgebreid op het nieuws geweest dus de DA's hebben inderdaad a.d.h.v. urine monsters geverifieerd dat het om atypische myopathie ging. Deze paarden stonden in de prov Antwerpen (kapellen) in dat jaar zijn er in Wuustwezel ook paarden dood gegaan.

Een bevriende DA mailde me overigens over het Vosje dat nu in Utrecht is (mailbericht van vandaag 14.30uur) dat het dier nog leeft, maar ze twijfelde of hij het zou halen.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:03

Triest hoor van zulke jonge beestjes.
Ik hoop dat de DA dit serieus heeft opgepakt en eea aan Utrecht heeft doorgegeven, zodat het het onderzoek hoelijk ten goede komt.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:10

ik hoop dat er snel meer duidelijkheid is, maar sorry val net in dit topic komt het dan door vroeg op de weide staan??

Berdien

Berichten: 64646
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:37

Jeetje, wat verschrikkelijk zeg!
Ik vroeg me net af, is deze ziekte "nieuw" of bestaat hij al langer, maar was er nooit geen aandacht voor/werd hij niet herkend?
Want waar mijn paard staat, staan de paarden echt al jaren (en dan heb ik het echt over 10-20 jaar) elke dag, het hele jaar door, dag en nacht buiten. En daar is nog nooit een paard op deze manier doodgegaan.

Ben benieuwd waar het onderzoek naar leid!

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:40

zo erg hopelijk vinden ze iets

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:55

Degene die dit hebben meegemaakt hebben, stonden die paarden allemaal in weides die werden bemest met echte mest?
Ik heb nu nog 3 dag en nacht buiten staan, maar daar komt alleen kunstmest op, en hier in NH heb ik nog geen gevallen meegmaakt?

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:01

Ik zie dat ze me kennelijk vanuit een ander topic hebben gequote op de voorpagina.
Op zich vind ik het niet erg dat ik wordt gequote, maar voor een volgende keer zou ik het op prijs stellen als ik van te voren even op de hoogte kan worden gesteld Lachen .

Deze ziekte is, ondanks wat wordt beweerd, niet volledig nieuw.
De ziekte is reeds in de jaren '30 al vastgesteld in het Verenigd Koninkrijk, waarbij 6 paarden werden getroffen door de aandoening, waarvan er 5 stierven.
Sindsdien is het door de eeuw heen met uitbraken vastgesteld in diverse landen (UK, Canada, Belgie, Frankrijk, Duitsland, USA, Ierland, Letland en Zwitserland), echter is het (zover mij bekend) nog niet eerder in Nederland dan tot op heden vastgesteld.
De mortaliteit uit alle bekende en gedocumenteerde gevallen (241/271) is 89%.

In ieder geval heel veel sterkte voor de mensen die getroffen hierdoor zijn!

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:33

DGKstudent, wat is jou mening, zouden we de veulens binnen moeten houden 's nachts?
ik vind het gewoon moeilijk om in te schatten wat ik nu moet doen, mijn paarden mogen binnen maar ik had het normaal gesproken niet gedaan (fjorden, waarvan éen 5 maand)

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:23

Wat ik zelf zou doen, wanneer mijn paarden niet in de nabijheid staan van een weiland waar de problemen optreden, is dat ik gewoon zou doen zoals ik altijd doe. Er zijn namelijk nog maar een paar plekken in NL waar de ziekte is opgetreden, en waneer je dit in een relatief kader plaatst is er vooralsnog geen reden om alle paarden halsoverkop op stal te zetten.
Uiteraard moet iedereen zelf kiezen wat ze zelf het verstandigste vinden!

Wanneer mijn paard in de buurt zouden staan van een weiland waarvan paarden de aandoeningn hebben gekregen, dan zou ik ze wel binnen halen.
Nogmaals, dat is mijn persoonlijke mening, en er zijn ook dierenartsen die anders adviseren, omdat het opstallen gepaard kan gaan met stress,
Die stress klopt inderdaad voor sommige paarden, maar als je paard het helemaal gewend is om op stal te staan (wat de meeste wel zijn in mijn ogen), dan zou ik ze toch gewoon op stal zetten(maar dat is wat ik zelf vind).

melle_odet

Berichten: 1208
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Deventer

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:44

he wat een naar iets.
ik heb het andere topic ook gelezen.
ik hoop niet dat we er hier last van krijgen want bij ons kunnen de paarden niet naar binnen toe.
echt naar voor de mensen waarvan het paard is overleden....
ik wens iedereen die er tot nu toe last van heeft of heeft gehad veel sterkte

ottolucky
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 01:21

Mist schreef:
Ik ben in het bezit van een uitgebreid onderzoeksverslag (in het engels) van de Fac. Gent (dr. Votion) het is te groot om hier te plaatsen, maar degenen die het willen hebben verzoek ik mij te pb-en met hun prive emailadres !

Citaat:
Deze ziekte komt al jaren voor, in Duitsland en Frankrijk bv en 3 jaar geleden ook in Belgie en Limburg. Een collega van mij heeft haar 2 paarden (>6 jaar) verloren. En ik wil geen onnodige paniek veroorzaken, maar deze paarden stonden snachts wel op stal ! Verschil is wel dat deze collega in ploegendienst werkte, dus zij moest haar paarden altijd om 4.30 (smorgens dus !) buiten zetten wat dus eigenlijk ook midden in de nacht is voor de meeste stervelingen Knipoog Om 14.00uur kwam ze thuis en trof haar paarden verlamd aan, dierenartsen e.d. erbij, 6 uur later zijn ze ingeslapen. Dit was tijdens de uitbraak van 3 jaar geleden en dit was toen uitgebreid op het nieuws geweest dus de DA's hebben inderdaad a.d.h.v. urine monsters geverifieerd dat het om atypische myopathie ging. Deze paarden stonden in de prov Antwerpen (kapellen) in dat jaar zijn er in Wuustwezel ook paarden dood gegaan.
Een bevriende DA mailde me overigens over het Vosje dat nu in Utrecht is (mailbericht van vandaag 14.30uur) dat het dier nog leeft, maar ze twijfelde of hij het zou halen.
Citaat:


Dat deze ziekte al meerdere jaren voorkomt ben ik het helemaal mee eens.
Dat het snel gaat en voornamelijk jongere paarden treft ook.
Alleen niet fijn om te lezen op bokt dat een dierenarts in Utrecht: een die waarschijnlijk mijn paardje dus ook meeverzorgt gisteren vondt dat ze het niet zou halen terwijl ze op dit moment nog LEEFT!!!!!!!
Je wordt bedankt: echte fijne ondersteuning!!!!

ottolucky
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 01:37

Aangezien mijn veulentje nog steeds levend in Utrecht ligt en ik dus niet de tijd heb om alles te volgen verwonderd het me dat een topic die door iemand in mijn wei in de provincie Utrecht begon, plotseling een topic over Limburg is geworden.

Even de dingen die ik inmiddels weet:
Het verhaal van België is inderdaad uit 2004. Die hebben uitgebreidt onderzoek gedaan en niets eenduidigs gevonden.
Het komt echter al jaren verspreidt in de landen om ons heen voor.
Vorig jaar inderdaad in Noord- Limburg en vorige week in Friesland,vorig jaar ook in Duitsland.
Waarschijnlijk zijn er nog veel meer geweest, alleen hebben ze die onder koliek gezet. Mijn veulentje begon met grondschrapen en liggen etc... Alleen waren haar bilspieren knoerthard. En nam ze van die stijve minipasjes.
Naast mijn stalletje op Utrecht staat iemand met een paardje uit Egmond. Dit dier gaat nu de goede kant op, maar is volwassen.
Conditie van houden hetzelfde.
Mijn veulentje leefd om 20.30 nog en tot nu toe heeft Utrcht nog niet gebelt met een ander bericht.
Mag er helaas pas morgenmiddag er 1 uurtje naar toe. (Heb er kennelijk iemand tegen de haren gestreken).
Met deze aandoening sterven de meesten binnen 48 uur of nog heel veel sneller. De 2 friesje waren binnen 24 en 36 uur verloren. Het Arabiertje Karim nog binnen 8 uur.
Ze plassen inderdaad roestbrine urine. En zijn over het hele lichaam verstijfd.
Toen ik vertrok was de urine inmiddel oranje/gelig en doorzichtiger.
Tot zover weer even.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 08:55

Jeetje...we hopen echt dat hij het overleefd, dan is er tenminste weer een beetje hoop!
Sterkte!!

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 09:38

ottolucky, friesland zeg je?
ik ben benieuwd hoe het met je vosje afloopt, eigenlijk leefde hij langer dan verwacht toch?
en er zijn ook paarden die dit overleven toch?

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:40

Vosje leeft nog,maar hoe...
Ik zal het laten weten als ik meer weet over het vosje..

ottolucky,wanneer is het bij jullie begonnen,en zijn er nog meer paarden uit dat koppel ziek geworden?(of overleden)
En waar was het presies?
(ik snap even niet of het nou in Utrecht was of ergens anders)
Graag de datum wanneer het ongeveer begon.

Kunnen we niet een overzicht maken,van gevallen,waar het is gebeurd,en hoeveel paarden er overleden zijn?
Dan is het wat overzichtelijker dan zo allemaal posts door elkaar..

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Dodelijke paardenziekte duikt in Limburg op(atyp. myopat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:16

ja, moet er even een poll worden gestart denk ik?
als we nou eerst beginnen met provincies, met/zonder bomen, jonge/oudre paarden/ wel geen stalling?
zoiets?
of kan je niet zoveel opties doen bij een poll..