Oproep aan automobilisten na twee ongelukken met paarden...

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jojaa

Re: Oproep aan automobilisten na twee ongelukken met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:28

Silviabol schreef:
deze mag van mij op de voorpagina van alle grote dagbladen Ja een paar pijnlijke voorbeelden van hoe andere weggebruikers niet met paarden in het verkeer om kunnen gaan

Idd, dat doen ze bij ons dus ook altijd, gelukkig is er hier nog nooit wat gebeurd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:39

Huertecilla schreef:

Tja zo heb ik met twee grote terreinwagens meegemaakt dat een vrouw invoegde tussen de eerste die met een kort sleepkabeltje met rode vlag de tweede speelte...

Je wil verder niet weten wat ik in 20 jaar op de motorfiets in NL voor aanslagen heb meegemaakt. Je wil echter OOK niet weten wat voor volslagen onredelijke doorgedraaide ruiters ik op de motorfiets ben tegengekomen.
Mijn schoonvader zit als fanatiek wandelaar vol met verhalen over aso ruiters en als ik hem dan naar motorfietsen vraag is hij erg genuanceerd. Over ATB-fietsers is hij niet positief trouwens.

Oh, maar als je motorrijder bent, dan weet je dus wat automobilisten je kunnen flikken! Want ze doen het niet alleen met ruiters. En ik ben nu juist extra voorzichtig met motorrijders, want je hebt ze zo omver gereden. IK wil dat niet op mijn geweten hebben maar veel mensen zitten daara kennelijk niet mee. MAar het is eigenlijk een soortgelijk verhaal. Motorrijders zijn 2 wielers en dat maakt ze gewoon extra kwetsbaar. Ruiters zijn ook extra kwetsbaar omdat ze op vluchtdieren rijden die uiteindelijk toch een eigen wil hebben en sterker zijn.

Ik vind de ATB fietsers nog meevallen. Een wielrenpeloton is veel erger. Die vinden dat de weg hen toebehoort en dat al de rest moet wijken. Zo niet krijg je een grote muil van ze.

Huertecilla schreef:
Mijn ervaring is dat het ook vaak voorkomt dat ruiters hun gevoelens van onzekerheid en angst over EIGEN vaardigheid op en andere projecteren.
Ruiters dienen wel te bedenken dat de overige verkeersdeelnemers er van uit mogen gaan dat de ruiters zich eveneens als normale verkeersdeelnemers gedragen. Niet minder, maar ook niet meer en heel fijn als je meer ruimte en gelegenheid KRIJGT.

HC

Dat is ook mijn ervaring en dat vind ik heel irritant. Vooral aangezien IK meestal degene ben waarop ze hun angst projecteren. Dat doen ze overal, niet alleen buiten de manege maar ook er binnen. Iedereen moet zich aan hen aanpassen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:40

Desiree schreef:
Ruiters zijn ook extra kwetsbaar omdat ze op vluchtdieren rijden die uiteindelijk toch een eigen wil hebben en sterker zijn.

Vluchtdier is een populair doch verkeerd begrip. Denk er maar even over na.
Verder vluchten paarden helemaal niet altijd als eerste of alleen maar.
Je kan het zelf bedenken maar het staat ook op mijn site uitgelegd.

Citaat:

Dat is ook mijn ervaring en dat vind ik heel irritant. Vooral aangezien IK meestal degene ben waarop ze hun angst projecteren. Dat doen ze overal, niet alleen buiten de manege maar ook er binnen. Iedereen moet zich aan hen aanpassen.

Hoe irritant denk je dan dat het is voor niet-ruiters die het hoe en waarom helemaal niet WILLEN
weten of begrijpen Haha!

Omdat niets menselijks mij vreemd is ook wel eens hoofdschuddend boos het gas opengedraaid bij het uiteindelijk maar gewoon van een voor mij onverklaarbaar hysterisch vrouwmens te paard wegrijden met mijn terreinmotorfiets.
Laten we wel zijn, uiteindelijk betaalt de automobilist of motorrijder WEL belasting voor de wegen waar de ruiter gratis op mag, heeft het paard geen voorkeursvoorrangmaar en wel exclusieve ruiterpaden waar niemand anders op mag ook veelal gratis.... Ruiters dienen als volwaardige verkeersdeelnemers gezien worden en dat hoort gewoon door het CBR opgenomen te worden maar de ruiters moeten niet overdrijven. Feitelijk hebben ruiters al veel meer rechten dan andere verkeersdeelnemers en hoeven daarvoor ook nog eens geen rijvaardigheidsbewijs te behalen. Dat even los van de vraag of het HUIDIGE ook maar enig nut heeft.

HC

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:20

Fietsers betalen ook geen wegenbelasting, bromfietsers ook niet. En toch hebben ze meer rechten onderhand dan automobilisten, dus dat is een slecht argument. Ruiters rijden ook liever op zandpaden dan op autowegen, maar ze hebben niet altijd de keuze.

En als mensen geen begrip WILLEN op brengen voor ruiters en paarden, praat dat hun gedrag van nodeloos in gevaar brengen goed?

Dus stel dat ik niet goed zou kunnen rijden, of mijn paard is nog niet volledig onder controle, geeft dat het recht aan andere weggebruikers om mij onnodig in gevaar te brengen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:29

Desiree schreef:
Dus stel dat ik niet goed zou kunnen rijden, of mijn paard is nog niet volledig onder controle, geeft dat het recht aan andere weggebruikers om mij onnodig in gevaar te brengen?

euh.... mag ik vinden dat als je niet goed kan rijden of jij jouw paard niet veilig kan berijden je niet het recht hebt om mensen op de openbare weg in gevaar te brengen?

Dat is EXACT wat ik bedoel met de opmerking dat andere weggebruikers er van uit mogen gaan dat een ruiter zich als een volwaardig verkeersdeelnemer gedraagt.

Wellicht is het een idee dat nog wat onervaren ruiters onder wel ervaren leiding en met een L-bordje op een opvallend vestje de weg op gaan, vergelijkbaar met lessende motorrijders en dan hopelijk enig extra speelruimte krijgen.

Blijft over dat poep gebeurt en dat een goed gevulde gereedschapkist met kennis, kunde en vaardigheid het enige redmiddel is. In geval van twijfel... NIET HET VERKEER IN!

HC

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:26

In dat geval HC moeten alle nederlanderse ruiters de weg af. Fijn voor de paarden! Komen ze alleen nog maar in de bak te rijden. Jij bent nou een echte paardenliefhebber, dat kan ik wel merken....

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:55

euh.... mag ik vinden dat als je niet goed kan rijden of jij jouw paard niet veilig kan berijden je niet het recht hebt om mensen op de openbare weg in gevaar te brengen?

Dat is EXACT wat ik bedoel met de opmerking dat andere weggebruikers er van uit mogen gaan dat een ruiter zich als een volwaardig verkeersdeelnemer gedraagt.

Wellicht is het een idee dat nog wat onervaren ruiters onder wel ervaren leiding en met een L-bordje op een opvallend vestje de weg op gaan, vergelijkbaar met lessende motorrijders en dan hopelijk enig extra speelruimte krijgen.

Blijft over dat poep gebeurt en dat een goed gevulde gereedschapkist met kennis, kunde en vaardigheid het enige redmiddel is. In geval van twijfel... NIET HET VERKEER IN!

HC[/quote]

Hahaha, ik zou dolgraag een L-bordje op mijn jonge paard zetten, als ik met hem over straat wandel. Misschien dat de asociale mensen op de weg dan wel rekening met mijn paard houden? Hij moet toch verkeersmak worden, dus ik zal toch met hem over de weg moeten wandelen. Ik zal nooit op hem gaan rijden op de openbare weg, als ik ook maar enigszins twijfel heb of mijn paard dat aankan. Maar feit is dat ik regelmatig merk hoe leuk mensen denken te zijn met hun auto, brommer of motor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:41

Dus alleen mensen mogen LEREN autorijden en bromfietsen op de weg, maar paarden mogen er inderdaad niets leren en ruiters ook niet. Die moeten alles maar in een keer kennen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:15

hmmmm wat nou niet betalen...... ik betaal toch echt zo'n €42 om op de ruiterpaden te mogen rijden bij ons in de buurt en om daar te komen moet ik toch een stukje over de straat..... tevens betaal ik de verzekering van mijn paard.... het ruiterbewijs verlengen kost ook geld....en alles dient ook om letsel te betalen enverzekerd te zijn mocht er iets gebeuren met bv een auto of fiets...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:52

Wij rijden ook veel buiten en gelukkig zijn mijn ponies echt bom proof. Op de weg waaar wij rijden (er is hier geen bos, ruiterpad o.i.d.), mag je 60, maar eigenlijk is dat al te snel. Je kan op sommige stukken niet met 2 auto's langs elkaar. En dan nog presteerde gisteren een vrachtwagen het om juist op dat stuk met zijn rammelende container bak wagen ons te passeren. Het is dat mijn ponies echt nergens van schrikken qua verkeer, maar er was echt nog maar 10 cm tussen mijn knie en die vrachtwagen. Ik had al gebaren gemaakt dat hij ff moest wachten met het smalle stuk oprijden, want we waren zo'n 20 meter verwijderd van een inham. Daar had hij er makkelijk langs gekunt.
Maar mensen hebben haast en begrijpen niet dat een paard geen auto is.
Overigens heb ik nog nooit iets gehoord of gezien over die campagne over paarden in het verkeer. En ik kijk toch behoorlijk veel tv.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:43

In vier jaar, zes maal per week buitenrijden met paard heb ik maar twee situaties meegemaakt die niet handig waren.
Voor de rest veel tractoren ,vrachtwagens die juist wel rekening houden. door je ruimte te geven , of de moter uit te zetten. Eenmaal zette een ambulance zijn sirene uit.
Het Beroepsverkeer komt op mij goed over. Tuurlijk moet je met je paard in het verkeer je zeer goed bewust zijn hoe je zaken aanpakt.Dat houdt in dat ik ook vaak naast mijn paard loop.